Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci
Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci
autor: Tomáš Šulc , publikováno 18.8.2011
Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Ačkoliv měla nVidia s fyzikálním enginem PhysX velké plány a chtěla jeho GPU akcelerovanou verzi dostat do množství PC her, reálný stav je podstatně horší. Jedinou větší hrou s GPU PhysX byla loni Mafia 2 a špatná je situace i letos. Na podzim ale snad přijde nový Batman a před ním ještě nedávno vydaná Alice: Madness Returns.


Oficiální požadavky hry

Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Minimální sestava
Procesor: Intel Core 2 Duo 1,6 GHz / AMD Athlon X2 1,6 GHz
Operační paměť: 2 GB
Grafická karta: nVidia GeForce 7600 / ATI Radeon X1650
OS: Windows XP / Vista / 7

Protože je hra postavena na dnes nejrozšířenějším herním enginu, který už má nějaký ten pátek života za sebou, nejsou hardwarové nároky hry nijak vysoké. Abyste virtuální Alenku rozběhali, bude vám dle vývojářů stačit postarší procesor se slabým dvoujádrovým procesorem, 2 GB paměti a čtyři generace stará grafická karta. Z vlastních zkušeností se hrou to mohu potvrdit, na nejnižší nastavení ve velmi nízkých rozlišeních hru půjde rozběhat i na takto starém počítači.

Testovací sestava

Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i7 920, který jsem přetaktoval na 3,6 GHz. Počítač byl dále osazen trojicí 2GB DDR3 pamětí Kingston na frekvenci cca 1700 MHz, systémovým pevným diskem Western Digital VelociRaptor a to vše v desce MSI Big Bang Xpower. Všechny komponenty jsem napájel 650W zdrojem Corsair a k zobrazení jsem použil 27" LCD monitor Dell U2711.

K testovaní jsem použil sadu desíti grafických karet zahrnující modely od nVidia GeForce GTS 450 až po AMD Radeon HD 6970. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 280.26, pro AMD Radeony pak Catalyst 11.7 WHQL. Oboje ovladače byly v nejnovější WHQL verzi, novější či přesně určené pro Alice: Madness Returns v době testování dostupné nebyly.

Metodika testování

Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Alice: Madness Returns bohužel nemá vestavěný benchmark, testoval jsem proto vlastním hraním hry. K měření jsem si vybral jednu z náročnějších lokací v první kapitole, kdy po vás jde několik stvůr z bláta a množství létajícího hmyzu. Celou bitvu jsem bojoval s nožem a fps měřil pomocí programu Fraps.

Nastavení hry

Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Jako obvykle jsem testoval ve třech rozlišeních 1280 × 1024, 1680 × 1050 a 1920 × 1200 px v režimech bez a se zapnutým vyhlazováním hran (vyhlazování lze zapnout přímo ve hře a funguje na kartách obou výrobců). Nastavení grafiky bylo maximální možné, výjimkou byla GPU akcelerace PhysX. Měřil jsem v režimu bez GPU akcelerace (PhysX Low) a se zapnutou akcelerací na vyšší ze dvou úrovní (PhysX High).

Během hraní hry si pravděpodobně rychle všimnete, že hra má vlastní interní limit 31 snímků za sekundu. Pokud jej chcete zrušit, je nutné v jakémkoliv textovém editoru (postačí základní poznámkový blok) editovat soubor AliceEngine.ini, který pod anglickými Windows najdete ve složce „C:\Users\UserName\Documents\My Games\Alice Madness Returns\AliceGame\Config“. Pro vypnutí limitu nastavte položku bSmoothFrameRate na False. Nyní zůstane zapnuta už jen vertikální synchronizace (u většiny LCD 60 Hz), kterou můžete vypnout nastavením položky „UseVsync“ na False.

Protože se mi po každé změně rozlišení a úrovně vyhlazování vertikální synchronizace automaticky zapnula, měřil jsem hru se zapnutou synchronizací a v grafech tak u výkonnějších karet najdete shodně 60 fps. Pro potřeby tohoto článku to však není na obtíž, 60 fps je naprosto plynulé a nás zajímá, na jakém hardwaru je hra ještě plynulá (v případě Alice mi subjektivně stačilo v průměru cca 25 fps).



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
36 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 15.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.