Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — díl IV.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV. | Kapitola 10

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

16. 9. 2011 03:00 51

Seznam kapitol

1. Trojice závodních her 2. Herní sestavy pod stromeček I 3. Herní sestavy pod stromeček II 4. Střílečky z let 2002 a 2003 5. Další technologicky zajímavé hry období 2002-3
6. Kormidlo přebírá ATI + AMD 7. Velká akční trojka 8. F.E.A.R. a technologické demo Lost Coast 9. Herní počítače roku 2005 10. Současná generace konzolí přichází

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.

Reklama
Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
i Zdroj: PCTuning.cz


Microsoft Xbox 360

Na závěr čtvrté části seriálu se ještě podívejme na situaci na trhu s herními konzolemi. Na konci roku 2005 se totiž na trh dostává první zástupce sedmé a současné generace. Toho uvedl jako první Microsoft, který k tomu byl nucen po drtivém deklasování původního Xboxu v prodejích Playstationem 2 od Sony. Microsoft nechtěl nechat nic náhodě a svou novou konzoli tak vybavil výkonným hardwarem čítajícím tříjádrový procesor PowerPC Xenon na frekvenci 3,2 GHZ, 512 MB sdílené paměti a grafickým čipem ATI Xenos na frekvenci 500 MHz. Microsoft k tomu nasadil lákavou cenu 300 amerických dolarů a výsledkem jsou slušné prodeje ve výši 55 milionů kusů (číslo platí k červnu 2011), díky kterým se Microsoft poprvé v historii dostává před Sony (byť poměrně těsně).

Jen v jednom udělal Microsoft pravděpodobně chybu, a to ve volbě mechaniky. Microsoft jako nástupce DVD podporoval HD-DVD, mechaniku však (na rozdíl od Sony) nezabudoval do konzole napevno, ale prodával ji coby dodatečné příslušenství. Na druhou stranu by však zabudovaná mechanika jistě zvýšila cenu samotné konzole.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
i Zdroj: PCTuning.cz


PlayStation 3 — nalevo původní verze, vpravo aktuální provedení Slim (zdroj: Wikipedia)

Na třetí generaci PlayStationu se čekalo s velkými nadějemi. Výsledkem je výkonná konzole se speciálním vícejádrovým procesorem Cell na frekvenci 3,2 GHz, 512 MB paměti a grafickým čipem nVidia na frekvenci 550 MHz. Sony se navíc snažilo konzoli prodat nejen jako herní zařízení, ale také jako prostředek k přehrávání filmů, konzole má totiž zabudovanou Blu-ray mechaniku, která byla v roce 2006 opravdu exkluzivním a drahým hardwarem. Tomu bohužel odpovídala také zaváděcí cena konzole, která byla vysokých 500 USD za základní verzi s 20GB pevným diskem. V prodejích se tak PS3 umístilo až na třetí (poslední) pozici, Sony do současnosti prodalo 52 milionů konzolí.

Vývoj technologií počítačových her — díl IV.
i Zdroj: PCTuning.cz


Nintendo Wii (zdroj: Wikipedia)

Na konzoli Wii od Nintenda se původně hledělo jako až na třetího někde vzadu. Nintento však vymyslelo geniální způsob ovládání nové konzole, který se vyplatil, a konkurenti jej nyní zdařile kopírují (viz Kinect pro Xbox 360). Přestože má konzole s přehledem nejslabší hardware s 730MHz procesorem IBM v čele a ani grafický čip ATI s názvem Hollywood na frekvenci 243 MHz není nijak zázračný, jsou její prodeje nejvyšší a Nintendo dosud prodalo 88 milionů konzolí.

Tímto číslem také uzavírám dnešní díl a mohu vás pozvat k dalšímu pokračování, ve kterém se podíváme na takové pecky, jako bylo RPG Oblivion nebo Crysis, který předběhl dobu.

 
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama