Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2 | Kapitola 2

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

21. 1. 2011 03:00 19

Seznam kapitol

1. Úvodem 2. Herní průmysl obecně a situace v ČR 3. Programátor, grafik, animátor 4. Zvukař, designér, manažer a další profese 5. První fáze preprodukce 6. Sežeň si svého investora 7. První fáze produkce — Alfa verze
8. Když se jen přidává další a další obsah 9. Debug, certifikace, distribuce 10. Vývoj hry prakticky ilustrovaný na Mafii 2 11. Konec RenderWare a válka konzolí 12. Illusion Softworks jako samostatné studio končí 13. Po osmi letech vývoje konečně vychází

Vyrobit špičkovou počítačovou hru v dnešní době znamená mít tým čítající až několik stovek lidí, stovky milionů korun a také pořádnou porci práce. Rozhodli jsme se proto ve spolupráci s 2K Czech přinést článek, ve kterém se podíváme do zákulisí tohoto velkého businessu.

Reklama

O herním průmyslu obecně

Animované filmy — nejbližší příbuzný

Ve videohrách se v dnešní době točí neuvěřitelné peněz, že už se roky mluví o samostatném herním průmyslu. Jako ilustrace toho může posloužit tisková zpráva v listopadu vydaného Call of Duty: Black Ops, které jen za prvních 24 hodin vydělalo stovky milionů dolarů, celkové tržby pak ještě před koncem roku překonaly přes jednu miliardu.

Pokud si chceme herní průmysl nějak přiblížit, je nejlepší srovnání s filmovým průmyslem, byť i tady jsou rozdíly. Zatímco na běžném hraném filmu se každá profese angažuje jen malou část vývoje (například herci hrají jen několik měsíců, zatímco výroba celého filmu trvá roky), u počítačové hry platí, že ji začíná i dokončuje téměř stejný tým tvořený v drtivé většině případů z interních zaměstnanců. Na jednom stejném projektu tak tým pracuje několik let, což může být časem nepříliš motivující práce. Například na Mafii 2 se pracovalo v kuse takřka osm let! V tom je vývoj počítačové hry shodný snad jen s animovanými filmy. I u nich totiž platí pravidlo o interních zaměstnancích a dlouhodobé (často i několikaleté) práci.

Herní průmysl v ČR — dva hlavní hráči

2K Czech

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud se podíváme na situaci u nás, jsou v českém prostředí dva velcí hráči na poli tzv. „tříáčkových“ her. První společností je brněnské studio 2K Czech. Dnes jde o vývojáře patřící pod amerického vydavatele Take 2 Interactive, dřív ale šlo o samostatné studio působící pod názvem Illusion Softworks. Založeno bylo v roce 1997 Petrem Vochozkou a původně šlo s trochou nadsázky řečeno o rodinnou firmu, která hry nevyvíjela pro peníze, ale zejména z čistého nadšení. Nejznámější sérií od 2K Czech je rozhodně Mafia, dále studio vydalo několik her ze série Hidden & Dangerous, letecký simulátor Wings of War anebo akční adventuru Chameleon.

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Pod Illusion Softworks dlouhé roky patřilo studio Pterodon, které založili Jarek Kolář a Michal Janáček v roce 1998 a které vydalo zejména několik her na téma války ve Vietnamu Vietcong. Pterodon se v roce 2006 plně spojil s Illusion Softworks a dnes tedy jde o součást týmu 2K Czech.

Bohemia Interactive

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Neméně proslavené je pražské studio Bohemia Interactive, které v roce 1997 založili bratři Španělé. Jejich úplně první hrou byla (zejména pro mnoho českých hráčů) legendární Operace Flashpoint. S hrou měli oba bratři velké množství problémů, nakonec se jim však hru podařilo úspěšně vydat a v průběhu let vydali i její dvě pokračování ArmA 1 a 2 plus množství datadisků. Kromě toho se ale studio Bohemia Interactive věnuje také „profesionálním“ počítačovým hrám pro účely armády. Na enginu Real Virtuality totiž kromě všech zmíněných her běží také profesionální vojenské simulátory, které k výcviku využívají armády mnoha zemí světa.

Bohemia Interactive je na rozdíl od 2K Czech stále samostatné studio a pod svými křídly má také zaměstnance Altar Games (série UFO), Cenauri Production a Black Element. Dohromady tvoří studia asociaci nezávislých vývojářů IDEA Games.

Další malé týmy

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz

Náš článek je zaměřený na největší a nejdražší počítačové hry. To ale neznamená, že by u nás a ve světě nevznikaly v menších týmech i levné hry. Do těch patří například studio Amanita Design, které sídlí v Brně, má okolo desítky zaměstnanců a od svého založení v roce 2003 vydalo už tři hry: první a druhý Samorost a velmi dobře hodnocené Machinarium. Kromě vývoje těchto her ale studio dělá také reklamní animace, minihry nebo vzdělávací programy.

Amanita Design rozhodně není jediné studio tohoto typu u nás. Kromě her na Playstation 3, Xbox 360 a PC se totiž hry vyvíjí i na přenosné herní konzole, mobilní telefony atd. a i vývoj těchto her u nás probíhá. Jak již ale bylo řečeno, o těchto malých hrách náš článek není, středem zájmu jsou AAA tituly pro tři největší herní platformy. Postup popsaný dál v článku je však v obecné rovině stejný a sehnat například investora pro hru na mobilní telefony není v dnešní době žádný med.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama