Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci
Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci
autor: Tomáš Šulc , publikováno 18.8.2011
Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Ačkoliv měla nVidia s fyzikálním enginem PhysX velké plány a chtěla jeho GPU akcelerovanou verzi dostat do množství PC her, reálný stav je podstatně horší. Jedinou větší hrou s GPU PhysX byla loni Mafia 2 a špatná je situace i letos. Na podzim ale snad přijde nový Batman a před ním ještě nedávno vydaná Alice: Madness Returns.


Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Alice: Madness Returns je (podobně jako každá hra s fyzikálním enginem PhysX s GPU akcelerovanými efekty) tak trochu kontroverzní. Pokud si na chvíli odmyslíte rozšířené efekty PhysX, jde o nadprůměrnou akční adventuru postavenou na univerzálním Unreal enginu třetí generace s průměrnou vizuální stránkou, nízkými hardwarovými nároky a (bohužel již jako obvykle) také mizivým nastavením grafiky. Zkrátka běžná multiplatformní hra pro PC a obě velké herní konzole, kterých je dnes drtivá většina (z poslední doby jmenujme F.E.A.R. 3 či Dungeon Siege III).

Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Pokud k tomu připočítáte rozšířené efekty fyzikálního rozhraní PhysX, vaše mínění pravděpodobně bude odlišné dle toho, jakou grafickou kartu máte v počítači. Pokud je to ta s logem nVidia GeForce na krabici, pak rozšířené efekty fyziky rozhodně potěší a jde o příjemný bonus. Jinak vizuálně průměrnou hru pozitivním způsobem osvěžují a vzhledem k celkově nízkým hardwarovým nárokům si dodatečné efekty budou moct vychutnat i majitelé průměrně silných akcelerátorů.

Pokud v počítači máte kartu AMD Radeon, bude nejlepší volbou na PhysX úplně zapomenout, položku ve hře nastavit na Low a nijak dál se jí nezabývat (hry přece primárně hrajeme kvůli jejich obsahu a ne technologické stránce, ta je jen bonusem navíc). Pokud se totiž fyziku budete snažit rozběhat přes procesor, nemůže to skončit jinak než naštváním z vaší strany. O (ne)optimalizaci kódu dodatečných PhysX efektů pro procesor jsem psal už v příslušné kapitole a řešením není ani zakoupení druhé levné GeForce karty a její dedikovaní k počítání fyziky. nVidia tuto možnost v ovladačích před časem úplně zakázala. Teoreticky sice jde obejít neoficiálními ovladači, jde ale o experiment s nejistým výsledkem.

Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

Poděkování

Děkujeme partnerům Asus, Dell, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.

Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci

 Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci Alice: Madness Returns — GPU fyzika v akci



Tagy: Alice Madness Reutrns  engine  test  review  recenze  unreal engine  physx  rozbor  review  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
18.8.2011 04:13:43   77.48.179.xxx 212
jsem dohral jednim hltem, hra mela jednoduchost, prijemne horrorovejsi prostredi, ale pritom si porad zachovavala tu spravnou pohadkovou atmosferu :-)) Navic Alenka se tvurcum povedla, pekna mrska
18.8.2011 06:48:49   178.40.244.xxx 923
Ja takisto. Miestami az moc depresivne a par veci by sa tam dalo vylepsit ale inak super.
BTW nechapem preco vy Cesi ju volate Alenka.To u vas neexistuje Alica alebo co ?
18.8.2011 07:25:06   114.152.97.xxx 237
nechapu proc by jsi ji chtel volat Alica, kdyz i po slovensky by to mela byt Adela http://en.wikipedia.org/wiki/Alice_%28given_name%29 kazdopadne, Alice in Wonderland byla puvodne prelozena jako Alenka v risi divu, takze proto...autor asi nenasel hezci zdrobnelinu jmena Alice. Kazdopadne Alica zni moc hrube, alespon v cestine...
18.8.2011 08:14:45   178.40.244.xxx 1014
na tom tvojom linku je slovensky ekvivalent alica tak neviem o akej adele tu pises ,takisto cesky ekvivalent je alice a nie alenka...
18.8.2011 06:47:23   85.216.181.xxx 71
Ako velmi to limituju Core 2 procesory?
18.8.2011 10:47:32   94.14.101.xxx 1327
Tento clanok by mal byt povinnym citanim pre "PhysX fanatic klub" ktory sa pravidelne schadza na strankach isteho anti-blogu.
18.8.2011 11:40:35   89.173.96.xxx 1816
Tento článok hovorí o GPU akcelerovanom PhysX a nie o PhysXe ako celku. To by si zasa mal uvedomiť antiPhysX fanatic club.
18.8.2011 11:51:50   85.207.52.xxx 1419
Autor článku je zdá se pěkná trubka když si plete směry. Na všech grafikách podporujících OpenCL se dá počítat fyzika a tedy tyto výpočty podporují. To, že recenzovaná hra neumí fyziku počítat na ničem jiném než nVidii opravdu není chyba ani AMD ani Intelu ale vývojářů, kteří použili nekompatibilní engine.
18.8.2011 12:11:10   89.173.96.xxx 1111
Tak mi napíš aký fyzikálny engine je naprogramovaný v OpenCL a prečo by ho mali vývojári použiť. A hlavne GPU akcelerovanú fyziku si doprogramováva NVIDIA sama. Vývojári zrejme nič v tomto smere neurobia sami.
18.8.2011 16:54:19   77.104.209.xxx 610
Co například Bullet akcelerovaný přes DirectCompute (3Dmark 11) a OpenCL? PhysX je uzavřený a zastaralý standard (viz. instrukční sada x87) a podle toho kolik titulů má implementovánu podporu GPU PhysX je pomalu odsouzen k zániku. Bullet jako open-source se naopak začíná celkem slušně rozjíždět (série Stalker, 3Dmark 11, Maya atd.).
18.8.2011 18:52:30   89.173.80.xxx 124
Bullet cez Direct Compute je zaujímavý. Mohol by sa v takej podobe niekde ukázať a použiť na akceleráciu pokročilejších fyzikálnych efektov. Naproti tomu PhysX nie je ani zďaleka uzavrený štandard a mometálne už ani zastaralý. Je ho možné akcelerovať na všetkých dôležitých zariadeniach mimo grafických kariet AMD. Od svojej verzie 2.8.4 je možné skompilovať PhysX tak, aby využíval SSE inštrukcie. A to od septembra minulého roku. Ďalej keď prišiel Kantor so svojim článkom o tom kolko percent výkonu dokážu nahnať SSE inštrukcie oproti x87 tak ak si dobre pamätám hovoril o 30% teoreticky. Z toho sa po fórach postupne stalo 50% a viac. Reálne keď prebehli testy s PhysXom s použitím oboch inštrukčných sád tak praktický rozdiel bol okolo 10%. Ten istý test bol urobený aj s Bulletom a rozdiel bol podobný. Čo sa týka hier tak jediné plus bolo v Stalkerovi a myslím, že niečo aj v GTA 4. V 3D štúdiách je PhysX už dávno a pravidelne sa upgraduje. O tom čo terajší PhysX dokáže si môžete prečítať tu:

http://physxinfo.com/news/5671/physx-sdk-3-0-has-been-released/

Celkovo je physxinfo.com zaujímavý zdroj informácií ohladom PhysX-u. Odporúčam ho trochu prejsť pre ludí, ktorí stále veria zabehnutým klišé, ktoré sú tu s nami posledné 2 roky.
18.8.2011 12:41:25   83.240.22.xxx 222
Cely clanek je o technologicke recenzi jedne hry, nikoliv pojednanim o fyzikalnich enginech obecne, takze rozebirat moznosti jinych API a narazet na ne timto zpusobem je uplne mimo (mimochodem zadny jiny fyzikalni engine akcelerovany pres GPU bezne uzivany ve hrach v soucasne dobe neni).

Preji hezky den, Pekna Trubka
18.8.2011 17:06:25   178.41.246.xxx 1114
Ale nic to nemeni na tom že tato hra je len propagačny material NVIDIE.
18.8.2011 19:01:53   89.173.80.xxx 153
No a AVP 3, DEus EX 3 a pod. zasa môžeme brať ako propagačný materiál AMD. Čo sa na tom mení?
19.8.2011 07:04:51   85.207.52.xxx 41
Zřejmě jste nepochopil o co mi šlo. Nelze svádět vinu nepodpory na výrobce GPU. Intel nemůže za to, že si vývojář nevyvinul pořádný fyzikální engine s podporou všech GPU přes standardní API typu DirectCompute nebo OpenCL. Vaše interpretace je mylná. (Stejně tak je nesmysl že je chyba Microsoftu, že pod Windows neběhá nativně Cinelerra nebo Gparted) Vývojář je ten kdo určuje na čem jeho dílo poběží a na čem ne nebo jen částečně.
18.8.2011 11:54:52   94.14.101.xxx 919
Vidim ze som vyzvu adresoval spravnym smerom. Miesto toho vasho primitivneho urazania kadekoho na tom pochybnom webe kde sa schadzate a navzajom potlapkavate po ramenach si spocitajte kolko titulov sa naozaj moze pochvalit dobrou implementaciou GPU PhysX a kolko z tych titulov z toho vobec stoji za vase peniaze. Aj dnes recenzovana hra ma hodnotenia zalostne nizke - 6 az 7 z 10 je velmi priemerny titul.
18.8.2011 12:07:50   89.173.96.xxx 165
Tých titulov je málo to je jasné. A tých dobrých ešte menej. Kvôli GPU PhysX-u sa tým pádom grafická karta kupovať nemusí. Teda nie je to jeden z hlavných kritérií pri výbere. Ale keď už sa niekto rozhodne kúpiť kartu od AMD a PhysX mu následne v hre chýba, tak by sa nemal sťažovať už len z dôvodu že mal na výber a svoju voľbu urobil. Minimálne Mafia II a Batman Arkham Asylum za PhysX rozhodne stáli. Mirors Edge, Cryostasis či Sacred 2 boli skôr ochutnávky ale zasa nič horibilné. Momentálne sa rysuje ďalšia hra s PhysX-om na podobnej úrovni a to Batman Arkham City. Mal by využívať PhysX vo väčšej miere ako jeho predchodca a hlavne sa ním počítalo od začiatku vývoja hry. Tak uvidíme čo to prinesie.
18.8.2011 17:20:07   178.41.246.xxx 810
Aspon ze take blbosti nerobi AMD s Intelom. Potom by sme museli vlasnit od kazdeho vyrobcu GPU, alebo by sme hrali len hry tie ktore by vyrobca GPU robil sam
18.8.2011 19:08:21   89.173.80.xxx 132
Problém vidím hlavne v tom, že väčšina vývojárov sa sústredí na multiplatformný vývoj a o PC verzie sa moc nestarajú. Keby nebolo TWIMTBP alebo aj obdobného programu AMD tak také veci ako DX10, DX11, pokročilejšej fyziky a 3D by sme videli raz za uhorský rok. Na tom, že NV okrem napríklad DX11 využíva svoje technológie na podporu predaja svojich kariet, nevidím nič zlé. Len využíva to do čoho investovala a čo vyvíja. Žijeme v kapitalizme.
18.8.2011 20:32:52   194.228.223.xxx 113
kdyby sis tu hru nemohl na radeonu zahrat vubec tak to beru. takle ale jediny co ti na tom radeonu nepujde je ten blbej, zastaralej a kdo vi co jeste physx. o co ti teda de?
19.8.2011 07:13:51   85.207.52.xxx 36
Bohužel ani Mafia ani Batman za to(koupi nVidie) nestály. Dokud se hry nemohou opřít o fyziku podporovanou téměř všude zůstane jen u zbytečného pozlátka typu hustší částicové efekty. Hrál jsem Batmana i Mafii na nVidii a dojem z hraní mi vypnutí PhysX nezměnilo.
19.8.2011 08:01:20   89.173.96.xxx 42
Ono je to individálne. Kamarátovi teraz odišla NVIDIA a dočasne počas reklamácie dostal ATI. A podľa neho nechápe ako to mohli ludia s vypnutým PhysXom hrať. Keď sa niečo rozpadlo tak na veľké kusy, ktoré ihneď zmizli ale bolo prostredie dosť sterilné. Ale tak každému sa páči niečo iné. Ja som sa s niektorými efektami ako boli výfukové plyny či APEX clothing vcelku vyhral. A či je to zbytičné pozlátko? Nedá sa takto hovoriť aj o hrách, ktoré majú DX11. Teda až na výnimky? Nebolo zbytočné pozlátko DX11 v AVP3 kde si si teselovaných votrelcov nemal čas obzerať? To sa dá takto hovoriť o všetkom.
19.8.2011 08:21:11   89.173.96.xxx 10
Namiesto ale tam malo byt alebo prostredie bolo dosť sterilné.
18.8.2011 12:44:17   79.250.255.xxx 171
Na tom webe sa poplacavame len preto, ze na webe kvoli ktoremu vznikol sa mazu prispevky. :-) No ubezpecujem ta, ze na nom nie, takze ti nic nebrani tam prist a to "poplacavanie sa" zmenit. :-)

PhysX sa tam neriesilo ani nepamatam. :-) Ze je vyznam *GPU* PhysX minimalny nikto nikdy nepopieral, ale je to proste pridana hodnota prave tak ako... co ja viem... trebars Eyefinity na jednej karte. :-)
18.8.2011 13:10:35   89.173.96.xxx 63
JJ. Presne ako píšeš. Plus čo sa týka PhysX, tu je niečo aktuálne ako ochutnávka:

http://physxinfo.com/news/6044/metro-last-light-is-going-to-supp ort-gpu-physx/
18.8.2011 16:55:31   77.104.209.xxx 20
Ale podpora GPU PhysX je i v rpvním díle
18.8.2011 18:56:38   89.173.80.xxx 60
Jo. Ale tam sa používa iba na akceleráciu toho čo už ide na CPU a neprináša nič navyše. U pokračovania Metra to vyzerá na lepšie využitie PhysXu.
18.8.2011 12:04:25   92.245.194.xxx 111
Neverím vlastným očiam, porovnanie CPU už aj s AMD. Palec hore!
18.8.2011 17:31:20   178.41.246.xxx 18
Ale je vidiet ze ten phizix ces CPU je jednokanalovi a očividne ho nebrzdi ani tak vykon CPU ako priepustnost zbernice a rychlost pamati, trojkanalovi radič pamati u i7 na 2,4GHz je skoro s takym istym vykonom ako dvojkanalovi u i3 na 3,6GHz
18.8.2011 17:43:25   77.104.209.xxx 50
Tam jde spíš o výkon FPU než o propustnost.
18.8.2011 18:59:57   89.173.80.xxx 51
Pri akcelerácii PhysXu cez CPU je treba brať do úvahy jednu vec. A to, že jednovláknová akcelerácia cez CPU je iba u tzv advanced efektov, ktoré sú primárne určené na výpočet využitím GPU. Tie efekty, ktoré sú určené na CPU majú podporu viacjadrových CPU. Toho ako je to rozdelené sa možeš dočítať v článku k PhysX SDK 3.0 ktorý vyšiel v marci. Link viď vyššie.
20.8.2011 17:55:32   46.183.64.xxx 30
snajprik napsal:
Na tom, že NV okrem napríklad DX11 využíva svoje technológie na podporu predaja svojich kariet, nevidím nič zlé.


Nic zlého na tom samozřejmě není ,do chvíle kdy to záměrně používá proti konkurenci.
Spíš než PhysX on/off to video připomíná rozdíl low /ultra detaily. Proč jako po vypnutí PhysX zmizne kapalina? To že by se nechovala "reálně" bych pochopil ,ale proč tam není vůbec? To chtěj jako tvrdit že to bez toho ten engine neumí nebo co? Je spousta her s hezčí grafikou a bez použití PhysX.
A co mě na PhysX štve asi ze všeho nejvíc je že se mi to cpe do PC i když to moje karta neumí. Cpe se to do her které to neumí a po odinstalování jdou do kopru. Za to by nVidia zasloužila pohoupat za kule v průvanu.
21.8.2011 07:36:13   217.66.191.xxx 00
Prvé verzie PhysX-u potrebovali samostatný ovladač. To už skoro rok neplatí (od verzie 2.8.4 neplatí aj keď samozrejem staršie hry ho ešte využívajú):

http://physxinfo.com/news/3744/physx-sdk-2-8-4-say-goodbye-to-system-software/

Čo sa týka samotnej implementácie tak na doprogramovanie niečoho čo nevyužíva PhysX ako jeho náhradu pre tých, ktorí nemajú GF je skôr výtka na vývojárov nie? Veď GPU akcelerovaný PhysX si musí NVIDIA naprogramovať sama. CPU akcelerovaný PhysX, ktorý by šiel všetkým si má urobiť vývoéjár hry. Ja sa vôbec nečudujem, že to NVIDIA nerobí. A ďalší problém je v tom, že výpočty, ktoré vyžadujú masívnu paralelizáciu a sú naprogramované na akceleráciu na GPU, tak na CPU bežia na jednom jadre.
21.8.2011 09:08:14   46.183.64.xxx 10
Napadají mě jen dva scénáře proč to takhle dopadlo. Prvním je neschopnost/lenost a tím druhým prachy Na první to moc nevypadá.
Jen doufám že takhle nezačne blbnout AMD a Intel, aby to tu zachvilku nevypadalo:"Ty si to dobře nezahraješ protože to platil Intel takže ani AMD ani nVidia to pořádně nedá" atd. To bych byl opravdu nerad
21.8.2011 13:46:55   217.66.191.xxx 00
Ono to nie je také strašné ako to pre niektorých ludí vyzerá. Keď si zoberieš, že drvivá väčšina efektov je v novej verzii PhysX počítaná cez CPU a má natívnu podporu multijadrových CPU tak dostali vývojári celkom silný nástroj. Pozri si toto:

http://physxinfo.com/news/5671/physx-sdk-3-0-has-been-released/

Jedine časticové efekty majú momentálne podporu GPU akcelerácie a idú iba na jednom procesorovom jadre. A to je to, čo sa v Alice využíva. Preto ani nemá iné nastevenie ako on alebo off v tomto prípade zmysel. Či to takto bude aj v budúcnosti to nikto z nás nevie.

Čo sa týka hier všeobecne, tak problém je podľa mňa v tom, že väčšinou vývojári nemajú velký záujem robiť niečo viac ako port hry na PC a primárne sa väčšina hier robí na konzole. Keby nebolo programov NV a AMD tak ako píšem vyššie, DX11, akcelerovaná fyzika alebo 3D by v hrách bolo ojedinelé.

A physX ako fyzikálny engine nemá momentálne žiadnu konkureciu. To by musel prísť niekto silný a potlačiť trebárs Bullet a jeho akceleráciu cez GPU. Ale zatial sa nič také nerysuje. Ak by k tomu prišlo tak by možno aj NVIDIA zmenila svoju politiku, ktorá síce niektorým luďom vadí, ale je podľa mňa pochopiteľná. Oni sa starajú o seba. Ten zvyšok by mal byť na vývojároch hier.
21.8.2011 14:38:44   46.183.64.xxx 10
No uvidíme kam nás "pustí" nová generace konzolí.

Jinak sem nikdy neřekl že politika nVidie je nelogická. Jen tak trochu smrdí

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

36 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 15.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.