Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
autor: Tomáš Šulc , publikováno 16.9.2011
Vývoj technologií počítačových her — díl IV.

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.


Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
Western Digital WD800JB (80 GB, SATA, 7200 ot./min, 8 MB cache)

Další položkou je pevný disk. Jejich kapacita se pohybuje v řádu desítek GB. Do levné sestavy je doporučen 40GB disk od Western Digital s cenovkou necelé čtyři tisíce, do dražší sestavy je pak vhodný o dva tisíce dražší model s dvojnásobnou kapacitou. Vrcholem nabídky jsou 120GB disky stejné řady, které přišly na sedm tisíc za kus.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
nVidia GeForce 4 Ti 4200 AGP 8×

Volba grafické karty je poměrně snadná. Na konci roku 2002 je už 3dfx dva roky mrtvé a patenty jsou vlastnictvím nVidie, která společnost koupila, Matrox má na trhu s herními kartami jen minimální podíl, S3 je také mimo hru a ani ATI se moc nedaří, její čas teprve přichází s vynikající řadou Radeon 9000. Do levné sestavy tak patří nVidia GeForce 4 MX 440 s cenou čtyři tisíce a podporou jen DirectX 7, do výkonnější pak o tisíc dražší verze Ti 4200 s plnou podporou DirectX 8.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.

Ačkoliv v prodejích ve všech segmentech na konci roku vládla nVidia, konec této éry se nezvratně blížil. V druhé polovině roku 2002 totiž ATI jako první vydává ATI Radeon 9700 PRO, první grafickou kartu s podporou DirectX 9 a enormním výkonem. Protože karta stojí minimálně 15 tisíc s daní, kupují si ji jen ti největší šílenci a zmiňuji ji jako nejlepší kartu své doby. To se ale později změnilo s příchodem levnějších řad a otřesnou generací karet GeForce FX od nVidie.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
DVD-ROM mechanika NEC DV-5800B

Na konci roku 2002 už jsou běžně dostupné DVD mechaniky, v drtivé většině však jen čtečky. Do levné sestavy proto postačí mechanika od NEC za necelé dva tisíce, do výkonnější o pár stokorun dražší mechanika Pioneer a jako doplněk CD-RW mechanika Teac za tři tisíce. Pokud jste však patřili do skupiny „horních deseti tisíc“, bylo možné pořídit i DVD vypalovačku za cenu vysoko přes 10 tisíc s daní.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
Chieftec DX-01BL s vlastním 340W zdrojem

Zatímco dnes se na skříň a kvalitní zdroj kladou velké nároky, deset let zpátky tyto komponenty nikdo moc neřešil a počítače zejména neměly tak vysoké požadavky na výkon. Do levného počítače postačí levná skříň a neznačkový zdroj s výkonem 300 W a cenou 1500 Kč za obojí, do dražší pak skříň i zdroj od Chieftecu s cenou okolo čtyř tisíc. Zdroj má přitom výkon 340 W, což je dnes u takto výkonného počítače nemyslitelné. Vrcholem nabídky pak byla hliníková skříň Thermaltake Xaser II A6000B Plus za deset tisíc a 420W zdroj Thermaltake za další čtyři tisíce.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
19" CRT monitor iiyama Vision Master PRO 454 s rozlišením 1280 × 1024 px

Výčet dobových herních počítačů zakončíme monitory. Do levného segmentu byly určeny hlavně 17" CRT monitory, pod deset tisíc s daní však klesla i cena prvních 19" CRT (Gamestar doporučuje Hyundai IQ910 Flat). Pro náročnější jsou určené 19" CRT monitory vyšší řady, například iiyama Vision Master Pro 454 s cenovkou okolo 15 tisíc. Naprostý luxus pak tvoří první LCD, kam patří i 17" Eizo FlexScan L565 s rozlišením 1280 × 1024 px, kontrastem 400:1, odezvou 30 ms a neuvěřitelnou cenou 35 tisíc korun!



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
105 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 50.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.