Risen — náročný nástupce Gothic 3
Seznam kapitol
Pokud patříte mezi fandy RPG počítačových her, jistě jste zaregistrovali příchod nástupce populárního německého RPG Gothic 3. V našem testu se jako obvykle zaměříme na engine a hardwarové nároky Risenu. A že bylo co testovat, protože hra má podobně jako třetí Gothic velmi vysoké hardwarové nároky.
Možná víte, že nové RPG Risen pochází od německého studia Piranha Bytes, tedy od tvůrců populární série Gothic. A s třetím pokračováním této série má Risen mnoho společného. Nemyslím teď jen samotné herní mechanismy, ale zejména také Genome engine. Ten je vlastním výtvorem Piranha Bytes a po Gothicu 3 do něj výrobci pouze přidali podporu některých nových technologií. Nejvyšší podpora DirectX pouze ve verzi 9.0c však zůstala.
Co se týče oněch nových technologií, redaktorům PC Games Hardware se podařilo zjistit přítomnost například následujících: Depth of Field (na obrázku), Ambient Occlusion, měkké stíny s podporou Cascade Shadows Mappingu či všudypřítomné FP16 HDR s Tone Mappingem. HDR má však ve hře jednu poměrně zásadní nevýhodu. Tou je nemožnost podpory vyhlazování hran (antialiasing), který ve hře není možné vynutit ani přes ovladače. Nezbývá než doufat, že to němečtí vývojáři časem vyladí a vydají patch, ve kterém bude možné vyhlazování hran zapnout.
Risen se z největší části odehrává v přírodě, vývojáři se proto rozhodli sáhnout po stromech renderovaných pomocí enginu SpeedTree. Ten patří ve svém oboru k absolutní špičce a na grafice hry je to vidět. Mimochodem SpeedTree používá například také Unreal Engine 3.
Nakonec se v krátkosti zmíním ještě o fyzice. I ta je totiž ve hře poměrně velmi slušná. Výrobci hry si ji však neprogramovali sami, nýbrž sáhli po oblíbeném enginu NVIDIA PhysX. Sice ne v jeho GPU akcelerované verzi (to by hru masivně podporovala NVIDIA), ale pouze v méně náročné CPU verzi, kterou vždy počítá procesor. I tak jsou však některé možnosti velmi slušné a hra patří k velmi dobrému nadprůměru.