Stronghold 3 — strategický středověk v pěkné grafice
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Stronghold 3 — strategický středověk v pěkné grafice

Stronghold 3 — strategický středověk v pěkné grafice

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

8. 11. 2011 03:00 15

Seznam kapitol

1. Něco z historie série Stronghold  2. Nároky hry, testovací sestava, metodika 3. Výsledky GK bez vyhlazování 4. Výsledky GK s vyhlazováním 5. Vliv procesoru na hru 6. Vliv nastavení na hru I
7. Vliv nastavení na hru II 8. Vliv nastavení na hru III 9. Vliv nastavení na hru IV 10. Galerie in game screenshotů 11. Výběr recenzí herních magazínů 12. Závěr

Třetí Stronghold se měl po několika neúspěšných pokračováních stát hitem a návratem série ke kořenům. Hra je však plná bugů a výsledek je značně rozporuplný. Co se povedlo, je alespoň technická stránka hry – Stronghold 3 totiž používá stejný engine jako RPG ArcaniA: Gothic 4 a grafika vypadá na pohled opravdu skvěle.

Reklama
Stronghold 3 — strategický středověk v pěkné grafice
i Zdroj: PCTuning.cz


Stronghold (2001, zdroj: IGN)

První Stronghold vyšel v roce 2001 a stal se z něj hit. Po herní stránce šlo o vynikající počin a výborná byla také technologická stránka. Zatímco konkurenční strategie začínaly experimentovat s plně trojrozměrným zobrazením, Stronghold vsadil na starší izometrickou grafiku, kterou však dotáhl téměř k dokonalosti. Výsledkem bylo nadčasové zpracování, které, pomineme-li nízké rozlišení nesplňující dnešní standardy, neurazí ani dlouhých deset let od vydání hry.

Stronghold 3 — strategický středověk v pěkné grafice
i Zdroj: PCTuning.cz

Brzy po Strongholdu přišel samostatně spustitelný datadisk Crusader postavený na stejné technologii, který se také setkal s velkým úspěchem. Poté bylo několik let ticho, až v roce 2005 přišlo plnohodnotné pokračování Stronghold 2. S ním sice se hra přesunula do plnohodnotného třetího rozměru, hratelnost samotná však byla bídná, což bohužel platí o všech od té doby vydaných pokračováních.

Od nejnovějšího pokračování Stronghold 3 se čekal velký zlom a návrat série k prvnímu a ze všech nejlepšímu dílu. Bohužel však opět zůstalo na půli cesty. Stronghold 3 sice není špatný, hru však doslova zabíjí množství bugů a chyb, se kterými budete bojovat víc než s virtuálním nepřítelem (osobně jsem při testování válčil zejména s mrznutím hry, některé mapy nebylo možné vůbec načíst!). Není tak divu, že pro hru vychází jeden patch za druhým a Stronghold 3 ještě ani zdaleka není v pořádku.

Stronghold 3 — strategický středověk v pěkné grafice
i Zdroj: PCTuning.cz

Hodnocení hry samotné nechme herním magazínům (viz. kapitola s výběrem recenzí) a pojďme se podívat na technologie, které poslední Stronghold používá. Ty jsou totiž jedním slovem ukázkové. Největším překvapením je volba samotného enginu hry. Vývojáři totiž nepoužili žádnou ze svých starších technologií, nýbrž sáhli po enginu Vision od společnosti Trinity. Že vám to nic neříká? Pak vězte, že na stejném enginu je postaveno třeba RPG ArcaniA: Gothic 4, které po vizuální stránce patří i rok po vydání k naprosté špičce.

Stronghold 3 díky použití tohoto enginu nabízí povedenou podívanou například s možností dynamicky měnit denní dobu. Ostatně hra světla a stínu celkově je ve Strongholdu na vysoké úrovni a kéž by podobně dobrý byl i zbytek hry. Volbou kvalitního enginu však nekončíme. Vývojáři totiž do hry implementovali také fyziku Havok. Můžete se tak těšit třeba na efektivní dobývání hradu a pády zdí, byť s tak propracovanými efekty jako u Battlefield 3 samozřejmě nepočítejte.

Stronghold 3 — strategický středověk v pěkné grafice
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama