kdo-chce-zabit-blu-ray
Zábava Článek Kdo chce zabít Blu-ray?

Kdo chce zabít Blu-ray? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 1. 2009 01:00 98

Seznam kapitol

1. Začátek konce 2. Další hřebíčky do rakve 3. A další. A další... 4. Jak zachránit modré placky?

V poslední době se nám vyrojila celá řada článků, vykreslující budoucnost Blu-ray technologie velmi pochmurně. Prý je "prakticky vyřízený", případně dokonce i PS3 je "téměř mrtvá". Nestavím se davu v tom, že bych se odvážil tvrdit, že je BD technologie živá a úspěšná. Tento dojem v žádném případě nemám. Hlavou mi však vrtá, co se to, proboha, děje...

Reklama

Filmoví distributoři se zajímají jenom o ochrany a nebudou tlačit Blu-ray, pokud v něm bude "díra".

Zajímavé je, že opravdu nepozorujeme velkou snahu vydavatelů vydavatelů tlačit HD filmy osvětou, cenovou politikou, vyzdvihováním výhod a podobně. Místo toho se zdá, že věnují mnohem více pozornosti vývoji nových a nových technologií, které mají chránit obsah před kopírováním. Boj je to marný a nesmyslný - všechny ochrany byly dodneška prolomeny - a i kdyby ne, profesionální pirát si může koupit konvertor HDMI na VGA, který obchází HDCP. To je slabý link řetězce - a jakmile existuje slabý link,

Kdo chce zabít Blu-ray?
i Zdroj: PCTuning.cz
Kdo chce zabít Blu-ray?
i Zdroj: PCTuning.cz

máme možnost vytvořit nechráněnou verzi nahrávky. Ta se pak může šířit všemi myslitelnými kanály, warez servery počínaje a disky přenášenými ručně konče. Jediný, kdo pak má problémy s ochranou, omezující používání, je legitimní zákazník. Jakmile bude v celém procesu jediný slabý článek, je vše ztraceno. Všechno - speciální hardware, DRM obscenity zabudované do nových Windows - jsou nesmyslné. Problém je v tom, že lidé se smíří v případě potřeby i s nižší než HD kvalitou a mnohdy jim postačí i kinoripy. Pokud jim postačí nahrávka z HD kamery, kterou postavíte před plátno, je vše ztraceno. Z toho vyplývá, že celé DRM je zbytečné. Jediným důsledkem, které DRM přináší, je růst nákladů pro mastering, růst nákladů na výrobu a spousta opruzů, který přináší při běžném používání - vyšší zátěž CPU, omezování funkčnosti pro uživatele a podobně. Tuhé DRM v praxi nejenom zvyšuje náklady, ale doslova vhání uživatele do náručí pirátů, kteří mu dodají stejný obsah, ale bez téhle ptákoviny. Pokud chtějí vydavatelé vytěsnit piráty, je daleko efektivnější široká dostupnost a nízká cena - při ceně filmů pod 50 Kč se vůbec nebudete zabývat myšlenkou, kde si to obstarat nelegálně, protože to bude ve finále stejně drahé, ale mnohem komplikovanější.


Problém je v tom, že v BD díra už je, AACS bylo rozlomeno dávno a BD+ rovněž. Stačí si obstarat AnyDVD HD a tento prográmek odstraní jak regiony, tak AACS a BD+ a při přehrávání ani nepotřebujete HDCP kompatibilní systém. Jsme tedy ve stejné situaci, jako u DVD. Znamená to ale něco špatného? DVD bylo rozlomeno dávno a PŘESTO je úspěšné. (Někteří by mohli tvrdit, že PROTO je úspěšné, protože je historicky známé a ověřené, že kopie v první fázi života technologie napomáhají penetraci technologie, zatímco neprůstřelné ochrany penetraci brzdí.) Smysl ochran včetně pitomého HDCP je mi naprostou záhadou - všichni vidí, že piráti formát nezabíjejí, ale vydavatelé mají jakýsi dojem, že by se na tom dalo vydělat více, kdyby se restrikce více utáhly. Jsem naopak přesvědčen, že silné restrikce budou fungovat jako silný incentiv pro posun k jiné technologii. Dobrá ochrana by měla být pro uživatele neviditelná, ale systémy, vyžadující HDCP a nebo dovolující revokaci AACS klíčů, rozhodně zatraceně viditelné jsou.


Dalším docela perverzním prvkem ochrany Blu-ray je BD-Live. To bylo navrženo původně pro stažení "extra obsahu" (proč stahujeme obsah do přehrávače, když je na BD disku 50 GB místa???), nyní se ale využívá k připojení k serveru vydavatele - proč? Za účelem získání statistiky kdy a jak se na film díváte? V praxi tak má BD-Live enabled film tendenci "volat domů" pokaždé, kdy si disk přehráváte. Řada přehrávačů nedovoluje potlačit BD-Live a připojování se "domů" tak zbytečně protahuje čas při načítání disku. Nedovedu si představit žádné pozitivní využití pro diváka, ale kdo ví, třeba distributor zjistí, které disky se používají k veřejné produkci (jedou stále dokola) a nebo v půjčovnách (mění se často přehrávače, ze kterých konkrétní kopie "volá domů").


Co se stane, když si svůj přehrávač odpojíte od internetu, protože se vám "váš malý domácí bonzák" nezamlouvá? To přesně nevím, ale četl jsem docela zběsilé historky o tom, že může dojít k tomu, že starší AACS klíče, které budou prolomeny, lze zpětně revokovat, takže některé filmy nepůjdou přehrát, případně na některých přehrávačích filmy nepůjdou přehrát. A nebo, přesněji řečeno, budou pro přehrání vyžadovat připojení k netu a online autentifikaci. Ušetřím si žerty o tom, že přehrávače by měly mít zásuvky,

do kterých budete povinni dát vzorek krve, moči a stolice, které se volně tradují po netu. Autoři této šílené myšlenky zjevně nechápou, co se stane, když klíč revokují a přehrávání přestane fungovat. Běžní uživatelé to pochopí tak, že se porouchal buď přístroj a nebo nefunguje médium, a budou se dožadovat vrácení peněz, případně se rozzlobí a budou distributora či výrobce žalovat. Ostatně si koupili přístroj, jehož smyslem je přehrávání filmů, ne hájení autorských práv - a v některých civilizovanějších zemích s takovou žalobou uspějí. 


Nicméně si nemyslím, že by excesivní snaha o zavádění drakonických DRM poškozovala Blu-ray, protože dle mého nejlepšího přesvědčení o ní běžný konzument v životě neslyšel. Zatím se o tom ani moc veřejně nemluví. Nepochybuji ale, že pokud se provalí nějaký větší průšvih typu "mnoha lidem přestalo fungovat přehrávání filmů", bude to pro Blu-ray obrovská rána - u DVD se totiž nic podobného nestalo. Moderní DVD přehrávače jsou neobyčejně liberální, přehrávají obsah chráněný, nechráněný, mnohdy jsou region free a Macrovision free. Jak regiony, tak Macrovision jsou totiž atavismus, jakýsi pozůstatek střední doby kamenné, nevím o nikom, kdo by si nahrával z DVD přes analogový výstup. CSS je dávno prolomený a ripování DVD je možné velmi snadno - přesto, jak patrno, to DVD trh nezničilo. Mnoho DVD přehrávačů přehraje i svého arcinepřítele, totiž formát DivX a Xvid - a stále to DVD jako technologii neničí. Proč? V "ekosystému" přehrávání se dosáhlo ekvilibria, existují v něm jak lisovaná DVD, tak přepálená, nahraná z rekordérů a i Divxy. Vše jde přehrát bez problémů a lidé jsou na to zvyklí, často jejich kolekci tvoří směska všech typů médií. Co do přehrávače strčí, to funguje.


Hádejte, co se stane, až zjistí, že nový Blu-ray přehrávač nemusí umět přehrát vypalované Blu-raye, bude se domáhat připojení do netu, může se centrální pokyn deaktivovat a vysoké rozlišení vám může vypnout podle svého uvážení? Myslím, že to může být poslední hřebíček do rakve této technologie. A podtrhuji, se 4% penetrací v USA ještě ani zdaleka nejsme v bodě, kde bychom mohli prakticky ověřovat, jak velký problém to doopravdy bude.



Blu-ray média jsou oproti DVD brutálně předražená.

Kdo chce zabít Blu-ray?
i Zdroj: PCTuning.cz
Kdo chce zabít Blu-ray?
i Zdroj: PCTuning.cz

Blu-ray je logickým nástupcem DVD, protože fyzicky jde o identická média. Infrastruktura pro transport, ukládání apod. médií může být zachována, jenom vyměníme DVD mechaniky za Blu-ray a boostujeme kapacitu 5x až 10x. Poměr cena / kapacita je ale u nich stále velice špatný, médium už více než rok stále stojí od 200 Kč za kus výše a ta nejdražší, padesátigigová, pak 650 korun. Jak moc je nevýhodné zálohovat data na Blu-ray si každý může spočítat sám - a zřejmě taky počítá. Pokud můžeme soudit dle stavu dostupnosti médií na webshopech, poptávka zřejmě asfalt zrovna netrhá, většina médií je "na objednávku". Vzhledem k tomu, jak levné jsou nyní Blu-ray vypalovačky, je to dost šokující. Podle všeho se jich musí opravdu prodávat jenom maličko - a podle mého názoru je to způsobeno JENOM cenou. Žádný jiný problém opravdu nevidím!

Osobně musím říci, že bych na Blu-ray už dávno přešel, plánoval jsem to před rokem, ale naprosto nesmyslné ceny médií mě od toho odrazují. Ne, tak hloupý nejsem, stále dokážu spočítat trojčlenku. Gigabyte na Blu-ray vyjde na 8.50 Kč, na DVD mé oblíbené značky Verbatim pak na 1.30 Kč. Blu-ray je skoro sedmkrát dražší! Jsem ochoten si kapku připlatit za to, že budu mít méně médií, ale pokud nebude 25 GB BD-R médium nanejvýš za 50 Kč s DPH, je to pro mě absolutně nezajímavý formát. Pokud se rozhodnete pro zálohování na harddisk, můžete sáhnout třeba po 1,5 TB Seagate s USB připojením - a to se dá u nás koupit za 3900 Kč s DPH, takže tam vychází (při 1500 GB) gigabyte na 2.60 Kč s daní, Blu-ray je tedy TŘIKRÁT dražší. Páni dovozci! Páni výrobci! Haló! Haló! Pokud si data uložíme pro jistotu na DVA Seagaty, vyjde nás to stále levněji než váš superformát a navíc bude zálohování mnohem jednodušší, protože nebudeme muset přehazovat při vypalování šedesát médií! Slyšíte hlas rozumu? Je tam někdo?!

Dobře. To byly v kostce různorodé příčiny, které blokují Blu-ray v expanzi. Nebudu zde vytahovat na světlo Boží ještě ekonomickou krizi - to je faktor, který dané problémy, zvláště ty spojené s cenou, jenom eskaluje. Cena je sama o sobě příšerná - a pokud lidé nemají peníze a šetří, její vliv se jenom zvětší. Minulý rok ale žádná krize nebyla a Blu-ray se stejně neprodával, takže alespoň v tomto případě je krize z obliga, jí vinu za neúspěch tohoto formátu přičítat nebudu.
Na rozdíl od sýčků si nemyslím, že je tento formát mrtev. Stále se mi líbí myšlenka, že bych mohl zálohovat 50 GB dat na médium a myslím si, že až (pokud) se objeví vysílání v HD kvalitě, pak je logickým nástupcem DVD rekordéru Blu-ray rekordér. A nebo bychom mohli mít rekordér běžný, nahrávající ve stejné kvalitě jako DVD, ale s 5x větší kapacitou - pro seriály ideální. A nebo bychom mohli, konečně, přestat používat LP režim a nahrávat běžně SP a nebo XP. Poličky a pořadače zůstanou stejné... Rozhodně to JE praktické, bezpochyby.
Blu-ray je ohromně ohrožován online službami, které vám dovolí jednoduše streamovat filmy domů - a takový domácí media box s masivními harddisky, na kterých máte své oblíbené filmy, je také ohromně praktický. Přesto si myslím, že pro velké vydavatele je myšlenka online distribuce filmů stále hudbou budoucnosti - je to příliš revoluční a pokud jsou schopni oplácat fyzické médium ochranami ze všech stran, nedovedu si ani představit, co by vyžadovali za ochrany u streamingu. Docela vážně jim hrozí, že by jim piráti mohli vyfouknout "prémiové filmy" v řádu maximálně hodin - dnes to přece jenom pár dní trvá. Navíc streaming vyžaduje internetové připojení, které každý nemá a v potřebné propustnosti ho mít ani nebude, protože ho třeba nechce. Fyzická média mohou vedle streamingu pokojně koexistovat velice, velice dlouho. Přece jenom stáhnout 50 GB dat zabere nějakou chvíli a pro většinu smrtelníků to zatím znamená měsíční limit. Fyzické médium s vysokou kapacitou má tedy stále svůj význam.
Faktem ale zůstává, že Blu-ray ujíždí vlak a progresivní technosmetánkou je považován za již zastaralou technologii.  Jestli se má uchytit až v roce 2012... pánové, to už budou potřeby ukládání dat někde úplně jinde, kdepak 25 GB na médium! To bylo oslnivé před třemi lety. V roce 2012 budou mít velikost 25 GB levné flash klíčenky. Do té doby to podle všeho v klidu stihne ještě nějaký nový (holografický?) formát a mezidobí překonáme s externími disky o kapacitě 4 TB a podobně. Ostatně - podle Mayů do té doby možná stihne i skončit svět (apokalypsa vychází podle jejich kalendáře na 21. prosince 2012), takže se možná tiskové zprávy o tom, že se "Blu-ray konečně uchytil" ani nedočkáme...

Co by tedy museli propagátoři Blu-ray formátu udělat, aby se uchytil? Mají celou škálu možností, takže se na ně opět podívejme na jednu po druhé:

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama