Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
autor: Tomáš Šulc , publikováno 21.1.2011
Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Vyrobit špičkovou počítačovou hru v dnešní době znamená mít tým čítající až několik stovek lidí, stovky milionů korun a také pořádnou porci práce. Rozhodli jsme se proto ve spolupráci s 2K Czech přinést článek, ve kterém se podíváme do zákulisí tohoto velkého businessu.


Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
Starcraft: raná alfa verze z E3 1996, pod ní verze z roku 1997 a dole finální podoba hry vydané 1998 (zdroj: starcraft.wikia.com)

Pokud je ukončena preprodukce, je zřejmý obsah a zábavná stránka hry, jsou připraveny všechny dokumenty potřebné k vývoji hry, herní editor, jsou rozčleněné vývojové týmy apod. a může začít samotná fáze produkce hry, ve které vznikne celý titul tak, jak jej jako hráči známe. Samotná fáze produkce se dělí do mnoha milníků, po jejichž dokončení dostanou samotná studia další várku peněz na vývoj hry. V praxi se při produkci softwaru rozlišují tři základní milníky: alfa, beta a gold.


Řekli byste, že video z chystaného DiRT 3 pochází z alfa verze?

První v pořadí je alfa verze hry. Během ní často dochází k oficiálnímu ohlášení hry vydavatelem a uvolňují se první ingame videa. Z nich se často může zdát, že hra je těsně před dokončením a je jen otázkou několika týdnů, než se objeví na pultech obchodů. Opak je však pravdou. Do plnohodnotné alfa verze by se hra měla dostat cca rok po začátku samotné produkce. Jde o fázi vývoje, ve které se dá hra reálně hrát tak, aby z ní hráč měl vývojáři požadovaný zážitek (ve hře tedy musí být implementována kompletní hratelnost a herní mechaniky). Současně také platí, že malá vybraná část hry (kupříkladu jedna z celkových dvaceti misí) by měla být ve finální kvalitě na takové úrovni, v jaké ji pak uvidíme ve finální hře (z této části hry pak vznikají ona gameplay videa a dojem, že je hra těsně před dokončením). Ostatní části hry by měly být hotové natolik, aby bylo možné hru hrát od začátku až do konce.

Zatímco jednu u mnoha misí máme hotovou na finální úrovni, u ostatních tomu tak ani zdaleka není. Místo ingame animací se vám zobrazí jednoduché storyboardy, ve hře mohou úplně chybět některé hlavní postavy, animace jsou značně zjednodušené, všechny dveře ve hře vypadají stejně, chybí modely dvou třetin automobilů a podobně. A právě to jsou přesně ty věci, které z dvouminutového videa z hraní nepoznáte, protože video vám ukáže jen to, co hotové je. Do stádia alfa se tak hra může dostat poměrně rychle, do finální podoby však bude mít stále velmi daleko.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
262 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 125.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.