Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — první díl

Vývoj technologií počítačových her — první díl | Kapitola 3

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

22. 8. 2011 03:00 20

Seznam kapitol

1. Stojí dnes technologie her na místě? 2. Zpátky do minulosti 3. První elektronické hry aneb jak to všechno začalo 4. Od tenisu pro dva k první domácí herní konzoli 5. První herní automaty
6. Sedmdesátá léta a první pokusy s pseudo 3D 7. 80. léta — éra herních automatů (3D hry) 8. 80. léta — éra herních automatů (2D hry) 9. Od sálových počítačů po krach v roce 1983

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.

Reklama

1942 — Game of NIM


Zdroj: YouTube.com, TheToyChannel

Pokud se podíváme na úplné počátky hraní elektronických her, nemůžeme mluvit o počítačových hrách v tom smyslu, jak je známe dnes. Jednoho z prvních předchůdců počítačových her vytvořil v letech 1941-1942 mladý americký matematik Raymond Redheffer (veřejně však hru demonstroval až v roce 1948). Šlo o elektronickou verzi hry NIM, ve které hráči z několika hromádek postupně odstraňují kameny a hráč, který odebere poslední kámen, prohrává.

Jak můžete vidět na videu, hra měla fixní rozložení čtyř hromádek po sedmi kamenech, jedním hráčem byl člověk a druhým velmi jednoduchý algoritmus ovládaný elektronikou celé hrabičky. „Grafika“ celé hry byla opravdu velmi strohá a zastupovaly ji svítící kameny a červená světla na přední straně konzole.

Mimochodem zajímavostí je, že celá hra vznikla o několik let dříve, než byl v Bellových laboratořích v roce 1947 objeven tranzistorový efekt, na kterém jsou založeny všechny moderní mikroprocesory.

1947 — Cathode Ray Tube Amusement Device


Jde o simulaci a nikoliv ukázku původního zařízení, z něj se dochovaly jen výkresy (zdroj: YouTube.com, oldclassicgame)

Pět let po Game of NIM vznikla ve Spojených státech další zajímavá „počítačová hra“. Thomas T. Goldsmith a Estle Ray Mann vzali osm katodových trubic, které ovládali pomocí analogových ovladačů, a vychylovali jimi paprsek simulující střelu letící na cíl. Inspirací k tvorbě hry jim byly radarové displeje z druhé světové války (hra vznikla jen tři roky po jejím konci). Mapu s cíly si museli ručně malovat na fólii, elektronicky jej nebylo možné žádným způsobem zobrazit a v prosinci 1948 dostali tvůrci na svůj střelecký simulátor patent.

1951 — NIM podruhé

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


NIMROD počítač (zdroj: Wikipedia)

Stará čínská desková hra NIM byla mezi tvůrci prvních her velmi oblíbená a tak se v roce 1951 dočkala další inkarnace. Velký sálový počítač speciálně určený k hraní NIM vytvořila na výstavu v Londýně dnes již neexistující společnost Ferranti. Grafika hry ve formě svítících bodů byla opět velmi primitivní.

1952 — OXO

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Zdroj: retro-strefa.ayz.pl

O rok později vznikla na Cambridžské univerzitě pod vedením profesora Alexandra Douglese počítačová hra OXO (české piškvorky). Hra běžela na sálovém počítači EDSAC a přinesla jednu obrovskou novinku: grafiku zobrazenou na jednoduchém CRT monitoru (rozlišení 35 × 16 px). Zajímavostí je, že se hra ovládala otočným ovladačem ze starých telefonů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama