XCOM: Enemy Unknown — legenda v Unreal Engine 3
Seznam kapitol
Nový XCOM: Enemy Unknown je předělávka osmnáct let staré klasiky. Za tu dobu se mnohé změnilo. XCOM je kupříkladu plně trojrozměrný a běží na technologii Unreal Engine 3. I pod tímto kabátkem se ale skrývá kvalitní tahová strategie. V rozboru jsme změřili její na nároky na výkon počítače a prošli jsme nastavení detailů.
Když se řekne XCOM, drtivá většina nejmladších hráčů „odkojených“ na sérii her jako Call of Duty nebo DiRT pravděpodobně vůbec nebude vědět, o čem je řeč. I ti o několik let starší budou v mnoha případech tápat. Největší slzu v oku uroní až dnešní pětadvacátníci, třicátníci a starší. Právě tyto věkové skupiny totiž nejlépe pamatují hry první poloviny 90. let, do kterých právě zrod série XCOM spadá.
Psal se rok 1994, dnes již zaniklé herní studio MicroProse bylo na svém vrcholu a vydávalo hry jako Transport Tycoon. Mezi nimi se objevila i tahová strategie UFO: Enemy Unknown (vyvíjená primárně malým týmem Mythos Games, MicroProse pouze spolupracovali) a stal se z ní hit. Existuje řada hráčů, kteří UFO dodnes považují za jednu z nejlepších her, kterou kdy hráli. UFO se tak rychle dočkalo několika pokračování, tentokrát už vždy s názvem X-COM. V roce 2001 vychází poslední díl X-COM: Enforcer a ačkoliv byly později plánované ještě další dva díly Genesis a Alliance, došlo v obou případech k jejich zrušení.
XCOM se novodobého zrození dočkal až o jedenáct let později, kdy se do vývoje pustilo americké studio Firaxis známé zejména pro sérii Civiliazation. Není to náhodou, protože jedním ze zakladatelů tohoto týmu je Sid Meier, spoluzakladatel již zmiňovaného MicroProse. Jak je v posledních letech zvykem, je XCOM: Enemy Unknown remakem původní hry, tentokrát vylepšený drobnými úpravami. Podobný koncept jsme mohli vidět před několika týdny u předělávky Half-Life s názvem Black Mesa. Ta byla ale šířená zdarma, zatímco XCOM je plnohodnotná komerční hra.
Pro vývoj zvolil Firaxis licencovanou herní technologii Unreal Engine 3 od Epic Games. Jde o dnes nejčastěji používaný engine, který je dostupný už od roku 2007, kdy debutoval ve hře Bioshock. I přes mnoho updatů už dnes kvalitou svou technickou vyspělostí neoslní, grafika XCOM: Enemy Unknown se tak řadí k průměru. Na jednu stranu potěší detailně zpracované herní prostředí i postavy, chybí však moderní efekty. Podobné je to i s fyzikou. Vývojáři použili v Unreal enginu již implementovanou technologii PhysX ve verzi akcelerované výhradně přes procesory. Ve hře tak máte možnost zničit některé typy překážek, s pokročilými efekty fyziky však nepočítejte.