Jak vývoj ovladačů ovlivňoval podobu her
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak vývoj ovladačů ovlivňoval podobu her

Jak vývoj ovladačů ovlivňoval podobu her | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

10. 1. 2014 09:00 20

Seznam kapitol

1. Když dochází trpělivost 2. Od knoflíků k joysticku 3. Zrození Gamepadu 4. Gamepady se mění v monstra, na PC se nechytají 5. Od hromady tlačítek k lechtání obrazovek?

V hráčské komunitě panuje často přesvědčení, že nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje podobu her, je hrubý výkon hardware. Ve skutečnosti ale hraje velmi významnou roli také ovladač, na kterém se hry hrají. Podíváme se, kudy se vývoj ubíral v oblasti, se kterou má nejspíš zkušenosti většina z nás – u joysticků a gamepadů.

Reklama

V poslední době se čím dál tím víc rozmáhá snaha považovat smartphony a tablety pouze za jinou formu konzole. Vidíme na nich ty samé hry, které se objevovaly na konzolích, včetně konzolového ovládání, což je opravdu problém. Virtuální gamepad se liší od skutečného v tom, že nemáte hmatovou zpětnou vazbu, takže „poslepu“ necítíte, jestli máte prsty na správném místě. Dotyk na displeji navíc znamená stisk. Objevuje se řada pokusů, jak „přešít kočku na tygra“ pomocí alternativního ovládání, ale popravdě zatím mi nesedělo nic. Logitech uvedl docela crazy náhražku joysticku – na jakési plastové spirále máte uchycené tlačítko, které můžete tlačit do stran a alespoň trochu přináší hmatovou zpětnou vazbu. Dokonce se objevují celé gamepady pro tablety a dokonce i simulátory arkád. Osobně mi to přijde docela šílené.

Logitech Joystick for iPad (zdroj: Logitech)
i Zdroj: PCTuning.cz
Logitech Joystick for iPad (zdroj: Logitech)

Jádro problému není v tom, že by byl tablet „špatný“ pro hry, má prostě úplně odlišnou ergonomii ovládání. Velcí výrobci to ignorují a pokoušejí se své populární tituly nějak narvat na tablet, ať už to jde hrát, a nebo ne – ono je to nakonec jedno, když je jméno hry dobré, tak ji lidi budou kupovat, i když se hraje příšerně. Někdy mi připadá, že právě u těchto her si je lidi kupují hlavně jako technologické demonstrátory. Že ji nechtějí hrát, jenom ukazovat známým, že ji mají a že to na tabletu jede.

Ano, právě tohle je příklad, co se stane, když výrobce ignorují vlastnosti ovladače. Je otázkou, jak se situace vyvine dále: Zda bude trend překlápět konzolové hry navržené pro ovladač na dotykové displeje pokračovat, a nebo zda převládnou tituly navržené od začátku pro dotyková zařízení. Pokud můžu věřit historii, buď dojde k tomu, že někdo vymyslí, jak převést gamepadové ovládání na dotykovou obrazovku, nebo se hry začnou navrhovat už s ohledem na ni, a nebo se vývoj her pro tablety a pro konzole rozdělí. Zatím to tak v historii bylo.

No – uvidíme!

Zajímají vás konzolové ovladače? Chtěli byste se podívat, jak vypadají paddle ovladače, jak vypadal originální gamepad pro Nintendo NES a nebo rozměrný ovladač pro Dreamcast? Zajímá vás, jak vypadal infračervený „dálkový ovladač“ pro Amigu CDTV a nebo originální, ale trochu šílený ovladač pro konzole CD-i?

Můžete se na ně podívat na výstavě Historie konzolí, kterou právě předvádí Alza Muzeum. Výstava je k vidění na showroomu centrály Alza.cz v Jateční, vstup i doprovodný ebook je zdarma. Ebook  je dostupný pro všechny registrované uživatele Alza.cz v položce Moje knihovna.

 
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama