Vývoj technologií počítačových her — díl V.
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — díl V.

Vývoj technologií počítačových her — díl V. | Kapitola 3

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

23. 9. 2011 03:00 17

Seznam kapitol

1. Ve znamení Oblivion a Company of Heroes 2. Revoluční fyzika PhysX od Ageie 3. O dobovém hardwaru 4. „Zastaralé“ DirectX 9 hry 5. Crysis a další DirectX 10 tituly
6. Herní pecky roku 2008 7. Core i7 přichází a boj na trhu s grafikami 8. Zmrtvýchvstání PhysX 9. Zajímavé RTS a první hra s podporou DirectX 11

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.

Reklama
Vývoj technologií počítačových her — díl V.
i Zdroj: PCTuning.cz


Intel Core 2 Quad Q6600 se stal prvním cenově dostupným čtyřjádrem

Dostali jsme se až do roku 2007. Než budeme pokračovat ve výčtu her, podívejme se na hardware, na kterém jsme hráli hry. V roce 2006 končí první a jediná nadvládá AMD a na trhu s procesory se žezla opět ujímá Intel. Ten vydává vynikající dvoujádrové procesory Core 2 Duo, na které AMD reaguje jen neustále se opakujícím snižováním cen. Intel navíc rychle přeřazuje na vyšší rychlost, když uvádí první čtyřjádrové procesory a v červenci 2007 výrazně snižuje cenu čtyřjádrového Core 2 Quad Q6600 hluboko pod deset tisíc s daní, takže se z procesoru stává hit pro náročnější uživatele. Situaci nemění ani příchod procesorů AMD Phenom ke konci roku, které se stávají propadáky a dalším problémem pro zadlužené AMD.

Vývoj technologií počítačových her — díl V.
i Zdroj: PCTuning.cz


nVidia GeForce 8800 GTX — highend konce roku 2006

Velké změny se odehrály i na trhu s grafickými akcelerátory a také v tomto případě je v pozadí Intel a AMD. Intel totiž ve svých laboratořích vymýšlí revoluční grafickou kartu Larrabee, čehož se AMD bojí víc než čehokoliv jiného. Aby i AMD mohlo nabídnout vlastní řešení, narychlo na počátku roku 2006 kupuje ATI, čímž se na následujících několik let uvrhá do dluhové pasti. Akvizice navíc způsobuje velké problémy ve vývoji nové generace grafických čipů a zatímco nVidia na konci roku uvádí výborný highend GeForce 8800 GTX/GTS s podporou DirectX 10, zatímco ATI není schopna přinést konkurenci. Ta se objevuje až v polovině dalšího roku, Radeon HD 2900 XT však šokuje hlučným chladičem i enormní spotřebou a karta dostává nálepku ATI GeForce FX. Konkurenční prostředí se vrací až na konci roku 2007, kdy nVidia uvádí GeForce 8800 GT (pravděpodobně nejlepší kartu v historii společnosti, která je dlouhé měsíce předražená a věčně vyprodaná) a ATI podobně dobrý Radeon HD 3870.

Vývoj technologií počítačových her — díl V.
i Zdroj: PCTuning.cz

S příchodem procesorů Intel Core 2 Duo (platforma LGA775) a procesorů AMD pro socket AM2 se změnila technologie operačních pamětí. Paměti DDR druhé generace dosahují vyšších frekvencí, mají nižší napájecí napětí a jsou levnější na výrobu, nevýhodou jsou však vyšší latence. V roce 2007 tvoří typickou kombinaci dva 1GB moduly s efektivní frekvencí 800 MHz a časováním CL5.

Vývoj technologií počítačových her — díl V.
i Zdroj: PCTuning.cz


pevný disk Samsung SpinPoint HD501LJ s kapacitou 500 GB

Pomalu roste i kapacita pevných disků, v roce 2007 prolamuje Hitachi hranici 1 TB. Běžně se však prodávají menší modely, například 500GB kusy stojí od čtyř tisíc s daní. Na poli optických disků zase začíná zastarávat DVD, které má hned dva nástupce. Začíná tak válka optických disků, která končí v únoru 2008 výhrou Blu-ray (Sony) nad HD-DVD (Toshiba).

Vývoj technologií počítačových her — díl V.
i Zdroj: PCTuning.cz


Fujitsu-Siemens ScenicView P20-2 (20", S-PVA, rozlišení 1600 × 1200 px)

Rychle se rozvíjí trh s LCD panely, vrcholem už dávno nejsou úhlopříčky do 20". Nejprodávanější kategorii tvoří 19" panely s cenou okolo pěti až šesti tisíc s daní a rozlišením 1280 × 1024 px, oblíbené jsou také 20/22" panely s rozlišením 1600 × 1200 či 1680 × 1050 px a cenou lehce přes deset tisíc u non TN modelů. Snižuje se cena velkých 24" panelů s rozlišením 1920 × 1200 px (15 tisíc s daní za nejlevnější kusy), highend pak stejně jako dnes tvoří 30" profesionální LCD s rozlišením 2560 × 1600 px, jejichž cena začíná na 40 tisících s daní.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama