Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
autor: Tomáš Šulc , publikováno 21.1.2011
Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Vyrobit špičkovou počítačovou hru v dnešní době znamená mít tým čítající až několik stovek lidí, stovky milionů korun a také pořádnou porci práce. Rozhodli jsme se proto ve spolupráci s 2K Czech přinést článek, ve kterém se podíváme do zákulisí tohoto velkého businessu.


Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Současně s dokončováním prací na hře se na přelomu roků 2009/2010 dělaly tzv. „focus testy“, kdy hru hráli běžní náhodně vybraní lidé a říkali, co by na ní vylepšili, aby byla uživatelsky co nejpříjemnější a zážitek z ní co nejlepší. Zejména americké publikum si nejvíc užívalo akční části a zejména střílení, proto se vývojáři soustředili zejména na něj. Druhým podobným okruhem bylo ježdění dobovými vozdily a honičky. Zde se opět hodí slova vývojářů o prioritách a o tom, že ve hře toho mohlo být ve hře víc, ale v rámci záměru se při omezeném čase soustředili na to, aby do sebe zbytek hry zaklapnul.

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Poslední fází „plnohodnotného“ vývoje hry bylo v roce 2010 debugovaní a lokalizace her do celkem sedmi jazykových verzí včetně dabingu. Chyby ve hře hledalo celkem téměř 400 testerů (z toho několik desítek zaměstnanců 2K Czech přímo v ČR), kteří měli své úkoly přesně rozdělené. Jako databáze chyb sloužil software Test Track Pro, do kterého bylo zaznamenáno celkem cca 60 tisíc chyb. Nicméně jak už to v praxi bývá, některé bugy se i po opravená ve hře i nadále objevovaly a bylo nutné je opravit několikrát a některé přehlédnuté ve hře zůstaly až do plné verze (na screenshotu je jedna z nich zachycená z demoverze).

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Vývoj hry byl oficiálně ukončený v květnu 2010, kdy byla hra připravena v celkem sedmi zmiňovaných jazykových mutacích a pro všechny tři herní platformy bylo připraveno celkem 12 buildů hry (každá jazyková verze nevyšla na všech třech platformách). Tyto buildy šly na submise k Microsoftu a Sony (kontrola kvality jako je ovládání, práce s kabely, ukládání dat, fps, bugy atd.), přičemž u Sony hra prošla hned na první pokus, u Microsoftu se zadařilo až napodruhé.

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Až po schválení ze submisí mohla jít hra do samotné výroby neboli tisknutí manuálů, lisování krabic, rozvoz do obchodů a podobně. I to zabralo poměrně dost času, v případě Mafie 2 konkrétně téměř dva měsíce, kdy se na vývoji hry jako takové už vůbec nepracuje a pokračování jedné z nejpopulárnějších českých her tak vyšlo až koncem srpna, přičemž technicky byla hra hotova a připravena k vydání už v květnu.

Jak je z několika posledních kapitol zřejmé, vývoj druhé Mafie byl značně komplikovaný a trval bez přestávky osm let, což je i v dnešní době enormní doba, která byla dána komplikacemi s enginem RenderWare a nutností tvorby zbrusu nového vlastního engine. V ideálním případě by výroba hry měla trvat okolo tří let (jeden rok na preprodukci, jeden na produkci a jeden na postprodukci), v případě Mafie 2 však z výše zmiňovaných důvodů trvala preprodukce přes pět let.

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Vydáním druhého dílu Mafie povídání o vývoji počítačové hry prakticky ilustrované na příkladu komplikované historie pokračování nejpopulárnější české hry končí. Nicméně z našeho setkání se zástupci 2K Czech máme ještě mnoho dalších informací například o tom, jak to vlastně je s enginem PhysX a jeho rozšířenou verzí akcelerovanou přes grafické karty NVIDIA u PC verze. Brzy vám proto přineseme druhý díl seriálu, ve kterém se na mnoho těchto perliček z vývoje zaměříme.

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Na úplný závěr se také sluší poděkovat společnosti 2K Czech za poskytnutí obrovského množství informací, bez kterých by tento článek nemohl nikdy vzniknout. Stejně tak článek vzniknul ve spolupráci s herním magazínem LEVEL, v jehož 201. čísle také najdete velké téma o vývoji počítačové hry.



Tagy: počítačová hra  Mafia 2  vývoj  alfa  beta  gold  engine  2K Czech  programovaní  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
21.1.2011 07:37:57   77.104.254.xxx 562
Díky za článek, je moc faines dozvědět se něco více jak o vývoji tak i o samotném vydání Mafie 2 ;)
21.1.2011 08:54:35   89.102.115.xxx 106
DevC++
21.1.2011 09:23:43   92.243.204.xxx 412
Nějak jsem dostal chuť na Mafii (1)
21.1.2011 12:08:16   62.245.104.xxx 91
Výborný článek, těším se na pokračování. Taky se mi líbila Rybkova úvaha o cloudu; ty ostatní jeho úvahy na téma "proč je apple jednička" byly IMHO o ničem. Jen tak dál.

Zaujalo mě tvrzení, že je nutná certifikace od Microsoftu, aby se hra dala vydat - to je jenom kvůli té značce "certifikováno pro windows", je legální vydat hru i tak, ne? Jiná věc samozřejmě je, že vydavatel (a zákazníci?) to určitě požaduje, jako záruku kvality.
21.1.2011 14:13:16   90.178.125.xxx 360
Je srandovní se dozvědět že za výrazným poklesem Mafie 2 je managment, peníze, osekávání a hlavně ústup od PC (a stejně nakonec použil vlastní engine).
21.1.2011 15:42:26   88.102.74.xxx 210
Což je přesně to co většina z nás čekala.. snad kromě toho enginu. Proč se nevybodnuli na PS3 a nepoužili U3 engine to nechápu. Hrozná škoda, hlavně proto, že U3 engine je dost otevřenej a neni problém si do něj vyrobit nějakou modifikaci, něco odemknout a hráči by si pak mohli "doladit" hru k obrazu svému. Něco jako Oblivion.
21.1.2011 17:27:50   85.216.225.xxx 61
To ze se nevybodnul na PS je velmi jasne, asi tak 2x vetsi trh s konzolema v USA nez Evrapa PC+Konzole
22.1.2011 00:22:37   89.102.15.xxx 50
Teď se to mluví. Proč jsi jim to neběžel říct před 8 lety? Víš, jaká bomba by z té hry teď byla?
21.1.2011 17:25:57   85.216.225.xxx 90
Kdo nepros*l na steamu byla mafia 2 base za 12 dolaru, komplet se vsema DLC packama asi za +- 20 dolaru, takze kdo sleduje Steam to mohl mit za pusinku
22.1.2011 00:18:14   89.102.15.xxx 44
Je to smutné. Kdyby hoši jedni brněnští začali dělat svůj vlastní engine hned od začátku, ušetřili by spoustu času a tedy i peněz. S tím se pojí to, že všechno, co bylo ze hry odstřiženo, tam zkrátka mohlo být. To byla ta bombózní hra, na kterou se všichni fanoušci těšili. Jenže kdo mohl vědět, že EA odkoupí Criterion Software a vývoj RenderWare enginu zastaví? Hrozná škoda. Někdy hold osud vůbec nepřeje.
22.1.2011 01:25:38   84.242.66.xxx 40
Je to proste rehole.
22.1.2011 10:42:10   78.45.97.xxx 182
stoji za starou backoru, ale aspon jsme se dozvedeli duvody, proc tomu tak je a je to velka skoda, vyvojari s tim meli spoustu prace a nakonec je to propadak, to muselo byt velke zklamani. Tak zase ale az tak zklamani byt nemusi, protoze kolik her na svete hrajou lidi este nejakych skoro deset let po vydani (myslim na Mafii 1).
22.1.2011 12:01:05   90.177.5.xxx 30
Ve světle tohoto článku získává vývoj hry Natural Selection 2 od nezávislého studia The Unknown Worlds ještě větší lesk.

Čtyři členové týmu financovaní pouze z peněz, které dostaly za předobjednávky své hry dokázali vytvořit velmi dobře vypadající hru kombinující FPS a RTS.
Pro zájemce více info na http://fakeeverest.cz/775/dojmy-natural-selection-2-mala-beta-revoluce

Podobný případ indie vývoje hry je Interstellar Marines - sci-fi FPS. Opět minimální vývojářský tým a skvěle vypadající produkt.
http://fakeeverest.cz/593/aaa-indie-aneb-zainvestuj-do-hry-svych-snu
22.1.2011 14:55:02   84.242.66.xxx 10
tak vzdycky je dobry , kdyz se lidi o neco snazi.
Takovej projektu je plno na
http://www.moddb.com/
a
http://www.indiedb.com/
22.1.2011 14:41:11   81.200.56.xxx 10
Pěkný článek dovolím si upozornit na pár malých chyb: 7 stránka (první fáze produkce) poslední odstavec
Zatímco jednu u mnoha misí máme hotovou na finální úrovni

a první stránka (úvodem)
poslední odstavec
V současné době však už v 2K Cezch nepracuje
22.1.2011 15:26:54   90.177.5.xxx 00


Dovolil jsem si vyjmenovat dva kousky, kterým se více věnuji a které se umístili v top 5 na IndieDB v kategorii "Indie of the Year 2010 Players Choice - Upcoming Indie"
http://www.indiedb.com/features/players-choice-upcoming-indieTakovej projektu je plno na
>
22.1.2011 17:31:12   84.242.66.xxx 00
Jo jasne , se mi IM a NS2 taky libi.
Nebo taky zelizko v ohni od nasincu :-) http://www.moddb.com/games/refusion
22.1.2011 22:27:08   85.216.233.xxx 70
Perfektny clanok to sa musi uznat vserko je super sa dozvediet o vyvoji hier ako prebieha . Len jedna vec mi chiba na akom hardware sa to musi vyvijat .
9.2.2011 21:59:27   178.41.137.xxx 03
Myslím, že ten hardware bude podobný ako ten ktorý sa používa pri Unreal Engine 3 :

Minimum:

* Windows XP SP2, Windows Vista, or Windows 7
* 2.0+ GHz processor
* 2 GB system RAM
* SM3-compatible video card
* 3 GB free hard drive space

Recommended for Content Development:

* Windows 7 64-bit
* 2.0+ GHz multi-core processor
* 8 GB System RAM
* NVIDIA 8000 series or higher graphics card
* Plenty of HDD space

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

262 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 125.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.