Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her
Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her
autor: Michal Rybka , publikováno 2.5.2014
Úvaha: Příliš klouzavý svah vývoje počítačových her

Každý, kdo hraje pár let hry, získá pocit, že jim vlastně rozumí. A že by byl schopen vymyslet perfektní hru, která by bez problémů uspěla. Data ale ukazují, že to je ve skutečnosti pouhá iluze. Hry, co se měly podle všech předpokladů stát trháky, u hráčů propadají, a jindy k úspěchu stačí jen oprášit koncept, který už jednou neuspěl.


Pravdou je, že výsledek snažení je extrémně špatně odhadnutelný jak pro vývojáře, tak pro manažery, investory a koneckonců i pro ty nejnabouchanější analytické řízky z Wall Streetu, kteří v podstatě napůl žijí v budoucnosti. Včera všichni prorokovali pád klasických her a oslavovali Zyngu coby krále sociálního hraní. Trvalo jen dva roky, než se hodnota jejich akcií propadla z téměř 15 dolarů na dnešní 4 dolary a její zakladatel, Mark Pincus, odstoupil z vedení proto, že se mu nepodařilo zopakovat úspěch na mobilních zařízeních. Novým wunderkindem herního světa je King Digital Entertainment, tvůrce Candy Crush, kterému se podařilo získat pořádnou porci free to play mobilního světa, nicméně od svého vstupu na burzu se už propadl ze 22,50 dolarů na současných 17 dolarů.

Problém je v tom, že se můžete chlubit horou uživatelů a jejich gigantickým nárůstem, jenomže loajalita hráčů je minimální a to, že jste dnes uspěli, nemusí znamenat zítra vůbec nic. Zlé jazyky dokonce tvrdí, že fakt, že herní společnosti vstupují na burzu, ve skutečnosti indikuje to, že zakladatelé společnosti ví, že dosáhli plató, jejich zisky už neporostou a tak se rozhodli alespoň shrábnout „životní úspory“ prodejem akcií dřív, než to celé zkolabuje. Zajímavé je, že cyklus růstů a pádů se stále zrychluje a více než co jiného teď herní branže připomíná slavné Kolo Štěstěny z tarotových karet.

Tento efekt nepostihuje jenom firmy, kterým se pouze „podařilo navrtat zlatou žílu“ jedním úspěšným titulem a zkouší podojit své obecenstvo pouhým opakováním téhož dřív, než si toho zákazníci všimnou. Stává se to i firmám, které jsou objektivně skutečně dobré, podařilo se jim vybudovat silný brand a mají výborný marketing, jako je Rovio. Tahle společnost plynule rozvíjí brand budovaný kolem Angry Birds, jsou přítomní všude, mají produkty mezi hračkami, v potravinářství, dělají si vlastní animované filmy, najdete je skoro v každém supermarketu. A přitom se stále zlepšují, jejich vztekoptačné Star Wars 2 byly zábavné, puzzlovka Bad Piggies byla neuvěřitelně vtipná a inovativní až na pokraji geniality, nové Angry Birds Go! jsou rychlé a výborné.

S každým dalším produktem ve mně roste přesvědčení, že jsou prostě dobří. Neměli ani jeden špatný titul, všechny hry jsou technicky skvělé, mají perfektně zvládnuté ovládání a čistý, jasný a pochopitelný design. Nejsou tam slabá místa – a přesto se jejich zisky v roce 2013 propadly meziročně o polovinu. Business Insider se o nich vyjádřil, že se podle všeho pokouší o to, aby se z nich stal další Disney, jenomže teď se jim jejich cíl vzdaluje.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
136 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 64Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.