Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj technologií počítačových her — díl V.
Vývoj technologií počítačových her — díl V.
autor: Tomáš Šulc , publikováno 23.9.2011
Vývoj technologií počítačových her — díl V.

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.


Warhammer 40 000: Dawn of War II (2009)


zdroj: YouTube, Intercore222

Od fyzikálního enginu PhysX se vraťme zpět k celkově technicky dobrým hrám a zaměřme se na strategie. V roce 2009 se mohli fandové žánru RTS radovat, kvalitních her totiž vyšlo hned několik. Tou první bylo pokračování série Warhammer s podtitulem Dawn of War II. Hra běžela na Essence enginu druhé generace (první generaci používala série Company of Heroes) a hráči tak mohli čekat vynikající technické zpracování. Toho se opravdu dočkali, byť tentokrát bez podpory efektů DirectX 10. I tak ale grafika hry vypadala báječně, grafika byla zpracovaná do nejmenších detailů a vynikající byly také animace a vlastní fyzikální engine.

Empire: Total War (2009)


zdroj: YouTube, Attila16

Brzy po Dawn of War II se na pulty obchodů dostalo pokračování série Total War. I Empire využíval jen efekty DirectX 9.0c, přesto však byla grafika znamenitá. Ačkoliv se každé bitvy účastní tisíce mužů, každý voják je zpracovaný do nejmenších detailů a můžete se mu doslova koukat do tváře. Také celková detailnost prostředí i animace byly na velmi vysoké úrovni. Nevýhodou byly pochopitelně vysoké hardwarové nároky.

Anno 1404: Dawn of Discovery (2009)


zdroj: YouTube, shadex00x

Třetí strategie, o které se zmíním, je také pokračováním série. Budovatelská RTS Anno 1404 (označována také jako Dawn of Discovery) fandy moderní grafiky potěšila fantastickou detailností a výbornými animacemi. Chcete pozorovat kováře při práci, holčičku hrající si v trávě s obručí, nebo babky klábosící na trhu? Nic z toho není problém, vizuální stránka Anna 1404 je vynikající. Ani hardwarové nároky přitom ve své době nebyly extrémně krvavé a na maximální detaily si zahrál každý majitel slušného herního stroje.

BattleForge (2009)


zdroj: YouTube, AMDUnprocessed

Předchozí tři vzpomenuté strategie měly výbornou grafiku, vývoji technologií však příliš nepomohly. Jako čtvrtou hru si proto připomeneme zástupce této skupiny, kterým je RTS BattleForge. BattleForge se stal průkopníkem v oblasti DirectX 11, šlo totiž o první hru podporující toto zbrusu nové rozhraní. Podobně jako kdysi u Company of Heroes přibyla podpora DirectX 11 formou dodatečného patche a hráči se proto živě zajímali o rozdíly mezi DirectX 10.1 a verzí 11. Zatímco DirectX 10 měl umožnit tvorbu lepších efektů, DirectX 11 v některých případech může snížit hardwarové nároky. Přesně toho bylo využito u BattleForge a zatímco grafika se zlepšila jen nepatrně (přibyla podpora HDAO — High Definition Ambient Occlusion místo původního SSAO), o něco nahoru šel framerate, protože část efektů se začala efektivněji počítat přes Compute Shadery. Více si můžete přečíst v dobovém rozboru hry.

Hrou BattleForge také končí pátý díl tohoto seriálu, příště celý příběh dokončím a pokusím se zamyslet nad trendy vývoje počítačové grafiky v budoucnosti.



Tagy: Vyvoj pocitacovych her  historie  technologie  pc  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
23.9.2011 07:37:05   78.102.36.xxx 248
Už se těším na další díl, mohl by být hodně zajímavý, když se to dobře vymyslí a napíše... Dnes bylo chybek kupodivu méně než obvykle, jen tak dál... Opět přihazuji padesátník...

Grafika Serious Sama II totiž byla na svou dobu jednoduše velmi pěkná a to jak detaily, tak i výbornou variabilitou prostředí, ... (Po "byla" máte dvě mezery a zase Vám chybí ta čárka před "a to"... )

... kdy neznámá společnost Ageia kupuje DO švýcarské společnosti ETH Zurich licenci na její moderní fyzikální engine NovodeX AG. ("od")

Akvizice navíc způsobuje velké problémy ve vývoji nové generace grafických čipů a zatímco nVidia na konci roku uvádí výborný highend GeForce 8800 GTX/GTS s podporou DirectX 10, zatímco ATI není schopna přinést konkurenci. (2x "zatímco")

... které vévodí do detailu zpracované modely aut s výborným modelem poškození a VĚRNĚ PROVEDENÍ okolí tratí. ("věrné provedení" či "věrně provedené"?)

... v praxi si však na problémy stěžovali jen jednotlivci a DRTIVĚ většině hráčů běžel Assassin's Creed bez problémů. (opět háček místo čárky)

... optimalizace hry byla příkladná a Codemasters se TOTO naštěstí drží dodnes. ("toho")

Zatímco původní Shadow of Chernobyl po technické stránce příliš neexceloval a textury či modely nebyly nijak skvělé ani u Clear Sky, na JEHO vývoji se podílela společnost AMD. (Lámu si hlavu, jak měla tato věta původně vyznít, a napadá mě akorát varianta, kde po "neexceloval" není "a" ale čárka, a kde místo "jeho" je "jehož"... )

Zkombinujte to s se skvělým jízdním modelem vozidel a realistickým modelem poškození a dojde vám, ... ("s" navíc)

... a některé další efekty neměly větší přínos a byly spíše ve hře spíš „pro efekt.“ (2x "spíš/e" a ukončení uvozovovek se v tomto případě píše ještě před těčkou.)
23.9.2011 10:16:15   84.42.200.xxx 113
Pěkný článek, jen bych chtěl podotknout že bioshock běžel na unreal enginu 2.5
23.9.2011 10:39:01   212.4.157.xxx 78
Nevým, který trotl dává palec dolů. Tomu enginu se oprávněně říka 2.5D. Je to bastl na půl cesty mezi UE2 a UE3 a to spíš k UE2, protože snad kromě fyziky tam těch novinek zrovna moc dotaženejch nebylo...
23.9.2011 10:41:57   212.4.157.xxx 73
Pardon 2.5 nikoli 2.5D. Šotek se tam vloudil
23.9.2011 11:21:54   91.219.132.xxx 30
Presne tak.
"BioShock uses a heavily modified Unreal Engine 2.5 with some of the advanced technologies from Unreal Engine 3."
Zdroj wikipedia. Inak pekný článok.
23.9.2011 11:16:05   84.42.249.xxx 231
A já už to nevydržím a musím se zeptat, proč u článku o herních technologiích občas dáváte video s rozlišením 360p? To se mám dívat, jak revoluční a krásná je hra v tomto rozlišení, kde je vše hnusné? Na youtube je plno videí ke každé zmiňované hře minimálně v 720p. Tak proč mi to děláte (pořád v každém dílu)???
23.9.2011 12:25:11   193.95.172.xxx 120
Pripadne preco tam nie su full res screenshoty pre nas ktori to citame v praci a video sa nam nezobrazi vobec
25.9.2011 02:08:08   213.192.19.xxx 20
No ono nemá cenu se vzrušovat, na YouTube si dobrou grafiku neužiješ ani v 1080p, protože ta videa mají obvykle směšný bitrate.
23.9.2011 16:02:46   188.112.106.xxx 70
"Rok 2004 je také obdobím, kdy neznámá společnost Ageia kupuje do švýcarské společnosti ETH Zurich licenci na její moderní fyzikální engine NovodeX AG."

Ja len tolko, ze ETH nie je spolocnost, ale jedna z najprestiznejsich univerzit, respektive presnejsie technologicky institut. Cize ide viac o akademicke ako komercne prostredie, takze slovo "společnost" je nevhodne...
23.9.2011 18:45:00   194.213.42.xxx 30
Na straně 7. máte místo 4870,5870 jen drobná chybička ;)
23.9.2011 22:35:05   85.71.89.xxx 50
subdivider napsal:
"Rok 2004 je také obdobím, kdy neznámá společnost Ageia kupuje do švýcarské společnosti ETH Zurich licenci na její moderní fyzikální engine NovodeX AG."

Ja len tolko, ze ETH nie je spolocnost, ale jedna z najprestiznejsich univerzit, respektive presnejsie technologicky institut. Cize ide viac o akademicke ako komercne prostredie, takze slovo "společnost" je nevhodne...

presne tak. nechci se autora dotknout, ale kvuli takovym a podobnym chybam /i v predchozich dilech/ na me tahle serie clanku pusobi dojmem slepence opsanych a prelozenych pasazi odjinud /bez znalosti souvislosti a pozadi/ . tohle by snad mel kazdy technologicky fanda vedet, ne?
24.9.2011 17:01:42   94.136.137.xxx 12
Dobří den chci se zeptat zda se dají tyto grafické karty nvidia geforce 8600xts a 7600GT použít do Multi-GPU aby mi fungoval PhysX píše se otom vtom článku
24.9.2011 17:16:37   90.181.67.xxx 50
7600GT NE (DX9c), a 8600 sice podporuje CUDU ale má jenom 32 jader(Physx půjde ale asi pomaleji)
24.9.2011 22:09:48   88.100.148.xxx 10
Abych řek pravdu tak jsem PhysX začal v nímat až od Mirros Edge a když jsem viděl video z roku 2007 Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 tak jsem si říkal....dyť už to umějí hry co jsou 4 roky staré a kde je nějaký posun.
25.9.2011 01:23:57   77.48.12.xxx 140
Nejak se mi nedari prijit na to, kde v clanku se mluvi o hernich technologiich. Zvlast v poslednich dvou dilech se autor omezuje prakticky jen na suche konstatovani, ze v roce X vysla hra Y na enginu Z a na tu dobu vypadala moc hezky. Jako historicky exkurz je to docela zajimave, ale o hernich technologiich jsem se z celeho serialu nedozvedel vubec nic.
25.9.2011 09:54:20   46.13.253.xxx 49
[quote=jezecek

asi tak,opět sou zde takové nepřesnosti až se člověk diví...už jen ty videa,které už někdo zmínil,to že Crysis ze všeho vypadá nejlépe ale přece není jediná hra + ještě vlastní engine? Je to trochu zmatený článek,vše je tak napůl,useknuté, ve chvíli kdy to má něco říct...no nevím,trochu mne překvapuje ,že to má 5.díl a stále se to nedá číst,na pravopis už kašlu,to zde nemá cenu,to je prostě zoufalý... Ale vrátím se k tématům.HW tak trochu pravda,PhysX ,ano samostatné GK ale co to zde je o nVidia PhysX ? Zmiňujete vůbec nějakou hru na této platformě?Ne,jen to nějak pomlouváte???Co třeba FarCry? Ne,nic vám to neříká? V této hře je PhysX dobře využito a pokud máte nVidiu s podporou,tak je to i velice dobře vidět...mám GK od NV s PhX a není to ta 8800,která je vaše nejoblíbenější,a opravdu bych v tom neviděl takovej propadák...je to škoda,protože článek i název má hlubší a přesnější zázemí,bohužel zde se to vůbec nepovedlo napsat jako opravdu přesný informující článek!Úvahy si pište do školy,tam takové nepřesnosti a formu skousnou....
4.10.2011 08:26:24   109.107.210.xxx 32
K článku mám neustále totožnou připomínku: pokud se jedná jen o historii grafiky her, pak tam jednoznačně chybí několik zásadních zástupců. A pokud se jedná o historii her obecně (nejen grafika), pak OPĚT chybí zástupci, kteří definovali nové standardy.

Dále:

1. PhysX (GPU accelerated): tato "technologie" jednoznačně prokázala svou neživotnost (a to od Ageiích počátků), její implementace se koná v pouhém zlomku her, navíc vždy v podobě "zbytečných" a hru nijak neobohacujících efektech, dosti často tyto efekty nejsou na první pohled ani patrné a je třeba je "marketingově" zdůraznit splitscreen videem. Pokud už tato technologie měla být z důvodu adorace nvidie zmíněna, pak prosím, ale bylo opravdu nutné tomu zasvětit celou stránku.

2. Unrealofilie: po přečtení posledních dílů člověk maně nabývá dojmu, že kromě unreal engine a semtam nějakého cryenginu a iD Techu nic jiného neexistuje. Je zcela zamlčena existence Refractor2 engine, vývoj Frostbite enginů (mimochodem dnes asi nejlepší a nejvíce univerzální engine) a mnoha dalších. Zato je nesmyslně vzpomenut nějaký novější CoD, jehož "vývoj" od jeho prvních verzí spočívá v podstatě jen v lepších a větších texturách a vylepšených světelných efektech.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

164 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 79.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.