Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu
Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu
autor: Tomáš Šulc , publikováno 26.2.2009
Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu

Počítačová hra Cryostasis: Sleep of Reason vyvolala velké pozdvižení už koncem minulého roku, kdy se objevilo její extrémně náročné technologické demo plné vody a ledu. Zítra v Evropě konečně vychází plná verze, takže je ten správný čas se podívat, pro co všechno budete muset jít do obchodu a jestli vystačíte se stávajícím akcelerátorem nebo bude třeba koupit něco lepšího.


Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu

Pokud se budeme bavit o grafice a hardwarových nárocích hry, tak mne nový Cryostasis zklamal. Hra má totiž až neuvěřitelné nároky na grafickou kartu, ale zároveň vzhled hry není až na dobrou hru světla a stínu a pěknou vodu nijak úchvatný. Nechápu tedy, proč k hraní v nejvyšším nastavení potřebuji GeForce GTX 295 nebo Radeon HD 4870 X2. Fyzikální engine NVIDIA PhysX to být nemůže, protože fyziku překvapivě zvládá akcelerovat i procesor, takže hra je "hratelná" i na kartách Radeon. Napadá mne už jen jediné vysvětlení, kterým je naprosto nezvládnutá optimalizace enginu AtmosFear 2.0. Je to velká škoda, protože například voda v Cryostasis je jasná ukázka toho, co všechno umí NVIDIA PhysX (a co neumí Havok).

Pokud ukrajinský výrobce rychle nezapracuje na optimalizaci svého enginu, tak Cryostasis velmi rychle upadne v zapomnění. Nebo že by vše změnila ona "druhá", americká verze zmiňovaná ve třetí kapitole, která by měla přinést efekty známé z dema? Uvidíme za měsíc...

Na úplný konec bych ještě rád poděkoval společnostem Asus, Dell, MSIGigabyte a Intel, které nám zapůjčily vybavení na testy.

Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu

Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu

Cryostasis - zhodnocení náročnosti a výkonu



Tagy: Cryostasis  naroky  vykon  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
26.2.2009 06:38:20   212.71.150.xxx 136
Zdravim, hru jsem vcera nainstaloval na notas Acer 5930G s VGA NV 9600M GT 512MB a hra mi nezobrazuje vsechny textury pouze jen takove modre svetlo....nevite cim by to mohlo byt ? Ovladace pouzivam origa nVidia pro notebooky 179.48 a PhysX mam taky nejnovejsi verzi...s osatnima hrama problem nemam...
26.2.2009 07:25:09   212.5.211.xxx 126
Mne to blbne po zapnuti DIRECTX 10 - cervene asi-)8bit flaky na miestach kde je nieco teplejsie.
4870 1gb, Windows 7, 9.1

Fyziku stiha pocitat CPU /core i7@3800/ rovanako ako v Mirrors Edge, Unreal 3

Poznam iba 1miesto mirros edge kde musim physx vypnut - zname video s rozstrielanymi kancelariami
+
mapa c2 s LIGHTHOUSE-UT3 /physx map/
obidve cca 10-18FPS

Napr ale physx mapa tornado-UT3 a zvysok mirrors edge s vodou, igelitom, vetrom ide uplne plynule aj ked zatazenie CPU stupa s 38 50-80%
Keby Physx nebol podla mojej skusenosti dvoj vlaknovou aplikaciou na core i7 a quad cpu by bezal este rychlejsie
26.2.2009 09:48:37   193.85.238.xxx 93
Jseš si jistý, že PhysX je jen dvouvláknový? Testoval jsem Cryostasis demo se SW a HW PhysX, při SW PhysX mi stouplo zatížení všech (4) jader o cca 30% až 50%.
26.2.2009 09:53:33   89.103.127.xxx 74
To určitě není, už jen proto, že by to nemělo cenu dělat pro grafiky, které mají jednotlivé SP pomalejší než jádra processoru :-)
26.2.2009 10:13:13   193.85.238.xxx 95
No tak neblbni . PhysX určitě vytváří jiný počet vláken pro CPU a jiný pro GPU.
26.2.2009 17:38:36   89.173.73.xxx 74
Realita
screnshot rivatuner - physx nvidia demo nurien - modna prehliadka - sukne.....

http://img6.imageshack.us/my.php?image=physxnuriendemocpuutili.jpg

vi dno ze su vyuzite 4virtualne jadra-core i7, tz 2 fyzicke a toto je technologicky skvost nvidie takze
co sa tyka fyziky mozno ze schvalne nevyuziva dobre viac jadier CPU aby nesla prilis rychlo na CPU , rovnako ani gpu nejde naplno, a preto vyzera byt nejak bezdovodne nevyuzite co myslite ?
26.2.2009 12:00:54   89.173.73.xxx 104
toto je asi zalezitost engine
UT3 - 4+-jadra
Mirrors edge - 2-3 jadra physx on /a nie na 100percent/
cryostasis - 4jadra rovnomerne

ale to ako zavisi vytazenie jadier physx-fyzikou od engine hry by mal odpovedat niekto iny.

Napr crysis tiez fyziku ma ale viac ako dve jadra nevyuzije lebo engine je tak delanej.
26.2.2009 18:00:21   89.173.73.xxx 82
mirrors edge -
zaciatok grafu hra malo fyziky zastavy, voda , ziadne rozbite casti
na konci grafu je hodne rozbitych oken a voda vyuzite je 2.5 virtualneho jadra gpu zatazene na 0-43percent

http://img201.imageshack.us/my.php?image=physxmirrorsedgecpuutil.jpg

nech mi nikto nehovori ze physx nie je umele obmedzene aby na cpu nebezalo dobre
26.2.2009 20:24:48   88.101.72.xxx 73
PhysX určitě nevytěžuje ani CPU ani GPU na 100%. U GPU je to jasné - musí počítat především PS a VS (GS) a výpočet fyziky zas nemůže poslat hru k 0fps. A že zatížení GPU není 100%, to je dle mého tím, že nejsou zatížené TMUs. U CPU je to složitější - samozřejmě se nabízí vysvětlení, že to na CPU má umělě omezení, ale to mi přijde jako poměrně dobře zjistitelné, nemyslím si, že by zašli až tak daleko. Možná to je tím, že se k pořádné optimalizaci ještě nedostali a v současné podobě PhysX na CPU je na tom lépe než havok.
26.2.2009 17:47:26   217.196.212.xxx 82
Vím jak spravit přepalena místa !

Hoši taky mi to dělalo že jsem měl na některých místech šílene přepaly a jednoho dne jsem si všim že je to tím že mám ve hře gamma nastavenou moc v plusových hodnotách prostě se ta gama sama posunula do prava. takže skontrolujte si nastaveni gama ve hře a uvidite že když ho šoupnete víc doleva tak přepaly trázem zmizi !
26.2.2009 22:13:47   86.140.91.xxx 95
ved to je uplne sitna grafika !
ved tam nic nieje ziadne detaily nevidim prazne miesnosti
hranate portubie som si vsimol
a zere to ako svina
grafika ja k v quake 3 arena !
26.2.2009 07:30:57   147.32.92.xxx 178
řada v tomto článku publikovaných obrázků je doslova otřesných a jejich vypovídací hodnota je prakticky nulová zejména např. obrázek nastavení vše high/low ...to tam ten obrázek vůbec nemusel být, když tam prakticky rozdíl neni poznat a nic by se nestalo, a jestli jsem někde přehlédl odkaz s originálními screeny či alespoň kvalitnější obrázky s lepší vypovídací hodnotou tak se omlouvám za svou kritiku
a eště bych měl jednu připomínku a to k různorodosti obrázků kdy se porovnávají dvě nastavení, často se mi zdá že jsou posunuté/z jiného úhlu, určitě i toto by si zasloužilo více pozornosti
26.2.2009 07:38:19   87.244.211.xxx 215
Zas len dalsia nudna hra s otrasnymi HW narokmi pri otrasnej grafike, aspon podla tohto clanku. Hru som sice neskusal, ale ani nebudem, urobil to autor za mna a usetril mi robotu, dakujem.
26.2.2009 10:18:49   89.173.83.xxx 84
To si zaklincoval Súdiť hru podľa testu grafiky...
26.2.2009 08:24:03   88.100.134.xxx 84
Neměla totiž to rozšířená PhysX v podobě, v jaké byla v dříve vydaném Tech demu, do Cryostasis přibýt až s patchem někdy koncem března? Pak zřejmě půjde asi o GeForce PhysX, zatím je tu asi jen její CPU podoba a tudíž to není moc zajímavé.
26.2.2009 09:17:38   83.240.22.xxx 73
jj, nejspis je to tak. Ale presto jsem clanek udelal, protoze mi to prijde dost nefer a myslim, ze by se o tom melo vedet. Clovek je nateseny z tech dema a v plne verzi hry dostane neco jineho bez upozorneni?
26.2.2009 08:49:52   85.216.132.xxx 135
V prvom rade sa to neodohrava na atomovej ponorke ale atomovom ladoborci.
A co sa tyka fyziky tak cely tento osial je len marketing.Samotna PhysX upadla do zabudnutia a len tym ze ju okdpila nVidia tak znovu sa vytahuje na svetlo.
Pokial nerobim simulacny engine pomocou ktoreho sa chcem dopracovat k nejakym realnym vysledkom, povedzme obtekanie objektov kvapalinou atd., tak v hrach nejak realne pocitana fyzika nema zmysel z jednoducheho dovodu.Pri hrach, co sa tyka fyziky, je 100% vnemu iba zrakom.Nemozem zobrat tu krabicu a potazkat ju v ruke,neucitim ked mi padne na nohu ci mala 5kg alebo 100kg.Nemate sancu zistit ci ten sud je plny alebo prazdny.Jediny rozdiel ked je plny ze padne na zem ako kabela, lenze toto dokazu spravit aj jednoduche skripty.
26.2.2009 18:27:22   80.87.222.xxx 112
Physix by sa mohla uplatnit pri simulacii skeletu postav. Stale tu nie je hra, kde mozem monstram zlomit nohu, odstrelit kolenny klb. Myslim si, ze tento faktor by do hry vniesol omnoho vyssii pozitok, ako nejaka trapna voda.
26.2.2009 23:11:14   85.216.132.xxx 73
a toto je prave to co Vam tak zasadne chyba v hrach ? Mimochodom celkom dobry destrukcny model tela mal svojho casu Soldiers of Fortune s Ghoul systemom.

Co by som skor ja privital v hrach je simulacia fyziky nie na urovni viditelnej sceny ale celeho sveta a nezavysle od mojej vitualnej postavy.Povedzme v rpgcku pocas bitky sa odkopne brvno z ohniska a chyti sa trava, a podla toho ako bude fukat vietor tak sa ten ohen rozsiry a bude ho vydiet aj z velkej vzdialenosti (alebo aspon dym).A nemam na mysli tu traponost ako vo FarCry2.Alebo,ale to uz je zalezitost enginu,aby hra pouzivala realne materialy a nie ako dnes sa vymodeluje 3d objek,potiahne sa materialom (ktory ale popisuje cisto iba vizual,pracu svetla - prakticky vsetky herne engin),pridaju sa parametre pre zvukovy engine a nejaky ten skript popisujuci ako sa ten material chova.Lepsia by bola plnohodnotna simulacia materialu.Vymodelujem objekt a poviem ze je to z materialu kamen a podla toho sa bude povedzme dana budova spravat - priestrelnost,statika,destrukcny model,grafika atd.
A nie tieto trapne hratky kde sa akurat tak ukazuje voda,sklo a poletujuce sudy.To je tak vsetko na co sa dnesne hry zmozu.
26.2.2009 09:30:31   193.85.238.xxx 112
Docela mi tu chybí porovnání výkonu při PhysX SW a HW pro alespoň dvě karty - slabší GF9600GT a silnější - např GTX260. Myslím, že z rozdílných fps by se dalo usuzovat, jaká je náročnost fyziky.

Dále by mě zajímalo, jestli má vůbec význam zapínat PhysX HW na Nvidiích, když to CPU zvládne a naopak to může jen snížit grafický výkon.
26.2.2009 13:14:14   85.216.143.xxx 112
physx on/off nema dopad na vysledne fps prakticky ziadny. Na 9600gt s athlonX2 3Ghz je tato hra nehratelna aj v rozliseni 1024x768. Napr fear2 som hral 1920x1200 2xAA. Cryostasis je najhorsie optimalizovana hra aku som kedy videl, dokonca je uplne jedno ci ide na min alebo na max detajly.
26.2.2009 16:41:32   88.101.72.xxx 104
Ty už ji hraješ? Měl jsem za to, že bude vydaná až zítra.
Jinak podle testů tady vychází navýšení fps mezi min. a max. nastavením asi 75%.

Mně šlo hlavně o to, jestli se zvýší výkon (fps) při SW PhysX nebo při použití druhé karty pro PhysX. Z tohodle pohledu je mnohem přínosnější test MiE na konkurenčním webu.
26.2.2009 18:55:27   85.216.143.xxx 82
nie, nehram, bo to je blbost, je to spatne a taha to jak slak. A neber priemerne fps. Niekedy to ide aj 70 ale casto to ide 25 a vela krat aj 15. Proste to dosrali. Mirors edge siel lepsie 1920x1200 ako cryostasis 1024x768. Ale to som nehral vobec, len vyskusal ako to ide a odinstaloval.
26.2.2009 09:42:51   194.213.41.xxx 93
Jak vypadá a chodí hra na střední detaily? Mám ověřeno, že i nejnovější hry, když se přepnou na nejnižší detaily, tak sice běží plynule i na slabším HW, ale vypadají otřesně a hůře, než staré dobré pecky na high details. Takže při nedostatku výkonu je často jediným kompromisem rychlost/kvalita střední hodnota nastavení...
26.2.2009 10:21:44   83.240.22.xxx 82
jak pisu v clanku, tak na nejnizsi detaily hra jede priblizne 2x rychleji, takze predpokladam, ze na stredni detaily to bude +- 40-50 % fps navic, cimz si vetsina lidi hodne pomuze.
26.2.2009 09:52:30   217.119.115.xxx 73
Ja som spokojny aspon som nuteny uvazovat o novom zeleze lebo vidim ze moja 9600GT uz stráca dych.
26.2.2009 11:09:38   85.207.210.xxx 73
Jj, 9600 si nech na PhysX a dokup něco na grafiku
26.2.2009 11:47:42   212.80.83.xxx 92
Nastavení akcelerace fyziks jde jen v konfigu.
Engine mě (ne)možnostmi nastavení a náročností připomíná hru Übersoldier(ve své době).Pokud se jen procházíte v lokacích tak to běží v pohodě,ale střet s byť jediným protivníkem znamená rapidní pokles fps(na10-15) a to je pak cukatůra!
26.2.2009 12:33:18   85.71.107.xxx 93
Roli fyziky ve hře docela chápu, ono přece jenom je to o něčem jiném když se objekty na obrazovce tváří, že mají nějakou hmotnost a tak, prostě nebýt fyziky ve hrách tak ještě pořád všichni hrajeme pampucha. On i takový arkanoid už potřebuje fyziku, co si budeme povídat. Ale mám pocit, že v hromadě nových her se prosazuje PhysX a na jiná řešení, ať už Havoc nebo třeba i výrobcem napsanou fyziku se mco nehraje. Cryostasis třeba se oháněla efekty, které zjevně s enginem PhysX nejdou zvládnout tak, jak by si výrobci představovali. Je jen škoda, že tím pádem na boj nVidia X Ati doplatí hráči, protože třeba já mám grafiku od Ati a v tomhle směru moc měnit nechci, ale přitom dost pochybuji, že kdybych třeba kvůli PhysX dokoupil já nevím... 9800GT a osadil ji do PCI slotu, tak že by mi vůbec ovladače od nVidie povolili ji používat "jen" jako PhysX akcelerátor. Ale jestli bude vycházet pořád větší podíl PhysX titulů, tak asi budu muset dvě karty od nVidie pořídit. Mimochodem - potřebuji SLi chipset na provozování dvou grafik jako grafickou kartu + PhysX akcelerátor, nebo ne?
26.2.2009 15:04:28   88.101.72.xxx 93
Sli čipset nepotřebuješ, jen další PCI-E slot - přečti si diskuzi k článku o hře MiE na EHW, tam se dozvíš víc.

Jinak nemám pocit, že se jedná jen o boj nvidie x ati. Před 4mi roky jak Ati, tak Nvidia pracovaly na HavokFX. Havok byl tehdy nejrozšířenější (vlastně je i teď) a jevil se jako slibná cesta do budoucna pro akceleraci fyziky přes GPU. Tak ho radši koupil Intel, aby náhodou hráči nezjistili, že výkonný CPU pro fyziku nepotřebují - HavokFX skončil. Nvidia koupila Ageu, na AMD/ATI nic nezbylo (ani na to nebyly peníze) takže jen vyčkává, co bude dál. Podporovat PhysX nechce, ačkoliv právě tato podpora by pravděpodobně znamenala jasný směr do budoucna a tím i nejlepší řešení pro hráče i vývojáře a Intel by si mohl strčit svůj Havok někam.
26.2.2009 20:36:20   85.13.108.xxx 92
nedá se říct že ati nechce podporovat PhysX. Problem je v tom že Nvidia nabídla PhysX pro ati jedine jako soucast CUDA, což ATI odmítlo protože má svuj ati sream.
27.2.2009 19:52:24   88.101.72.xxx 62
Myslím, že ten problém je někdě jinde. PhysX potřebuje cuda ovladač, protože je napsaný v té extensi C pro cuda. Takže to vidím tak, že pro ATI by to bylo dost práce a jim se do toho nechce.
26.2.2009 12:36:26   88.199.85.xxx 78
Myslíte, že to rozjedu se Zotac GeForce 8800 GT 512 MB - AMP Editon v SLI?
27.2.2009 14:03:56   90.176.96.xxx 72
i s jednou v pohodě
26.2.2009 14:06:13   62.169.169.xxx 82
Ja mam ten isty problem v hre s timy farebnymy preblikujucimy techturamy.mam Saphire ATI radeon HD4870 1GB Driver 9,2 aje to sposobene tym ze v hre ked mate zapnuty SHADER MODEL 4.0 tak vam to robi ale ked prepnete na SHADER MODEL 3.0 tak je vsetko OK.Je to zvlastne preco to robi ked karta podporuje SHADER MODEL 4.1?
26.2.2009 21:24:44   194.1.157.xxx 82
ja mam HD 4870 512MB a tiez ked mam zapnute Shader Model 4.0 tak je to rozmazane a su tam tie farebne textury. Ked dam SM 3.0 tak je vsetko v pohode....
26.2.2009 17:04:59   89.103.180.xxx 86
Tak jsem to dohrál minulej tejden a docela spokojenost. Docela mi to i šlapalo, čekal jsem že se to bude škubat. Ale pochvala tvůrcům!
26.2.2009 18:42:49   77.234.252.xxx 94
ten motion blur je totalna kktina
27.2.2009 07:07:47   62.169.169.xxx 63
nemate nahodou niekto cestinu na RELOAD verziu?Ja mam cestinu na rusku verziu ale ta daako nechce ist.
27.2.2009 07:27:04   78.98.134.xxx 115
A chcel by si torrent ci staci link na rapid?

OMG ... Warez chod riesit na stranky tomu prisluchajuce ...
27.2.2009 13:37:20   90.176.96.xxx 72
No já měl se svojí 9800GT a AMD X2 6000+ tak 60fps na 1280x1024 a většinu high a zape AA
27.2.2009 15:51:08   88.146.71.xxx 92
V tom článku je celkem dost nepřesností. Viz třeba kaustika, která řeší lom světla při přechodu vzduch / voda se určitě neprojeví na pár kapkách vody, které jsou na screenshotu.

Stejně tak normal mapping by určitě byl líp vidět na členitých objektech (postavy) než na rezavým šroubu, který je navíc podle všeho kreslený parallax occlusion mappingem.

Specular mapy definují spíš lesklost objektu než jeho viditelnost ve tmě. Ale hlavně se používají jen u objektů, které se skládají z několika materiálů - typicky spona opasku se leskne víc než zbytek. Screenshot celodřevěných beden je proto dost mimo :-)

Každopádně ta hra používá dost náročných technologií (soft shadows, POM), ještě by to chtělo chvilku optimalizovat :-)
4.3.2009 00:40:45   195.47.34.xxx 51
To je pak za trest psat clanek, kterej cte nekdo kdo tomu takhle rozumi :-)
Jinak ja osobne se divim, ze je slabsi optimalizace enginu a pritom jim dobre slape SLI/CF... vzpominam na Crysis, kde se SLI rozjelo az s patchem vydanym buhvi jak dlouho po samotne hre. No kazdopadne snad s GTX295 nebudu mit zas chvilku problem, ale pri prvnim pohledu na grafy mi dost zatrnulo abych byl uprimnej :-)
4.3.2009 14:42:37   88.146.71.xxx 51
Ale prosímtě, zrovna Ty toho víš o hrách daleko víc než já. Jen jsem chtěl ty technologie nějak shrnout, aby se autor při srovnávání nastavení příště zaměřil na místa, kde to bude líp vidět.

Pokud jde o ty optimalizace - obecně SLI by mělo škálovat naprosto perfektně do chvíle, kdy je potřeba kopírovat velkou část paměti mezi grafárnama. Tohle nastává třeba při renderingu do textury apod. Pak je potřeba před každým framem synchronizovat množství dat a to zabere čas.

Oproti tomu optimalizací enginu se rozumí eliminace bottlenecků a zbytečných operací. Typicky nebudeš renderovat 10000 polygonů postavy, kterou sotva vidíš a nebudeš používat parallax occlusion mapping tam, kde vystačíš s bump mappingem.

Jinými slovy můžeš mít perfektní engine s mizernou podporou SLI a naopak.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

185 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 88.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.