Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
autor: Tomáš Šulc , publikováno 2.9.2011
Vývoj technologií počítačových her — druhý díl

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až k nejnovějšímu Crysis.


Knight's Quest: Quest for the Crown (1984)


zdroj: YouTube, Yzzyxz

S pádem cen osobních počítačů nastíněným v minulé kapitole jsou osmdesátá léta obdobím velkého rozvoje hraní na počítačích (hraje se na strojích od Apple, Commodore, IBM, Amiga nebo Sinclair). Společně s tím vznikají i nová herní studia jako například Sierra On-Line. Ta vydává v roce 1984 adventuru Knight's Quest: Quest for the Crown, která se s počtem okolo deseti tisíc prodaných kopií stává jednou z nejrozšířenějších her pro osobní počítače.

Na rozdíl od dobových konzolových arkádových her jsou hry pro osobní počítače spíš zaměřené na hádanky a puzzle, mnoho her je proto ryze textových. První Knight's Quest je výjimkou. Ačkoliv je textu ve hře také spousta a hru ovládáte ručním psaním příkazů, nabízí hra na svou dobu i velmi povedenou grafiku snažící se vzbudit dojem trojrozměrného prostoru.

Super Mario Bros. (1985)


zdroj: YouTube, WarezWins

S tím, jak vzrostl výkon nové herní konzole Nintendo Entertainment System, se logicky zlepšila také vizuální stránka konzolových her. Dobře je to vidět na jedné z nejprodávanějších sérií her Mario. Zatímco Mario Bros. mělo v roce 1983 černé pozadí a grafika byla celkově velmi jednoduchá, u pokračování Super Mario Bros. je vidět značný posun kupředu. Rastrová grafika hry je krásně barevná, modely věcí jsou propracovanější a hra celkově působí podstatně lepším dojmem. Super Mario Bros. byl mimochodem nejlépe se prodávající hrou roku a jeho prodeje překonaly hranici deseti milionů kusů.

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards (1987)


zdroj: YouTube, XenonExplosion

První díl Leisure Suit Larry se do historie zapsal hned z několika důvodů. V první řadě šlo dost možná o vůbec první hru s reálným motivem a dějem. Zatímco příběhy a prostředí ostatních her byly smyšlené a nereálné, příběh Larryho by se klidně mohl odehrát i dnes. Druhým důvodem k oprávněnému zápisu do herní historie je erotický podtext hry, i v tomto ohledu šlo o revoluční hru. No a zapomenout nemohu ani na technologickou stránku. Protože šlo o další z množství her pro osobní počítače od Sierry, je Larry postaven na stejném enginu jako výše zmíněný Knight's Quest. Engine je však vylepšený a pseudo trojrozměrná grafika tak působí opět o něco lépe.

Exile (1988)

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
zdroj: Wikipedia

Arkádová adventura Exile z roku 1988 sice ve srovnání s prvními 16bitovými pseudo 3D hrami nenabídla oslňující grafiku, do historie se však zapsala něčím jiným. Tím něčím je fyzika. Exile bývá považován za první počítačovou hru s komplexním fyzikálním modelem. Samozřejmě si nepředstavujte nic převratného, v roce 1988 však možnost interakce s ohněm, vodou, tlakovými vlnami, výbuchy či funkčnost pouhé gravitace znamenaly opravdu hodně.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
154 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 73Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.