Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Sáhněte si na počítač!
Sáhněte si na počítač!
autor: Michal Rybka , publikováno 14.2.2009
Seznam kapitol
1. Doba touchscreenu se blíží
2. Okénka prsty rády nemají
Sáhněte si na počítač!

Design je ošidná věc. Přestože příručky říkají, že design představuje hraniční kumšt mezi funkcionalitou a formou, mnohokrát převládá čistě podoba nad jakoukoliv praktičností. Což o to, někdy ono pokoukání stačí, třebas takové umělecké objekty a ty jiné věci, u nich praktický účel nehledáme. Ale co počítače?


Nutno poznamenat, že jak Windows XP, tak i Visty nejsou nijak valně vhodné na ovládání rukou. Je to skoro až neuvěřitelné: Microsoft se snaží nějakých 10 let protlačovat Tablet PC, má dotekový stůl atd., atd., ale přes rozpočet 8 miliard USD na R&D ročně nebyl schopen vymyslet koncept ovládání prstem.

Sáhněte si na počítač!Apple má desetinový rozpočet na R&D, ale lezou z nich mnohem zajímavější výstupy. Jak je možné, že po deseti letech bádání nepřijdete na to, že pro dobré ovládání počítače stačí dotyková obrazovka, gesta a dostatečně velká tlačítka na to, abyste si je nepletli a trefili se do nich prstem na první pokus? Pokud se pokusíte ovládat Visty prstem, zjistíte, že máte nejen problém se scrollbarem na pravé straně obrazovky (protože je hubený a protože dotyková obrazovka bývá zanořená, takže se zrovna v těch místech extra špatně trefuje prstem). Naopak, zjistíte, že se oproti Windows XP situace ještě krapet zhoršila, protože třebas takové ikonky na zavírání okna jsou menší. Dotykový displej v podstatě simuluje myš - ale zatímco u myši vždy perfektně vidíte špičku šipky, při ovládání prstem si jednoduše stíníte masou svého masa, obalující vaší hmotu kostní.  Některé touchscreeny navíc nedetekují tlak, ale změnu elektromagnetického pole, takže ke "stisku" může dojít i ve chvíli, kdy se teprve blížíte k obrazovce. Velmi snadno tak můžete aktivovat jiný ovládací prvek, pokud jsou maličké a vedle sebe nahuštěné. Zkrátka a dobře: Ovládací prvky pro dotekové aplikace musí být velké a jasně oddělené.

Ten, kdo by čekal, že Dotyková Okna budou mít extra zvětšené Kliky a Úchyty, bude vcelku zklamán. Místo návrhu rozumného rozhraní se výzkumníci zabývali evidentně něčím jiným - rozeznáváním písma. Zkoušel jsem, jak se Visty ovládají psaným textem a moc nadšený jsem z toho, popravdě, nebyl. Naprosto si nedovedu představit, že bych dokázal perem sepsat článek této délky a mohl bych se prakticky neomezeně vymlouvat na zpoždění při odevzdání :-) Ve finále tak zbývá jenom virtuální klávesnice, která (řekl bych asi nikoli překvapivě) má zase docela malá tlačítka a není tedy vhodná pro vyklepání něčeho složitějšího, než třebas URL. Je zcela jasné, že slavná virtuální klávesnice je určena hlavně pro ovládání myší, případně perem. Proč u dotykové obrazovky používat pero, jest mi záhadou. I v poměrně obhajitelných případech, jako jsou miniaturní obrazovky telefonů, je pero problém, protože ho máte tendenci ztrácet a nebo jím vyrývat do obrazovky zajímavé vzory. Bez pera je dotykové ovládání mnohem lepší!

Skutečná síla dotykového ovládání není v tom, že by plnohodnotně nahradilo klávesnici a myš, to v žádném případě. To je patrně onen myšlenkový krok, který přiměl R&D oddělení Microsoftu pustit se jiným směrem, než to udělal Apple. Přitom je ale jasné, že na dotykovém zařízení román rozhodně sepisovat nebudete, takže v čem je vlastně problém? Dnes si můžete připojit v podstatě i k chytrému mobilu bezdrátovou klávesnici. Naprosto super je dotykové ovládání v případě, kdy ho KOMBINUJETE s klávesnicí a myší: Chcete si zastavit film a nebo se podívat na jinou obrazovku - ale proč hledat myš (třebas dotykovou) a nebo se sápat po klávesnici a hledat na ni klávesy? Je mnohem přirozenější dotknout se displeje a přímo na něm prstem okno odsunout a nebo stisknout tlačítko. Ovládání prsty není vhodné na psaní poznámek a nebo na kreslení - ale zamyslete se nad tím, kolikrát jste doopravdy viděli majitele Tablet PC vážně něco kreslit? Kdo doopravdy potřebuje kreslit, pořídí si mnohem přesnější dotykový tablet. Drtivá většina lidí nekreslí, tu zatrhnou checkbox, jindy stisknou OK a nebo CANCEL. A na to pero nepotřebuje, naopak - překáží vám. Pokud ovládáte počítač prstem, máte volné ruce. Pokud perem, musíte ho stále někam dávat, hledat a podobně. Při pokusech psát na dotykovou obrazovku perem jsem ostatně nejvíce času strávil hledáním pera (kam jsem ho zase položil?!) a tak jsem nakonec používal pouze virtuální klávesnici. Je to mnohem jednodušší a rychlejší, než válčit s Windows o to, zda jste napsali perem "U" a nebo "V", věřte mi!

Sáhněte si na počítač!


Rukou nebo myší?

S ovládáním prsty můžete dělat věci, které jste si patrně ani nedokázali představit: Můžete používat při ovládání počítače OBĚ ruce. Podobně, jako necháváte jednu ruku na klávesnici, abyste přepínali okna a vůbec čarovali se shortcuty, ji můžete využít k tomu, abyste se dotýkali fotek ve fotoalbu, posunovali je sem a tam a přitom současně používali myš pro precizní akcičky. Hloupé je jenom to, že kurzor je jenom jeden (zatím, doufám :-) což znemožňuje pracovat s myší v jedné části obrazovky a současně prsty ovládat aplikaci v jiné části. Přesto mi připadalo jednodušší a rychlejší mačkat tlačítka rukou, než popojíždět myší sem a tam.
Dotykové ovládání se mi převelice líbí, i když, po pravdě, vyžaduje mikrovlákno po ruce (a i tak si nedovedu představit, že bych podobný stroj sdílel s více lidmi). Jako doplňkové ovládání ke klasické myši a klávesnici to je ale výtečné. Je to velmi snadné, velmi přirozené... Věřte tomu a nebo ne, ale současně při psaní tohoto textíku jsem reinstaloval notebook přítelkyně a celkem třikrát se mi stalo, že jsem podvědomě plácl do jeho displeje na tlačítko. Dotykové displeje jsou návykové! A to mám oba "touch" počítače půjčeny jenom pár dní... TouchSmart od HP je navržen napůl jako elegantní stroj pro kancelářskou práci a napůl jako zábavní centrum - dostanete k němu ostatně i dálkové ovládání. Přišlo mi ale velmi nepřirozené hledat dálkový ovladač ve chvíli, kdy u počítače sedím a můžu si na něj sáhnout. To je mnohem, mnohem jednodušší.

Jako osobní zábavní centrum toto řešení nemá chybu - a přitom oba stroje vypadají velmi elegantně, futuristicky. Hardcore hráč a nebo ten, kdo hledá nejvýhodnější poměr cena / výkon se jim asi vyhne (zvláště Packardu za 35 tisíc, to je celkem jasné...), ale musím říci, že jsem byl po dlouhé době okouzlen. Více ze stroje HP - 22" monitor má úžasnou plochu jak pro hraní, tak pro filmy a je podstatně výkonnější a lépe rozšiřitelný, než Asus EEE Top, který přece jenom nezapře, že to je vlastně obyčejný netbook převlečený za luxusní počítač. Ano, tento koncept má pochopitelně mušky na kráse - co kdybyste chtěli třeba jiný monitor? A co dělat s jenom omezenou rozšiřitelností stroje? Je celkem jasné, že opravdu výkonný počítač nenahradí. Ale jako druhý a nebo kancelářský stroj je... doopravdy použitelný, skutečně "osobní", tichoučký, zábavný a při jeho používání se cítíte jako napůl v budoucnosti. Rozhodně to je zajímavý koncept, který stojí za vyzkoušení. Ostatně - ona omezená rozšiřitelnost by se jistě dala vyřešit, kdyby na věc přišlo, třeba evolucí dospějeme k tomu, že elektronické útroby budeme moci u tohoto form factoru vyměňovat stejně snadno, jako si dnes můžete namontovat malý nettop na VESA úchyty klasického LCD monitoru.
Takže: Rozhodně si dotykové stroje okoukněte a vyzkoušejte, třeba budete příjemně překvapeni stejně, jako jsem příjemně překvapen já. Jenom potom pozor, abyste u svého počítače marně neklepali prsty na obrazovku :-)

Sáhněte si na počítač!


Tagy: uvaha  design  touchscreen  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
14.2.2009 21:21:06   89.102.244.xxx 435
viz nazev prizpevku, akorat ja se na ovladani pc pomoci touchscreenu moc netesim. nesnasim umatlanou obrazovku
15.2.2009 00:45:37   86.140.157.xxx 43
ale cosi
nebude predsa glossy bude mate !
16.2.2009 11:19:43   213.195.211.xxx 62
Mozna zacnou delat monitory se steracema :-D
16.2.2009 11:44:14   217.77.165.xxx 53
spíš Woknosoft začne prodávat fólie a bude to jak ve formuli budeš strhávat a strhávat až zjistíš, že si na monitoru tak si KOUPÍŠ jinou. Přecejenom asi neni zisk z myší a keyboardů takový... Každopádně bych se nedivil kdyby si češi začli montovat stěrače
14.2.2009 21:57:20   213.29.115.xxx 202
Citace:
A já dlouho nechápal, proč je má Media Center tak veliká!
http://en.wikipedia.org/wiki/10-foot_user_interface

Stejne jako jste mel vytky k nadsenci, ktery rikal ze tablety budou za par let vsude, mam i ja vytky k nadseneckemu tonu v clanku. Jako doplnkove vstupni zarizeni jiste dobre a urcite se rozsiri podstatne vice nez tablety, ale predstavte si mavat rukama cely den. Za par minut mate dost, je to stejne jako tahat 3kg tablet.MC je ale nema velka kvuli touchscreenu, ale kvuli tomu aby byli videt z dalky. Viz >
14.2.2009 22:45:11   90.178.6.xxx 92
Souhlas Souhlas.. Třeba při CAD modelování by to bylo na prd... Tam je asi nepřekoaná kombinace myši a trackballu (případně SpacePilot)... Ale kdo ví, třeba někdo přijde s revolučním vynálezem..
15.2.2009 02:51:45   88.146.180.xxx 73
navic se mysi musite pomerne presne trefovat, coz jde prstem pomerne tezko, stejne tak kopirovani textu, pokud se mam prstem trefit na 2px presne, jsem v koncich
20.2.2009 13:53:24   217.12.49.xxx 41
Na space pilota sa nic nechyta! V kombinacii s MX1000 je to nadhera
15.2.2009 00:55:37   86.140.157.xxx 74
Ovládací prvky pro dotekové aplikace musí být velké a jasně oddělené.

svata pravda !
mame palm (brand) zariadenie cez ktore kalibrujeme nastavujeme menime softver a palm je dotykovy a policka niesu oddelene dostatocne a dakedy rychlo sa dotknem displeja a aktivuje sa nieco ine a moze to sposobit serious problem a musim zacat napriklad od zaciatku
a to preto lebo ''update a zero'' su tesne vedla seba
15.2.2009 09:26:05   90.177.17.xxx 64
Autor si stěžoval na ovládání Windows, ale tam se dají měnit velikosti těměř všech ovládacích prvků, všetně scrollbaru a tlačítek popisku, ikdyž je fakt, že toto by se dalo vyřešit mnohem líp, zas taková překážka to není. Ostatně s boomem dotykového ovládání se počítá ve Windows 7, které by měli i mimo jiné umět registrovat více dotyků na různých místech.
Taky mi připadá neopodstatněná kritika dotykových per, která jsou zejména u mobilních zařízení nezbytná. Zpravidla u takových zařízení má dotykové pero svoje vyhrazené místo - špehýrku do které se zastrčí, takže ho nemusíte hledat, pokud ho svědomitě vždy po použití uklidíte. Stejně tak si klidný člověk perem do displaye rýhu jen tak nevyryje. U desktopového řešení bych se zas raději smířil s nutností častého používání pera, než častého používání mikrovlákna. Ale s desktopovým řešením jsem ještě neměl tu čest, tak uvidíme.
28.2.2009 12:40:29   90.176.216.xxx 21
Dojemná snaha o vstřícnost a ospravedlňování Windows typická pro zaryté fanoušky. :-)
Jak známo, jakákoliv změna ovládacích prvků ve Windows mimo jejich výchozí nastavením vede v různých aplikacím ke zcela neočekávaným efektům včetně toho, že se ovládací prvky dostávají například mimo pracovní okno a aplikace se stává neovladatelnou.
"Chvála" GUI Microsoftu vyvíjeného už 17let!
15.2.2009 01:30:42   92.52.42.xxx 73
ja vidim buducnost skor v pc na VESA drziaku monitora, je to podla mna lepsie, najma pri vymene monitora ;)
http://farm3.static.flickr.com/2391/1896471334_45950938ff.jpg
napriklad... do kancelarie to ma vykonu dost, je to elegantne, a nezabera miesto.
15.2.2009 02:54:16   88.146.180.xxx 73
ja zase vidim budoucnost v kancelarich, pouze zasuvka s dsub(dvi, hdmi, dp), a dve usb na mys a klavesnici, tot vse, zasuvka samozrejme v integruje mini ram, tak do 512MB, mini grafiku, slouzi jen k tomu aby se do ni ze servru pretahla pozadovana app a ta se pouzivala, na kancelarskou praci to bohate staci.
15.2.2009 16:57:22   85.207.210.xxx 42
Budoucnost má zásuvka na elektřinu a TP zásuvka (což se jednou určitě sjednotí) a terminál, malá krabička, která má vstupy výstupy, tu trochu nezbytného hardware a dá se umístit kamkoliv... takže běžně používaný standart...
15.2.2009 02:55:29   88.146.180.xxx 252
na doma jako hracka urcite supr, ale na praci uz moc ne, nevim jak bych vypadal po takovych osmi hodinach prace, ruce porad vevzduchu, pomerne velke pohyby, s klavesnici a hlavne mysi se tolik nenadru.
15.2.2009 12:33:16   85.216.231.xxx 52
Myslim, ze keby obrazovka lezala na stole ako kniha alebo by bola len mierne nasikmena, ovladalo by sa to pohodlnejsie a prirodzenejsie.
15.2.2009 14:12:11   213.29.115.xxx 52
To ano, ovladalo by se to lepe. Ale jiz druhy den po osmi hodinach takove prace byste to poznal na krcnich svalech.
15.2.2009 14:45:35   83.240.99.xxx 42
To asi ne. Spousta lidí pracuje (třeba manuálně) a musí se přitom dívat na ruce, které mají v manipulační rovině a krk ani hlava jim z toho neupadne.
To je jen otázka ergonomie sezení, výšky manipulační roviny a tak, to už bylo dávno vyřešeno (někdy za Henryho Forda a Tomáše Bati).
15.2.2009 16:43:25   213.29.115.xxx 42
Ano s tim souhlasim. Myslel jsem to tak, ze pouze nahradite na svem stole normalni PC za ten dotykovy s naklonem. Pokud si ktomu koupite novy stul a zidli, kterezto bude jiste drazsi nez cely tento pocitac pak neni problem.
15.2.2009 19:49:48   90.179.85.xxx 94
stoji za prd, jako vetsina,, o nicem,, kazdej muze polemizovat o cemkoliv, rozdavat moudra o tom a tam tom,, kde bylo co kdy vyhodnejsi ale o tom neni podstata pc tuningu. to ze vas web speje do sr**** je mi uz znamo asi prez rok, ale cimdal castejsi moudra me vzdycky na***krknou.. nehlede ze vase testy jdou take stale dolu, nikoho z oboru Pc tuneru nezajimaji testy notebooku,, ani fotaku,, to rovnou muzete delat testy tiskaren.. musim konstatovat ze kvalitativne vas uz extrahardware daleko prekonala. bohuzel.
15.2.2009 20:15:54   147.33.1.xxx 92
Nemyslím že zrovna tento článek stojí za prd, jsou tu i horší, ale kvalita tohoto webu jde opravdu dolu... Pamatuji si, že na pct jsem zavítal poprvé v roce 2003 kvůli článku "Jak si vyrobit vlastní informační LCD display" a od té doby tu obdobných článků moc nepřibylo (konkrétně je jich celkem 40), dnes je holt pct jenom o tom kdo má dražší/výkonnější CPU a GPU, ne o šikovnosti českých ručiček...
15.2.2009 20:35:07   90.179.85.xxx 53
Presne,, clanky rize hardwarove jako napr zmena napeti jadra ge-force 6600 pro pretaktovani a podobne hodnotim jako opravdu ryze! dejme tomu i jeste ty testy nekterych desek a grafik jsou dobre, sice rozliseni ktere nikdo nepouziva ktere navic ovlivnujici vykon hlavne pameti grafik. proste v nizsich rozliseni tedy beznych jsou vysledky odost jine! ale to by nebyl pc tuning.
15.2.2009 23:39:55   193.179.105.xxx 44
Amadjr: Je videt, ze to ale tady ctes po tom roce porad dal a nevahaz se vyjadrit, takze se asi rad v tech sra...ch koupes? Zajimalo by mne, co si z nich tak vytunis, hnedej hrad?
16.2.2009 06:57:15   93.91.50.xxx 103
jen klid, asi nepochopil smysl nedělních článků. o změně napětí jádra GF6600 tady opravdu psát nebudeme, nevím jak vás ale mě neustálé přehrabování grafy už dávno nebaví, takže testy tohohle ražení už nečtu
16.2.2009 08:48:11   88.103.234.xxx 54
zajmy duchodcu a mladych pc tuneru proste nejdou dohromady, problem je v tom ze polemizace o dedkovskych starostech zasahl server pctuning misto toho aby byl zalozen Pcvpokrocilemveku.cz .. »» to je ubohe ««
16.2.2009 09:00:13   93.91.50.xxx 73
špatně řečeno. zájmy dětí základní školy a normálních lidí nejdou dohromady. asi si pletete PCTuning s magazínem pro radioamatéry začátečníky
16.2.2009 09:08:35   88.103.234.xxx 47
kazdej nese spatne krytiku, ale je potreba protoze tyhle clanky svoji naprostou stupiditou jsou legendarni a mela by se o nich napsat kniha, bible zvastu redakce pc tuningu kteri vlaste nemaji s pc tuningem nic spolecnyho.proste tyhle clanky nikoho nezajimaj, je to pytel zvastu o nicem, tohle si dokaze vymyslet kazdej, na to vas nikdo nepotrebuje, klidne mi dejte ban, stejne na tenhle web chodim jenom kvuly nekterym novinkam pac ohledne clanku je to uplnej propadak neboli nejhorsi hardwarovej web v cz. tecka.
16.2.2009 09:27:58   93.91.50.xxx 113
krytyku, kvůly, co dodat. s tou základkou jsem asi přestřelil.
17.2.2009 00:53:12   82.117.156.xxx 73
TO: Amad jr. Vymyslet každý týden jiné téma a podat ho tak, aby se to dalo číst to rozhodně nedokáže každý. Tento článek mě taky až zas tak neoslovil, ale stejně jsem si ho rád přečetl, protože Michal je famózní pisatel
Když se ti něco nelíbí, tak běž jinam a nesýčkuj tady. SH je mrtvej,EH je zmanipulovanej,DD opak EH. Všude jsou jen nějaký testy, grafy a zajímavého čtení je jako šafránu. Takže já osobně obzvláštnění stereotypních testů grafik těmito víkendovkami jenom vítám.

4.3.2009 20:02:21   217.66.160.xxx 21
No, tak článek není až zas tak špatný, ale to slovo třebas, na to jsem už opravdu alergický :-(
16.2.2009 11:14:14   88.208.87.xxx 83
Autorovo nadšení pro dotykové ovládání pramení pravděpodobně z momentální slabosti. Jistě že se to hodí na hračky typu HTPC, audio soustava, internetové rádio, informační kiosek, možná i mobil, ale na PC fakt ne. Prostě dokud budou lidské prsty zanechávat mastné fleky na povrchu LCD, tak tudy vlak nejede. Už dneska dostane každý po pařátě, pokud se s ním jenom přiblíží k mému monitoru.
17.2.2009 09:46:45   82.119.240.xxx 44
Ale uznejte, že pokud technologie touchscreen povede ve svém důsledku k lepší hygieně rukou, tak snad už jen proto stojí za používání Když rodiče po třicáté druhé své pubescentní ratolesti říkají, aby si před i po jídle umylo ruce, ono na to stále neslyší. Nyní mu s novým kompem koupí i dotykový display a voila umeje si je, protože jinak by mu po nedělním knedlo-vepřo mohl uklouznout prst po ikoně
17.2.2009 10:35:06   88.100.129.xxx 52
Můžete si umejt ruce jak chcete, ale otisky na monitoru budou dělat furt. Nevím nevím, taky nějak nejsou touhle ideou extra nadšen.
18.2.2009 09:18:44   84.42.160.xxx 51
To je samozřejmě nesmysl, prsty mastí nepřetržitě z fyziologických důvodů a nedá se s tím nic dělat. Pro ty pomalejší: Látky které označujeme laicky mastnota jsou vylučovány kůží a to nepřetržitě.
Prsty nemastí jenom po důkladné koupeli v acetonu nebo podobném odmašťovacím svinstvu, což rozhodně nelze doporučit.
19.2.2009 12:03:46   83.236.239.xxx 51
Ten clovek, co dela viktoriansky PC (viz obrazek v clanku) uz ma novejsi model, a vypada proste aaaaaaaaach Manzelka se hned ptala, kde to muzem koupit

http://steampunkworkshop.com/victorian-all-one-pc
27.2.2009 18:21:04   90.176.216.xxx 31
Fajn až na ten podtitul o designu. :-)"...hraniční kumšt mezi funkcionalitou a formou" - Větší blábol jsem už dlouho neslyšel.

Jinak dle mého názoru dotyková obrazovka i v budoucnu zůstane pouze na malých zařízeních typu iPhonu a na jednoúčelových jednoduchých systémech jako je například ovládání informačních systémů v knihovnách a tak podobně.
Proč ano?: Zejména vysoká úroveň zabazpečení při použití na veřejnosti.
(Nejde dělat nic jiného než hmatat na ikonky)
Ovšem zásadní proti:
1. V okamžiku požadavku na vstup textu je to velmi těžkopádné.
2. Zamaštění obrazovky je v rozporu s její čitelností.
3. Ovládací prvky musí být desetinásobné velikosti. To znamená 10x větší obrazovka pro rozmístění stejného množství prvků.
4. A to nejpodstatnější - nepohodlnost. Na 24" obrazovce přejedu kurzorem myši z jednoho rohu do druhého a pohnu zápěstím asi o 5 cm. Na dotykovém panelu to znamené hnout celou rukou o půl metru. Ve spojení s předchozím bodem (velikost displeje) je to katastrofální nekomfort.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

209 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 92.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.