Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj technologií počítačových her — první díl
Vývoj technologií počítačových her — první díl
autor: Tomáš Šulc , publikováno 22.8.2011
Vývoj technologií počítačových her — první díl

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.


Maze War a Spasim (1974)


zdroj: YouTube, VsridenV

Ačkoliv byly počátkem sedmdesátých let počítačové hry teprve v plenkách a jejich vizuální stránka byla extrémně strohá (viz Pong), přesto se už tehdy společnosti snažily o realistické ztvárnění trojrozměrného prostředí. První takové hry se objevily už v roce 1974 a šlo hned o dva tituly s pseudo 3D grafikou, které se navíc o prvenství vzájemně přou (u Maze War není známé přesné datum vydání, obecně se jako první bere Spasim). Maze War byl hrou z první osoby a obecně bývá považován za zakladete žánru first person shooter. Jak ale sami vidíte na videu, trojrozměrná grafika je jen dvoubarevná, extrémně strohá a pro lepší orientaci je pod ní nakreslen i plánek bludiště.

Podobně jednoduchou grafiku jako Maze War měl také Spasim. U něj třetí rozměr představovaly jen různě šikmé čáry a obraz byl jen dvoubarevný. Na druhou stranu však Spasim přinesl ještě jednu na svou dobu revoluční technologii: šlo o multiplayerovou hru určenou až pro 32 hráčů skrz síť PLATO, což bylo nejvíc ze všech podobných titulů.

Night Driver (1976)

Vývoj technologií počítačových her — první díl

O dva roky později se do historie nesmazatelně zapsal Night Driver. Šlo o první závodní hru svého druhu ve všech třech rozměrech a jak je patrné z obrázku, rastrová grafika byla opět velmi jednoduchá, trať vytyčily kolíky (zejména znázornění zatáčky v dálce je v dnešní době opravdu komické) a závodní auto je stěží rozeznatelné. Na druhou stranu má hra na rozdíl od předchozích dvou titulů barevnou grafiku. A jaké byly hardwarové požadavky? Počítače schopné rozběhat Night Driver (například Atari 2600) měly procesory s frekvencí okolo 1 MHz, stovky bytů až jednotky KB RAM a rozlišení monitoru se pohybovalo okolo 256 × 224 px.

Speed Freak (1979)

Vývoj technologií počítačových her — první díl

Velký krok kupředu znamenala v trojrozměrné pseudo grafice hra Speed Freak, která vyšla v roce 1979. Ačkoliv jde o monochromatický titul a konkurence už nabízela hry s více barvami, podání třetího rozměru je ve hře díky vektorové technologii podstatně dál než třeba v Night Driver.

Red Baron (1980)


zdroj: YouTube, crazyclimber80

Na svou dobu velmi povedené 3D prostředí ukázala letecká arkáda Red Baron. Hra vyšla v roce 1980 a ač byla vektorová grafika pouze vektorová monochromatická, příjemně překvapila svou detailností a zejména plynulým chodem.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
250 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 121.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.