Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty
Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty
autor: Michal Rybka , publikováno 7.3.2014
Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty

No ano, dobře. Trochu jsem si v nadpisu zapřeháněl, protože piráty korporace ve skutečnosti nemilují. Přece jenom snižují zisky a nutí ke změnám zavedených pořádků. Jenomže je nelze vyhubit, takže lze buď pádlovat proti proudu, anebo se pokusit energii proudu zužitkovat. A jak se ukazuje, ono to alespoň částečně jde.


Pirátství v podstatě nastartovalo celý freemium model tvorby software, čímž značně zavařilo klasickým výrobcům. Opět je to strategie zaměřená na nejnižší segment trhu s tím, že se software zdarma rozšíří, a když si na něj uživatelé zvyknou, začnete vybírat peníze od těch, kteří na to mají. Marketingová společnost Swrve dělala nedávno výzkum, jak je to s placením ve freemium hrách a dopracovala se k poměrně šokujícímu závěru, že polovinu veškerých výnosů generuje pouhých 0,15 % nejvíce platících prémiových hráčů. Vůbec nějaké peníze přitom platí jenom 1,5 % hráčů, 98,5 % nezaplatí vůbec nic!

Řekněme si to ještě jednou: 98,5 % uživatelů neplatí vůbec nic. Z klasického pohledu jsou to klasičtí freeloadeři, piráti, kteří požívají výsledek cizí práce a vozí se za peníze oněch 1,5 % lidí, kteří platí. Pro přežití výrobců free to play her to ale stačí, naopak oni potřebují prosát co největší masu hráčů, aby v ní našli ty, kteří budou platit a uživí je.

Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty

World of Lags 8.11

Je to trochu divné, protože se design her přizpůsobuje právě platícím hráčům a je zaměřený na to, aby z nich vysál peníze, ale to tu bylo, popravdě, vždycky: Velké herní tituly se změnily tak, že je hráč koupí, zahraje si čtyři-pět hodin a pak si může jít koupit něco jiného. V případě, že má prachy, si může koupit nějaký placený obsah navíc. Tohle je zjevně úprava hry udělaná proto, aby vysála co nejvíce peněz. Freemium model monetizace her je jiný, ale jeho smysl je stejný.

Celý koncept demoverzí, shareware, adware, crippleware, trialware apod. je založen na podobných myšlenkách. Využívá de facto pirátské mechanismy pro šíření software a nabízí základní funkčnost zdarma s tím, že pokud považujete software za užitečný a máte na něj peníze, můžete si odemknout plnou verzi.

Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty

Věčné dilema uživatelů shareware: odklepávat, nebo cracknout?

Tento koncept vznikl v osmdesátých letech a během devadesátých let se stal tak populární, že dnes už v podstatě není možné vydat masově zaměřený produkt, u kterého by nějaká verze zdarma neexistovala. Překvapuje někoho, že tento koncept vznikl v komunitě malých vývojářů, kteří měli nepochybně k pirátům blízko? Už velmi rané projekty přitom nabízely docela masivní kus zážitku zdarma – v případě shareware verze Doomu jste dostali plnou třetinu hry!

Extrémně úspěšné jsou koncepty streamovaného obsahu. V podstatě jsou také odvozené od pirátských systémů, přitom představují absolutní špičku v digitální distribuci a nabízí neuvěřitelné množství obsahu za minimální peníze. Úplně klasickou ukázkou je Google Play Music, která nabízí naprosto fantastické služby: Za pouhých 129 Kč měsíčně máte neomezený streaming s možností tvorby vlastních playlistů (to je fakticky totéž, jako byste si obsah stáhli), plus si můžete jednoduše kupovat to, co se vám líbí. Tyto ceny a služby jsou podstatně blíž pirátským sdílecím systémům, než cenám a službám, které nabízí klasičtí vydavatelé. Nutno podotknout, že ad-supported šíření obsahu zdarma vlastně není vůbec nic nového: Co jiného je komerční rozhlas anebo televize, než ad-supported streaming bez možnosti volby obsahu uživatelem?

Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty

Ukázka toho kvalitnějšího z obsahu některých komerčních televizí (zdroj: WS International)



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
167 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 77.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.