Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Zákulisní zajímavosti o vývoji počítačových her
Zákulisní zajímavosti o vývoji počítačových her
autor: Tomáš Šulc , publikováno 28.1.2011
Zákulisní zajímavosti o vývoji počítačových her

Před pár dny jsme vám přinesli článek o vývoji počítačové hry. Na ten dnes nepřímo navážeme. Ze setkání s vývojáři Mafie 2 nám totiž zbylo ještě dost informací, které by bylo škoda nechat si jen pro sebe. Prozradíme, jak se tvoří animace, ozvučení anebo třeba implementuje fyzika PhysX.


Na úplný závěr jsem si pro vás schoval několik zajímavostí o hře samotné. I ty jsme se během setkání se zástupci 2K Czech dozvěděli a protože se vhodně nevešly nikam do článku, uvádím je až sem na úplný konec druhé části.

O multiplayeru

Zákulisní zajímavosti o vývoji počítačových her

Mnoho hráčů se ptá, proč hra nemá multiplayer, když třeba „konkurenční“ GTA IV jej má. Multiplayer měl v původní Mafii 2 opravdu být a dokonce byl i součástí hry vyvíjené na enginu RenderWare. Bohužel však s tím, jak padl vývoj na tomto enginu a bylo rozhodnuto o tvorbě enginu vlastního, byl multiplayer z podporovaných technologií vyškrtnut. Dle 2K Czech jde totiž o velmi náročnou technologii, která navíc nebyla úplně nezbytná, protože Mafie je hlavně o příběhu.

Proč ve hře nejsou vedlejší questy

Zákulisní zajímavosti o vývoji počítačových her

Pokud jste se těšili na vedlejší mise ve stylu úkolů pro Lucase Bertoneho z prvního dílu, pravděpodobně jste při hraní druhého dílu byli zklamaní. Vedlejší questy přitom ve hře podle původního plánu měly být. Nakonec se ale vývojáři rozhodli je ze hry odstranit, hlavní hrdina má totiž dle jejich názoru neustále spoustu povinností a není možné, aby mezi dvěma akčními pasážemi odběhl na dvě hodiny dělat jiný úkol. Z poloviny původně plánovaných vedlejších misí se tak staly mise povinné a jejich další část se jednoduše dala ze hry úplně pryč. Volba o tomto řešení padla na přelomu let 2008/2009. No nevím jak vás, ale tohle alespoň mne osobně docela mrzí...

 Jsou vydané DLC části vyříznuté ze finální hry?

Zákulisní zajímavosti o vývoji počítačových her

Hodně se také mluvilo o tom, že vydané DLC jsou hotové části hry, které byly vydané až dodatečně, aby se Take 2 na hře napakovalo ještě o něco více. Jak to bylo doopravdy samozřejmě nevíme. Nicméně jak už jsem psal v minulém dílu, před dokončením hry v roce 2009 padlo rozhodnutí o tom, co ve hře zůstane a jaké rozdělané části půjdou pryč. Po dokončení vývoje před vydáním navíc uběhlo několik měsíců, mezi kterými měli vývojáři dostatek čas tyto části dodělat tak, aby vyšly jen krátce po dokončení hry (a tvářily se tedy jako dodatečně vyříznuté). Tím ale moje obhajoba vývojářů končí, s cenovou politikou těchto dodatečných balíčků totiž také ostře nesouhlasím a vzhledem ke krátké herní době Mafie 2 by bylo na místě, aby byly jen za symbolickou cenu (pokud ne úplně zdarma).

O scénáři

Zákulisní zajímavosti o vývoji počítačových her

Ačkoliv je výsledná Mafie 2 poměrně krátká a dohrajete ji za méně než deset hodin, původní scénář ke hře byl obrovský. Zatímco běžný 90minutový film má okolo 120 normovaných stran, scénář k Mafii 2 měl 1200 stránek. Mafia 2 (a vlastně každá hra obecně) má totiž mnohem blíže k seriálu než k filmu. Každá jednotlivá mise ve hře totiž sleduje nějaký vlastní příběh a všechny mise dohromady pak tvoří jeden velký celek. Při tvorbě scénáře pro hru má scénárista navíc ještě jeden problém. Kromě vymýšlení, co se má stát a proč, musí ještě vymyslet co se stát nemá a jak tomu zabránit. Ve hře má totiž vše pod kontrolou hráč, a je tak například v případě potřeby nutné vytvořit několik variant dialogů a podobně.

Zákulisní zajímavosti o vývoji počítačových her

Dostali jsme se až na úplný závěr druhého dílu a mně nezbývá, než ještě naposledy poděkovat zaměstnancům studia 2K Czech za poskytnutí vyčerpávajícího množství informací, bez kterého by tento článek nemohl vzniknout. Stejně tak článek vznikl ve spolupráci s herním magazínem LEVEL, v jehož 201. čísle rovněž najdete velké téma o vývoji počítačové hry.



Tagy: počítačová hra  Mafia 2  vývoj  alfa  beta  gold  engine  2K Czech  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
28.1.2011 07:50:59   89.176.31.xxx 271
super článek... naprosto nadstandardní

Btw. napadají mne 3 taková místa s kohouty, přetlaková komora pro potápěče a přechodová komora pro ponorku nebo vesmírnou stanici
28.1.2011 08:11:47   95.82.142.xxx 242
Ja porad nechapu jednu vec a sice proc za licenci na auta musi vyvojari her platit? Kdyz treba vezmu serii NFS, tak je snad v zajmu automobilky byt v uspesne hre. Takze si myslim, ze by bud meli s nacenim poskytnout vsemozne materialy, aby jejich auto ve hre vypadalo co nejverohodneji a dat je vyvojarum gratis, pripadne by herni studio mohlo prijit a rict "Delame novy dil uspesne zavodni serie, kolik nam date za to, ze budete mit ve hre svoje auto?" :-D je to mozna blbej dotaz, ale tohle me prijde docela naruby. Zase je fakt, ze kdyby se jim na to vykaslal kazdej vyrobce aut, tak zavodni hra bez licenci dost ztrati.
28.1.2011 08:31:56   83.240.22.xxx 71
Tohle je vec, ktera mne taky napadla a ptal jsem se na to, jak to s tim placenim vlastne je. Pry zalezi na tom, ktera licence je hodnotnejsi a kdo koho potrebuje vic. Takze v pripade automobilky a nezname zavodni hry je jasne, ze hra potrebuje licencovana vozidla, ale automobilka v te hre nutne byt nemusi. Pokud pujde o znamou serii jako je NfS, budou vyvojari asi v o neco lepsi pozici, ale porad si myslim, ze to jsou oni, kdo chteji mit licencovana auta ve hre, nikoliv automobilka, ktera se chce do hry nacpat za kazdou cenu.
28.1.2011 23:16:30   78.80.26.xxx 71
Bude to i o tom, co automobilka propagací získá. Zatímco "rodinná auta" z nejnižších levelů kariéry by mohla na propagaci ve šmrncovní závodní hře trochu získat na popularitě, v případně luxusních automobilek je situace diametrálně odlišná. Co získá Bugatti uvedením Veyronu v nějaké hře? 100, nebo 99,99999% hrajících nikdy nebude cílová skupina kupců, protože se ani zlomkově nepřiblíží finančním možnostem nákup umožňující. Veyron má punc exkluzivity daný něčím jiným, než účinkováním v nějaké hře, kde ho navíc i s plynem přišlápnutým k podlaze na doraz předjede policejní SUV tak rychle, že je z něj vidět jen červenomodře blikající šmouha. A lidé, kteří si Veyron pořídí, se většinou zaobírají něčím jiným, než hraním počítačových her, vydělání nějakých těch milionů je časově náročná činnost a ti šťastlivci, kteří k majetku přišli bez práce pak většinou spíše prohánějí luxusní vůz skutečný, než aby mrhali časem na nějakou virtualizaci. Na to jsou odkázáni lidé, kteří o podobném autě skutečně mohou jenom snít. Když se to tak vezme, je vcelku logické, že s prosíkem o licenci přichází herní studio, nikoliv automobilka
28.1.2011 09:22:46   62.209.192.xxx 112
co nato rict nez je to jenom otazka penez a autorskeho prava, vezmi si hudebni interprety, kdyz chces jejich pisnicku pustit v klubu nebo radiu tak ty musis zaplatit jim misto toho aby byli radi ze je nekdo pousti a dela jim tim vlastne propagaci, todle je ciste napad takovych agentur jako je OSA, producenti atd., jak vydelat prachy
28.1.2011 11:29:41   90.179.13.xxx 141
Budova v Brne je asi Kostel Jana Amose Komenského viz tedle link http://cervenobili.files.wordpress.com/2010/08/mafia2_kostel1.jpg
28.1.2011 11:49:07   78.128.161.xxx 72
A zaplatili za něj církvi licenční poplatek? Ne? Faux-pas!
28.1.2011 12:07:14   77.48.99.xxx 21
Správně, vždyť se o něm mluvilo i při rozebírání zimního traileru
28.1.2011 12:07:38   77.48.99.xxx 50
Díky za skvělý článek, dozvěděl jsem se spoustu zajímavých informací.
28.1.2011 14:00:48   188.112.67.xxx 20
Kupa prace a myslim ze ked bola mafia za 10 Eur na steame akcia tak sa to uz poriadne oplati... to len tie launch ceny su katastrofalne
28.1.2011 14:06:41   82.117.156.xxx 11
super článek jo a prosim vas nevite nekdo, z ktere hry je ten screenshot dole na 5. straně díky
28.1.2011 14:13:09   109.164.72.xxx 31
Serious sam, myslím...
28.1.2011 14:16:08   83.240.22.xxx 31
Diky, pochvala potesi Jinak screen je z me oblibene hry Serious Sam (tenhle konkretne z verze Serious Sam HD: The First Encounter)
28.1.2011 15:51:04   90.183.64.xxx 30
Lidi v čem dělají všechny ty modely aut apod.? Pochybuju, že ve freewarovým blenderu
28.1.2011 19:12:04   77.48.99.xxx 50
Pokud se nepletu tak často mezi nimi bývá Maya a 3DS Max
28.1.2011 20:13:18   94.230.148.xxx 41
Autodesk 3DS Max, Autodesk Maya, Newtek Lightwave 3D, Pixologic Z-Brush a mnoho dalsich.
Ale obecne, nejvice ve ctyr zminenych.
28.1.2011 16:55:01   77.247.224.xxx 22
Upresnil by som, že sa jedná o Naturhistorisches Museum Wien, teda Prírodovedné Múzeum vo Viedni.
28.1.2011 20:59:02   213.151.87.xxx 13
Tyhle místnosti s kohouty si pamatuju už z Terminátora od Bethesdy (asi 1990), což byla snad 1. komplet v 3D střílečka.
28.1.2011 21:00:32   213.151.87.xxx 11
Jan Hájek napsal:
Tyhle místnosti s kohouty si pamatuju už z Terminátora od Bethesdy (asi 1990), což byla snad 1. komplet v 3D střílečka.


(1995)
28.1.2011 21:04:45   213.151.87.xxx 02
Jan Hájek napsal:
Tyhle místnosti s kohouty si pamatuju už z Terminátora od Bethesdy (asi 1990), což byla snad 1. komplet v 3D střílečka.


tak nepřátele měla jako první vůbec ve 3D, ale ještě tam sprity byly koukám...
28.1.2011 21:49:49   81.201.60.xxx 35
tak ai je asi nejvetsi problem, pokud bude AI naprosto perfektni, tak bude neprustrelne a budou vas kritizovat za to ze hra neni hratelna, tak z toho duvodu se AI dela tak trochu hloupa, ale nesmi se to prehnat aby vas zase nikdo nekritizoval za to ze AI zmatene pobiha a nestrili vubec.
30.1.2011 11:09:14   178.72.200.xxx 10
Díky za článek, ale autor by si měl upravit chybičky v textu


Zajímalo by mě, jak se řeší konkrétněji vyhledávání trasy, jak je to uvedeno v článku. Ta síť je tvořená jakým způsobem? Binární strom, matice nebo něco jiného? Kdyby byli nějaké odkazy, byl bych za ně rád

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

160 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 76Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.