Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Mirror's Edge - NVIDIA PhysX konečně v praxi
Mirror's Edge - NVIDIA PhysX konečně v praxi
autor: Tomáš Šulc , publikováno 19.1.2009
Mirror's Edge - NVIDIA PhysX konečně v praxi

Hlavní příval nových počítačových her byl pochopitelně těsně před Vánocemi, kdy vycházely největší pecky. V té době měl vyjít i Mirror's Edge pro PC, který však musel být odložen z důvodu implantace PhysX do hry. Jak to celé dopadlo, jak funguje PhysX a jakou grafickou kartu si pro hru musíte pořídit se dozvíte v našem článku.


Mirror\'s Edge - NVIDIA PhysX konečně v praxi

Mirror's Edge je první hrou podporující PhysX v podání NVIDIE. Jsou však i alternativní cesty, jak by mohlo jít akcelerovat fyziku přes grafickou kartu. Jak nejspíš víte, tak PhysX funguje jako nadstavba rozhraní CUDA, tedy GPGPU výpočtů ("běžné" výpočty prováděné na grafické kartě). GPGPU však bude nově umět také nové API rozhraní DirectX 11 a to díky novým Compute Shaderům. Není tedy PhysX tak trochu zbytečné a nenahradí jej za pár měsíců univerzálnější DirectX 11? Zeptali jsme se PR společnosti NVIDIA Igora Staňka.

Mirror\'s Edge - NVIDIA PhysX konečně v praxi

Jak se díváte na příchod DirectX 11 Compute? Není to potenciální nebezpečí pro PhysX?

V žádném případě. Na českém internetu se napsala spousta nesmyslů o DirectX 11 Compute jako o konkurenci pro PhysX a bohužel většina z nich vychází z naprosté neznalosti podstaty věci. Srovnávat DirectX 11 nebo OpenCL s PhysX je jako srovnávat jablka s hruškami. DirectX 11 Compute má blíže k programovacímu jazyku, kdežto PhysX SDK + engine je middleware (v podstatě balík připravených  funkcí a knihoven usnadňující programátorům implementaci, aby nemuseli programovat vše na úrovni CUDA/OpenCL/DX11 Compute - pozn. redakce). Pokud někdo tvrdí, že DirectX 11 Compute nahradí PhysX, tak je to podobné jako říkat, že C++ nahradí Natural Motion nebo Speed Tree. Zkrátka už dlouho internetem nekoloval větší nesmysl.

Samozřejmě je možné naprogramovat vlastní fyzikální engine s SDK pod DirectX 11 Compute, ale to není zadarmo, a vývoj vlastního engine i SDK stojí nemalé peníze. Určitě se najdou vývojáři jako Crytek, kteří jsou něčeho takového schopni, ale takových lidí moc není. Momentálně jsou na světě pouze dvě SDK pro herní fyziku, které se používají (PhysX a Havok), přičemž DirectX 11 Compute nebo Open CL to určitě nezmění. Pouze mohou být prostředím, na kterém bude PhysX nebo Havok fungovat, stejně jako tomu je dnes s Cudou.

Pokud se stane, že Intel předělá Havok pro DirecX 11 Compute, tak budeme jenom rádi, protože bude samotný Havok fungovat i na našich GPU, takže budeme podporovat obě nejdůležitější SDK. Na druhou stranu pro nás není žádný problém portovat PhysX pro DirectX 11 Compute úplně stejným způsobem, ale tím samozřejmě netvrdím, že něco takového uděláme, protože bychom byli sami proti sobě. Musíte si uvědomit, že PhysX a jeho SDK bylo od začátku vytvářeno pro hardwarovou akceleraci se zaměřením na vysoce paralelní architekturu jako poskytují GPU. Momentálně je NVIDIA a PhysX team jediná společnost, které má nějaké zkušenosti s podobným vývojem. Na PhysX se pracovalo léta a takový engine s SDK nevzniknou za pár měsíců.

Mirror\'s Edge - NVIDIA PhysX konečně v praxi

Prozradíte nám, jaké další tituly se chystají s podporou PhysX?

Bohužel na takovou otázku nemohu odpovědět, protože po dohodě s vývojáři jsme se rozhodli, že nebudeme zveřejňovat žádný seznam her, u kterých není dokončen vývoj. Naše strategie je vydávat každý měsíc minimálně jeden AAA titul s podporou PhysX. Tento měsíc máme Mirror's Edge, v únoru to bude Cryostasis a dále už bohužel nemůžu nic říci. Jediné co mohu prozradit, že se nemůžu dočkat, až tady bude duben. Na tento měsíc se chystá (pokud se dodrží datum vydání) hra na kterou se osobně moc těším a myslím, že určitě nejsem sám :-).

Na portálu games.tiscali.cz jsem také četl, že 2K Czech potvrdili PhysX pro Mafii 2, takže snad nic neporuším, když se o tom zmíním. Každopádně díky velice silné pozici NVIDIA u herních vývojářů vidím ve PhysX velkou budoucnost, ostatně kontrakty s EA nebo 2K to jen potvrzují.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
297 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 134.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.