Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her
Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her
autor: Michal Rybka , publikováno 2.5.2014
Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her

Každý, kdo hraje pár let hry, získá pocit, že jim vlastně rozumí. A že by byl schopen vymyslet perfektní hru, která by bez problémů uspěla. Data ale ukazují, že to je ve skutečnosti pouhá iluze. Hry, co se měly podle všech předpokladů stát trháky, u hráčů propadají, a jindy k úspěchu stačí jen oprášit koncept, který už jednou neuspěl.


Je velmi pravděpodobné, že kritickým faktorem úspěchu, anebo neúspěchu není ani tak kvalita hry či designu, ale zkrátka to, jestli náhodou zasáhnete trh přesně v okamžiku, kdy má na vaši hru náladu. Pokud budete příliš rychlí a vaše hra přijde dřív, než technologie nazrála, budete za průkopníka, ale neuspějete. Málokdo zná Little Computer People, každý zná The Sims. Málokdo zná Total Eclipse, každý zná Tomb Raider. Málokdo zná Maze War, Dooma zná každý. Málokdo zná MUD, World of Warcraft zná každý.

Ještě horší situace nastává, když přijdete pozdě. Velkým problémem nezávislých studií je to, že přicházejí často se zastaralým nápadem, zahajují práci na hře ve chvíli, kdy už žánr upadá. Daleko horší je to, že omezené finance jim zpožďují vydání, čímž se ještě více vzdalují od okamžiku, kdy „mohli udělat díru do světa“. To je možná i problém Retro/Grade: Přišla pozdě, ve chvíli, kdy už hudební hry až tak nefrčely a pracovalo se na ní dlouho. Paradoxně se můžete stát i obětí sama sebe: Pokračování her mohou špatně skončit proto, že se během jejich vývoje jednoduše trh změnil.

Vyrábět hry je jako šplhat nahoru po rozbahněném kopci: Musíte to udělat s rozmyslem, ale jakmile se do toho pustíte, musíte postupovat rozhodně a rychle. Pokud budete šplhat pomalu, svah pod vámi bude stále ujíždět. A čím zuřivěji a chaotičtěji budete s klouzáním bojovat, tím může být výsledek horší – a přesto se vám stane, že nakonec stejně skončíte dole, v údolí zapomnění. Je to tvrdá a náročná práce.

Zajímá vás historie her? Přijďte se podívat na výstavu Historie počítačových her, kterou máme od tohoto týdne v Alza Muzeu v centrále Alza.cz v Jateční! K vidění tam jsou například první české komerční hry jako 7 dní a 7 nocí nebo lokalizovaný Agent Mlíčňák, které nám zapůjčil ze své sbírky sám zakladatel české komerční herní scény Petr Vochozka.

Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her

Pokud si myslíte, že české časopisy zásadně recenzovaly z pirátských kopií, můžete si poopravit názor: Vystavujeme velmi vzácné oficiální recenzní kopie, včetně press packu a draft verze manuálu. Můžete si porovnat, jak v roce 1996 vypadalo 3dfx Voodoo a jak vypadá moderní dnešní grafika, či jak se od 80. let vylepšily počítačové myši. Mezi raritami máme i bizarní hru Scan Command založenou na sbírání čárových kódů. Vystavujeme i velmi vzácné a u nás nikdy neprodávané rané verze Atari 400 a Atari 800 vyrobené v roce 1979.

Vstup je zdarma, ebook máte zdarma, tadydadydá, tímto končí reklamní vložka Alza Muzea, nezapomeňte si nás olajkovat na Facebooku a pokud někde doma vyhrabete nějakou starou hru či podobnou relikvii, tak nám ji raději věnujte, než abyste ji vyhazovali!

 



Tagy: rybka  úvaha  hry  vývoj  vývojáři  design  historie  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
2.5.2014 15:49:34   88.102.74.xxx 174
Řekl bych, že alternativou pro vývoj kvalitních her je zřejmě jedině crowdfunding. Což je sice poněkud dvojsečné, ale je to lepší než nic.. a nic, je zhruba to co na herním trhu panuje teď.
2.5.2014 15:58:37   90.182.112.xxx 00
LCP me bavilo ... a to sem na spoustu moznosti urcite neprisel a ani sem vlastne nevedel jak to poradne ovladat
Muj mamlas vetsinu casu hral na piano anebo sel nekam ven ... at sem psal co sem psal
2.5.2014 18:46:30   90.149.74.xxx 100
urcite nie.
Dnes tu po farmwille systeme hier mame dalsi mor- hry z predbeznym pristupom -ako funguju?Za 20 eu sa ponukne upatlana verzia hry ktora pada kazdych 10 minut, ale z chytlavym napadom a ze co bude ak to dokoncia.. To sa ale nikdy nestane!
Typickym prikladom je Day Z -jej tvorcov by mali odsudit za podvod. Urobili neskutocne hype ked predali v akci na steame cez 800 000 tisic kopii hry.. takze predali skoro milion kopii za 20 eu cca a na blogu pisu ked sa ludia stazuju ze je to malo..
2.5.2014 19:11:09   90.149.74.xxx 150
nehalim napsal:
urcite nie.
Dnes tu po farmwille systeme hier mame dalsi mor- hry z predbeznym pristupom -ako funguju?Za 20 eu sa ponukne upatlana verzia hry ktora pada kazdych 10 minut, ale z chytlavym napadom a ze co bude ak to dokoncia.. To sa ale nikdy nestane!
Typickym prikladom je Day Z -jej tvorcov by mali odsudit za podvod. Urobili neskutocne hype ked predali v akci na steame cez 800 000 tisic kopii hry.. takze predali skoro milion kopii za 20 eu cca a na blogu pisu ked sa ludia stazuju ze je to malo..


Dalsim prikladom je implementacia online hrania do hier, nahradza to drahe a na skusenost narocne programovanie AI -pekne vyhccana nova vec od tvorcov hier-vsetko online a nech blbci sa medzi sebou zabijaju..my dodame len graficky engine-aaj to zastarali,vacsinou unreal prerobeny..ale za hru pytaju 59 eu!! to je skandal! V rokoch 1997-2005 stali nove hry do 20-40 eu..
jedna z najzabvanejsich hier je stale GTa vice sity
Preco skoti ndali gta 5 na pc? za prve peniaze a a druhe programovat hru na 100vky roznych kusov HW a este neochotu microsoftu
3.5.2014 18:11:11   212.96.185.xxx 200
No, já si třeba o sobě neskromně myslím, že bych dokázal navrhnout perfektní hru. Problém ovšem je, že považuji za zlatý herní věk 90. léta, takže je otázka, kdo by si takovou hru koupil. Obecně dnes platí, že co bestseller, to v mých očích odpad. Mobilní hry navíc nepovažuji za hry, ale spíš za takové hříčky k zabití volného času, který ale nemám. Takže předpoklad zkušený hráč/vydělávající vývojář her by byl v mém případě nesmysl a dopadl bych asi jako vývojář Retro/Grade.

Ad Rovio. Nepřestává mě udivovat, co dokázali vytřískat z jednoho ukradeného nápadu. Svého času jsem dost hrával flashové hry, mezi nimi i bourání hradu. O pár let později tuto i jiné poměrně inovativní flashovky začali jiní vývojáři překlápět do mobilních verzí. Castle Clout se tak přejmenoval na Angry Birds a od té doby mě vysírá na každém kroku. Myslel jsem, že to brzy opadne, ale zatím bylo vydáno dalších 40 dílů. Takže tohle může být další z cest, jak si vydělat. Sbírat cizí nápady a potom kout železo, dokud je žhavé.

K poznámce na konci: "Pokud si myslíte, že české časopisy zásadně recenzovaly z pirátských kopií". Takhle bych to neformuloval - řekněme, že "české časopisy běžně recenzovaly z pirátských kopií"
3.5.2014 21:05:08   80.250.1.xxx 66
Já bych ani netvrdil, že Angry Birds jsou ukradený nápad, tohle je vidět všude, zvlášť ve flashových hrách - jeden koncept, desítky zpracování, něco je povedenější, něco ne. Roviu se holt podařilo dát dohromady starší koncept s vylepšením a chytlavýma postavičkama a lidi to baví (i když taky nevím, proč vlastně, ale já nejsem zrovna příznivec mobilního hraní a na PC mám jiný oblíbený tituly).
19.5.2014 13:19:52   195.168.208.xxx 01
Heh, co sa Angry Birds tyka, jedna moja kamaratka mi hovorila ze na Facebooku stale vidi ze hram Angry Birds! Trosku ma to zarazilo, ved predsa na velku chodim raz, maximalne 2x denne...
World of Tanks a Warthunder su skvele online hry, Warthunder ma ovela krajsiu grafiku a podla mna je ovela zabavnejsia. Oboje su spravene tak, ze ked sa cloveku nechce cakat na vyvoj a prebijat sa, tak moze minut neskutocne vela penazi. Ja sa to snazim udrzat pod pokrievkou, max 20Euro za mesiac, viac nie som ochotny investovat. Staci ked si clovek pusti videa od niektorych zazratych hracov na Youtube dojde mu, ze museli minut niekolko tisic euro aby sa vypracovali tam kde su.
Moja A1200 medzitym zapada prachom u fotra v pivnici...
3.5.2014 19:11:49   213.215.67.xxx 50
nehalim napsal:
urcite nie.
Dnes tu po farmwille systeme hier mame dalsi mor- hry z predbeznym pristupom -ako funguju?Za 20 eu sa ponukne upatlana verzia hry ktora pada kazdych 10 minut, ale z chytlavym napadom a ze co bude ak to dokoncia.. To sa ale nikdy nestane!
Typickym prikladom je Day Z -jej tvorcov by mali odsudit za podvod. Urobili neskutocne hype ked predali v akci na steame cez 800 000 tisic kopii hry.. takze predali skoro milion kopii za 20 eu cca a na blogu pisu ked sa ludia stazuju ze je to malo..


To neni nic proti tomu co maju nasvedomi teraz. Gamespy konci a cely klasicky mutiplayer dayz a arma 2 de kvoli tomu do kytek. Ich riesenie je dvojake:

1./ Maju akciu na kupu army 2 na steame za 75% ceny
2./ Vydali patch pre armu 2 (Steam verzia) ktora nepodporuje dayz (1.63) a podporuje steam ingame browser.

To znamena ze:
Zakaznici ktori si kupili hru z ich obchodu (nie steam) su donuteni kupit steam verziu za 75% zlavu. ALE za tuto cenu im Dayz pre armu 2 nebude fungovate pretoze potrebuje verziu 1.62 ktore nepodporuje steam browser. Takto sa plete z howna bic
4.5.2014 16:09:06   89.177.15.xxx 61
ale musel by se vzít nějaký žánr co je nadčasový - střílečky, strategie a RPG frčí pořád. Udělat něco třeba jako kombinaci FarCry 3 s Dukem a v co nejlepší grafice s maximálním využitím fyziky .
Neúspěchu Retro/Grade se nedivím, je to exoticky vypadající hra z menšinového žánru. Pokud by se na to autor podíval realisticky tak by si buď nechal to dobře placené místo nebo se pustil do podniku co by měl naději na úspěch.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

136 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 64Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.