Call of Duty: Black Ops — ve znamení nízkých nároků
Seznam kapitol
Série Call of Duty je trhákem posledních let. Poslední díl Black Ops tak nemůžeme opomenout ani my a podrobně se podíváme na jeho technickou stránku. Velká překvapení však nečekejte. I Black Ops totiž používají starý engine a novinek ve hře najdete jen poskrovnu.
Call of Duty je nejpopulárnější sérií fps akčních her posledních několika let, o čemž svědčí především prodejní rekordy (jen za prvních 24 hodin se hry prodalo více jak 7 milionů kopií). Říkáte si tedy, že s každým dílem si musí dát vývojáři obrovské množství práce, aby hra byla vynikající nejen po herní, ale také po vizuální stránce? Pokud už jste nejnovější díl s podtitulem Black Ops hráli, pravděpodobně už víte, že tomu tak úplně není. Nepřipomíná vám Black Ops svou grafikou předchozí díly, přesněji řečeno grafika jakoby předchozím dílům z oka vypadla? Není to vůbec náhodou.
I aktuální díl totiž běží na IW enginu, který série Call of Duty používá už od dob druhého dílu a nutno dodat, že změn se na něm za ty roky odehrálo jen menší množství a na opravdové omlazení engine stále čeká, byť už je IW engine oficiálně ve verzi 4.0. I tentokrát tak hra byla vyvíjena primárně pro herní konzole Xbox 360 a Playstation 3, což mimo jiné znamená podporu maximálně DirectX 9, efekty vyšších verzí DirectX ve hře nehledejte. Mimochodem IW engine má základy v id Tech enginu 3 (Doom 3, Quake 4) z roku 2004!
Co se týče novinek v technologické stránce Call of Duty: Black Ops, jsou vývojáři na slovo skoupí a informací o enginu se dočtete jen minimum. Můj osobní dojem z hraní hry ale byl, že za poslední rok se engine vůbec nezměnil a vizuální stránka hry je takřka identická s Modern Warfare 2. To znamená často poměrně jednoduché modely objektů a na dnešní dobu opravdu zastaralé provedení částicových efektů jako dým, kouř, plameny, různé výbuchy atd. Na druhé straně ale musím pochválit třeba modely postav, zejména obličeje a postavy celkově mají velké množství polygonů a s množstvím aplikovaných efektů vypadají skvěle.
Postavy jsou však pouze jen jednou z mála kladných stránek enginu, který své stáří jednoduše nezapře. Kromě částicových efektů je totiž velmi špatná třeba také interaktivita s prostředím. Zničit se dá jen naprosté minimum objektů, všude se válející mrtvoly nemají vůbec aplikované kolize a stejně tak ničení skla střelbou vypadá opravdu velmi jednoduše a takovou Mafií 2 se nemůže vůbec rovnat. Je jednoduše vidět, že priority tvůrců byly jinde a lidé z kalifornského studia Treyarch Corporation neměli potřebu do enginu příliš zasahovat. Dle mého názoru je to škoda a nezbývá než doufat, že za rok se nového enginu konečně dočkáme.