The Elder Scrolls V: Skyrim — vzniklo dokonalé RPG? | Kapitola 12
Seznam kapitol
Není sporu, že je pátý díl série The Elder Scrolls po herní stránce perfektní a se Zaklínačem 2 jde o nejlepší RPG roku. Platí to však i o technické stránce? Zatímco při hraní Oblivionu na nejvyšší detaily se doslova tajil dech, u Skyrimu se vám to nestane. To ale rozhodně neznamená, že by hra vypadala špatně, pohledná místa najdete i ve Skyrimu.
The Elder Scrolls V: Skyrim má po technické stránce těžkou pozici. Jeho předchůdce Oblivion se totiž v tomto ohledu stal legendou a vzorem pro mnoho dalších her. O pět let mladší Skyrim však přichází v úplně jiné době, kdy prim nehrají tituly pro PC, ale pro dvojici již postarších herních konzolí. Jak se proto dalo čekat, Skyrim byl primárně vyvíjený právě pro tyto herní konzole a ačkoliv jde bezesporu o vynikající hru (aktuální hodnocení na webu Metacritic je 95, což jej řadí společně s Portalem 2 na pozici nejlépe hodnocené hry roku), technická a vizuální stránka nezaujmou tak, jak před lety Oblivion. To ale rozhodně neznamená, že by Skyrim vypadal špatně. Dle mého názoru jde o jedno z nejlépe vypadajících RPG současnosti, jen je zkrátka nutné se smířit s faktem, že tentokrát nejde o úplný vrchol.
Co se týče hardwarových nároků hry, nepatří sice k nejnižším, vyloženě bát se jich však také nemusíte. Jestliže si chcete Skyrim užít na nejvyšší detaily a ideálně i s vyhlazováním hran, měli byste v počítači mít v nízkých rozlišeních grafickou kartu alespoň na úrovni AMD Radeon HD 5770/6770, ve středních nVidia GeForce GTX 460 a ve vysokých Radeon HD 6870/GTX 560.
Podobné je to s nároky na výkon procesoru. Skryrim bohužel patří k jedné z posledních her, které víceméně ignorují trend vícejádrových čipů, primární je tak architektura a frekvence procesoru. Rozumným minimem je procesor AMD Phenom II s frekvencí okolo 3 GHz, případně procesor Intel z rodiny Core i3/i5/i7 o 0,5 až 1,0 GHz nižší.
Jestliže Skyrim plynule nerozběháte na nejvyšší detaily, je k dispozici množství různých nastavení, kterými lze detaily snížit. Nejúčinnější je rozhodně snížení kvality stínů, slušný vliv má ale i vypnutí vykreslování trávy, dohlednosti světel či nastavení Object Detail Fade. Úplné snížení detailů na minimum vám pak pomůže k zisku přibližně dvojnásobného frameratu za cenu rozumného zhoršení vizuální stránky.
Poděkování
Děkujeme partnerům Asus, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili hardwarové vybavení na testy.