Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Herní pecky, které nezestárnou – výběr legendárních titulů
Herní pecky, které nezestárnou – výběr legendárních titulů
autor: Lucie Jiříková , publikováno 17.1.2013
Seznam kapitol
1. Adventury
2. Strategie
3. Závodní hry
4. RPG hry
5. Akční hry
Herní pecky, které nezestárnou – výběr legendárních titulů

Koupíte si hru za tisícovku a po pár hodinách vás už nebaví. Máte našlapané herní dělo s úžasnou grafikou, ale je to na nic – nové hry vás prostě nechytají u srdce. Zavzpomínejte s námi na legendy, u kterých grafika pěkně kulhala, ale se svou hratelností vás dostaly na dlouhé týdny. Nebo i měsíce. Vybíráme ty nejúspěšnější herní tituly.


Nejpopulárnější žánr všech dob nám nabídl největší herní legendy. Nejpopulárnější jsou samozřejmě first person akční hry, ale najde se i pár povedených third-person kousků.  Pojďme se na ně podívat.

Wolfenstein 3D

Wolfenstein 3D byl vytvořen studiem id Software a vydán v roce 1992. Jednalo se o jednu z prvních first-person akčních her, která na sebe však nestrhla pozornost pouze perfektním zpracováním, ale také námětem – v roli spojeneckého špióna Williama Blazkowicze jste se vydali vystřílet nacistickou pevnost Castle Hollehammer. Vedle nácků bylo potřeba vystřílet i pár hlídacích psů a nakonec samotného bosse Hanse Grosseho, který nápadně připomíná samotného Hitlera. První Return to Castle Wolfenstein spatřil světlo světa roku 2001 a o dva roky později vyšel multiplayerový titul Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory, který je ke stažení zdarma. S hlavním hrdinou B. J. Blazkowiczem jsme se naposledy setkali v roce 2009 v titulu Wolfenstein. 

Herní pecky, které nezestárnou – výběr legendárních titulů

Série Doom

Vývojářské studio id Software doprovázel úspěch i dva roky po vydání Wolfensteina 3D. V roce 1993 totiž vydala Dooma, který se stal kultovní záležitostí. Na jeho náměty vznikla desková hra a dokonce byl natočen i film. Na svou dobu byl Doom naprosto revoluční, představil 3D v novém světle – přibyly textury podlah a stropů a dokonce přibyly mapy se schody a výtahy, v nichž jste se pohybovali ve více úrovních. Vydání čtvrtého dílu série bylo oznámeno již na minulý rok, kdy ale vyjde ví snad jen John Carmack, spoluzakladatel a technický ředitel id Software.

Half-life + Half-life 2

Titul Half-life byl vytvořen dobře známým vývojářským studie Valve. V roce 1998, kdy byl vydán, byl spoustou herních médií vyhlášen za hru roku. Od té doby byla vytvořena spousta modifikací, například velice populární multiplayerová hra Counter-Strike, nebo nejnovější Black Messa. Příběh hry vypráví o nehodě, při níž byl vytvořen teleport mezi Zemí a planetou Xen, kvůli čemuž k nám přicházejí různé příšery, které jsou velmi nebezpečné.

Herní pecky, které nezestárnou – výběr legendárních titulů

Série GTA 

Jako poslední jsem si nechala sérii GTA, která je vyvíjena studiem Rockstar. Hráč zde stojí na straně zločinu a snaží se probojovat až na samotný vrchol zločinecké organizace. Toho dosahuje plněním originálních úkolů – loupením, zabíjením lidí a prostřednictvím dalších trestných činů. Od prvního dílu se toho hodně změnilo...

...a hlavní devizou těchto her je otevřený herní svět, který se díl od dílu ještě zvětšuje. S tím je spojená volnost, která dovoluje věnovat se prakticky čemukoliv – od navštěvování restaurací, po skupování nemovitostí nebo dovádění s lehkými ženami. Samozřejmostí je i bohatý vozový park a možnost řídit i jiné dopravní prostředky – vrtulník, loď atd. Pátý díl série v těchto dnech už pomalu finišuje a dočkat bychom se ho měli na přelomu jara / léta tohoto roku.

A kterou hru si zahrajete po mnoha letech i vy?



Tagy: hry  games  výběr  tipy  historie  legendy  old school  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
17.1.2013 12:45:38   90.183.36.xxx 661
Citace:
lidé, kteří byli vyhnáni ze Země, Zergové, jakási hmyzí stvoření a Terrani


...a já si celé ty roky myslel že jsou to Terrani (Terra = Země - Lidé), Zergové (Alieni) a Protosani (technicky nejvyspělejší rasa). Takže buď se pletu já, nebo čerpáte z "vadných" zdrojů
17.1.2013 13:18:43   85.71.89.xxx 873
prisadim si. "S B. J. Blazkowiczem jsme se naposledy setkali v roce 2001 v titulu Return to Castle Wolfenstein." a co wolfenstein z roku 2009 ? a ptam se: k cemu jsou dobre recyklovane clanky, plne faktickych chyb, bez zasadni informacni hodnoty, ktere na prvni pohled psal nekdo s okrajovou znalosti prolematiky? a jak na ty hry muze "vzpominat" nekdo, kdo v dobe jejich vydani tahal kacera /v lepsim pripade/?
17.1.2013 17:17:33   93.185.99.xxx 330
Pravda pravdoucí, článek bez hodnoty, navíc by ho měl psát člověk, kterému dnes táhne spíše ke 30, než že před pár lety odchodil střední...
17.1.2013 20:23:17   91.235.200.xxx 2116
Článek má přeci zcela jasnou hodnotu. I když zde i mně chybí třeba taková pecka jako Dune2, ve které si člověk nahrazoval grafiku svou představivostí, tak právě proto je článek naprosto dostatečný. Vždyť všechny ostatní pecky sem stejně doplníme my. A hlavně pro nás byl tento článek stvořen. Kdokoli vyrůstá na FarCry3 přeci nemůže nikdy ohodnotit kvalitu starých her. Jako že nikdo z nás nemůže ohodnotit kvalitu kačera na provázku.

Vtipné. Někomu je 25, před pár lety odchodil střední, přesto mu táhne na 30. No nic.
24.1.2013 15:09:42   78.45.16.xxx 50
Tenhle článek je výsměch. Taky si přisadím. Diablo že založilo sub žánr real time rpg? Pokud vím, tak jedno z prvních real time RPG bylo UU2, ještě daleko před Arenou. Diablo nikdy klasické rpg nebylo, ať už real time, nebo crawler. Diablo je ARPG - action RPG. Autorka by to buď měla přestat hulit, nebo si přestat plést pojmy s dojmy.
24.1.2013 18:00:15   91.235.200.xxx 07
Je jasně vidět, žes to nepochopil.
Buď ať všichni mlčí a pouze doplňují to, co jim tu chybí, protože to stejně společně s nadávkou udělají, nebo ať čistě nadávají bez doplňování.
Nikdo z nás to nedokáže napsat ideálně tak, aniž by s ním alespoň někdo v něčem nesouhlasil. Každý si vybere ty své hry, a vždy budou další, kteří to opět o ten zbytek, který tu chtěli mít, doplní.

Je tedy naprosto nelogické nadávat, že tu něco chybí, když to sami doplní opět nekompletně. Všichni si tak odporují a nadávají jen sami na sebe.
25.1.2013 06:37:13   78.45.16.xxx 33
Děláš si srandu? :-) Když někdo napíše diletantský článek na odborném serveru, tak mají všichni (asi poníženě) mlčet a článek si dodělat? Hezký...A pokud sis nevšiml, tak já jsem nic nedoplnil, já jsem pouze něco opravil. Takže tolik k logice.
25.1.2013 12:37:08   91.235.200.xxx 02
S tím souhlasím. Sám jsem nepsal, zda by tu měl článek být nebo ne, stejně jako jsem s tím nijak neútočil na tebe.
Jestli tu má článek být nebo ne, to nespadá do našich kompetencí, proto jsem s přihlédnutím na komentáře hodnotil pouze to, že je článek dostatečný. Ani ty jsi nemusel vztahovat předchozí komentář na sebe, neboť šlo pouze o všeobecnou odpověď, (bohužel) zařazenou za tebe.
Ale i to je jedno, protože by to bral vztahovačně každý, ke komu bych to psal.
12.2.2013 06:22:15   62.209.192.xxx 00
OMG, vy ste normalni diletanti a asi nechapete co to znamena pojem demokracie a ten kapitalismus vam to vykouril z hlavy, protoze KAZDY komu se clanek nelibi muze autorce odebrat premie, komu se libi tak prihodi. Jestlize se bude autorka podobnymi vyplody (narazka na "kvalitnejsi" clanek o online strileckach) dostavat do zaporu treba nekomu z redakce docvakne ze asi nepise moc kvalitni clanky
17.1.2013 14:32:31   83.240.16.xxx 200
teď už jenom budeme čekat, zda autorka zareaguje a článek opraví, nebo se na to vyprdne, jako v článku o free-to-play hrách (jm. u C9 se nechala unést úžasností hry natolik, že "pozapoměla" uvést to hlavní - omezení bezplatného hraní)
17.1.2013 15:13:26   158.197.201.xxx 90
A protossani v preklade znamena prvorodeni

Ak si dobre pamatam, tak pribeh SC1 je nejaky taky, ze starobyla high-tech rasa Xel'Naga chceli vytvorit dokonalu rasu vo vesmire, a prvym ich vytvorom boli Protoss (preto prvorodeni), ale neboli s nimi spokojni, nieco im chybalo k dokonalosti a tak vytvorili Zergov, ktori boli az tak dokonali, ze sa z toho pokakali a neviem ako pokracoval dalej pribeh Zrejme celu situaciu zachranovali Protossi a Terrani sa tam len obsmietali a zavadzali
17.1.2013 12:58:21   88.101.208.xxx 352
jsem rocnik 85, nikdy nezapomenu na moje prvni lan parby dooma, to je pro me absolutne nesmazatelny zazitek...kdyz se nad tim tak zamyslim, oc jsou dnesni, graficky hi-tech hry zabavnejsi nez kdyz jsme se tehy ve 4 lidech kosili plasma gunem....
17.1.2013 15:01:27   158.197.201.xxx 538
Skuste si zahrat teraz Dooma na LAN so 4 ludmi a uvidite, ze to uz nebude az taka zabava. Hovori sa tomu nostalgia. Spominame na to, lebo to bolo nieco nove, co sme nikdy predtym nezazili a prijemne v jednom.
Ja si rovnako spominam na stare dobre casy, ked sme na strednej drtili proti sebe Duke Nukem 3D.. to nas uz upratovacka o piatej vecer vyhanala Alebo o par rokov neskor po strednej uz doma sme urobili LAN party a hrali sme Half Life deathmatch, Quake 3 Arena, C&C Red alert 2 ci EARTH 2150.
Alebo priklad zo sucasnosti, ked mnohym ludom sa nepaci ten ktory datadisk k hre World of warcraft, a hovoria, ze Vanila bola najlepsia, alebo Burning crusade ci Wotlk. V podstate kazdemu sa pacila ta hra v tom stadiu, ked ju zacal hrat, a zacal objavovat ten cely velky svet, spolu so socialnou zlozkou v dungeonoch a raidoch ci PvP.

Tym chcem povedat, ze podla mojho nazoru nove hry nie su menej zabavne, si myslim, ze zabijanie sa v CoD, Battlefield 3, ci v Crysis je rovnako zabavne ako to bolo v Doom2, HL, CS, ci Q3. Rozdiel je v tom, ze sme to uz raz zazili a uz to nie je nic nove
17.1.2013 17:57:06   178.41.224.xxx 183
Nedávno som čítal diskusiu, v ktorej niektorý hráči tvrdili, že staršie hry sa nám zdajú byť zábavnejšie než tie novšie hry kôli nostalgii, pretože to boli prvé hry alebo jedny z prvých v určitom žánri, ktoré sme hrali a že dnes vychádza minimálne rovnaké množstvo kvalitných hier než v minulosti.Skutočnosť je ale taká, že aj napriek tomu, že dnes vychádza niekoľkonásobne väčšie množstvo hier s niekoľkonásobne väčšími rozpočtamy, dnešných kvalitných hier je minimum.Súhlasím, že nostalgia zohráva veľkú úlohu vo vnímaní minulosti, pretože človek si spomienky zidealizuje ale veľa starších hier považujem za kvalitné nie kôli nostalgii ale preto, že sú nepopierateľne lepšie než tie novšie mainstreamové žmýkačky peňazí.
17.1.2013 18:29:28   90.177.247.xxx 101
Nekdy to je zvlastni, ale starsi hry jsou obcas opravdu zabavnejsi nez novejsi a to i presto, ze clovek vubec netusi proc. Dam priklad: Unreal Tournament 2007 je super hra, ale pri hrani Unreal Tournament 2004 se bavim radove vic. nevim proc, ale je to tak. V novejsi verzi nic nechybi, chova se to stejne a presto.
17.1.2013 22:32:10   109.80.235.xxx 200
Mě přijde, že v nových hrách chybí možnost "failnout" - prostě jsou z nich odstranovány překážky.

Na jednu stranu to odebírá frustraci ze zákysu, ale zároven to bere uspokojení z překonání překážek a pocit výjimečnosti...
24.1.2013 15:15:40   78.45.16.xxx 00
Dovolím si nesouhlasit. UT2k4 byla bomba, taky to pařila spousta lidí, nejen to, byl to e-sport. UT3 byl epic fail, nikdo to nehrál a dnes už potom neštěkne ani pes (UT komunita se relativně krátce po vydání UT3 rozpadla, UT2k4 stále ještě občas někdo dá - na publicu, nebo na IRC).
17.1.2013 13:04:13   77.104.235.xxx 380
Vuci vybranym hram se neda nic namitat. Skvele hry. Ale ten vyber je stale velmi maly a opomiji mnoho dalsich skvelych her, na ktere se nezapomina.
serie UFO (XCOM), System shock, Worms, Dungeon keeper, Carmagedon, Syndicate, Deus ex, C&C, Alone in the dark, Silent hill...

Proste vyber slusny ale moc kratky
17.1.2013 13:10:32   134.3.72.xxx 121
Souhlas, vyborny vyber, ale to UFO + XCOM (jen ty prvni dva dily) mi tam zasadne chybi. Bavi mne to jeste dneska a parim to v DosBOXu :-D
17.1.2013 16:25:34   82.145.208.xxx 180
X-COM je zásadní hra. Tolik zábavy ve strategické hře nenabídla snad žádná hra. Opravdu tu chybí.
19.1.2013 14:44:24   217.122.129.xxx 50
Mame to asi kazdej trochu jinak, ale ze tam nejsou Worms je fakt ostuda, Carmagedon sem taky cekal. Za me mi tam chyby Heroes of Might and Magic.
12.2.2013 08:49:35   62.209.192.xxx 00
tak k tomu bych si prihodil Might & magic (hral jsem od 5-9), taky bych vyzdvihnul Realms of Arkania III: Shadows Over Riva, ktery jsem hral do zblbnuti a jednicka s dvoujkou me tolik nechytly (nejspis kvuli hardcore stylu - bez mapy apod.)
17.1.2013 13:06:13   83.208.202.xxx 170
Jedu do kola AOE 2, CS 1.6, Hereos 4, svátečně Metal Fatigue a Operace Flashpoint nebo Halflife 2 či OpenTTD. Doposud mě to neomrzelo, takže nemám proč kupovat nové hry nebo upgradovat počítač.
17.1.2013 13:07:14   94.112.52.xxx 1815
u NFS to u mne vyhrává díl věnovaný značce Porsche

a co se týče Diabla3... Ano, na netu je spousta výkřiků že ta hra je špatná a že hru zabila nutnost neustálého online připojení. Jenže mám takovej pocit, že tyhle výkřiky maj na svědomí ti, kteří si tu hru nemůžou uwarezit. Jinak prodeje si myslim, že ukazují trochu něco jiného, než že fanouškové tu hru nepřijali...
17.1.2013 14:25:01   83.240.16.xxx 440
Skutečná série NFS skončila hrou Need for Speed Most Wanted v roce 2005.
Všechno od toho dál je pouze kažení dobré značky.
12.2.2013 12:32:01   62.209.192.xxx 00
tak treba me Most wanted vubec nebavilo, respektive pak dal kdyz jsi musel nicit policajty a bez toho jsi nepostoupil v "pribehu" ale treba takovej ProStreet me bavil daleko vic ikdyz mel uplne odlisny design zavodu
17.1.2013 14:28:47   83.240.16.xxx 221
A ještě si dovolím komentář k Diablo 3 - prodeje vykazují marketingovou úspěšnost, nikoliv kvalitu. Ta se v 3. díle Diabla opravdu vytratila na úkor širokého spektra hráčů (neboť i blbec si chce hrát hry a ty kvalitní buď nechápe, nebo nezvládá ovládat).

Jsem vlastníkem originálni Diablo 3 kopie a s klidem můžu říct, že web free-to-play hra Drakensang nabízí úplně to samo.
17.1.2013 13:09:21   178.40.63.xxx 73
za mna -ten death rally som uz presiel asi cca 30-35x +z toho 2x na hard (silna kava)
-doom-klasika
-nespomenuli ste moju srdcovku(mali clanok na to aby sa spomenuli klenoty)
a to je Dungeon Keeper (2-jka je uz slabsia) -skratka DK je taka pecka (1997) ,ze som ju xxx krat presiel ,ma extremne navykovu hratelost ,vybalancovanie, zvuky priser ,je tam toho vela ,
-gta posledne co som hral bolo Vice city - gta3 (prve 3d) a 2-jka -klasika....
nove diely od SA su pre mna srot (mozte ma hejtovat) -proste ako som povedal -potom to uz islo dolu vodou ,takysto ,ako tu spomenuty NFS -MW(stary)+NFSU ,NFSU2 -srdcovky..
-KKND ,kknd2...-radsej som hral ako Starcraft....
je tam toho dost.., ale modernejsia hra ,ktora ma chytila na isty cas (dlhy) bola Trackmania nations Forever (zdarma) -tvorenie trati je skratka nekonecne ,ako lego ,milion kombinacii...
17.1.2013 13:11:24   178.40.63.xxx 30
a inac som zabudol -Death rally sa da prejist aj na 18 kôl (mam odskusane) -s trochou stastia na zaciatku a dobreho riadnia.., (kto hral na harde -prechadzka ruzovym sadom)
17.1.2013 13:23:58   93.91.150.xxx 160
chybí mi tu gothic serie..teda alspon pro mě to byla super rpg a pořád se mi líbí ..crom slabého 4.dílu
17.1.2013 13:36:39   93.91.150.xxx 230
serie Command & Conquer,warcraft,commandos,Heroes of Might and Magic ..těch herních pecek bude rozhodně víc..
17.1.2013 13:21:04   62.209.192.xxx 41
Darreba napsal:
Citace:
lidé, kteří byli vyhnáni ze Země, Zergové, jakási hmyzí stvoření a Terrani


...a já si celé ty roky myslel že jsou to Terrani (Terra = Země - Lidé), Zergové (Alieni) a Protosani (technicky nejvyspělejší rasa). Takže buď se pletu já, nebo čerpáte z "vadných" zdrojů


"Těmito rasami jsou lidé, kteří byli vyhnáni ze Země, Zergové, jakási hmyzí stvoření a Terrani" - tak nevim jestli se to nekdo snazil opravit, ale porad mi tam jaksi chybej Protossove, zato tam je 2x Terran
17.1.2013 13:28:23   89.102.126.xxx 81
Ja bych jeste doplnil skvele budovatelske strategie od Impression games, zejmena Praraoh, skoda ze takove hry uz se dnes nedelaji.
22.1.2013 15:47:46   165.72.200.xxx 00
V zasade totex je serie Tropico, momentalne ve verzi Tropico 4. Ono se dela, ale nehleda (nebo hleda spatne). ;o)
17.1.2013 13:58:25   83.71.194.xxx 220
Clanek hovori o nestarnoucich peckach, a tak se misto screenshotu z Diabla 2 dockavame necely rok staryho pokracovani D3, pri kombinaci slov 'Legendarni a Fallout' se objevi screenshot z Fallout3 nebo New Vegas.. to samy NFS - Proc se autorka nezminila o porshe?
17.1.2013 14:07:00   80.79.82.xxx 30
Joo to boli casy.Duke Nukem. Takze stare uz nehravam ale docela casto pustim FarCry , Battlefield Vietnam ,Cossacks European wars a hlavne WoW.
17.1.2013 14:21:50   90.182.205.xxx 161
UFO a Warcraft? A kde je Dune??
17.1.2013 16:24:42   90.180.157.xxx 201
A co třeba Mafia I? ... tato česká klasika tu chybí!! omg ... co vy jste za pařany, když tu není Mafia. Tu by měl hrát každý, koho aspoň trochu zajímá děj
17.1.2013 16:56:37   79.142.150.xxx 150
z českých klasika typu Original War, Knights and Merchants, Spellcross (díky za dosbox) Brány Skeldalu a celkem se mi líbila u česká verze UFO - Afterlight
17.1.2013 17:35:29   88.102.74.xxx 111
Deus Ex (první), Unreal Tournament 1999, série Thief, Disciples II (tahová strategie s nádherně stylizovanou grafikou), Painkiller, Serious Sam, Icewind Dale, Divine Divinity (a poslední Ego Draconis bylo taky fajn), první Max Payne, Mafie (původní), Severance: Blade of Darkness (to nebude znát nikdo, ale je úžasná), Rune. Asi bych si vzpomněl na další, třeba ještě System Shock 2 a pak Bioshocky, nebo Far Cry.

Skvělých her bylo spousta, jen dneska to už často skřípe. Diablo 3 fail roku, NFS failuje dlouhodobě, CoD je recyklát, BF3 je až teď jakž takž ale furt je to konzolová zmršenina.. ale občas jsou i dobré konzolovky na PC, třeba DMC série a DarkSiders, nebo Legacy of Kain (má velmi oblíbená).
17.1.2013 18:00:08   89.173.171.xxx 120
Viem že autorka nemala šancu spomenúť všetko, ale aj tak... Tento plagát to napraví
http://i0.wp.com/information2share.files.wordpr ess.com/2012/06/list-of-worthwhile-dos-games.jpg
19.1.2013 14:55:55   217.122.129.xxx 20
Diky diky diky. Clovek pozapomina na tokovy pecky. Uz du stahnout Stunts a trochu si zaskakat a zarotovat
17.1.2013 18:35:53   109.80.156.xxx 90
pre mna jednoznacne najlepsia hra aku som kedy hral = Heroes of Might and Magic III !!

19.1.2013 14:48:19   217.122.129.xxx 20
Znamenam si te jako odpadlika. HRAL.FUJ.


Ja je hraju dodneska
17.1.2013 19:05:50   89.203.180.xxx 63
Co stránka, to perla... Dead Rally se jmenuje "Death Rally"... F1 v podání Codemasters a realističnost? A mohli bychom pokračovat.
17.1.2013 20:17:14   90.181.8.xxx 232
Je mi líto, ale tohle není ani článek, jako spíše série obrázků s podtitulky. A informační hodnota je dost mizerná, protože v cca 3 větách u každé série se kolikrát dočteme takové perly jako: "Od prvního dílu se toho hodně změnilo." (u GTA).

Navíc je ten výběr her a hlavně jejich komentář k nim dost podivný, vzhledem k názvu a zaměření článku. Např. u NFS se vlastně nic o starých dílech nedočteme, zmiňuje se tam Most Wanted z letošního podzimu. No a u F1 pro jistotu čteme o sérii od Codemasters, což je rok 2010 a následující. Že F1 není jednotná série a naopak existovalo více sérií F1 her (jako např. F1 2000 a následující od EA, Grand Prix od Geoffa Crammonda atd.), to je asi pro autora španělská vesnice.

Ten výčet her je navíc extrémně chudý. Uvést 3-5 her u jednotlivých žánrů (a to v tom úplně nejjednodušším rozčlenění), navíc to ještě zamíchat do sérií (každý díl je jedinečný a některé jsou právem legendární, jiné naopak dávno zapadly) a ještě k tomu z toho udělat mix starých i nových her, to už je fakt síla. Tohle snad nemůžete myslet vážně...
17.1.2013 20:26:47   78.128.189.xxx 70
Okurková sezóna?
17.1.2013 21:01:17   84.42.151.xxx 72
Tohle je původem nejaka práce do skoly? Míním celej tenhle set článku autorky. Fakticky chyby, chyby v názvech, na tenhle server trestuhodne zkratkovity, pomijejici zásadní tituly, na pohled dost odflaknuty... V ty skole bych dal za čtyři..
17.1.2013 21:41:57   89.177.56.xxx 150
Omlouvám se autorce, ale jaksi nechápu smysl tohoto článku. Na to, aby kohokoliv nalákal ke hraní starých klasik, obsahuje zoufale málo informací (v podstatě žádné). U serií chybí informace o zásadních dílech, dostupnosti (zdarma či placené), případných problémech s kompatibilitou, existenci rozšířeních od hráčské scény (důležité např. u Civ.), případných free remakech (např. OpenTTD) nebo oficiálních předělávkách.

Rovněž nerozumím, proč jsou zde míchány existující a prosperující současné značky s těmi, jež jsou již dávno mrtvé. Jaký smysl má zmiňovat např. NFS, Diablo či Starcraft, které zná každý, kdo alespoň vyjímečně něco hraje? Smysl by u NFS dávalo, kdyby článek obsahoval informace o rozdílech v jednotlivých dílech či kdyby alespoň autorka vypíchla nějaký díl, který vyčnívá (pro mnohé Porsche).

Tento článek by dával mnohem větší smysl, kdyby si autorka s ním dala výrazně více práce a pokusila se víc soustředit na hry, které jsou díky svému konceptu hratelné i teď (OpenTTD, X-COM, Warlordi, Dungeon Keeper atd.) a které mají alespoň teoretickou šanci zaujmout hráče, který v době jejich vzniku třeba ani ještě nebyl na světě. A zároveň které jsou nějak snadno dostupné (hratelné v prohlížení, mající nějaký kvalitní remake). Případně kdyby se autorka pokusila najít nějaké kvalitní hry, jež jsou neprávem v podobných článcích opomíjeny.

Tohle je, zprominutím, naprostá zbytečnost.
17.1.2013 21:43:52   91.148.25.xxx 13
zoznam pekny, ale chyba mi tam Transport Tycoon pripadne jeho open source klon OpenTTD
17.1.2013 22:12:35   109.80.235.xxx 71
Tož to pak
Kde je Tetris, sokoban, alleycat, prince of persia...
Kde je ADOM ...
Kde jsou Koules..
Kde jsou x-wingy a spol...
17.1.2013 22:22:57   203.219.102.xxx 70
Ked uz je clanok o legendach preco pri takom falloute/diable davate screenshoty s poslednych dielov a nie z dielov ktore tieto tituly legendami spravili, nebol cas alebo autorka nevedela ako taky fallout 1,2 vyzeral ?

Tak iso ako par dalsich ludi spomenulo chyba tam kopec kultovych titulov:

pri RTS vynechat kompletne westwood studios a ich deduska RTS strategii Dune 2 a tak isto nespomenut Commander & Conquer + Red Aler je priam hriech

kopec chyb v clanku okamzite mi udrel do oci Lide - zergove a terrani toto nemoze vyplodit clovek co hral starcraft aspon 1x v zivote....
Railroad tycoon nebol nikdy prvy tycoon titul pokial sa nemylim tak prvy tycoon bol Chris Sawyer’s Transport Tycoon a Transport Tycoon Deluxe....

Dalej uz to radsej nebudem rozoberat pretoze by to skoncilo kompletnych prepisanim clanku.

Aby to nebolo cele v negativnom duchu tak musim povedat ze napad to bol dobry ale prevedenie otrasne...
17.1.2013 22:26:40   109.80.235.xxx 40
u těch RTS chybi ještě třeba HOMEWORLD...
17.1.2013 22:37:44   77.48.12.xxx 10
Je mi jasne, ze kdyz ma clovek vybrat par starych "srdcovek", zarucene se nezavdeci vsem. I tak je ovsem absence legendarni adventury Gabriel Knight v tomto seznamu poburujici, ne-li primo trestuhodna
17.1.2013 23:40:22   88.100.0.xxx 130
Už tolikrát jsem se chtěl registrovat jen kvůli komentáři. Ale toto už je vážně moc. Článek hodný bulváru (maximálně referát na základní škole), který uráží uživatele kteří skutečně něco pamatují. DeaD Rally? Black MeSSa? Doom 2003? (fyi existuje i starší). I screenshoty z novějších verzí odporují samotnému nadpisu. Dalo by se zde vyčíst tolik, tolik věcí. Než takhle, to už možná i raději nijak. Klasický kozel zahradníkem...
18.1.2013 07:19:55   90.176.65.xxx 43
Dobře, chápu že článek je jakýmsi osobním pohledem autorky, takže je bezpředmětné zmiňovat se o spoustě legend, které byly opomenuty. Ale jedna věc mě opravdu dostala Doom vydán v roce 2003? Chápu že se někdo překlepne, stává se mi to víc než je zdrávo, ale pokud byl článek brán alespoň trochu vážně, měl by autor vědět o čem píše. Hry v roce 2003 vypadali přeci jen trochu jinak. O dalších faktických chybám už se tu zmínil někdo jiný
18.1.2013 08:14:59   85.71.89.xxx 73
kvalita clanku je posledni dobou spatna. bulvarizace-nizka informacni hodnota, copy/paste recyklace, fakticke chyby, nesystemovy pristup, spatne maskovana reklama atd. obermaier, lexa, jirikova - nechapu jak je ta odflaknuta prace muze vubec bavit. asi moc ne, kdyz to po sobe ani neprectou. rybkovy mentalni konstrukce taky nemusim, ale alespon je citit snaha neco sdelit. proc tu neni vic takovych clanku jako tenhle? https://pctuning.tyden.cz/hardware/procesory-pameti/24350-od-pisku-k-procesoru-vyroba-kremikoveho-waferu?start=8 a kde je doprcic pokracovani?
18.1.2013 09:31:56   151.88.22.xxx 70
Chybí mi v článku strategie Warcraft a hlavně Settlers,kterou jsem pařil i na Amize,která tady nebyla mimochodem ani zmíněná.Ne všichni pařili na PéCé
18.2.2013 14:19:27   62.209.192.xxx 00
jj amigu jsem mel taky (A500) a mazec byl kdyz jsem si nechal bezet Settlersy pres noc abych mel dost vojacku na dobiti nepratel a ukonceni levelu ale zas chapu autorku ze tam nedavala nic jinyho protoze to by pak mohla davat taky didaktik M, Atari atp.
18.1.2013 12:07:06   92.245.194.xxx 00
ak by si chcel niekto zaspominat na theme hospital, tak tu je verzia, ktora vie bezat aj na 64bit
http://code.google.com/p/corsix-th/downloads/detail?name=CorsixTH-0.11-Installer.exe
18.1.2013 13:26:19   193.108.106.xxx 37
Já nevím co mátě všichni proti Diablo III...

Je to only online? No a? Každej má net... A navíc díky tomu máme od začátku multiplayer možnost, máme pravidelné updaty (teď např přidaj Dueling), máme AHčko, máme achievy, atd..
Nadávaj na to hlavně lidi co to nemůžou upirátit... Aspoň je vidět, že tenhle systém proti tomuhle funguje, tak jak má...

D3 je opět jako D2 grind hra.. tzn vraždit vraždit vraždit a lootovat...
Stěžujete si na obtížnost? Co takhle dokončit hru na Hardcore Inferno? =))

Každýho baví něco jiného, ale označit D3 za Fail roku to fakt ne...
18.1.2013 19:55:12   109.80.235.xxx 10
Mě to taky baví ... chtěl sem bezmyšlenkovitou nekonečnou rubačku na odreagování ala D2 dostal sem bezmyšlenkovitou nekonečnou rubačku ala d2... jsem spokojen. jen act 4 se mi nelíbí tak tam nechodím.
22.1.2013 15:52:00   165.72.200.xxx 00
Ale jo, ty aukce jsou zabavne.. :o)))
18.1.2013 19:58:15   85.71.46.xxx 30
Jednoznačně mi v tom výčtu chybí hry ze série ArmA (počínaje původní Operací Flashpoint, která do série spadá). U té jsem strávil doslova mládí, a nemluvím tu vůbec o multiplayeru, který jsem začal hrát až po několika letech hraní singleplayeru. Ve své době jednoznačně špička jak v SP tak i v MP, a ve své kategorii nejlepší hra vůbec. Jen hlavní kampaně originální hry a datadisku, spolu s ČSLA modem 1 a 2 dal více než 100 hodin intenzivního SP hraní! V mých očích nejlepší hra všech dob. Na druhé místo bych zařadil sérii GTA (od 3. dílu po SA), a na třetí určitě sérii Residet Evil (opět především starší díly před RE 4), a pokud počítáme i konzole, pak je také nutno vyzdvihnout sérii Gran Turismo, která ale bohužel vyšla a vychází pouze na PS. U těhle her jsem strávil většinu svého herního života, a vracím se k nim dodnes...
18.1.2013 23:36:48   46.13.178.xxx 10
Terrani měli vždy nezastupitelnou úlohu přece! Byli (stejně jako v AvP) prostě krmení pro zergy (alieny)
Ale byli vždycky jako koktus, sníst se (sme) nedali bezbolestně
22.1.2013 14:46:59   92.62.229.xxx 20
Nikdy nezapomenu na Colin McRae Rally na split screenu!
22.1.2013 14:49:25   92.62.229.xxx 00
xkryspin napsal:
Tož to pak
Kde je Tetris, sokoban, alleycat, prince of persia...
Kde je ADOM ...
Kde jsou Koules..
Kde jsou x-wingy a spol...


SOKOBAN!!! To bylo super. Hrál jsem to ještě na černobílým (resp. černo žlutým) monitoru :-D
23.1.2013 10:41:04   147.229.221.xxx 10
Když pominu sérii nfs, která v dnešní době stojí za ***. Tak mi tu chybí například Carmageddon. Z dalších žánrů jde jmenovat například Quake, atd..
23.1.2013 21:28:42   88.212.40.xxx 50
Skoro mi vyhrkla slza.

Nechcem sa dotknut autorky clanku, neviem kolko ma rokov, ale aj z prispevkov v diskusii je zjavne, ze spominame na daleko vacsie pecky ako su spominane v clanku.

Pri RPG mi chybaju napr. Ultima Underworld I a II, Eye of The Beholder

Pri akcnych hrach nespomenut jednu z najvacsich peciek tej doby Duke Nukem 3D?

Zo strategickych nespomenut Dune? No cipana...

Z adventur chyba Leisure Suit Larry, Day of The Tentacle, Sam & Max Hit The Road, Full Throttle, Gabriel Knight, Simon The Sorcerer, The Legend of Kyrandia...

Uplne chybaju plosinovky Prince of Persia, Golden Axe, Another World

:-)
24.1.2013 09:34:48   92.245.194.xxx 00
* za Day of The Tentacle!
25.1.2013 19:10:19   88.101.38.xxx 00
"I feel like I could... like I could... TAKE ON THE WORLD!!!" :-)
24.1.2013 09:35:33   92.245.194.xxx 00
+
25.1.2013 10:56:04   95.129.99.xxx 10
Slušný výčet vynikajících her, ale přidal bych tam ještě serii Might and Magic.
25.1.2013 19:08:14   88.101.38.xxx 30
Pokud se bavíme o PC hrách, tak zde chybí ze stříleček např. skvělý a dodnes nedostižený Descent. To byla pravá síťová "smažba", mohlo hrát až tuším 8 lidí v několika režimech a samozřejmě v plném (šestiosém) 3D, stejně tak System Shock. Úplně vypuštěny byly simulátory (Red baron, série simulátorů od Microprose - F15, F19, F117 nebo asi nejlepší Falcon, případně "voxelový" Commanche od NovaLogic). Nesmrtelné místo zaujímá Elite II alias Frontier. Skoro všichni pak už zapomněli na "filmové" hry série Wing Commander (první díl jsem hrál ještě na Amize).

Bavíme-li se o Amize, tak z adventur chybí jednoznačně Simon the Sorcerer, nebo Legends of Kyrandia, případně Lucasrtovský Indiana Jones nebo Maniac Mansion. Z akčních her pak raději nebudu jmenovat žádnou, protože bych uškodil těm co bych nejmenoval. Snad jen 3 zástupce klasických 2D stříleček - série Turrican, SWIV a ProjectX. Co se týká logických her, tak jednoznačně Logical a Klax. Nerad bych opomněl strategie, zde bych uvedl skvělé kusy od BlueByte (Battle isle, History Line 1914-1918) a trochu "ujetou" a hodně akčně pojatou North&South od infogrames.

Co se týká 8-bitů (C64, Atari, ZX, ale i herní automaty), tak pokud byla Amiga pokladnicí skvělých a zábavných her, tak 8-bity byly herní Fort Knox. Tolik různorodých her, které se (dodnes) předělávají do nového kabátku, už nikdy poté nevzniklo. Hry jako Laser Squad, Elite, Sentinel, Paradroid, Styx, Last Ninja, Giana Sisters, olympiády od Accolade (alias rodinná zábava při lámání joysticku) apod. jsou dodnes převáděny (buď jako kopie 1:1, nebo jejich herní principy).

Autorce článku bych doporučil hlubší studium her, protože uvést 5 her "co znám" je opravdu málo. Já počítačové hry hraju od roku 1985 (první počítač u kterého jsem seděl byl Sord M5..) a leckdy, když mě už začne nudit ten dnešní herní mainstream (včetně mého oblíbeného BF3), spustím si buď emulátor Amigy nebo C64 a zapařím ty skvělé staré gamesky, které místo skvělé grafiky dávaly hráčům něco jiného: zábavu, výzvy možnost objevovat herní principy, jednoduše si hrát. Nebyly to nudné naskriptované "filmečky", které bylo možné dohrát za 8 hodin hraní.

Omlouvám se za delší příspěvek, ale musel jsem na ten amatérismus reagovat.
25.1.2013 19:11:51   88.101.38.xxx 00
edit: ty olympiády dělal tuším i Epyx (mimochodem další "zapomenutý" softwarehouse)..
18.2.2013 14:27:41   62.209.192.xxx 00
jj north&south byla luxusni strategie a pro ostatni nostalgiky doporucuju precist starsi clanky o historii a vyvoji her https://pctuning.tyden.cz/multimedia/hry-a-zabava/21804-vyvoj-technologii-pocitacovych-her-prvni-dil coz povazuji za daleko prinosnejsi clanky nez toto
28.1.2013 16:04:14   194.138.12.xxx 32
Lucie Jiříková vrat sa naspet za pokladnu do tesca. Tento vyplod je vazne urazkou ludi, ktori herne pecky naozaj poznaju. Tolko faktickych chyb a preklepov je neunosne.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

129 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 22.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.