Vývoj technologií počítačových her — třetí díl
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — třetí díl

Vývoj technologií počítačových her — třetí díl | Kapitola 2

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

9. 9. 2011 03:00 46

Seznam kapitol

1. Akční pecky konce 90. let 2. Další trojrozměrné hry konce 90. let 3. Pseudo 3D stále žije 4. Počítače konce 90. let 5. Boj na trhu s grafikami v roce 1998
6. Šestá generace herních konzolí 7. Střílečky z let 2000-2002 8. RPG i RTS se přesunují do 3D 9. Vrcholné období 2.5D a kombinace s 3D

Na konci minulého dílu jsme se podívali na první plnohodnotné trojrozměrné počítačové hry, které odstartovaly novou éru hraní. Současně jsme si ukázali první 3D grafické akcelerátory, díky kterým hry vypadaly podstatně lépe a běžely daleko rychleji než při softwarovém renderingu, kdy měl všechno na bedrech procesor.

Reklama

Need for Speed II (1997)


zdroj: YouTube, Drakodosmil8

Ačkoliv byly (a stále jsou) tahouny trojrozměrné grafiky zejména střílečky z pohledu první osoby, rozhodně nejde o jediné hry, které ji využívají. Zcela nepochybně sem patří i závodní hry. V žánru arkádového silničního závodění je v dnešní době zavedenou značkou série Need for Speed, která se v roce 1997 dočkala prvního pokračování. Hra se z pseudo 3D přesunula do plnohodnotného třetího rozměru a společně s tím se o mílový krok posunula kupředu také grafika hry (byť zejména okolí tratí bylo velmi strohé).

Rally Masters: Race of Champions (2000)


zdroj: YouTube, superallye

Podobně rychle jako u stříleček se zlepšovala také vizuální stránka závodních her. Velký posun v tomto ohledu znamenaly závody Rally Masters: Race of Champions (někdy se před název dává ještě Michelin). Zatímco okolí závodní trati je u tři roky starého druhého dílu Need for Speed chudé, u Rally Masters si všimněte variabilního prostředí. Na svou dobu výborné byly také částicové efekty imitující prach vířící se za vozidlem nebo stopy od pneumatik na asfaltu při průjezdu zatáčky smykem.

Need for Speed: Porsche Unleashed (2000)


zdroj: YouTube, riseandfall420

Rally Masters byl v době vydání populární, hrát Need foe Speed: Porsche Unleashed však byla takřka povinnost. V pořadí pátý díl série byl nejen vynikající hrou (podle fandů původního konceptu série šlo o (před)poslední dobrý díl), ale bezesporu také výstavní síní počítačové grafiky své doby. Jako důkaz snadno poslouží třeba komentář z dobové recenze prestižního magazínu IGN "So beautiful... so beautiful... the game is full of big, stunning vistas, great looking cars, and sans some bad patchless glitches, great details".

Sacrifice (2000)


zdroj: YouTube, jambalolk

Úplně zapomenout nemůžeme ani na RTS strategie. Zatímco většina jich stále používá izometrickou 3D grafiku (viz další kapitola), Sacrifice šel proti proudu a nabídnul grafiku plně trojrozměrnou a rozhodně ne ledajakou. Jestliže byl v roce 2007 výstavní skříní technologií Crysis a dnes je to jeho pokračování Crysis 2, v roce 2000 platilo totéž o Sacrifice. Engine podporoval tehdy zbrusu novou technologii T&L či teselaci (opravdu čtete správně), která se více začíná prosazovat až o deset let později.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama