Crysis 2 — druhou apokalypsu si zahraje (téměř) každý
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Crysis 2 — druhou apokalypsu si zahraje (téměř) každý

Crysis 2 — druhou apokalypsu si zahraje (téměř) každý

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

29. 3. 2011 01:00 52

Seznam kapitol

1. Druhé technologické demo se nekoná 2. Velká konkurence pro Unreal Engine 3 3. Nároky hry, testovací sestava, metodika 4. Výsledky GK bez vyhlazování 5. Výsledky GK včetně vyhlazování
6. Vliv procesoru na hru 7. Vliv nastavení na hru I 8. Vliv nastavení na hru II 9. Galerie in game screenshotů 10. Závěr

Ačkoliv vyšel první Crysis už před více než třemi lety, i dnes jde o jednu z technologicky nejvyspělejších her. Není proto divu, že se druhý díl stal jednou z nejočekávanějších her současnosti. A jaký je výsledek? CryEngine 3 je jedním slovem vynikající a chtěl by pokořit Unreal Engine 3, Crysis 2 však jeho možností využívá jen z části.

Reklama
Crysis 2 — druhou apokalypsu si zahraje (téměř) každý
i Zdroj: PCTuning.cz

Když se řekne Crytek, většina z vás si nejspíš představí počítačovou hru Crysis z roku 2007, která převrátila představy o počítačové grafice ve hrách vzhůru nohama. Německé studio však bylo založeno už v roce 1999. Ze začátku se věnovalo tvorbě technologických dem, ze kterých se v průběhu času vyklubala první počítačová hra Far Cry  vydaná v roce 2004 (původně se mimochodem jmenovala X-Isle). Už ta byla ve své době po technické stránce v mnoha směrech revoluční a bylo nemálo hráčů, kteří upgradovali své počítače na ATI Radeony 9500 a rychlejší jen proto, aby si Far Cry mohli zahrát na těch nejvyšších detailech v DirectX 9. Crytek navíc nelenil a brzy vydal patche, které ve hře rozjely podporu Pixel Shader 3.0 (novinka na grafických kartách Nvidia GeForce 6) či 64bitové rozhraní pro procesory AMD Athlon 64. V zájmu hráčů uvažujících o upgradu se tak rázem octly tyto procesory v kombinaci s tehdy velmi výhodnou GeForce 6600 GT.

Crysis 2 — druhou apokalypsu si zahraje (téměř) každý
i Zdroj: PCTuning.cz

Ačkoliv byl první Far Cry postavený na CryEnginu velmi náročný na výkon počítačové sestavy, v kombinaci s nejvýkonnějšími grafickými kartami své doby jej bylo možné hrát na nejvyšší detaily a hráči chrochtali blahem nad vizuální stránkou, kterou dosud neviděli (on byl rok 2004 obecně velmi vydařený, kromě Far Cry totiž vyšel ještě Half-Life 2 a Doom 3). Crytek byl z fenomenálního úspěchu své hry nadšený a protože se technologie i výkon počítačů neustále zvyšoval, rozhodl se hráčům přinést něco opravdu famózního. Zrodil se tak CryEngine 2 a hra Crysis (název Far Cry 2 nepřipadal v úvahu, protože licenční právo na něj měl vydavatel jedničky Ubisoft, zatímco Crytek přešel pod Electronic Arts).

Crysis 2 — druhou apokalypsu si zahraje (téměř) každý
i Zdroj: PCTuning.cz

Už od začátku nás Crytek krmil screenshoty srovnávajícími hru s realitou, které od sebe byly téměř k nerozeznání. Grafika ve finální hře vydané v roce 2007 samozřejmě tak dokonalá nebyla, přesto však vizuální stránka Crysis při maximálních detailech vyrazila dech snad úplně každému. Něco tak technologicky vyspělého a překrásného jsme sice po důkladné reklamní masáži čekali, ale... Většina z vás ony chvíle jistě zažila, takže přesně víte, o čem mluvím.

Jenže kromě šoku z vizuální stránky přišel ještě šok druhý: z hardwarových nároků. Zahrát si Crysis na maximální nastavení bylo v době vydání takřka nemožné. Teoreticky to sice šlo s dvojicí Nvidia GeForce 8800 GTX / Ultra v SLI, kdo si však mohl dovolit dát jen za grafické karty 30 až 40 tisíc korun? Ostatně o něčem svědčí i fakt, že se Crysis používá k testování grafických karet i dnes, více než tři roky po vydání a pořád jde o jednu z nejnáročnějších her. Není proto divu, že o Crysis se rychle začalo šířit, že jde sice o technicky dokonalou hru, nicméně kupovat ji dnes nemá smysl a bude lepší si ji zahrát až za několik let, kdy poběží na nejvyšší detaily i na slabších strojích.

Crysis 2 — druhou apokalypsu si zahraje (téměř) každý
i Zdroj: PCTuning.cz

Crysis tak svým tvůrcům ani přes nesporný přínos do světa počítačové grafiky nevydělal zdaleka tolik, kolik by si sami představovali. S vydáním Crysis 2 proto přichází i změna filozofie společnosti. Nebudu dlouho chodit okolo horké kaše a ihned prozradím, že vizuální stránka Crysis 2 je horší než u prvního dílu. Pokud jste se těšili na nový milník a ukázku grafiky budoucnosti, budete téměř jistě zklamání. Crysis 2 totiž na rozdíl od jedničky vychází i pro herní konzole a prioritou tentokrát nebyl dokonalý grafický kabátek, ale kvalitní hra s dobrým poměrem vizuální stránka / hardwarové nároky.

Crysis 2 — druhou apokalypsu si zahraje (téměř) každý
i Zdroj: PCTuning.cz

Už po shlédnutí prvního videa ze hry i několika screenshotů je patrné, že Crysis 2 jakoby z oka vypadl prvnímu dílu. To je vzhledem k použité technologii CryEngine 3 logické (viz další kapitola) a vizuální stránku druhého Crysis asi nejlépe vystihuje tvrzení, že jde o optimalizovaný a lehce ořezaný první díl. Při onom ubírání efektů a kvality se přitom bral ohled na to, aby byl rozdíl co nejméně patrný. Ze hry tak například zmizely mraky vytvořené pomocí volumetrického efektu, místo nich je na obloze jen textura. Stejně tak jsou o méně kvalitní stíny, ve hře jsou horší textury a podobně.

Crysis 2 — druhou apokalypsu si zahraje (téměř) každý
i Zdroj: PCTuning.cz

Jestli však něco utrpělo nejvíc, je to bezesporu fyzika. Pamatujete si na efektní kácení lesů a ničení všeho možného pomocí tanků raketometů v prvním dílu? Na to musíte ve dvojce bohužel zapomenout. Ačkoliv se hned na začátku hry zhostíte velkého obrněného vozidla s kanónem i raketomety, interaktivnost prostředí je v porovnání s jedničkou mizerná a ničit můžete jen předem nadefinované objekty (navíc se nemohu zbavit dojmu, že každý výbuch je naskriptovaný a není počítaný v reálném čase).

Crysis 2 — druhou apokalypsu si zahraje (téměř) každý
i Zdroj: PCTuning.cz

Abych však pouze nekritizoval, je nutné dodat ještě dvě věci. Tou první je, že ačkoliv se Crysis 2 ve vizuální stránce nevyrovná prvnímu dílu, stále je grafika hry silně nadprůměrná a rozhodně se vám bude v přebytku suchých konverzí z herních konzolí líbit. Navíc ledacos mohou vývojáři ještě vylepšit. Současná verze Crysis 2 totiž běží jen pod DirectX 9.0c, vývojový tým však usilovně pracuje na DirectX 11 patchi. Původně měla hra s podporou DirectX 11 vyjít rovnou, podobně jako u Shogunu 2 se však objevily problémy, a efekty tak do hry přibudou až časem. Milovníky nových technologií tak Crysis 2 možná ještě překvapí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama