Bioshock 2 — pokračování se starou grafikou | Kapitola 2
Seznam kapitol
Bioshock z podmořského světa Rupture v roce 2007 šokoval herní svět. Hra sklízela absolutní hodnocení ve všech recenzích a překvapila také svou grafikou založenou na předchůdci Unreal Enginu 3. Po více jak dvou letech přichází pokračování hry, které v recenzích dopadá dobře a my se proto na hru podíváme z našeho technického hlediska.
Oficiální požadavky hry
Minimální požadavky
— Procesor: Intel Pentium 4 3 GHz / AMD Athlon 64 3800+ (2,4 GHz)
— Operační paměť: 2 GB
— Grafická karta: NVIDIA GeForce 7800 / ATI Radeon X1900
— OS: Windows XP / Vista / 7
Doporučené požadavky
— Procesor: Intel Core 2 Duo E6420 (2,13 GHz) / AMD Athlon 64 X2 5200+ (2,6 GHz)
— Operační paměť: 3 GB
— Grafická karta: NVIDIA GeForce 8800 GT / ATI Radeon HD 4830
— OS: Windows Vista / 7
Grafika hry se téměř nezměnila a ani nároky hry proto nejsou nijak vysoké. Ty minimální zní doslova směšně a také doporučené nejsou nijak vysoké. Karta na úrovni GeForce 8800 GT dnes stojí okolo dvou tisíc korun a téměř s jistotou se dá říct, že si s ní Bioshock zahrajete na maximální detaily v téměř libovolném rozlišení. Jen na vyhlazování hran budete muset zapomenout, to je velký problém stejně jako v prvním díle.
Testovací sestava
Procesor | Intel Core i7 @ 3,61 GHz |
Základní deska | Asus P6T DeLuxe |
RAM | Kingston 3× 2 GB DDR2, 1700 MHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 240 NVIDIA GeForce GTS 250 NVIDIA GeForce GTX 260 (216 SP) NVIDIA GeForce GTX 285 NVIDIA GeForce GTX 295 ATI Radeon HD 4850 ATI Radeon HD 4890 ATI Radeon HD 5670 ATI Radeon HD 5770 ATI Radeon HD 5870 |
Ovladače | GeForce 196.21 ATI Catalyst 10.1 |
Pevný disk — systémový | Western Digital VelociRaptor |
Pevný disk — data | Western Digital WD3200AAKS |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200 W |
Operační systém | Windows 7 Ultimate 64bit |
Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i7 920, který jsem přetaktoval na 3,61 GHz. Počítač byl dále osazen trojicí 2GB DDR3 pamětí Kingston na frekvenci cca 1700 MHz, systémovým pevným diskem Western Digital VelociRaptor a to vše v desce Asus P6T DeLuxe. Jako zdroj posloužil 1200W Gigabyte Odin.
K testovaní jsem dále použil sadu osmi grafických karet zahrnující modely od GeForce GT 240 až po Radeon HD 5870. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 196.21, pro ATI Radeony pak Catalyst 10.1 WHQL. Oboje ovladače byly v nejnovější WHQL verzi, novější či přesně určené pro druhý Bioshock v době testování dostupné nebyly.
Metodika testování
Protože Bioshock 2 nemá vestavěný bechmark, rozhodl jsem se testovat přímo hraním hry. K tomu jsem si vybral tu nejnáročnější část, kterou jsem ve hře našel. Je to místo v první misi, ve kterém stojíte nad velkou místností. Po skoku dolů praskne čelní sklo a místnost se zatopí vodou. V té jsem ještě cca třicet sekund plaval a poté jsem test ukončil. Fps jsem měřil pomocí programu FRAPS.
Zapínáme AA
Jak jsem již psal, i u druhého Bioshocku je s vyhlazováním hran velký problém. Tentokrát je ještě větší z důvodu, že hra se spouští přes speciální exe soubor a samotný Bioshock2.exe nelze snadno přejmenovat na UT3.exe a tím AA rozchodit alespoň u karet GeForce, jako tomu bylo u prvního dílu. Nakonec se mi vyhlazování hran podařilo rozjet jen u karet ATI Radeon a to jen v DirectX 9 režimu. Uděláte to tak, že AA vynutíte v ovladačích a pak hru spustíte přes manažera ve Windows Vista a 7 s tím, že vyberete DirectX 9 mód hry. Pak AA opravdu funguje.
Pod DirectX 10 režimem se mi vyhlazování hran vynutit nepodařilo stejně jako u karet NVIDIA GeForce. Vynucení přes ovladače zde nefungovalo v DirectX 9 i 10 režimu, přejmenování exe souboru, jak jsem již psal, není možné.
Nastavení hry
Hru jsem testoval s maximálním nastavením grafiky, tedy vše na maximum s vypnutími statickými světly. Nastavení grafiky není mnoho, protože je hra kvůli použití staršího enginu poměrně nenáročná a navíc byla souběžně vyvíjena i pro herní konzole.