Hlavní stránka Multimédia Digitální TV STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
autor: Z. Obermaier , publikováno 27.3.2007
STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet

Po dlouhých letech čekání konečně v těchto dnech přichází na trh tato velmi očekávaná hra. I přesto že autoři byly doslova donuceni hru už vydat, aniž by stihli implementovat všechny slíbené vlastnosti hry, představuje tato hra pro mnohé uživatele splněný sen. Jak si s tímto počinem poradí dnešní grafické karty je předmětem dnešního článku.


V této kapitole se podíváme podrobně na možnosti nastavení této hry. Nabídka je vcelku bohatá a proto se dá kombinovat velmi mnoho různých variací nastavení.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet

Takto vypadá první pohled na obrazovku nastavení. pro zvětšení na skutečnou velikost klikněte na obrázek. Základní nabídka sestává z voleb: Video, Sound, Game a Controls. My se podíváme pouze do záložky Video.

Základní nastavení

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet

První záložka je Render - zde nastavujeme zapnutí osvětlení ve hře. Možnosti vidíme na obrázku, jsou to tyto: Static lighting - statické světlo, nenáročné na grafický hardware. Object dynamic lighting - dynamické osvětlení pouze objektů v pohledu hráče, náročné na výkon grafické karty. Full dynamic lighting - Plné dynamické osvětlení scény - brutálně náročné na výkon grafického systému. Poslední volbu nechejte zapnutou pouze s absolutním high-endem na poli grafických karet.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet

Následují tři obrázky-výřezy představující zmíněná nastavení (všimněte si stínů, detailů tlakové láhve a struktury stěn). Pro zvětšení klikněte na náhledy.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
- Static lighting -

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
- Dynamic object lighting -

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
- Full dynamic lighting -

Jak je zřejmě patrné z obrázků nejedná se v této položce pouze o efekt světla ale o jakýsi soubor několika efektů, např. Bump mapping a dalších které dohromady tvoří podstatnou obrazovou stránku hry. Vypnutím "dynamického osvětlení" nepřijdete jen o světlo ale i o spoustu detailů a detailních vizuálních efektů.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet

Dalším nastavením je volba Quality settings: jak ukazuje obrázek zde je také několik možností, minimum, low, medium, high, maximum. Pokud v první volbě nastavíte statické osvětlení můžete si zde nastavit značně lepší úroveň, ovšem ani volba maximum při vypnutém dynamickém světle nevykompenzuje ztrátu detailů které způsobí vypnutí osvětlení. I tady se samozřejmě podíváme jak vypadá hra při těchto nastaveních. Při nízkých úrovních nastavení nelze dynamické osvětlení zapnout. Kliknutím obrázky opět zvětšíte.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
- Low + static lightning -

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
- Medium + static lighting -

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet
- Maximum + full dynamic lighting -

Obrázky nemá smysl nějak zvlášť komentovat, maximální možné nastavení je skutečně velmi pěkné a dává hře zcela jiný rozměr než na prvních dvou obrázcích. Ovšem takto si hru vychutnáte pouze pokud budete akceptovat její krvavé hardwarové nároky a na grafické kartě nebudete v žádném případě šetřit.

STALKER Shadow Of Chernobyl - výkon grafických karet

Další volby se otevřou po kliknutí na tlačítko Advanced. První posuvník - Vision distance určuje vzdálenost na jakou uvidí hráč do dálky, další volba Objects details určuje míru detailů prostředí, Grass density nastavuje hustotu travního porostu. Textures detail je jasná volba která nastavuje hloubku detailů textur. Následují volby pro vylepšení obrazu Anisotropic filtering a Antialiasing, první volba ve hře funguje ale druhá ne. Dle výrobců hry nastavení úrovně AA engine hry nepodporuje, tudíž nechápu proč tu tento posuvník vůbec je.

Volba Sun shadow zapíná a vypíná sluneční stín, Grass shadow určuje jestli bude zobrazen stín trávy. Zajímavá položka je Lighting distance, která určuje jak daleko budete ve hře svítit například baterkou. NPC flashlights zapíná možnost aby postavy které ve hře potkáte byly automaticky osvětlené a nebo ne. Poslední volbou této stránky je kvalita stínování Shadows quality. Pokud ještě stránku posunete dolů najdete už jen volbu vertikální synchronizace.

Jak vidíme možnosti nastavení jsou velmi široké a každý si na základě výkonu své grafické karty určitě najde kompromis mezi kvalitou a výkonem aby byl s obrazem v rámci možností spokojen. Několika tipy se k nastavení vrátím v závěru.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
531 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 253.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.