Hlavní stránka Multimédia Flash a MP3 JazPiper UBit: 128k na krku a v uších
JazPiper UBit: 128k na krku a v uších
autor: Kwolek Jirka , publikováno 2.4.2003
Musím přiznat, že původní podnadpis tohoto článku zněl "budoucnost osobních přehrávačů". Jsem totiž přesvědčen, že přehrávačům na bázi rotujících disků (ať magnetických či optických) už pomalu zvoní umíráček. Testovaný osobní disk, diktafon a přehrávač v jednom možná přímo touto budoucností není, určitě však ukazuje cestu kam vše spěje: k osobním futuristickým datovým kuličkám, tyčinkám a propisovačkám. Pojďme se tedy podívat na posla těchto, doufejme dobrých zpráv blíže. {mospagebreak title=Úvod}

Dnes už asi napadne málokoho, že kapacity jako 20, 80 či 120MB byly kdysi vyhrazené pouze velkým a neohrabaným 5" pevným diskům. Kdo by tehdy řekl, že do uzavřené dlaně schováte nejen 512MB ale i jeden GB dat - dnes je to pouze otázka ceny. "USB sticky", USB disky a flash klíčenky patří mezi produkty, které se za minulé dva roky vyhouply prakticky z nuly na výsluni prodeje. Na stejném výsluní se však hřejí i nové mp3 přehrávače... tak proč nespojit oba přístroje v jeden. Mohl by sloužit jako úložiště dat: fotografii, mailů i digitální hudby, kterou by bylo možné navíc i přehrávat. Ještě k tomu přidat nahrávání zvuku a... stop! Tak potud je to je přibližná geneze nápadu který v praxi realizuje námi testovaný typ.

JazPiper UBit (aka MP304)

Ve zkratce:

UBit je 8,5cm dlouhé multifunkční "udělátko": funguje jako mp3 / wma přehrávač (6 až 10 hod.), diktafon (7 - 10 hodin záznamu) a zároveň slouží jako USB disk* (standardních 128MB datové kapacity odpovídá cca 90 disketám, zařízení se po připojení k počítači přes USB chová jako klasický odpojitelný disk). *Přístroj pochopitelně pracuje na bází polovodičových flash pamětí.

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších

Korejský mp3 specialista JazPiper (známé jsou zejména jeho mp3 diskmany) přišel na trh s novou řadou řešení na bázi paměti flash teprve nedávno. Uvítal jsem možnost testovat jedno z nich a sáhl jsem po něčem, co mi připadalo povědomé - po hrajícím "USB sticku". Pro šťouraly: průzkumem na internetu jsem zjistil, že UBit je pouze jedním z mnoha zástupců rodiny stejných "jednovaječných dvojčat" skrývajících se pod různá označení (společným jmenovatelem je čip SigmaTel STMP3410 případně označení mp304). Je tedy možné, že se setkáte s navlas stejným zařízením prodávaným... pod jinou obchodní značkou.

Co dostanete...

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších

Už samotná, elegantní a magnetem zamykatelná krabička - šperkovnice naznačuje, kam přístroj míří - k lidem kteří ocení "mobilový esprit". V balení, kromě vlastního mp3 přehrávače, naleznete jednu alkalickou baterii typu AAA - ta dokáže přístroj pohánět 8-12hod v závislosti na zapnuté funkci (nahrávání je energeticky náročnější) a hlasitosti sluchátek:

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších

Dále je zde užitečný prodlužovací USB kabel (počítač může zůstat klidně pod stolem), manuál a CD s ovladači a utilitami:

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších

Důležitá jsou (pro hudbu především) i sluchátka umožňující vše spojit do formy techno-přívěsku:

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších
sluchátka jsou blíže popsána v kapitole "Hudba" 

V následující kapitole se podíváme na vlastní přehrávač a jeho funkce.

{mospagebreak title=Centrální jednotka ;-)}

Shrněme v krátkosti nejdůležitější vlastnosti přehrávače:

  • přehrává MP3 (32- 320kbps včetně VBR) a WMA (Windows Media Audio),

  • firmware lze upgradovat (tím lze teoreticky přidávat podporu zvuk. formátů),

  • umožňuje nahrávání hlasu (mp3, 32kbps - zabudovaný mikrofon),

  • obsahuje 128MB interní flash paměti - paměť nevyžaduje podporu baterie,

  • LCD displej: symboly + maticová část (96x26),

  • modré podsvětlení displeje, zobrazovaní iD3 tagů,

  • 5 nastavení ekvalizeru (normal / jazz / rock / pop / classic),

  • výstup na sluchátka: 8mW

  • rozhraní USB 1.1, zabudovaný standardní USB konektor

  • UDF, emulace harddisku

  • navigační tlačítko "intelliknob" (vpřed / vzad / pohyb v menu)

  • rozměry 32 x 85 x 21mm

  • hmotnost 29g bez baterii, 35g včetně bat.

  • přímá podpora MS Windows 98SE / Me / 2000 / XP

K dispozici je několik více či méně intuitivních ovládacích prvků.

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších
...hlavním tlačítkem je Play/Stop - slouží také k zapínání a vypínání přístroje
(na displeji skroluje iD3 tag - pokud není tak zde běží DOSový název souboru)

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších
...nastavení hlasitosti, blokování tlačítek (Hold) a sluchátkový konektor

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších
...intelliknob - navigační tlačítko je možno zmáčknout

Displej nepatří mezi silné stránky tohoto přehrávače - není totiž nijak dobře čitelný (ke kvalitním mobilům má poměrně daleko). Situaci poněkud zlepšuje modré podsvětlení ve stylu hodinek s osvětlením "indiglo". Osvětlení se po nastaveném čase automaticky vypíná. Poněkud pochybnou vychytávkou je zobrazení spectrum analyzéru - ten se na displej po čase vždy "vnutí" místo užitečnějšího skrolování iD skladby.

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších

V další části se podíváme na zvukové vlastnosti přístroje.

{mospagebreak title=Zvuk: přehrávání a nahrávání}

Zde mi přehrávač připravil dvě milá překvapení. Prvním byly sluchátka kombinované s řetízkem na krk.

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších

Vodiče sluchátek "špuntů" totiž putují část trasy uvnitř řemínků tohoto přívěsku. Pokud si sluchátka vyndáte z uší (což je častý úkon) nespadnou vám příliš nízko - pouze cca na ramena.

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších

Celá sada je natolik bezproblémová že ji lze nosit prakticky stále (i když okolí to může skutečně docela vytáčet). Písničky jsem si takto dokonce pouštěl i v autě.

Dodaná sluchátka jsou zvukově poměrně kvalitní (na PortaPro pochopitelně nemají) - lze je však, díky standardnímu konektoru, kdykoliv nahradit jinými.

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších

Úroveň hlasitosti "na maximum" je překvapivě vysoká - zvláště když uvážíme, že se hraje z baterie AAA. Momochodem, v průběhu mého testu mi dodaná baterie vydržela cca 7.5h provozu což je poněkud méně než uvádí výrobce. V této situaci je uvažování o akumulátorech zcela na místě...

Formáty

Dodaný přístroj neměl s mou knihovnou mp3 problémy. Do 128MB se vejdou cca 2CD zkomprimované do formátu MP3 (uvažujme bitrate 128kB nebo VBR 64-196), případně 3CD uložené ve formátu WMA. Přístroj zvládá datové toky od 32kbps až po 320kbps včetně VBR (měnitelný bitrate, Variable Bitrate) - v případě VBR však poněkud váhá se zobrazením délky skladby. Poznámka: Přehrávač nemá funkce umožňující pokročilejší management přehrávání... postupuje vždy lineárně - přehrává od prvního souboru k poslednímu, což u této kapacity příliš nevadí.

Kvalita výstupu

Výrobce zvukového procesoru (SigmaTel) uvádí tyto hodnoty:

  • harmonické zkreslení <0.05% THD
  • DAC: 18-bit, Sigma-Delta technologie
  • Line-in to Line-out SNR >90 dB
  • takt procesoru DSP 65MHz max.

Při bitrate 160kbps a vyšším je kvalita zvuku skutečně překvapivá (zkoušeno připojením na Hi-Fi sestavu). Subjektivně lze říci, že zvuk je zde lepší, než to co "leze" z méně kvalitních integrovaných kodeků!

Diktafon

Tato velmi slibná funkce (přístroj zvuk zachycený mikrofonem komprimuje UBit do mp3 s nízkým datovým tokem a ukládá ho do adresáře VOICE - přehrávání / posílání zvuku pomocí počítače je tedy hračkou) je značně omezená tím, že nahrávání lze aktivovat pouze vyvoláním položky menu - zapomeňte tedy na rychlou přímočarou obsluhu na úrovni klasických diktafonů. Také kvalita mikrofonu je průměrná (zabírá zvuky v okruhu max 3-4m).

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších
mikrofon je podobný typům které se používají v mobilech...

Na druhou stranu na prázdný disk se vejde až impozantních 10h (!) záznamu. Který běžný diktafon to umí?

{mospagebreak title=Data a software}

K PC lze přístroj připojit přímo a bez kabelu, použít lze i dodávanou USB prodlužovačku, takže nemusíte při každém "ládování" dat či mp3 klekat si pod stůl.

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších
...sezame (tedy USB) otevři se...

UBit komunikuje s počítačem pomocí rozhraní USB 1.1 - není to sice tragédie (běžný 4MB song se nahrává 12s)... časy se však sčítají a tak naplnění celé paměti může trvat i 6 minut. Rozhraní USB 2.0 by tuto dobu jistě značně zkrátilo (otázkou je, jak rychle lze plnit paměť typu flash).

Výhodou je, že přehrávač se i bez instalace ovladačů jeví ve Windows 2000 i XP jako odpojitelný harddisk (pro Windows 98 jsou k dispozici odpovídající ovladače).

Na CD je několik utilit a servisních programů:

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších

Zdálo by se, že nejdůležitějším programem je "plnič" Player:

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších

Ve skutečnosti je přehrávač velmi citlivý na přerušení flashovaní. Stálo se mi, že v takové situaci zcela "vytuhl" a pomohl mi poměrně složitý obnovovací proces (postup je zde - německy, v pdf), kdy se disk musel přepnout do režimu podobného nouzovému režimu - pak se mi hodily i dodané utility.

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších

JazPiper UBit: 128k na krku a v uších
...flash disk lze formátovat pouze dodanou utilitou!

Závěr

K testovanému "osobákovi" (mohu tak nazvat osobní přehrávač + USB disk?) mohu pouze dodat: jen více a houšť takových přístrojů! Za těch několik dní mi skutečně přirostl jak k srdci tak k počítači ale i "k uším" (CD diskmany jsou pro mně moc velké - JazPiper UBit je mnohem více "šik", navíc se vejde i do kapsy a je odolný vůči vibracím). Pokud ještě uvážím jeho funkci jako výměnného disku... není co řešit. Tedy přesněji řečeno, nebylo by co řešit, nebýt poněkud vysoké ceny - ta se pohybuje kolem 4600Kč bez DPH (5600 s DPH) a to je myslím celkem dost.

Klady

  • kapesní provedení
  • 128MB - flash
  • diktafon, až 10h záznamu
  • přehrávání mp3, wma - výborná kvalita zvuku
  • sluchátka integrovaná v řemínku

Zápory:

  • jen 128MB
  • ovládaní diktafonu
  • nepřehledný displej
přehrávač mp3 - hodnocení hodnocení (max. 5)
datová kapacita: 3
zvuk: 4
výdrž / baterie: 3
kvalita provedení: 4
cena / výkon: 2
design, ergonomie: 3.5
CELKEM 3.25 (dobrý)

JazPiper UBit zapůjčila firma Abacus Ostrava, děkujeme!

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
2.4.2003 05:45:18   0.0.0.xxx 1313
128k v kapse, hmm.
2.4.2003 11:32:49   0.0.0.xxx 1313
To ze nema rozsirene navigacni funkce myslite ze se neda sestavit playlist nebo ze se neda posouvat mezi skladbami ?
2.4.2003 11:34:38   0.0.0.xxx 1213
Dlouha doba nahravani a mala pamet. Az budou mit podobna zarizeni minimalne 1GB za priblizne stejnou cenu, da se nad podobnym kouskem premyslet. Zatim je to jeste v plenkach... Prozatim je to draha sranda.
2.4.2003 11:41:14   0.0.0.xxx 1312
Kupoval jsem pod stromecek totez pod nazvem Unitech MP3 Player ve VO extrapoint (Karma), viz http://www.extrapoint.cz/asp/pricelst/product.asp?KOD=DHUTMP304128 . Spokojenost. Vestaveny EQ by mohl byt vyraznejsi, ale to je spis problem dodavanyc spuntu. Posuv po skladbach jde tam i zpet prave tou packou. Jediny rozdil - myslim, ze vyadoval ovladac, bud to bylo starsimi Win nebo jinou verzi FW.
2.4.2003 12:59:34   0.0.0.xxx 1312
Hele nevim.Proc si vubec kupovat nejakej mp3 plejer,kdyz jsou daleko lepsi vychytavky.Mam na mysli MD plejer.Ja takovy mam,na jeden disk se vleze 200Mb,pokud umi LP4,tak tam 5CD v pohode nacpete.Disky muzete dle libosti menit.Doma je je nahraju(usb 32x)a je to za par minut.Navic kvalita je stejna,a podle meho subjektivniho nazoru mnohdy lepsi,ale co je NEJ!!!na 1tuzkovou baterku prehraju 56hodin.To mluvi samo za sebe.Rozmery jsou vetsi,ok,ale ne zase tak moc.Urcite mensi nez mala penezenka.Preskakovani treba pri behu tu taky neni,tak proc do toho nejit.Ty mp3 prehravace jsou podle me jen marketingovy tah.Porad rikali jak to je zakazany (Jasne jen pro vlastni potrebu,ha ha ha...) a pak na to udelaji prehravac. Osobne na MD nedam dopustit,cenou je taky tak na stejno.
2.4.2003 13:09:56   0.0.0.xxx 1211
Nějakej odkaz na konkrétní výrobek by nebyl? Taky mi připadá ideální kombinace MD a MP3... Ale když už MD, proč ne 8cm CD, které jsou vypálitelná na (takřka) všech CD-R mechanikách? Jakou má MD faktickou datovou kapacitu?
2.4.2003 13:43:40   0.0.0.xxx 1212
160mb myslim..
2.4.2003 13:55:18   0.0.0.xxx 1212
Tak s timhle moc nesouhlasim. Dva roky jsem mel MD od Aiwy - než mi odešel do křemíkového nebe. Teknrát mě stál 11 000 a byl jsem z něho fakt unešený. Teď jsem si pořídil za 5800 mp3 přehrávač o Iriveru - ifp 180 se 128MB (dělají se i 256 a 512)- podle mě historicky první a zatím poslední mp3 přehrávač, o kterém ma cenu uvažovat. A jsem s ním absolutně spokojený. Nechápu, jak jsem s MD mohl žít. Narozdíl od MD, který trhá kapsy(170g) má Iriver nějakých 45g včetně AA baterky. Navíc je malinkatý, s hezoučkým displejem, radiem a perfektním zvukem. A je určitě daleko odolnější vůči mechanickému poškození. Na druhou stranu pro lidi - kterí chtěli sebou nosit spousty hudebních alb na cesty je minidisk stále výhodnější varianta.
2.4.2003 16:00:27   0.0.0.xxx 1212
Posouvání skladeb, dokonce rychlo převíjení ve skladbách funguje. Chybí však playlisty takže zapomeňte na to, že vytvoříte nekolik "hudebních setů".
2.4.2003 20:19:41   0.0.0.xxx 1212
to prave pouzivam, jedine co mi "vadi" jsou prodlevy pri zapnuti (roztoceni cd apod) a brutalne nizka vydrz. O 56 hodinach si muzu jen nechat zdat. Vetsina 8cm prehravacu ma 2xAAA a ty maji bohuzel desne malou kapacitu
2.4.2003 20:22:03   0.0.0.xxx 1313
jenze 128MB je desne malo, ani 256MB neni zazrak, nejlip tak 512MB, ale to aby clovek vykradl banku )
3.4.2003 08:00:57   0.0.0.xxx 1312
No ja mam 3/4roku MD Sony MZ-N505 type-R,pravda neni z ČR,ale videl jsem na nej recenzi ve stereo&video,tak se asi sehnat da.Ja za nej dal 160$,coz je jeste mene nez ty za tvuj MP3 a jak jsi psal o te vaze,tak i mobil ma casto mnohem vic nez 170g a na roztrhnuti kapsy...ja tam obcas nosim i 2l flasky a zatim je mam v poradku.Pro me je ale podstatne,ze muzu menit disky,kazdodeni poslouchani pri ceste do skoly a po meste-mesic tam mam 1tuzkovou baterku(stejne nabijeci ;o))) )a nepreskoci pac ma G-protection. Nahravat muzu snad z cehokoli(USB,OPT,jack),podpora ID3 atd,rozdeleni pisni do skupin a jednoducha editace.Muzu si to hodit i do stolniho MD(musi podporovat LP4).Pro fajnšmekry-kamos si koupil(opet v USA)o model lepsi Sony,ktery je i vodotesny(zkouseli jsme a je)stoji asi 190&,ale je mozne ze uz mene,staci se mrknout na sony v USA a nechat si to poslat,dnes to neni problem.Shrnuto,krome vahy MD nema konkurenci.
3.4.2003 08:12:24   0.0.0.xxx 1212
nekdo tam chtel nejaky odkazy
toto je na muj-mam teda stribrny :o)) http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERS HOP.enfinity/eCS/Store/en/-/USD/SY_DisplayProductInformation-Start;sid=O0TusRXsebDuhStn5mTkulrjzU3SjX-oGgA=?CatalogCategoryID=&ProductID=xq4KC0%2e NX7cAAAD0CKMXh0jq&Dept=pa

ale na www.sony.com ( http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity /eCS/Store/en/-/USD/SY_BrowseCatalog-Start;sid=O0TusRXsebDuhStn5mTkulrjzU3SjX-oGgA=?CategoryName=pa_Walkman_MiniDiscWalkman )je najdes vsecky,teda od sony,samo je jich na trhu vic.Treba Aiwa, ze :o))Navic musim opravit cenu.Muj stoji 130$ a ten vodotesny uz 150$ jak jsem prave zjistil...
3.4.2003 10:45:07   0.0.0.xxx 1313
LP4 nema zrovna velkou kvalitu, kdyz to clovek nehodla poslouchat za jizdy v metru, tak to slysite. A z Minidiscu ty data nikdy zpatky nedostanu. Kdyz nemate NET MD, tak to nahrava jednorychlostne... Kdyz uz si vytvarim MP3 ze svych CDcek, tak se mi nechce je skladovat na disku, jelikoz tyhle prenosny Flash, MD musite plnit vlastne pokazdy znova... To si to rovnou vypalim na CD a mam sest hodin muziky na jednom disku a kdyz chci novej mix, tak si to proste stahnu z tech CD a vypalim si zase neco novyho. Pravda je, ze MD a asi i ty flashe maji velkou vydrz, MD primo neuveritelnou :-).
4.4.2003 01:34:29   0.0.0.xxx 1312
Taky sem na nalehani a rady kamarada podlehnul a poridil si MD prehravac. Ale momentalne navic nemam MD rekorder. Navic mi pripada nejjednodussi bud diskmen, nebo diskmen s prehranim mp3. Takze jestli nekdo ma zajem o MD prehravac Sony MZE33, ozvete se na mail. Je s 10 mediama za vyvolavaci cenu 2000,-
4.4.2003 09:24:41   0.0.0.xxx 1312
Co sa tyka ochrany prav je na tom mp3 player presne tak isto ako MiniDisk... Kopirujes pre osobnu potrebu. Alebo to snad niekomu predavas? Navyse ja mam archiv v mp3, a do tohto to staci okopirovat, na md je to treba konvertovat nejakym tym sony softom, ktory dost otravuje a dokonca maze tvoje mp3 po nejakom case!!! (toto mam ale iba z druhej ruky, takze mozes ma opravit) A co je na mp3 prehravaci omnoho lepsie, ako na MD, je to, ze na nom prenesieh hocijake (lubovolne) data, nie len hudobne, takze napr aj nejake fotky, nejake tie dokumenty, diplomku, nejake osobne zaznamy, alebo prezentaciu.. proste hocico, co sa tam vojde... toto na md asi nenahras, ak ano, rad sa poucim... nieco take male s moznostou nahravat lubovolne data by som bral...
4.4.2003 20:01:01   0.0.0.xxx 1211
Hmm, MD ma vyhodu, ze vie kvalitne digitalne nahravat. MP3player ma vyhodu, ze sa daju stahovat nahravky spat do PC. Ale preco uz konecne nevyrobia pristroj, ktory skombinuje obidve funkcie.
6.4.2003 11:02:07   0.0.0.xxx 1112
Cau, takze se mi taky stalo, ze Jaz zatuhnul a nesel nahodit. Je potreba vyndat baterku, napojit ho na USB, pak baterku zandat, par sekund podrzet tlacitko na prehavani a zacne reagovat. Pak je ale nutne naformatovat znova flash pamet. Snad vam to pomuze .. chvili mi to trvalo a docela me to vydesilo
6.4.2003 11:36:00   0.0.0.xxx 1211
Co znamená těch 128k v nadpise?
7.4.2003 08:09:49   0.0.0.xxx 1212
a jsem s nim velmi spokojeny...

JazPiper UBIT 128MB, ID3 displej
http://www.cybex.cz/produkt.asp?scut=non-jazpierubit128
7.4.2003 08:17:02   0.0.0.xxx 1213
v necem s tebou souhlasim, tak jsem byl velky fanda do MD. Ale podle mne to SONY s NetMD walkmany zase podelalo. Jejich paranoidni kontroly autorskych prav, kdy si muzes z PC jednu nahravku ulozit max na SVE 3MD a hlavne, ze nemuzu do PC stahnou sve vlastni veci z MD, ktere na nej byly nahrany na MD decku, to je proste ulet. Jedine dobre je SimpleBurner, kde cca 24x rychlosti pres usb dostanu na MD hudbu z CD. Ale jinak je to naprd, protoze pokud chci na MD dostat MP3/WMA, dojde samozrejme nejpreve k dekodovani a pak enkodovani do ATRACu. Takze dvoji komprese a to na kvalite hudbe moc neprospeje. Proste by SONY mohla o par $ zdrazit NetMD a dat do nich HW decoder MP3/WMA, ten cip stoji pa supu a audio stream ktery vycita z MD klidne muze pustit do ATRAC nebo MP3 encoderu. Ale oni jsou jesitni, maji svuj nestandardni ATRAC, ktery temer nikod nez SONY nepouziva a tim to pro ne konci

Myslenka MP3 na MD je dobra, ale realizaci SONY podelalo. Snad to napravi v dalsich modelech.

7.4.2003 08:32:40   0.0.0.xxx 1313
BTW ja (jelikoz nejsem zadnej diskofil, co neda bez ucpanejch usi ani ranu) jsem si radsil poridil za stejnou cenu klasicky USB Flash Disk pro USB2.0 s kapacitou 0.5GB (1GB jsem videl jen pro USB1.1). Co v clanku chybelo, jsou prenosovky: FD pres USB2.0 dela teoreticky 7MB/s pri cteni a 2MB/s pri zapisu, prakticky pak mereno v TotalCommanderu je to tak 1.5 a 6.5 MB/s, coz (zvlaste to cteni) neni tak zle. U USB1.1 to dela cca 600kB/s a 1.5MB/s teoreticky, coz je IMHO docela rozdil.
7.4.2003 12:37:13   0.0.0.xxx 1213
Je to výrazně horší nez DIVA od DAISY. Testoval jsem obojí a dopadla o řád lepší. Prodává ho CZECH COMPUTER http://www.czechcomputer.cz, ale do ČR ho myslím tahá TNTRADE http://www.tntrade.cz.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.