Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11
Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11
autor: Tomáš Šulc , publikováno 4.7.2011
Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 fandy moderních technologií zklamal. Používá efekty na bázi DirectX 9, vizuálně se PC verze příliš neliší od konzolových a hlavně – vypadá hůř než čtyři roky stará jednička. Nebo ne? Vyšel DirectX 11 patch s balíkem textur v HD rozlišení, který vše změnil! Nebudete sice na hru koukat s otevřenou pusou, ale mohu vás ujistit, že DirectX 11 efekty nepoužívá jen na papíře.


HDR Motion Blur

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Vylepšení se dočkala také technologie rozmazání obrazu při rychlém pohybu Motion Blur. Pokud srovnáte scénu v DirectX 9 a 11, je v druhém jmenovaném rozhraní obraz o něco ostřejší a lépe čitelný. Crytek to vydává za přínos, za sebe však musím přiznat, že velký přínos nevidím (cílem motion blur je přece obraz rozmazat a tím navodit efekt vysoké rychlosti).

Sprite-based Bokeh Depth of Field

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Počítačové hry v dnešní době používají efekt rozostření dle hloubky obrazu (Depth of Field) jako post processing efekt aplikovaný na již vyrenderovaný snímek. To ale není úplně přesné a podstatně lepší je počítat DOF efekt na scéně ve všech třech rozměrech (jako se to dělá například u filmů). Tuto technologii ve dvou různých podobách (s kruhovou a pětiúhelníkovou clonou) do hry pod rozhraním DirectX 11 vývojáři opravdu implementovali. Druhým dechem však dodávají, že jde o hardwarově velmi náročný efekt (pro každý pixel se musí počítat sprite nesoucí informaci o vzdálenosti a viditelnosti) a efekt proto počítají na scéně při polovičním rozlišení.

Realtime Local Reflections

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Další problematickou oblastí jsou v moderní počítačové grafice odrazy a odlesky (při zachování možnosti renderování v reálném čase). V současné době se ve hrách používají technologie Planar Reflections a Cube Map Reflections, pomocí kterých však není možné řešit všechny situace. Crytek proto experimentuje s vlastní technologií Real Time Reflections, pomocí které může na scénu přidat i další odrazy, které konvenční technologie nezvládají (byť sami vývojáři dodávají, že ani tato technologie není bezchybná).

Vylepšené částicové efekty

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Částicové efekty přišly vývojářům dostatečně detailní a na vylepšení jich samotných se proto v DirectX 11 balíku nezaměřili, nezůstaly však ani opomenuty. Všechny částicové efekty nyní podporují motion blur a mohou vrhat vlastní stíny.

Advanced Tone Mapping

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Ačkoliv některé post processing efekty jako Depth of Field se v Crysis 2 pod DirectX 11 počítají přímo ve všech třech rozměrech, jiné zůstaly a dočkaly se vylepšení. Patří sem Tone Mapping neboli korekce barev tak, aby hra získala lepší atmosféru a filmový nádech. Výsledkem je tak obraz podstatně příjemnější pro lidské oči, s čímž se u tvůrců dodaných screenů dá bezesporu souhlasit.

Textury ve vysokém rozlišení

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Poslední vývojáři zmiňovanou novinkou jsou textury ve vysokém rozlišení, které se distribuují skrz samostatný opravný balík o velikosti necelé 2 GB. Důvodem k samostatné distribuci je fakt, že samotný balík s texturami funguje i na kartách bez podpory DirectX 11 a mohou si jej tedy dopřát i majitelé starších karet s dostatečným výkonem. Balík pak obsahuje textury s dvojnásobným rozlišením proti původní verzi a čtyřnásobné nároky na paměť tak nejsou překvapivé (Crytek udává, že minimem k užívání balíku je grafická karta s pamětí 1 GB).



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
87 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.