ArmA 2 Operation Arrowhead — vojenská evoluce | Kapitola 2
Seznam kapitol
Když před rokem vyšla ArmA 2, vzbudila hra menší pozdvižení. Na jednu stranu nabídl český vojenský simulátor opravdu vynikající grafiku, ta ale byla vykoupena opravdu krutými hardwarovými nároky. Nyní se na trh dostal samostatný datadisk, který slibuje lepší optimalizaci, což můžeme už v úvodu potvrdit.
Oficiální požadavky hry
Minimální požadavky
— Procesor: Intel Pentium 4 3,0 GHz / AMD Athlon 3200+
— Operační paměť: 1 GB
— Grafická karta: NVIDIA GeForce 7800 / ATI Radeon X1800
— OS: Windows XP / Vista / 7
Doporučené požadavky
— Procesor: Intel Core 2 Duo 2,8 GHz / AMD Athlon X2 4400+
— Operační paměť: 2 GB
— Grafická karta: NVIDIA GeForce 8800 GT / ATI Radeon HD 4850
Oficiální požadavky datadisku Operation Arrowhead jsou úplně stejné jako nároky původní Army 2. Takže je v minulé kapitole zmiňovaná optimalizace tak dobrá, že si hru zahrajete i na výše psané minimální sestavě? Osobně jsem spíše skeptický. Datadisk sice na stejné sestavě běží o něco málo lépe než původní hra (a zejména má subjektivně mnohem méně bugů), stále však jde o jednu z nejnáročnějších her současnosti a na minimální sestavě si titul podle mého nemáte šanci moc zahrát. Na doporučené sestavě bude situace výrazně lepší, ale i v tomto případě se připravte na opravdu masivní snižování detailů. Ostatně jak za chvíli uvidíte, zahrát si Armu na nejvyšší detaily je problém i dnes po roce.
Testovací sestava
Procesor | Intel Core i7 @ 3,61 GHz |
Základní deska | Asus P6T DeLuxe |
RAM | Kingston 3× 2 GB DDR2, 1700 MHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 240 NVIDIA GeForce GTS 250 NVIDIA GeForce GTX 275 NVIDIA GeForce GTX 460 768 MB NVIDIA GeForce GTX 480 ATI Radeon HD 4850 ATI Radeon HD 4890 ATI Radeon HD 5670 ATI Radeon HD 5770 ATI Radeon HD 5870 |
Ovladače | GeForce 257.21 ATI Catalyst 10.6 |
Pevný disk — systémový | Western Digital VelociRaptor |
Pevný disk — data | Western Digital WD3200AAKS |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200 W |
Operační systém | Windows 7 Ultimate 64bit |
Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i7 920, který jsem přetaktoval na 3,61 GHz. Počítač byl dále osazen trojicí 2GB DDR3 pamětí Kingston na frekvenci cca 1700 MHz, systémovým pevným diskem Western Digital VelociRaptor a to vše v desce Asus P6T DeLuxe. Jako zdroj posloužil 1200W Gigabyte Odin.
K testovaní jsem dále použil sadu osmi grafických karet zahrnující modely od ATI Radeonu HD 4850 až po NVIDIA GeForce GTX 480. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 257.21, pro ATI Radeony pak Catalyst 10.6 WHQL. Oboje ovladače byly v nejnovější WHQL verzi, novější či přesně určené pro ArmA 2 Operation Arrowhead v době testování dostupné nebyly.
Metodika testování
Zatímco původní Arma neměla v době vydání vestavěný benchmark a vývojáři jej doplnili až později, u datatisku je tomu jinak a benchmark ve hře je. Testoval jsem tak hru právě na něm. Test je asi dvě minuty dlouhý a poměrně náročný, kamera během něj léta nad bojištěm v poměrně členitém terénu s několika budovami.
Nastavení hry
Nastavení grafiky jsem měl během testování s jednou výjimkou nejvyšší možné. Tou výjimkou byla dohlednost, kterou jsem měl sníženou na 1600, toto nastavení je totiž opravdu velmi náročné na výkon počítače a nejvyšší hodnoty okolo 10000 přitom zobrazí jen několik jednoduchých kopců v pozadí.
Co mne proti Armě 2 potěšilo, je konečně možnost zapnout vyhlazování hran přímo ve hře (to už je možné i v druhém dílu s příslušným patchem). Pokud byste byli opravdu velcí masochisté, je možné si také navolit renderování hry ve vyšším rozlišení než má váš monitor s tím, že se hra následně přepočítá do nižšího nastavení. Tím můžete dosáhnout dokonalého vyhlazení nejen hran, ale třeba také textur. Nicméně tohle nastavení je opravdu neuvěřitelně náročné a v praxi použitelné bude až za několik let.