Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11 | Kapitola 3
Seznam kapitol
Crysis 2 fandy moderních technologií zklamal. Používá efekty na bázi DirectX 9, vizuálně se PC verze příliš neliší od konzolových a hlavně – vypadá hůř než čtyři roky stará jednička. Nebo ne? Vyšel DirectX 11 patch s balíkem textur v HD rozlišení, který vše změnil! Nebudete sice na hru koukat s otevřenou pusou, ale mohu vás ujistit, že DirectX 11 efekty nepoužívá jen na papíře.
HDR Motion Blur
Vylepšení se dočkala také technologie rozmazání obrazu při rychlém pohybu Motion Blur. Pokud srovnáte scénu v DirectX 9 a 11, je v druhém jmenovaném rozhraní obraz o něco ostřejší a lépe čitelný. Crytek to vydává za přínos, za sebe však musím přiznat, že velký přínos nevidím (cílem motion blur je přece obraz rozmazat a tím navodit efekt vysoké rychlosti).
Sprite-based Bokeh Depth of Field
Počítačové hry v dnešní době používají efekt rozostření dle hloubky obrazu (Depth of Field) jako post processing efekt aplikovaný na již vyrenderovaný snímek. To ale není úplně přesné a podstatně lepší je počítat DOF efekt na scéně ve všech třech rozměrech (jako se to dělá například u filmů). Tuto technologii ve dvou různých podobách (s kruhovou a pětiúhelníkovou clonou) do hry pod rozhraním DirectX 11 vývojáři opravdu implementovali. Druhým dechem však dodávají, že jde o hardwarově velmi náročný efekt (pro každý pixel se musí počítat sprite nesoucí informaci o vzdálenosti a viditelnosti) a efekt proto počítají na scéně při polovičním rozlišení.
Realtime Local Reflections
Další problematickou oblastí jsou v moderní počítačové grafice odrazy a odlesky (při zachování možnosti renderování v reálném čase). V současné době se ve hrách používají technologie Planar Reflections a Cube Map Reflections, pomocí kterých však není možné řešit všechny situace. Crytek proto experimentuje s vlastní technologií Real Time Reflections, pomocí které může na scénu přidat i další odrazy, které konvenční technologie nezvládají (byť sami vývojáři dodávají, že ani tato technologie není bezchybná).
Vylepšené částicové efekty
Částicové efekty přišly vývojářům dostatečně detailní a na vylepšení jich samotných se proto v DirectX 11 balíku nezaměřili, nezůstaly však ani opomenuty. Všechny částicové efekty nyní podporují motion blur a mohou vrhat vlastní stíny.
Advanced Tone Mapping
Ačkoliv některé post processing efekty jako Depth of Field se v Crysis 2 pod DirectX 11 počítají přímo ve všech třech rozměrech, jiné zůstaly a dočkaly se vylepšení. Patří sem Tone Mapping neboli korekce barev tak, aby hra získala lepší atmosféru a filmový nádech. Výsledkem je tak obraz podstatně příjemnější pro lidské oči, s čímž se u tvůrců dodaných screenů dá bezesporu souhlasit.
Textury ve vysokém rozlišení
Poslední vývojáři zmiňovanou novinkou jsou textury ve vysokém rozlišení, které se distribuují skrz samostatný opravný balík o velikosti necelé 2 GB. Důvodem k samostatné distribuci je fakt, že samotný balík s texturami funguje i na kartách bez podpory DirectX 11 a mohou si jej tedy dopřát i majitelé starších karet s dostatečným výkonem. Balík pak obsahuje textury s dvojnásobným rozlišením proti původní verzi a čtyřnásobné nároky na paměť tak nejsou překvapivé (Crytek udává, že minimem k užívání balíku je grafická karta s pamětí 1 GB).