F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

11. 10. 2010 03:00 30

Začal podzim a s ním také příchod největších herních pecek tohoto roku. Sem se bezesporu zařadí každoroční závody od Codemasters, kterými jsou letos Formule 1. Hra je opět postavena na EGO enigne, proti DiRT 2 z minulého roku však překvapí absencí DirectX 11 efektů. I když možná ne tak úplně...

Reklama

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud pravidelně sledujete dění ve světě počítačových her a zajímáte se i o grafické karty, jistě vám nemohla uniknout závodní hra Colin McRae DiRT 2 z konce minulého roku. Kromě toho, že šlo o další povedené pokračování herní série se jménem po slavném jezdci Colin McRae, byla hra pro fandy grafických karet zajímavá zejména tím, že šlo o jeden z prvních titulů, který podporoval DirectX 11 efekty. Ty tehdy podporovaly výhradně grafické karty ATI Radeon řady HD 5000 a není tak divu, že na vývoji hry se do značné míry podílela i společnost AMD, která pak DiRT 2 ve svých PR materiálech také vyzdvihovala i přesto, že DirectX 11 efektů bylo ve hře jen několik a rozdíl mezi DirectX 9 a 11 režimem hry byl takřka nerozeznatelný (viz tehdejší hardwarový test hry). To ostatně platí dodnes a přínos DirectX 11 je v téměř všech hrách přinejmenším sporný.

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

Proč o tom všem mluvím, když jsme dnes o rok dál a místo DiRTu 2 je letošním želízkem v ohni od Codemasters F1 2010? Jednoduše proto, že F1 2010 používá stejná herní engine jako DiRT 2. Jde o EGO engine, který kromě těchto dvou her používal už první DiRT a třeba také Race Driver GRID či Operace Flashpoint Dragon Rising. Ačkoliv se původně mělo za to, že F1 2010 bude postavena na zbrusu nové druhé generaci EGO enginu, hra nakonec používá engine ve verzi označené 1.5, což znamená engine stejný s výše zmiňovanými tituly, pouze značně vylepšený.

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

A co konkrétně znamená vylepšený? Paradoxně například to, že F1 2010 už DirectX 11 rozhraní oficiálně vůbec nepodporuje a hra používá jen DirectX 9 efekty, což je u nového dílu přinejmenším překvapující a člověk by naopak čekal výrazně větší množství DirectX 11 efektů. Alespoň něčeho se nicméně možná brzy dočkáme. Redaktorům z PCGamesHardware se totiž podařilo v konfiguračních souborech hry najít způsob, jak ve hře aktivovat zakázaný DirectX 11 režim a tím docílit zlepšení vizuální stránky. Že bychom se tak v některém budoucím patchi dočkali možnosti aktivovat tento režim? To těžko říct. Nicméně i z tohoto je jasně patrné, že DirectX 11 rozhodně není takovou bombou, jak jsme si ještě před rokem mysleli a spíše následuje osud DirectX 10, který se také dodnes neprosadil.

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

Ačkoliv je ale hra postavena "jen"na DirectX 9 efektech, nelze jí odepřít skvělou vizuální stránku. Zejména závodní monoposty jsou vymodelované do nejmenších detailů, což ostatně můžete sami posoudit z přiložených screenů, všechny v celém článku jsou mé vlastní jsou vytípané z hraní a replayů. Stejně tak efekty jsou jedním slovem úchvatné. Na mysli mám zejména déšť, skvěle vypadající mokrá závodní dráha a jednotlivé kapky deště stékající po vašem voze. Stejně tak ve hře nechybí třeba efekt tetelícího se horkého vzduchu okolo motoru, kouř od pneumatik během smyků a spousta dalších efektů jako je třeba dynamicky se měnící počasí.

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

Co by naopak mohlo být propracováno detailněji je okolí tratí, které je na některých tratích poměrně chudé. Velmi slušná je naopak fyzika a model poškození. Jednak můžete nastavit reálné chování pneumatik, které se během závodu opotřebují a snižuje se jejich přilnavost (ta se snižuje i poté, kdy se z písku mimo trať vrátíte na silnici a na pneumatikách jsou zachycena zrnka písku) a stejně tak se vůz chová různě při prázdné a plné palivové nádrži. Líbil se mi i model poškození, který je stejně dobře propracovaný jako u ostatních her od Codemasters (což je vzhledem ke stejnému enginu logické). Ze závodního monopostu tak utrhnout téměř vše od přítlačného křídla přes kolo až po totální destrukci vozu při nárazu ve vysoké rychlosti.


Oficiální požadavky hry

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

Minimální požadavky
Procesor: Intel Core 2 Duo 2,4 GHz / AMD Athlon X2 4800+
Operační paměť: 1-2 GB
Grafická karta: NVIDIA GeForce 7800 / ATI Radeon X1800
OS: Windows XP / Vista / 7

Oficiální minimální nároky hry jsou jako obvykle velmi nízké a k hraní by vám měl stačit i několik let starý počítač s grafickou kartou na úrovni GeForce 7800 či Radeon  X1800 a dvoujádrovým procesorem. Co se týče procesoru, musím souhlasit, Core 2 Duo na 2,4 GHz k hraní opravdu stačit bude, byť s absolutní plynulostí při plném počtu závodníků na trati nepočítejte. O něco pesimističtější jsem ke grafické kartě. EGO engine obecně je totiž poměrně náročný na velký počet fps, i okolo průměrných 30 snímků za sekundu se formule ve vyšších rychlostech trhají a budete zajíždět výrazně horší časy. Jako rozumné minimum bych doporučil 40 snímků za sekundu v průměru, na což i při minimálních detailech budete potřebovat výrazně výkonnější grafickou kartu, za sebe doporučuji alespoň GeForce 8800 GT/Radeon HD 3870.

Testovací sestava

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i7 920, který jsem přetaktoval na 3,61 GHz. Počítač byl dále osazen trojicí 2GB DDR3 pamětí Kingston na frekvenci cca 1700 MHz, systémovým pevným diskem Western Digital VelociRaptor a to vše v desce Asus P6T DeLuxe. Jako zdroj posloužil 1200W Gigabyte Odin.

K testovaní jsem dále použil sadu osmi grafických karet zahrnující modely od GeForce GT 240 až po Radeon HD 5870. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 258.96, pro ATI Radeony pak Catalyst 10.9 WHQL. Oboje ovladače byly v nejnovější WHQL verzi, novější či přesně určené pro F1 2010 v době testování dostupné nebyly.

Metodika testování

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

Zatímco poslední závodní hra Colin McRae DiRT 2 od Codemasters měly vestavěný benchmark, nové formule jej nemají. Testovat jsem tak musel přímo hraním hry. K tomu jsem si vybral trať v australském Melbourne, kdy jsem hrál jedno kolo velké ceny se všemi 23 počítačem řízenými protivníky. Jako pohled jsem zvolil kameru těsně nad řidičem a fps jsem měřil pomocí programu FRAPS.

Nastavení hry

i Zdroj: PCTuning.cz

Nastavení všech detailů hry bylo maximální a měřil jsem jak bez, tak se čtyřnásobným vyhlazováním hran, které lze nastavit přímo ve hře a dobře funguje jak na kartách NVIDIA GeForce, tak ATI Radeon.


F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak jsem psal v minulé kapitole, moje osobní zkušenost říká, že aby hra šla plynule hrát, je potřeba mít alespoň okolo 40 snímků za sekundu v průměru. Pokud chcete hrát bez vyhlazování hran, dosáhnete těchto hodnot s každou alespoň trochu výkonnou grafickou kartou. V rozlišení 1280 × 1024 px se pod 40 fps propadla jen GeForce GT 240 a Radeon HD 5670 a podobná situace byla i ve vyšších rozlišení 1680 × 1050 px a 1920 × 1200 px. Bez vyhlazování hran tak nové formule nejsou i při nejvyšším nastavení detailů nijak hardwarově náročné a k hraní vám bude stačit i průměrně výkonná sestava.


F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud budete chtít hrát včetně vyhlazování hran, jsou nároky hry o něco vyšší, byť ani v tomto případě nejsou nijak drtivé, propady výkonu po zapnutí vyhlazování jsou přijatelné. V nízkém rozlišení 1280 × 1024 px jsou formule stále nehratelné jen na kartách NVIDIA GeForce GT 240 a ATI Radeon HD 5670. V rozlišení 1680 × 1050 px se k nim přidává ještě ATI Radeon HD 4850 a ve Full HD  se těsně pod 40 fps propadne i GeForce GTS 450. Na všech ostatních testovaných kartách je F1 2010 naprosto plynule hratelná i v nejvyšším rozlišení včetně vyhlazování hran.


F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

Zatímco nároky na výkon grafické karty jsou poměrně nízké, abyste plně nakrmili ty nejvýkonnější grafické karty současnosti, budete potřebovat opravdu výkonné procesory. Nejvýkonnější jednočipovou kartu současnosti GeForce GTX 480 dokážou plně uspokojit jen procesory Intel Core i7 na frekvencích okolo 3 GHz a výš a podobné to jistě bude i s kartami ATI Radeon. Pochvalu si ale výrobce zaslouží za optimalizaci hry pro vícejádrové procesory, s Core 2 Quad dosáhnete výrazně lepších výsledků než s Core 2 Duo na stejné frekvenci. Zároveň mějte při čtení výsledků na paměti, že jsme testovali s GeForce GTX 480 a pokud máte v počítači slabší grafickou kartou, jsou i její nároky na výkon procesoru logicky výrazně nižší.


i Zdroj: PCTuning.cz

Ačkoliv není F1 2010 nijak výrazně náročnou hrou, jistě se najde mnoho hráčů se starší a slabší sestavou, kteří budou muset sáhnout po snížení detailů. Příjemným překvapením je, že nastavení je ve hře opravdu mnoho. Jejich vliv jsem vyzkoušel s kartou ATI Radeon HD 5670 v rozlišení 1680 × 1050 px při čtyřnásobném vyhlazování hran, kdy hra jela jen okolo 30 snímků za sekundu a v náročných situacích se znatelně trhala. Jen prosím o omluvení, že jednotlivé srovnávací screeny nejsou úplně přesné. Ke změně nastavení je hru potřeba vypnout až do menu a F1 2010 neumožňuje hru uložit v konkrétní pozici, takže jsem musel na dané místo vždy znovu dojet.

Shadows

 Shadows High/Off
i Zdroj: PCTuning.cz
Shadows High/Off

Prvním nastavením jsou stíny. I když je úplně vypnete, nikdy nepřijdete o všechny stíny, ale vypnout (či zjednodušší) se jen některé. Na srovnávacích obrázcích jsou to zejména stíny stromů a plotu. Snížením se framerate pohnul z 31 na 37 fps.

Particles

 Particles High/Off
i Zdroj: PCTuning.cz
Particles High/Off

Částicové efekty mají na starost různé typy kouře během smyků či nehod. Udělat vhodný srovnávací screen ale nebylo možné, proto jsem udělal screen ze startu, kdy se za auty vašich protivníků tetelí horký vzduch. V tomto případě byl vliv na výkon malý, navýšil se jen o jediný snímek za sekundu.

Crowd

 Crowd High/Off
i Zdroj: PCTuning.cz
Crowd High/Off

Další nastavení ovlivňuje detailnost lidí na tribunách a okolo trati. Pokud snížíte nastavení na minimum, lidé z okolí tratě úplně zmizí. Vliv na výkon byl však nulový.


Drivers

 Drivers Ultra/Off
i Zdroj: PCTuning.cz
Drivers Ultra/Off

Přinejmenším sporný je také přínos nastavení Drivers. Jednak vám nepřidá jediné fps a z monopostů navíc úplně zmizí piloti, takže na trati závodí prázdná auta, což vypadá přinejmenším divně.

Distant Vehicles

 Distant Vehicles Ultra/Low
i Zdroj: PCTuning.cz
Distant Vehicles Ultra/Low

U nastavení distant vehicles jsem si nevšimnul žádných rozdílů ve vizuální stránce hry, nicméně framerate šel o dva snímky nahoru.

Objects

 Objects Ultra/Ultra Low
i Zdroj: PCTuning.cz
Objects Ultra/Ultra Low

Nastavení Objects by mělo měnit kvalitu budov a dalších věcí v okolí tratě, rozdíly jsou však téměř nerozeznatelné a stejně tak jsem naměřil v obou případech identických 30 fps.

Trees

 Trees Ultra/Ultra Low
i Zdroj: PCTuning.cz
Trees Ultra/Ultra Low

Hned na první pohled jsou vidět rozdíly u nastavení kvality stromů. Ty jsou při nižší kvalitě opravdu otřesné, snížení vám nicméně přidá pět snímků za sekundu k dobru.

Vehicle Reflections

 Vehicle Reflections Ultra/Low
i Zdroj: PCTuning.cz
Vehicle Reflections Ultra/Low

Velké rozdíly (zejména v pohybu) jsou také v odlescích, protože od naleštěných formulí se odráží kompletně celé okolí tratě, což vypadá opravdu efektně. Při snížení nastavení o tyto odlesky přijdete a vypnout se také odrazy ze zrcátek. Nicméně snížení nastavení přineslo razantní nárůst z 33 na 47 fps.


Motion Blur

 Motion Blur On/Off
i Zdroj: PCTuning.cz
Motion Blur On/Off

F1 2010 stejně jako většina her používá mnoho post processing efektů, mezi nimiž je nejvýraznější rozmazání při rychlém pohybu neboli motion blur. Hra mi připadala výrazně hezčí bez rozmazání, vliv na výkon nastavení nemá.

Skidmarks

 Skidmarks On/Off
i Zdroj: PCTuning.cz
Skidmarks On/Off

Skidmarks (překvapivě) vypíná a zapíná stopy od pneumatik na trati. Vliv na výkon jsem nenaměřil.

Cloth

 Cloth High/Off
i Zdroj: PCTuning.cz
Cloth High/Off

V nastavení simulace látek a oblečení jsem rozdíly mezi maximálním a minimálním nastavením nezaznamenal, stejně tak vliv na výkon je nulový.

Minimální x maximální nastavení grafiky

 Maximální/minimální nastavení grafiky (pro zvětšení klikněte)
i Zdroj: PCTuning.cz
Maximální/minimální nastavení grafiky (pro zvětšení klikněte)

 Maximální/minimální nastavení grafiky (pro zvětšení klikněte)
i Zdroj: PCTuning.cz
Maximální/minimální nastavení grafiky (pro zvětšení klikněte)

Rozdíly mezi maximálním a minimálním nastavením grafiky jsou velké, nicméně rozdíly jsou jen v některých věcech. Třeba nastavit detailnost monopostů a rozlišení textur není vůbec možné, rozdíly tak jsou zejména v absenci velké části stínů, ve výrazně horším nasvětleni scény, v absenci pilotů a diváků okolo tratě a v horších efektech jako je kouř. A jaký je rozdíl ve výkonu? Jak jsem již psal, vliv na výkon jsem zkoušel na ATI Radeonu HD 5670 v rozlišení 1680 × 1050 px při 4× AA a u první dvojice screenů výkon vzrostl z 28 na 59 fps, u druhé dvojice pak z 26 na 54 fps.


F1 2010 — vizuálně opravdu vydařené formule
i Zdroj: PCTuning.cz

Codemasters každý rok na podzim vydávají svoji AAA závodní hru a letos padla volba na titul z prostředí Formule 1. F1 2010 jsou tak postavené na vylepšeném EGO enginu, který v minulých letech používaly třeba oba díly Colin McRae DiRT či Race Driver GRID. Zatímco u druhého DiRTu loni Codemasters vytáhli jako svůj velký trumf podporu rozhraní DirectX 11, u nových formulí se vývojáři vrátili zpět k DirectX 9, byť nějakou formu DirectX 11 hra nejspíš podporuje a možná v budoucnosti vyjde patch, který tuto podporu aktivuje (viz první kapitola). Co se týče vizuální stránky hry, není si nač stěžovat, zejména závodní monoposty jsou opravdu detailně propracované a pochvalu si zaslouží také částicové efekty. Naopak okolí některých tratí by dle mého názoru mohlo být i detailnější (neplatí to však vždy, třeba trať v Monaku, noční závod v Singapůru či trať v australském Melbourne vypadají velmi dobře).

Přijatelně vysoké jsou také hardwarové nároky. Byť hra vypadá opravdu skvěle, nepotřebujete k hraní nejvýkonnější počítačové sestavy, ale bohatě postačí stroj s výkonnějším tříjádrovým či průměrným čtyřjádrovým procesorem, 4 GB paměti a grafickou kartou na úrovni ATI Radeon HD 5830/NVIDIA GeForce GTX 460. S takovou sestavou si už budete moci dopřát ty nejvyšší detaily včetně vyhlazování i ve Full HD rozlišení. Pokud patříte mezi méně náročné, klidně si můžete zahrát i s dvoujádrovým procesorem a generaci až dvě starou mainstreamovou grafickou kartou.

Poděkování

Děkujeme partnerům Acer, Asus, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.

   



-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-


-pro zvětšení klikněte-

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama