Vývoj technologií počítačových her — díl V.
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — díl V.

Vývoj technologií počítačových her — díl V. | Kapitola 5

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

23. 9. 2011 03:00 17

Seznam kapitol

1. Ve znamení Oblivion a Company of Heroes 2. Revoluční fyzika PhysX od Ageie 3. O dobovém hardwaru 4. „Zastaralé“ DirectX 9 hry 5. Crysis a další DirectX 10 tituly
6. Herní pecky roku 2008 7. Core i7 přichází a boj na trhu s grafikami 8. Zmrtvýchvstání PhysX 9. Zajímavé RTS a první hra s podporou DirectX 11

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.

Reklama

Bioshock (2007)


zdroj: YouTube, fogn1

Jak už bylo řečeno, s příchodem grafických karet nVidia GeForce 8 započala i „éra DirectX 10“ a všichni tak čekali na příchod prvních her podporujících nové rozhraní. Úplně první hrou se stala strategie Company of Heores. Podpora však přibyla až díky opravnému balíku a rozdíly nebyly velké, čekalo se proto na další hry. Úplně první byl v tomto ohledu Bioshock. I u něj byl však přínos DirectX 10 minimální až nulový, což se můžete dočíst i v naší hardwarové recenzi.

Na druhou stranu i pod DirectX 9 byla grafika jedním slovem skvělá a to jak svou vyspělostí (detaily), tak i uměleckým zpracováním. Bioshock byl navíc první hrou, která představila Unreal engine třetí generace, který se stal symbolem herní éry trvající až dodnes.

World in Conflict (2007)


zdroj: YouTube, arvuithull

Další DirectX 10 hrou byla strategie World in Conflict. Také u ní byl přínos DirectX 10 efektů přinejmenším sporný, i bez nich však hra excelovala. Ačkoliv jde o strategii a na svět se tedy díváte z poměrně velké výšky, je detailnost celého prostředí fascinující a se stejnými detaily by klidně bylo možné udělat i střílečku z pohledu z první osoby. Video přímo ze hry to ostatně velmi dobře demonstruje. Výborný je ve hře mimochodem také fyzikální systém.

Unreal Tournament 3 (2007)


zdroj: YouTube, PeterbiltTrucker789

Ačkoliv se Unreal engine 3 představil už u Bioshocku, byl by hřích nezmínit jeho „mateřskou“ hru Unreal Tournament 3. Detailní modely, textury ve vysokém rozlišení a parádní animace, tak lze jednoduše charakterizovat vizuální stránku hry. Herní magazín IGN ji shrnul slovy „Absolutely beautiful“ a ve své době tomu tak opravdu bylo. Ani hardwarové nároky nebyly zase tak krvavé, jak by se mohlo zdát.

Crysis (2007)


zdroj: YouTube, KoroushGhazi

Po obrovském úspěchu Far Cry, mimo jiné i díky na svou dobu dokonalé vizuální stránce, se Crytek rozhodl udělat další podobný titul, ve kterém by technologickou stránku ještě vylepšil. Protože se studio rozhádalo s vydavatelstvím Ubisoft a pod křídly EA nemělo licenční práva na ochrannou známku Far Cry, dostala novinka jméno Crysis. Crytek však implementaci nejnovějších technologií „tak trochu přehnal“ a vznikla hra, která předběhla svou dobu.

Po vizuální stránce je Crysis na naprosté špičce i dnes, čtyři roky po svém vydání. V roce 2007 tedy šlo o naprosté zjevení a na videích jsme obdivovali technologie jako Depth of Field, parallax occlution mapping, dynamic soft shadows, soft particles, realtime ambient maps a podobně. Cry engine 2 uměl i takové vymoženosti jako je rozklad světla na jednotlivé složky RGP spektra při lomu o vodní hladinu.

Dokonalá grafika ve spojení s podobně dobrou fyzikou však měla i své neduhy v podobě hardwarových nároků. Pokud jste si Crysis chtěli vychutnat na nejvyšší detaily, nebylo jiné volby než dvou GeForce 8800 GTX/Ultra v SLI, což vyžadovalo investici okolo 30 tisíc korun jen do grafických karet. Výsledem byly rychle se šířící fámy o tom, že Crysis si takřka nikdo nezahraje a propad prodejů i přesto, že na nižší nastavení hra stále vypadala dobře a nároky šly prudce dolů. Nepomohla tomu ani prohlášení vývojářů, že nastavení Very High je určeno pro počítače nové generace.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama