ArcaniA: Gothic 4 — opět pekelně náročné RPG | Kapitola 6
Seznam kapitol
Herní série Gothic je mimo jiné známá svou poměrně nevalnou optimalizací a tím i vysokými hardwarovými nároky téměř každého dílu. Na letošní předvánoční trh dorazilo čtvrté pokračování a bohužel musím už předem prozradit, že historie se opakuje a na nejvyšší nastavení si dnes čtverku zahraje málokdo.
Sprváné nastavení detailů je v případě Gothicu 4 naprosto klíčové. Vzhledem k pekelným nárokům hry totiž bude muset detaily snižovat de facto každý, vyhnou se tomu snad jen ti, kteří mají v počítači grafickou kartu za více jak pětimístnou sumu a současně mladší pár měsíců. Nastavení grafiky je ale naštěstí hodně a tak je z čeho vybírat. Tentokrát jsem vliv nastavení zkoušel na GeForce GTX 460 1 GB v rozlišení 1920 × 1200 px, kdy framerate často padal i ke dvaceti snímků za sekundu a hra se značně trhala.
Exposure
Prvním nastavením je Exposure. Jeho vliv na vizuální stránku hry je minimální, scéna je po jeho zapnutí jen o něco světlejší. Framerate se však vůbec nepohnul.
Sun Glares
Pouhý jediný snímek za sekundu navíc (z 23 na 24) přineslo vypnutí Sun Glares. Pokud tak učiníte, přijdete třeba o sluneční paprsky prodírající se skrz s stromy, které vypadají opravdu úchvatně.
Detailed Faces
Téměř nulový vliv na výkon má nastavení tváří, naměřil jsem rozdíl jen jediné fps. Přitom ve vizuální stránce je rozdíl patrný, byť trochu nepochopitelně jen v barvě kůže postavy.
Post Processing
Pokud vypnete post processing efekty (efekty prováděné až na vyrenderovém snímků ve framebufferu), změní se zejména barevné ladění hry, která se stane nepřirozeně barevná. Nicméně framerate poskočil z 21 na 23 snímků za sekundu.