Vývoj technologií počítačových her — třetí díl
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — třetí díl

Vývoj technologií počítačových her — třetí díl | Kapitola 6

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

9. 9. 2011 03:00 46

Seznam kapitol

1. Akční pecky konce 90. let 2. Další trojrozměrné hry konce 90. let 3. Pseudo 3D stále žije 4. Počítače konce 90. let 5. Boj na trhu s grafikami v roce 1998
6. Šestá generace herních konzolí 7. Střílečky z let 2000-2002 8. RPG i RTS se přesunují do 3D 9. Vrcholné období 2.5D a kombinace s 3D

Na konci minulého dílu jsme se podívali na první plnohodnotné trojrozměrné počítačové hry, které odstartovaly novou éru hraní. Současně jsme si ukázali první 3D grafické akcelerátory, díky kterým hry vypadaly podstatně lépe a běžely daleko rychleji než při softwarovém renderingu, kdy měl všechno na bedrech procesor.

Reklama
Vývoj technologií počítačových her — třetí díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Sega Dreamcast (zdroj: Wikipedia)

Přelom tisíciletí je ve znamení nástupu další (již šesté) generace herních konzolí. S úplně první přišla v roce 1999 (USA a Evropa, v Japonsku o rok dříve) Sega, která se snažila zvýšit svůj velmi nízký podíl na trhu. Konzole se jmenovala Dreamcast a lákala na hardware čítající 200MHz procesor SuperH SH-4, 100MHz grafický čip NEC PowerVR CLX2 a 16 MB operační paměti. I přesto, že konzole přišla o víc než rok dříve než hlavní soupeř Sony Playstation 2 a její cena byla o sto dolarů nižší, prodalo se jen slabých deset milionů a Sega poté opustila trh (konkurenti Atari a Commodore to udělali ihned po neúspěchu předchozí generace).

Vývoj technologií počítačových her — třetí díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Nalevo Playstation 2 Slim, napravo původní verze (zdroj: Wikipedia)

Nástup na trh s konzolemi se Sony vydařil na výbornou a druhá generace tuto pozici jen potvrdila. Na trh se konzole dostala v roce 2000 a nabídla přibližně o polovinu vyšší výkon než Dreamcast. Co jí však pomohlo k zopakování úspěchu podstatně více byly vynikající hry, zejména tři díly kontroverzní série Grand Theft Auto. Konzole se tak opět stala prodejním trhákem a prodalo se jí okolo 150 milionů kusů.

Vývoj technologií počítačových her — třetí díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Nintendo GameCube (zdroj: Wikipedia)

Velké úspěchy s konzolí GameCube neslavilo ani Nintendo. Hardware byl sice opět o něco silnější než u obou soupeřů, procesor tikal na téměř 500 MHz a cena byla přívětivých 200 USD, opětovné zaměření na spíše mladší věkovou skupinu hráčů zapříčinilo v porovnání se Sony výrazně nižší prodeje lehce přes dvacet milionů kusů. 

Vývoj technologií počítačových her — třetí díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Microsoft Xbox (zdroj: Wikipedia)

Nováčkem na trhu se stal s konzolí Xbox softwarový gigant Microsoft. Konzole byla osazena de facto desktopovým hardwarem (procesor Intel Pentium III 733 MHz, 64 MB SDRAM a grafický akcelerátor nVidia NV2A), za což byla častým terčem posměšků. Ani přes velký úspěch hry Halo se Xbox příliš neprosadil, prodalo se jej 24 milionů a aby mohl Microsoft ohrozit dominantní postavení Sony v tomto segmentu, musel poměrně rychle představit nástupce Xbox 360.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama