Left 4 Dead 2 — nenáročná jatka podruhé
Seznam kapitol
Rok co rok na Vánoce pro nás Valve chystá nějakou svojí pecku. Minulý rok to byla řežba se zombíky Left 4 Dead, která se mezi hráči překvapivě dobře chytla. Toho společnost samozřejmě ihned využila a trhákem od Valve na Vánoce 2009 se má stát druhý díl Left 4 Dead a my si jej nemohli nechat ujít pro náš HW rozbor.
Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, je tomu už pět let od chvíle, kdy se na trh dostalo pokračování Counter Strike s podtitulem Source a krátce po něm veleúspěšný Half Life 2. Právě tyto dvě hry byly prvními tituly, na kterých společnost Valve ukázala svůj tehdy zbrusu nový engine Source, který využíval široké možnosti z rozhraní DirectX 9.0 a nabízel na svoji dobu skvělou grafiku nemluvě o fyzice a možnostech s gravity gunem. Jenže doba poněkud pokročila a má vůbec Left 4 Dead 2 šanci uspět po technologické stránce vedle her jako je Crysis?
To asi jen velmi těžko. Vývojáři sice s enginem dokázali téměř divy a za pět let od svého vydání prošel obrovským vývojem (momentálně je Source engine ve verzi 4007), nicméně efekty jako dynamické měkké stíny, HDR, optimalizace pro vícejádrové procesory, animace tváří, pokročilé částicové efekty a takto by se dalo pokračovat, to dnes zkrátka nikoho neohromí tak jako před třemi roky. Dnešní doba je o kus dál a letí efekty jako je Ambient Occlusion či v poslední době stále častěji diskutované DirectX 11 v čele s teselací (tu podporuje například nový S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat či Colin McRae DiRT 2). Tyto efekty engine samozřejmě nepodporuje, jeho možnosti zůstaly u DirectX 9.0c. Osobně proto doufám, že Left 4 Dead 2 je jednou z posledních her využívajících tento dosluhující engine a příští rok nás Valve něčím ohromí. Koneckonců chystaný engine id Tech 5 (Rage a Doom 4) bude potřebovat konkurenci.
Nakonec se ještě zmíním o fyzice, která byla u Half Life 2 tím, co ohromilo celou hráčskou obec. Tehdy před pěti lety šlo o ukázku možností enginu Havok, který si však Valve v průběhu let podle potřeby značně upravilo až do dnešní podoby, kdy podporuje jednak fyziku malých objektů a ragdoll fyziku postav, ale třeba také fyziku lan a kabelů či vozidel.