Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11
Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11
autor: Tomáš Šulc , publikováno 4.7.2011
Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 fandy moderních technologií zklamal. Používá efekty na bázi DirectX 9, vizuálně se PC verze příliš neliší od konzolových a hlavně – vypadá hůř než čtyři roky stará jednička. Nebo ne? Vyšel DirectX 11 patch s balíkem textur v HD rozlišení, který vše změnil! Nebudete sice na hru koukat s otevřenou pusou, ale mohu vás ujistit, že DirectX 11 efekty nepoužívá jen na papíře.


Teselace

 Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Na prvním místě je z přidaných efektů jednoznačně teselace. Zatímco ve hrách jako je DiRT 3 nebo S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat je teselace (navýšení počtu polygonů) použita jen na velmi málo místech, v případě Crysis 2 si teselace všimnete okamžitě. Teselované jsou totiž zdi, skály, vetřelci a další. Stále však není teselovaná kompletně celá herní scéna, současný hardware na to dle slov vývojářů nemá dostatek výkonu.

Paralax Occlusion Mapping

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Dalším novým a hojně používaným efektem je Paralax Occlusion Mapping, jehož přínos je podobný jako u teselace a použit je tam, kde by nebyla teselace efektivní a měla vysoké nároky na hardware. V praxi se POM efekt používá například na hliněné zemi s vyjetými kolejemi od aut, na hlíně nebo dlážděné cestě. Výsledkem je podstatně více plasticky působící obraz (rozdíly jsou patrné na první pohled i bez zvětšení a přímého porovnání screenshotů).

Realistic Shadows with Variable Penumbra

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Změn se dočkaly také stíny a to pomocí dvou vylepšených efektů. Ten první se zaměřuje na měkké stíny. Zjednodušeně řečeno jde o to, že moderní hry sice nabízejí měkké rozmazané stíny, vždy jsou však rozmazané stejně, zatímco v realitě záleží na vzdálenosti mezi plochou, kam stín dopadá, a objektem, který stín vrhá. V praxi je tak stín stromu v jeho blízkosti ostrý, zatímco koruna v dálce je výrazně rozmazaná.

Screen Space Directional Occlusion (SSDO)

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Crysis 2 — velký rozbor DirectX 11

Druhým efektem vylepšujícím stíny je SSDO. Efekt ambient occlusion pravděpodobně znáte, jde o technologii přidávající stíny do tmavých míst. Už původní DirectX 9 verze Crysis 2 využívá pokročilou verzi Screen Space Amebient Occlusion (SSAO), ovšem po instalaci patche můžete zapnout i Screen Space Directional Occlusion (SSDO), který Crysis 2 využívá jako první hra vůbec. SSDO v principu funguje stejně jako SSAO, používá však vylepšený algoritmus a funguje tak lépe na scénách s nepřímým osvětlením. Rozdíly jsou opět jasně patrné.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
87 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.