Úvaha: Hry a PC – úspěšné tažení všemu navzdory
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Úvaha: Hry a PC – úspěšné tažení všemu navzdory

Úvaha: Hry a PC – úspěšné tažení všemu navzdory | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

21. 2. 2014 08:00 27

Seznam kapitol

1. PC opožděné 2. PC nepřívětivé 3. PC přenosné 4. PC fialové 5. PC 256barevné
6. PC němé 7. PC trojrozměrné 8. PC zabijácké 9. PC vítězné?

Hodně hráčů považuje PC za zcela přirozeně nejlepší herní platformu. V osmdesátých letech minulého století byste ale našli jen pár lidí, kteří PC předvídali byť i jen omezený úspěch v domácnostech. Čím vším si muselo PC projít, než se mu přestaly ostatní herní platformy vysmívat?

Reklama

Pécéčko osmdesátých let bylo pojato jako stavebnice. Podle toho, na co jste ho plánovali použít, jste si pořídili například čistě znakovou kartu MDA (Monochrome Display Adapter) a zelený displej, což stačilo na to, abyste bouchali do stroje businessová data. Pokud jste potřebovali něco kreativnějšího, byl tu famózní adaptér CGA (Color Graphics Adapter) s masivními 16 KB video RAM, který nabízel ohromující čtyři barvy v rozlišení 320 × 200 bodů z celkem až 16 barev. Naprosto geniálně zvolené byly barvy pro Palette 1, tedy černá, světle modrá, fialová a bílá. Tato bizarně zvolená paleta dávala charakteristický vizuální vzhled prvním PC hrám, jako například Alley Cat, který detailněji popisuje Pavel Dobrovský v současném Levelu.

Alley Cat

Tyhle hry vypadaly jako vtip nejenom pro šťastlivce, kteří si pořídili Atari ST a nebo Amigu, ony vypadaly hodně blbě i z hlediska lidí, co měli osmibit. Alley Cat byla v podstatě hra z osmibitu, patřila mezi nejvychytanější věci, které se pro PC daly v roce 1984 sehnat – a byla i obecně dobrá, jenom nemilosrdně ukazovala, jak strašně ubohá platforma pro hraní je PC. PC nemělo žádné zvukové schopnosti, pouze zabudovaný reproduktor pro pískání, tedy něco na úrovni Sinclairu ZX Spectrum. Ukázka hudby z Alley Cat je i na Wikipedii.

PC nemělo žádnou grafickou akceleraci, adaptér jenom vykresloval to, co do paměti zapsal procesor, žádné akcelerační čipy, které mělo například Atari 400 už v roce 1979. Nic. Nada. Nula!

Boulder Dash pro PC

Boulder Dash pro C64

Před příchodem grafického adaptéru EGA byly hry pro PC jednoduše naprosto zoufalé – a ani EGA nebyla žádný skvost. Už na počátku 80. let se začalo ukazovat, že představa IBM, že si objednáte základní sestavu a podle svých potřeb si doobjednáte komponenty, až tak úplně fungovat nebude. Modularita je totiž v příkrém rozporu s kompatibilitou, protože aby aplikace byly kompatibilní, musí mít společné garantované minimum schopností. A společná schopnost všech adaptérů zobrazit 80 znaků na 25 řádcích v monochromatickém provedení není ideální nejen pro hry, ale pro software obecně.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama