Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Černobyl v DirectX 11
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Černobyl v DirectX 11
autor: Tomáš Šulc , publikováno 4.3.2010
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Černobyl v DirectX 11

Ačkoliv u nás vyšel nový S.T.A.L.K.E.R. už před koncem roku, měli jsme s českou originálkou problémy a raději počkali na oficiální anglickou verzi, takže vám test přinášíme s menším zpožděním. Nicméně i zpětně je o čem psát, protože Call of Pripyat využívá nejnovější generace DirectX 11. A je v praxi přínosem? Ano i ne.


S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Černobyl v DirectX 11

Nejnovější S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat jde po technologické stránce ve šlépějích svých předchůdců. Samotným rozlišením textur na první pohled i vizuální stránkou vás hra příliš nezaujme a vlastně ani pořádně nechápete, co je tu tak náročného. Ale některé efekty jsou jsou ty spojené s počasím a hrou se světly jsou zde stejně jako v předchozích dílech prostě famózní a i v roce 2010 se na ně budete dívat s velkým zalíbením. Nelíbí se vám šedá tma téměř všech her? Tady najdete tmu, která opravdu budí hrůzu a kdy není vidět téměř na krok. Při úsvitu slunce zase budete obdivovat krásu slunečních paprsků v ponurém světě zničeném radiací atd. Kapitolou samou pro sebe je pak vysídlené město Pripyat, ve kterém se tyto pocity ještě znásobí.

Velkou neznámou pro mne bylo rozhraní DirectX 11. Takže je v novém S.T.A.L.K.E.R.ovi k něčemu? Pokud jste se těšili na o něco lepší grafiku, tak není. I vliv slibované teselace je naprosto mizivý nemluvě o contact hardened shadows a HDAO. Pokud jste však od DirectX 11 čekali nějaký ten výkon zdarma navíc, zklamáni rozhodně nebudete. Dle mých měření z benchmarku pouhým přepnutím renderování z DirectX 10 režimu do DirectX 11 dostanete u Radeonu HD 5870 nějakých 25 % fps navíc zdarma a to rozhodně není málo.

Call of Pripyat je po technické stránce trochu kontroverzní hrou. Ačkoliv nenabízí textury v nejvyšším HD rozlišení a dohlednost kilometry daleko, jsou jeho hardwarové nároky při režimu s vyhlazováním hran opravdu velmi vysoké a k hraní budete potřebovat opravdu výkonnou kartu. Jenže celek působí díky efektům dynamického počasí strašně dobře. Pozitivně hodnotím také implementaci DirectX 11, byť nakonec dopadla trochu jinak než jsme asi všichni čekali.

PS. Za pár dní bychom se měli dočkat podobného, ještě ambicioznějšího titulu. Ukrajinské studio 4A Games založené bývalými zaměstnanci GSC Game World totiž plánuje vydat Metro 2033, hru s velmi podobnou, avšak výrazně moderněji vyhlížející grafikou, podporou DirectX 11 a třeba také GPU verze NVIDIA PhysX.

Poděkování

Děkujeme partnerům Acer, Asus, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Černobyl v DirectX 11 S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Černobyl v DirectX 11 S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Černobyl v DirectX 11   

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Černobyl v DirectX 11 S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Černobyl v DirectX 11



Tagy: S.T.A.L.K.E.R.  STALKER  Call of Pripyat  recenze  test  benchmark  grafy  vliv nastaveni na vykon  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
4.3.2010 05:05:38   89.102.177.xxx 313
Ještě to chtělo test v Crossfire HD 5850, tím by se pokryl high-end ( HD 5970 ) i od ATi
4.3.2010 06:12:05   92.52.3.xxx 85
Tak tak, tých grafík bolo jaksi pomenej...
Je to graficky náročná hra a tie najlepšie grafiky od ATI nedostali šancu ukázať čo v nich je..
Ale ako inak celkom v pohode test
4.3.2010 06:14:08   80.188.188.xxx 183
Osobne jsem fanda novych technologii, ktere prinasi nove graf. karty. Kazdpodane pokud maji takto vypadat vsechny DX11 hry, tak jsem mirne sklaman Teselace neni poznat, to me zarazi. Snad se to casem bude jen zlepsovat.
4.3.2010 07:27:12   193.179.215.xxx 111
http://www.pcgameshardware.com/aid,699424/Stalker-Call-of-Pripyat-DirectX-11-vs-DirectX-10/Practice/

tady mrkni....v tom testu mi ty vysledky prijdou hodne hodne divne
4.3.2010 16:47:57   62.245.97.xxx 30
Tu teselaci by to chtelo vyzkouset znova, mozna byl zvolen nevhodnej model. Rozhodne by to melo byt znat a podle testu je i celkem velkej vliv na vykon.
5.3.2010 21:22:28   77.242.80.xxx 04
jaká je výhoda toho, že po zapnutí tesselace vypadají ti vojáci ne jen, že sou nabušený, ale rovnou, že jedou kvalitně ve steroidech? doufám, že to nikdo svéprávnej nebude používat na nic víc, než na kola u aut, jinak to i při mé oblibě v pouštění všeho na full budu automaticky vypínat
4.3.2010 07:43:25   193.179.215.xxx 131
RulezZzOr napsal:


bezeleva vam vubec ta tesalace normalne ?:o)
4.3.2010 08:11:04   85.248.3.xxx 41
Arnie_one napsal:
Osobne jsem fanda novych technologii, ktere prinasi nove graf. karty. Kazdpodane pokud maji takto vypadat vsechny DX11 hry, tak jsem mirne sklaman  Teselace neni poznat, to me zarazi. Snad se to casem bude jen zlepsovat.


Nezoufejte vývojáři se musí naučit novou technolgii používat a soudruzi z ukrajiny nejsou výjimkou.
4.3.2010 08:23:15   80.188.188.xxx 11
Nezoufejte vývojáři se musí naučit novou technolgii používat a soudruzi z ukrajiny nejsou výjimkou.[/quote]

Rozhodne to bude chvilku trvat, to chapu. Pri cteni clanku sem se dozvedel, ze tuto hru zastitilo AMD, proto sem cekla vic.
4.3.2010 08:24:48   85.248.3.xxx 112
Testovali jste nebo netestovali hru v DX 11 režimů? Ptám se na výsledky grafů výkonů karet. Byli li výsledky karet podporující DX 11 opravdu testovány pod DX 11 či pod DX 10.

Ta formulace v článku o testovací metodě mi připadá poněkud nejasná.
4.3.2010 11:34:30   194.213.41.xxx 11
cetl jste vubec ten clanek?

na strance s metodikou

Citace:
U karet s podporou DirectX 10.1 jsem použití tohoto API povolil a stejně tak tomu bylo u karet s podporou DirectX 11.
4.3.2010 08:34:43   85.248.3.xxx 21
Rozumím Vám také jsem čekal více a proto píši, že máme stejně rozporuplné pocity.
4.3.2010 08:49:07   85.248.44.xxx 43
teda ja som cakal, ze kedze je to dx11 hra, tak 5xxx radeony budu mat naproti dx10 geforce kartam pekny vykonovy naskok... a ono je to tak nejak vyrovnane...
4.3.2010 08:55:42   212.197.6.xxx 42
Chýba mi v tých grafoch Radeon HD 4850, ako pomerne hojne sa vyskytujúca karta a tuším bola v ankete vyhodnotená ako najobľúbenejšia zo série 4xxx. Rovnako tak Radeon HD 5850.
Tak ich výsledky by sa asi zišli :-).
4.3.2010 09:13:01   188.175.124.xxx 74
Proč z testovaných procesorů vlivu na hru vymizel i5-750? Mám za to, že je to dnes mainstreamový procesor, po kterém sáhne asi nejvíce lidí co hledí na poměr cena/výkon...
4.3.2010 09:25:15   193.179.215.xxx 62
Dindo napsal:
teda ja som cakal, ze kedze je to dx11 hra, tak 5xxx radeony budu mat naproti dx10 geforce kartam pekny vykonovy naskok... a ono je to tak nejak vyrovnane...


ps neco ti poradim, mrkni na testy nekde jinde, :o)
4.3.2010 09:46:28   90.180.210.xxx 200
Jo no, všude jinde DX11 šlape tak jak má, pouze chlapcům z PCT záhadně nefunguje...
4.3.2010 09:54:46   91.10.96.xxx 90
Zdá se mi to, nebo DOOM3 a FarCry2 spolu časově moc dohromady nejdou ? Na začátku recenze by tam podle mého názoru měla patřit spíše FarCry
4.3.2010 20:33:33   78.99.79.xxx 30
su to lamy
4.3.2010 10:07:28   62.44.4.xxx 130
dedecekhribecek napsal:
Testovali jste nebo netestovali hru v DX 11 režimů? Ptám se na výsledky grafů výkonů karet. Byli li výsledky karet podporující DX 11 opravdu testovány pod DX 11 či pod DX 10.

Ta formulace v článku o testovací metodě mi připadá poněkud nejasná.

Přidávám se k této otázce. Pod čím byly Atiny (5 testovány DX10 nebo DX11? Co je tedy uvedeno v grafech?
4.3.2010 11:34:03   194.213.41.xxx 49
cetl jste vubec ten clanek?

na strance s metodikou:

Citace:
U karet s podporou DirectX 10.1 jsem použití tohoto API povolil a stejně tak tomu bylo u karet s podporou DirectX 11.
4.3.2010 11:02:53   85.70.16.xxx 10
http://www.pcgameshardware.com/aid,699424/Stalker-Call-of-Pripyat-DirectX-11-vs-DirectX-10/Practice/
4.3.2010 12:10:03   62.44.4.xxx 121
killerek napsal:
cetl jste vubec ten clanek?

na strance s metodikou:

Citace:
U karet s podporou DirectX 10.1 jsem použití tohoto API povolil a stejně tak tomu bylo u karet s podporou DirectX 11.

Samozřejmě, že jsem článek četl, ale asi jsem to nějak nepochopil. U názvu článku "Černobyl v DirectX 11" mě tak nějak nedocvaklo, že budou do grafu vyneseny výsledky v DX10. Omlouvám se, jsem to ale trouba co?
4.3.2010 12:40:24   212.47.18.xxx 17
test moc pěkný, ale jestli chcete otestovat a poznat asi tak nejnáročnější hru na HW současnosti, dejte se do testu Battlefield:Bad Company 2. tento test bych rád viděl i s nějakými tipy na zvýšení FPS ve hře. Děkuji
4.3.2010 13:14:26   62.245.97.xxx 32
Bad Company 2 ma od nejnarocnejsi hry opravdu HODNE daleko
5.3.2010 13:59:02   212.47.18.xxx 00
vážně? A která je tedy náročnější?
4.3.2010 13:30:39   80.251.245.xxx 61
Tip na zvýšení FPS je jednoduchý - pořízení čtyřjádrového CPU. Hra jako taková není náročná na grafiku, ale dohání to značnou náročností na CPU - což způsobuje fyzikální model.
4.3.2010 14:06:29   95.102.15.xxx 130
Minimalne obrazky, ktore deklaruju porovnanie Tessellation On/Off su nejake divne. Povedal by som, ze tessellacia nebola pustena ani v jednom pripade.
4.3.2010 14:36:03   85.248.3.xxx 40
killerek napsal:
cetl jste vubec ten clanek?

na strance s metodikou

Citace:
U karet s podporou DirectX 10.1 jsem použití tohoto API povolil a stejně tak tomu bylo u karet s podporou DirectX 11.


Právě, že jsem velmi pozorně čelt vzpomínou větu a hlavně tu větu před na kterou se odolává. V té věte před ní se hovoří o nastavení plných detailů a ne jak se domníváte o DX 11. Domnívám se tedy, že tester mohl klidně testovat DX 11 kartu v DX 10 režimu s nastavanými plnými detaily.

Nikde není uvedeno, že DX 11 karta jela v DX 11 režimu a že tyto DX11 hodnoty zobrazuje graf.
4.3.2010 16:37:01   82.114.199.xxx 31
je to cudny test na svetharware maji krapet jine vysledky v neprospech nvdiie tak nevim cemu verit nastaveni je divne pisou v bez aa na druhem webu maji taky 1x aa ale 16 af k tomu?no budiz ale v nejvyssim rozlisenim 1920x1200 4x aa a 16 af je na jinem webu u 285 cca 23 fps u vas 35 fps a u ati 5870 mate 49 fps na druhem webu 39 fps , amaji tam 3 rozdilne vysledky u 5870 jeden je directx 10 druhej je s directx 11 a treti je s directx 11 a teselaci divne jdu se podivat i na jine weby
4.3.2010 16:42:16   82.114.199.xxx 00
a je to jasne v testu sou uveden maximalni fps co se ve hre dosahli
http://www.computerbase.de/artikel/software/2009/test_stalker_cal l_pripyat/3/
4.3.2010 19:09:13   86.49.58.xxx 110
Pridavam se k vyse uvedenym vytkam o zvolenem formatu grafu a michani DX10 s DX11, ktere navic podava trosku podivne vysledky ve srovnani s ostatnimi recenzemi. Navsteva ostatnich webu take prozradi slabiny zdejsi metodiky(max/avg/min FPS , prubehy fps). Myslim, ze aktualni situace na trhu si zada srovnavani v DX10(.1) a karty, ktere DX11 podporuji promerit jeste jednou v DX11 rezimu a vysledky uvest bokem. Je to prace navic, ale aktualni situace si to zada. Potom cely clanek, ktery dal jiste spoustu prace, vyzniva trochu do ztracena a vysledkem je skuhrajici dav, ktery je drive ci pozdeji oznacen za fanaticke studenty.
9.3.2010 08:02:35   93.91.151.xxx 00
Ahoj všem, rád bych se zeptal, zda-li i tento Stalker obsahuje pouze dvě zásahové zóny? Tedy hlavu a zbytek těla, nebo je to mnohem propracovaněji zvládnuté? Zajímalo by mne, jak je na tom i Clear Sky. Byla to jediná věc, která mě velmi iritovala v původním titulu. Díky.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

69 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 22.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.