Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2 | Kapitola 6

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

21. 1. 2011 03:00 19

Seznam kapitol

1. Úvodem 2. Herní průmysl obecně a situace v ČR 3. Programátor, grafik, animátor 4. Zvukař, designér, manažer a další profese 5. První fáze preprodukce 6. Sežeň si svého investora 7. První fáze produkce — Alfa verze
8. Když se jen přidává další a další obsah 9. Debug, certifikace, distribuce 10. Vývoj hry prakticky ilustrovaný na Mafii 2 11. Konec RenderWare a válka konzolí 12. Illusion Softworks jako samostatné studio končí 13. Po osmi letech vývoje konečně vychází

Vyrobit špičkovou počítačovou hru v dnešní době znamená mít tým čítající až několik stovek lidí, stovky milionů korun a také pořádnou porci práce. Rozhodli jsme se proto ve spolupráci s 2K Czech přinést článek, ve kterém se podíváme do zákulisí tohoto velkého businessu.

Reklama

Už v předprodukci se vývoj dělí podle toho, zda jste samostatné herní studio (jako jsou čeští Bohemia Interactive), anebo patříte pod velkého vydavatele (jako 2K Czech). Pokud jste ve druhé škatulce, můžete v klidu pokračovat s preprodukcí, protože už při výběru konceptu jste komunikovali s vydavatelem a on souhlasil s tím, že vámi vybranou hru můžete začít tvořit. Pokud však pod žádné velké studio nepatříte, máte poměrně velký problém. Jak jsem naznačil, samotná studia nemají desítky milionů dolarů na to, aby mohla celý vývoj hry zaplatit z vlastní kapsy a je tedy nutné sehnat společnost, která vám vývoj proplatí a později bude mít velký podíl z tržeb hry, čímž se jí investice (v ideálním případě vrátí s velkým) ziskem. Důvod, proč bude investor dávat peníze do vás místo do banky je poměrně prostý: očekává výrazně vyšší výnos.

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz


Tvůrci Bioshocku neměli s financováním hry žádný problém, patří totiž přímo pod vydavatele Take 2 Interactive

Investorem jsou často velká vydavatelská studia jako je Take 2 Interactive, Electronic Arts nebo Activision. Jak takové studio zaujmout, aby bylo ochotné vám oněch několik desítek milionů dolarů v průběhu let poskytnout? Je to poměrně těžké a vůbec si nedělejte iluze o tom, že by vám stačilo pár stránek A4, na kterých je váš geniální nápad rozepsán a nadšený výraz ve tváři. V takovém případě se s vámi vydavatel nebude vůbec bavit a váš skvělý koncept pravděpodobně hodí rovnou do koše, protože takových konceptů dostává denně několik.

Proč takový opravdu razantní přístup? V případě projektu jako je AAA počítačová hra je propastný rozdíl mezi „mám skvělý nápad“ a „mám skvělý nápad a navíc vám nesu ukázku hry dokazující, že jsem schopen jej i zrealizovat“. V prvním případě se s vámi budou bavit opravdu jen v případě, že jste ředitel Blizzardu a právě jste vydavateli poslal koncept Warcraft IV, kde má investor na základě úspěchu prvních tří dílu takřka jistotu, že hra bude pecka.

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz


Mafia 2 shánět investora nemusela, po úspěchu prvního dílu se toho na základě smlouvy Take 2 rádo ujalo znovu

Jak už vyplynulo z předchozího odstavce, jako nezávislé studio máte při shánění investora poměrně těžkou situaci a téměř každý od vás bude chtít vidět krátkou hratelnou ukázku ze hry, které se říká prototyp. Že to bude stát minimálně několik měsíců práce, spoustu peněz, stejně nemáte jistotu, že vám na to vydavatel poté kývne a pokud chcete hru postavit na zbrusu novém revolučním enginu, jen tak hratelnou ukázku nevyrobíte? To je nám vážně líto, nashledanou.


Prototypové video ze hry HiTech, nikdy nerealizovaného projektu Illusion Softworks, zdroj: TIscali Games

Vydavatelé jsou na své peníze opravdu opatrní a že ke svému prototypu, do kterého jste dali už hodně sil celého týmu a stál vás dost peněz, neseženete investora, je poměrně běžné. Prošli si tím i lidé z 2K Czech v dobách ještě samotného Illusion Softworks. Výše si můžete prohlédnout několik let staré prototypové video z nikdy nerealizované hry s pracovním názvem HiTech. Hra se nerealizovala právě proto, že se žádnému investorovi nelíbila natolik, aby do ní byl ochoten dát své peníze. Lidé z Illusion Softworks měli navíc situaci ještě zkomplikovanou o to, že ukazovali jen technologické video vyrenderovanné v 3D Studiu Max. Pro hru se totiž chystala nová technologie (rozumějte engine) a v době predprodukce vůbec nebylo možné vyrobit krátkou hratelnou ukázku.

Jak postupovat v tomto případě? Dle zkušeností lidí z 2K Czech z dob samostatného studia Illusion Softworks lze kvalitní previzualizací vydavatele zaujmout natolik, že vám nějaké peníze poskytne a vy tak můžete vytvořit základy vaší technologie a na nich postavit plnohodnotný prototyp. Finální kontrakt s vámi vydavatel většinou podepíše až po jeho shledénutí.

Ukaž milník, jinak ti už nedám ani dolar

Pokud už máte štěstí a investora v podobě vydavatele jste sehnali, stále nemáte vyhráno. Opatrnost vydavatelů totiž nekončí a hru financují na základě tzv. milestones neboli milníků. To znamená, že ve smlouvě máte stanovena data a k nim seznam požadavků, které musí být k danému datu hotovy. Až pokud je vše splněno (anebo oboustrannou dohodou upraveno), dostanete požadovaný balík peněz a můžete pokračovat ve vývoji. V tomto tak mají obrovskou výhodu studia přímo pod vydavatelem, která dostávají finance průběžně přesně dle potřeby. Případnou alternativou může být půjčka od banky a u vydavatele si hru nechat jen vydat. I zde je ale velké riziko, že vám banka peníze jednoduše nedá, protože váš projekt herního Kmotra za 300 milionů korun je jednoduše příliš rizikový.

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Odkud beru ona čísla? Že vývoj dnešních AAA her stojí v řádu desítek milionů dolarů, je obecně známý fakt. V případě české Mafie 2 byla dle České Televize cena celého projektu okolo 30-50 milionů dolarů (tedy teoreticky až téměř jedna miliarda korun). Obrovský vliv se v dnešní době klade zejména na marketing a propagaci her, do kterého z celkové sumy odteče klidně až celá jedna polovina! Přijde vám šílené, že vývoj Mafie 2 mohl stát 300-400 milionů českých korun a stejné množství peněz šlo do reklamy a propagace hry? Nejste v tom sami a i pro nás to byl šok! Není se pak čemu divit, že se hry musí prodat jednotky milionů kopií, aby se vývoj i se ziskem vrátil zpět.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama