Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty
Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty
autor: Michal Rybka , publikováno 7.3.2014
Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty

No ano, dobře. Trochu jsem si v nadpisu zapřeháněl, protože piráty korporace ve skutečnosti nemilují. Přece jenom snižují zisky a nutí ke změnám zavedených pořádků. Jenomže je nelze vyhubit, takže lze buď pádlovat proti proudu, anebo se pokusit energii proudu zužitkovat. A jak se ukazuje, ono to alespoň částečně jde.


Zcela klasickým příkladem firmy využívající pirátství je Microsoft. Obvykle se zmiňují osmdesátá léta, během nichž Microsoft vůbec nechránil své produkty a jejich pirátské šíření využíval jako zbraň proti konkurenčním systémům, jako byl GEOS. U DOSu Microsoft přímo doporučoval, abyste si jako první věc udělali kopii instalaček a tiše toleroval existenci masivního pirátského průmyslu v komunistickém bloku. Tato strategie není jen otázkou minulosti, pozitivní efekt pirátů, kteří vám pomáhají vytěsnit konkurenci, funguje stále. Jeho poslední obětí je čínská verze Linuxu Red Flag, která byla podporována čínskou Akademií věd.

Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty

Výrobce Red Flag Linuxu, který byl před lety s velkou pompou představen jako čínské řešení pro čínské desktopy, zkrachoval. Výrobce přestal v loňském srpnu vyplácet mzdy a v únoru definitivně skončil. Důvod? Piráti, kteří místo Red Flagu šíří v Číně Windows. Podle realistických odhadů je nějakých 60 % instalací Windows v Číně nelegálních. Sice Microsoftu nic nevynáší, ale každý počítač, na kterém jsou Windows, je počítač, na kterém neběží konkurenční operační systém. A to se stále počítá.

Strategie mlčenlivého ignorování pirátů má, pravda, smysl hlavně u rozvojových trhů a u produktů zaměřených na nejméně výnosné kategorie zákazníků, tedy „bottom feeders“. Slouží pro zabrání místa na trhu s tím, že věříte, že se vám časem podaří proměnit neplatící zákazníky v klientelu platící. Vydavatelé často vyčíslují své odhady škod působených piráty tak, že vezmou odhadované zastoupení pirátů v populaci, z toho spočítají odhadovaný počet kopií a vynásobí to prodejní cenou.

Jak se společnosti přestaly bát a začaly milovat piráty

O takové zisky přicházejí společnosti (podlě oněch společností) kvůli pirátům (zdroj: hra DuckTales, Capcom)

Z toho vycházejí často astronomická čísla, kterými argumentují ve chvíli, kdy lobují za zpřísnění zákonů. Tak vznikají děsivé škody a rovněž i masivní daňové ztráty, obrovská ztráta pracovních míst a podobné věci, kterými lobbisté straší politiky.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
167 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 77.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.