stalker-shadow-of-chernobyl-vykon-grafickych-karet
Hry Článek STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet | Kapitola 3

Z. Obermaier

Z. Obermaier

27. 3. 2007 01:00 97

Seznam kapitol

1. Byl - nebyl, jednou jeden S.T.A.L.K.E.R. 2. Nastavení hry 3. Herní testy 4. Tipy na závěr...

Po dlouhých letech čekání konečně v těchto dnech přichází na trh tato velmi očekávaná hra. I přesto že autoři byly doslova donuceni hru už vydat, aniž by stihli implementovat všechny slíbené vlastnosti hry, představuje tato hra pro mnohé uživatele splněný sen. Jak si s tímto počinem poradí dnešní grafické karty je předmětem dnešního článku.

Reklama
STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

Veškeré testy proběhly pomocí time-dema které jsem osobně dostal od vývojářů hry. Nepřišel jsem na způsob jak "dema" vytvořit vlastní ale ty co mám k dispozici jsou více než dostačující. Samotné testování spočívá v nakopírování "dema" do adresáře se "save" pozicemi a spuštěním příkazu Demo_Play z konzole, pak už jen měřím fps pomocí Fraps. Všechna měření jsem udělal dvakrát ale výsledky se lišili opravdu minimálně.

Hru jsem testoval ve dvou různých herních prostředích, uvnitř budov a mezi zástavbou a pak ve volné krajině, výsledky obou prostředí jsou značně rozdílné, což uvidíte sami v grafech.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

Náš první graf představuje výsledky hry při maximálním možném nastavení s použitím high-endových grafických karet. Výsledky jsou průměry hodnot a mohlo by se tedy zdát že na všech těchto kartách je hra plně hratelná, což ovšem není úplně pravda - což ukáže následující graf.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

Na volných prostranstvích, kterých si mimochodem v této hře užijete více než městských lokací, jsou karty GeForce řady 8800 jasnými favority a pokud vlastníte jednu z těchto karet nemusíte se bát si hru vychutnat skutečně na maximum. Stejně na tom jsou i majitelé posledního modelu společnosti ATi, Radeonu X1950XTX i s ním je hra plně hratelná a počet fps je dostatečný. Zcela markantně ale propadl velmi cenově výhodný Radeon X1950Pro, ten prostě na hru v plných detailech s dynamickým nasvícením nestačí.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

V městských lokacích už výsledek není tak pěkný jako v předešlém grafu. Všechny grafické karty se v minimálních fps propadají k hranici 30 snímků, což je sice ještě plně hratelná hranice fps ale už to není úplně ono a hra občas "zaškobrtne". Oba Radeony se ukazují jako slabé, kdy jejich hodnoty minimálních fps klesají místy pod úroveň hratelnosti. Osobně doporučuji pro všechny tyto karty "ubrat" trochu na nastaveních trávy, viditelnosti a dalších nepodstatných nastaveních, fps tím rapidně poskočí výše a na kvalitě hry to nikdo nepozná.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

V testu slabších grafických karet na středním nastavení už rozdíly mezi venkovními a městskými lokalitami nejsou tak velké jako tomu bylo v případě vysokých detailů hry. Všechny testované karty si s hrou poradili celkem důstojně a jejich výsledky jsou velice podobné. Následuje opět graf detailních počtů fps.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

Na volných prostranstvích a při cestě mapou k danému cíli nebudete mít s těmito kartami žádný problém. Všechny karty si udrželi hodnoty fps nad 35 a na všech je hra při tomto nastavení plynule a bez potíží hratelná. Zjistil jsem že nastavení Medium a High je vcelku podobně náročné a žádný propad výkonu se nekoná, proto klidně místo Medium použijte i High.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
i Zdroj: PCTuning.cz

Výsledky v městských mapách kopírují trend grafu celkových hodnot, rozdíly jsou minimální. I zde vidíme že všechny karty obstály na výbornou a na všech je hra plně hratelná, fps neklesá v žádném případě pod 35 snímků. Za zmínku snad jen stojí opravdu malý výkon Radeonu X1950Pro, který byť není na trhu dlouho jen tak tak uniká třeba i velmi staré kartě GeForce 7800GS do AGP portu.

Z měření plyne jasný závěr, hra i na velmi výkonných kartách v určitých momentech "zaškobrtne" a i absolutní high-end ztratí na moment dech. Ovšem pokud mírně slevíme na nastaveních, hře to velice pomůže a výsledky budou radikálně lepší. Co se týče slabších karet, tak ty při správném nastavení úrovně detailů hry podávají velmi dobré výkony a hra je na nich v rámci jejich možností velice dobře hratelná. S prvním opravným patchem hry se očekává razantní optimalizace směrem k lepším výkonům, tak budeme doufat že to tak skutečně bude.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama