Grand Theft Auto IV - prověří váš hardware | Kapitola 4
Seznam kapitol
Na počítačovou verzi konzolové pecky Grand Theft Auto IV, která se s velkou pravděpodobností stane nejlepší hrou tohoto roku, se asi těšila většina z vás. Hra však kromě obsahu překvapila ještě něčím. Tím jsou neuvěřitelné hardwarové nároky, které posílají do kolen i ten nejlepší současný hardware. A právě o tom bude dnešní článek.
Metodika
Hru jsem testoval v základním nastavení (viz screenshot) s tím, že jsem měnil jen rozlišení hry, texture quality a render quality tak, jak je vždy napsáno v grafu. Testoval jsem okružní jízdou v noci po městě a měřil programem fraps. Testování hraním jsem zvolil proto, že integrovaný benchmark vůbec neodpovídá reálnému hraní. Zatímco v benchmarku máte průměrně 30 fps, hra se při reálném hraní pohybuje okolo 20 snímků za sekundu. Noc jsem pak zvolil kvůli její náročnosti. V noci jsou totiž fps o velký kus nižší než ve dne. Je tomu tak díky světlům u aut, která hází stíny na všechny strany. Testovací sestava je popsána v minulé kapitole.
Už v rozlišení 1280 × 1024 vás hra překvapí svou náročností. Plynule si ji na střední nastavení textur zahrajete až u výkonnějších karet jako je GeForce 9800 GTX+ a podobné. Při tomto nastavení hra zabírá méně jak 512 MB grafické paměti, takže zde problém nehledejte. Nenechte se však výsledky zmást. Jak za chvíli uvidíte, počítač je limitován procesorem. To je však součástí měření, protože sestava by měla odpovídat tomu, co má většina hráčů doma.
Mimochodem všimněte si také, že hra vůbec neškáluje CrossFire. Ovladače nejsou pro hru vůbec optimalizované podobně jako u NVIDIE, která však už zapracovala (viz dále). V těchto grafech jsou však výsledky ze starších ovladačů, tj. 180.48.
Po zvýšení rozlišení na 1680 × 1050 px se fps změní jen minimálně a to u slabších karet. De facto platí to stejné, co výše.
Naopak zvýšení textur na high způsobí problémy kartám, které mají jen 512 MB grafické paměti. Framerate jde rapidně dolů, ukazatel ve hře tvrdí, že hra potřebuje okolo 800 MB paměti na grafické kartě. Naopak výkonných karet s dostatkem paměti se zvýšení detailů téměř nedotkne. Opět jasný ukazatel, že brzdou tu je procesor, nikoliv grafická karta.
Nenechte se zmást rozdílem u HD 4870 a HD 4870 X2. Ten není dán CrossFire. Dvoučipová verze má 1 GB paměti na jádro, zatímco jednočipová pouze 512 MB.
Další zvýšení rozlišení na 1920 × 1200 px jde ve stejném duchu jako předchozí měření. Všechny karty jdou velmi mírně dolů nezávisle na tom, zda mají dostatek anebo málo grafické paměti.
Situace se nemění dokonce ani v rozlišení 2560 × 1600 px. Framerate hry opět poklesne jen o několik o jeden nebo dva snímky u každé karty. Celkově je například rozdíl u GeForce GTX 280 mezi 1280 (textury medium) a 2560 (high) jen pouhých pět snímků za sekundu.