Empire Total War - kráska s vysokými nároky | Kapitola 2
Seznam kapitol
Před několika dny se na trh dostal nejnovější díl strategické série Total War zaměřený na velkolepé bitvy obrovských armád. Tentokrát k tomu vývojáři navíc přidali detailní postavy i prostředí, takže se nabízí otázka, zda doma máte dostatečně silné železo. Už předem vám totiž mohu prozradit, že na nejvyšší detaily průměrný stroj nestačí.
Požadavky hry
Minimální požadavky
* Procesor: jednojádrový na frekvenci alespoň 2,6
GHz
* Operační paměť: 1 GB (2 GB pro Windows Vista)
* Grafická karta: DirectX 9.0b karta s 256 MB
vlastní paměti
* OS: Windows XP SP2 / Vista
Minimální požadavky hry jsou zadané tím nejobecnějším způsobem a dle zkušeností s hrou si dovolím tvrdit, že jednojádrové Pentium 4 v kombinaci s Radeonem X600 sice požadavkům vyhoví, ale rozhodně si příliš nezahrajete ani na nejnižší detaily. Jako rozumné minimum chce hra počítač na úrovni dvoujádrového procesoru (stačí levný Pentium Dualcore či Athlon X2), 2 GB paměti a grafickou kartu alespoň GeForce 7600 GT. Na této sestavě to sice nepoběží zrovna nejlépe, ale hratelné to i v rozlišení 1280×1024 bodů bude.
Testovací sestava
Procesor | Intel Core 2 Duo E8400 @ 3,4 GHz |
Základní deska | Gigabyte EP45-DQ6 |
RAM | A-Data 2× 2 GB DDR2, 800 MHz |
Grafická karta |
NVIDIA GeForce 9600 GT NVIDIA GeForce 9800 GTX+ NVIDIA GeForce GTX 260 (192 SP) NVIDIA GeForce GTX 280 NVIDIA GeForce GTX 295 ATI Radeon HD 4670 ATI Radeon HD 4830 ATI Radeon HD 4850 ATI Radeon HD 4870 ATI Radeon HD 4870 X2 |
Ovladače | GeForce 182.08 ATI Catalyst 9.3 |
Pevný disk — systémový | WD VelociRaptor WD1500HLFS |
Pevný disk — data | WD Caviar WD3200AAKS |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200W |
Operační systém | Windows Vista Home Premium 32bit |
LCD panel | Dell 3007WFP |
Hru jsem testoval na počítači s dvoujádrovým procesorem Core 2 Duo E8400, který jsem přetaktoval na frekvenci 3,4 GHz. Počítač byl dále osazen dvěma 2GB DDR2 pamětmi A-Data na frekvenci 800 MHz, systémovým pevným diskem Western Digital VelociRaptor a to vše v desce Gigabyte EP45-DQ6. Jako zdroj posloužil 1200W Gigabyte Odin.
K testovaní jsem dále použil obvyklou sadu 10 grafických karet zahrnující modely od GeForce 9600 GT až po Radeon HD 4870 X2. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 182.08, pro ATI Radeony pak Catalyst 9.3. Oboje ovladače jsou poslední verifikované a žádné novější bety určené speciálně pro hru v době testování dostupné nebyly.
Společnosti Dell děkujeme za zapůjčení 30" LCD panelu Dell 3007WFP, který nám umožňuje testovat v rozlišení 2560 × 1600 bodů.
Metodika testování
Pozemní bitvy
Jak jsem již psal, tak při testování náročnosti hry má smysl zabývat se jen bojovou částí hry. Ve hře jsou však dva různé typy bitev: pozemní a námořní, které se od sebe docela podstatně liší. Rozhodl jsem se proto testovat oba zvlášť. Jako první jsem se zaměřil na pozemní část, kdy jsem si k testování vybral mapu Battle of Brandywine. Testoval jsem průletem nad celým bojištěm se zvětšením nepřátelských děl v akci. Celý průlet jsem zaznamenával programem Fraps.
Námořní bitvy
Druhým typem bitev jsou ty námořní. I zde jsem testoval průletem nad mapou a k hraní jsem vybral misi Battle of Lagos.
Nastavení hry
Jako obvykle jsem testoval na nejvyšší možné nastavení, vypnutá byla pouze vertikální synchronizace. Rozlišení, vyhlazování hran i anizotropní filtrování jsem měnil ve hře.