provozovatele-z-apvts-se-dohodli-na-reseni-problemu-presmerovani-linek
Zábava Článek Provozovatelé z APVTS se dohodli na řešení problému přesměrování linek

Provozovatelé z APVTS se dohodli na řešení problému přesměrování linek

Docekal

Docekal

22. 2. 2005 00:00

Na tiskové konferenci (o které jsem bohužel nevěděl lautr nic) představilo APVTS řešení problémů zneužívání "976" linek. Skvělý dárek k dvouletému výroči dialerů

Reklama

Tzv. služby zprotředkování přístupu se zvláštním tarifem (976) se staly mediálním hitem před dvěma lety (a bez trochy skromnosti se přiznám, že jsem tehdy byl prvním, kdo v rámci DigiWeb.cz tuto problematiku odkryl). Vlna podvodných dialerů zaplavila český Internet (některé z nich pocházely dokonce od českých firem a využívaly zhusta služeb jednoho z alternativních operátorů) a zanechala po sobě řadu lidí se závratnými telefonními účty - výjimkou nebyly ani desítky tisíc "provolaných" korun a tehdejší rekord byl 113 859 Kč.

APVTS paradoxně trvalo dva roky, než se dohodla na základní pravidlech, které (teoreticky) budou muset dodržovat operátoři - tato pravidla by měla znemožnit, aby se zákazník příliš snadno ocitl na lince tarifované vysokým minutovým poplatkem. A taky aby na této lince zůstal viset třeba několik hodin. Je pochopitelné, že někteří z alternativních operátorů na aktivitách spojených s přístupem k Internetu přes linky se zvláštním tarifem velmi vydělali (někdo přece musel poskytovat konečné řešení, že). A je tedy také pochopitelné, že výsledné řešení je "z nouze ctnost" a výsledek několika let usilovného lobingu a antilobingu.

Proto je také možné, že k cílům rozhodnutí APVTS sděluje Svatoslav Novák, předseda APVTS, toto: „Cílem hledaného řešení bylo zprůhlednit způsob poskytování služeb se zvláštním tarifem pro koncového zákazníka a zároveň nastavit pravidla mezi poskytovatelem přístupu, propojeným operátorem a poskytovatelem služby. A to se naší ekonomické komisi určitě povedlo – samozřejmě také díky kompromisům všech zúčastněných stran.“

Co tedy APVTS vymyslelo?

„Za nejcennější na dohodě operátorů považuji především transparentní a důvěryhodný způsob definice služby pro jejího koncového uživatele. Plné podmínky pro použití služby musí být zobrazeny v českém jazyce včetně jména a sídla, telefonního a e-mailového spojení na provozovatele služby, musí být uvedena cena za minutu spojení vč. DPH a informace, že spojení bude ukončeno po dosažení časového nebo korunového limitu. Navíc služba nebude spuštěna pokud nedojde k nastavení dialogového tlačítka SOUHLASÍM S CENOU SLUŽBY, kde bude souhlas zákazníka vyjádřen zaškrtnutím checkboxu.“, uvádí Miroslav Řezníček, předseda ekonomické komise APVTS.

Kde je ten háček?

Pan Ing. David Stádník, předseda ČTÚ, uvítal předložené řešení a doporučil jej jako standard, který by měli akceptovat všichni operátoři na českém trhu.

Háčků je pochopitelně hned několik. Dohodnuté řešení se týká pouze operátorů sdružených v APVTS a pochopitelně nijak neřeší situaci dialerů využívajících zahraniční telefonní čísla. A už vůbec neřeší podvodné dialery. A v neposlední řadě, předpokládá, že se všichni budou chovat 100% poctivě (provozovatelé) a 100% zodpovědně (uživatelé). Zejména skupina uživatelů je v tomto ohledu specifickou kategorií - ochotně totiž stisknou jakákoliv tlačítka, kde je napsáno "ANO" nebo "YES" - jsou tak naučeni z práce i z domova.

Osobně tedy řešení APVTS sice hodnotím jako konečně něco pozitivního (bohužel, čekat dva roky mi přijde jako krajně nepřijatelné), ovšem bez většího praktického dopadu. A pokud si navíc několikrát přečtu, co na to říká regulátor (viz box vpravo), tak už snad nebudu nic dodávat.

Co doporučit potenciálním obětem?

Pokud používáte vytáčené telefonické připojení (klasický modem či mobilní připojení), nebo máte podobné připojení ve svém počítači jako alternativu, jste potenciální oběť - samozřejmě zpravidla za podmínky, že používáte Microsoft Windows (dialery se v Linuxu z pochopitelných důvodů nevyskytují). A abyste předešli přerodu z potenciální na skutečnou oběť, měli byste pro to něco udělat. Řešení od APVTS vám nepomůže, stejně jako nepomůže Voodoo ani prasečí nožičky.

Požádejte svého telefonního operátora o zablokování všech hovorů na čísla se speciálními tarify (službu poskytují operátoři často zdarma, nová legislativa jim to navíc uloží) - tím předejte situaci, kdy nějaké dialerové "zvířátko" začne ve vašem počítači úřadovat. Případně vytáčené připojení zcela zrušte (v mnoha případech je to pochopitelně nemožné, nic jiného totiž není k dispozici).

Samozřejmě, pokud používáte dialer vědomě (například pro přístup k dospěláckému obsahu), nebudete si mocí stěžovat, až vás v budoucnu nějaký dialer vypeče ...

Zajímá-li vás otázka dialerů více, mohu doporučit stránky Sdružení na ochranu spotřebitele s adresou http://dialery.spotrebitele.info/

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama