Hlavní stránka Multimédia Elektronika Úvaha: Papír je v koncích, digitální čtečky nastupují
Úvaha: Papír je v koncích, digitální čtečky nastupují
autor: Michal Rybka , publikováno 23.3.2012
Úvaha: Papír je v koncích, digitální čtečky  nastupují

Čekali jsme to už hodně dlouho a tenčící se prodeje knih a časopisů jasně ukazovaly trend a směr. Minulý týden jsem ale pochopil, že papír už nezvratně skončil a přichází už jenom fáze pozvolného dojezdu a vyhasínání. O smrti papíru mě nepřesvědčily trendy ani statistiky, ale výjev, který jsem uviděl v metru.


Vypadá to totiž opravdu tak, že papír skončil v nejvyšší tichosti už před několika lety a dneska už jenom „dojíždí“. Technologie končí ve chvíli, kdy je jasným způsobem překonána a stává se z ní „legacy tech“, přičemž může dojíždět opravdu dlouho. Takové diskety dojížděly dvacet let – a to neměly skoro žádnou historickou tradici. Seriózní noviny a velká spousta časopisů jsou jednoznačně na klesající trajektorii a míří definitivně do zapomnění, přičemž ještě nějakou chvíli budou koexistovat se svými internetovými verzemi, než jejich fyzická forma zcela zmizí. Jsme ale ve fázi, kdy tato změna vypadá jako už zcela neodvratná.

Úvaha: Papír je v koncích, digitální čtečky  nastupují

Pád knih je nenápadnější, protože „padají z malé výšky“, jejich zánik ale bude pomalejší. Stanou se prestižními objekty, budou kvalitnější a trvanlivější, takže jejich cena bude paradoxně naopak růst. Bude to spíš sběratelský a památeční objekt, asi jako jsou dneska pamětní medaile. Vy sami si budete moci udělat knížku na míru a udělat z ní originální a unikátní dar. Déle přežijí speciální knihy, jako jsou cvičebnice, protože k úplné digitalizaci školství nedojde během pár let. Peníze naproti tomu patrně dlouho nevydrží – některé země, jako je Švédsko, už uvažují o úplném opuštění fyzických peněz.

Určité formy tiskovin vydrží výrazně déle, hlavně reklamní tiskoviny jako letáky, ale taky atypické věci, jako polepy aut či prodejen. To je v podstatě to, co zbude z tiskařského průmyslu – buď atypické tisky a nebo DTP elektronických tiskovin, určených jak pro čtečky, tak pro interaktivní bilboardy a další divné a futurózní tisky. No, moje sluníčko nebude mít radost, protože se její práce změní kancelářským směrem, který zrovna nemá ráda. Velké ofsetové stroje ale zmizí v minulosti stejně, jako zmizely obří parní stroje a nahradí je menší a flexibilnější mašiny, které budou dělat malonákladové a flexibilnější tisky. Změna, ke které dnes nenápadně dochází, bude ta největší od Gutenbergových dob.

Úvaha: Papír je v koncích, digitální čtečky  nastupují

Mírně ošoupaní intelektuálové budou v metru postávat se svými mírně ošoupanými čtečkami a pokud si tam vytáhnete skutečnou papírovou knížku, budete vypadat asi jako dneska vypadají lidi, co metrem jezdí v historickém kostýmu nebo v goth oblečení. Retro, dámy a pánové, čisté retro!



Tagy: Rybka  eink  Kindle  tablet  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
23.3.2012 11:14:26   82.142.90.xxx 41117
Pro mě osobně je čtečka zbytečná. Je to jednoúčelové zařízení, které je navíc svým rozměrem nepraktické. Pokud čtu texty (internet či knihy) "za pochodu" pak použiji smartphone (chápej počítač s telefonem...), jinak použiji nějaký ten běžný počítač (pc, netbook, aj.). Uznávám, čtečka má výhodu ve spotřebě el. energie a technologie zobrazování je pro lidské oko prý příjemnější, ale to je asi tak všechno. Možná v budoucnu, až bude přivedena k dokonalosti technologie zobrazování na něco srolovatelné..., pak to bude už stejně jedno, protože stejně budu hledat zařízení typu smartphone... Nevím, pro nosit "tisíc" různých zařízení, když můžu mít prakticky vše v jednom....
23.3.2012 18:43:49   213.192.19.xxx 483
je "prý" příjemnější? No tak, je Sám to mohu srovnat. Dneska tři hodiny ve vlaku s Kindle (+ šikovná brašna = volné ruce a žádný batoh) a můžu říct, že je to naprosto úžasné. Už vidím, jak mám 3 hodiny permanentně zapnutý displej smartphonu. Dost knížek jsem na mobilu přečetl a už bych se k tomu nechtěl vracet. Rozměry? Do teď, když jsem si chtěl pohodlně číst, tak nezbylo nic jiného než vzít knížku... která byla x krát tak težší a "vyšší" než onen Kindl. Ano, ještě to není srolovatelné, ale už nyní je to zatraceně dobře použitelné ;)
24.3.2012 07:59:17   94.112.61.xxx 161
Pouzival jsem na cteni pda (4"), chvili zkousel vyrazne mensi mobil (E52, na tohle spis k smichu), a pak jsem z duvodu velikosti A pro uklidneni oci poridil eink.. A) to bere min stavy, B) z toho tolik nebolej oci, C) - a to je nekde na pomezi plusu a minusu - v noci to chce jinej zdroj svetla, protoze si to nerozsviti. Klasicky knizce je to relativne blizko. Dneska mam neco pres ctyri place luxusni smart, moznost cist na nem taky, ale stejne vytahnu radeji ten ebook a z mobilu pustim hudbu nebo podcast.
23.3.2012 11:23:46   82.100.9.xxx 1545
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
2.4.2012 20:43:33   85.93.124.xxx 11
Omlouvam se, ale to rozliseni je naprosto irelevantni... Je to uplne neco jineho... Zajimalo by mne, zda jste z toho nekdy cetl, protoze povim vam... Je to uzasna vec. At jiz na starou literaturu, kterou sehnat by bylo vskutku tezke, tak i na noty, na ktere je to uzasne. Samozrejme, na internet je to nevhodne, ale take se to tak nevyhranuje.
23.3.2012 11:31:22   213.151.94.xxx 542
Asi jste nepochopili možná další výhody čtečky a to je výdrž. Zatím fakt smartphony mi připadají jako marné, protože přístroj, co nevydrží při běžném používání celý víkend bez nabíječky je pro mě k ničemu. Nebudu to srovnávat se starou dobrou 6310i, co my vydržela 14 dní, ale víkend je norma. Dokud to s rezervou tyto nové "chytré" telefony nedokáží, zůstávám stále u svého "blbého". A to je výhoda čteček. Vezmete si je na dovolenou, na hory, kamkoliv a máte ji tam s sebou tři týdny. A můžete číst, bez nabíječky. Váží to málo, žádné tahání několika knih. Pravda je, že to rozšiřování je taky devastující na vydavatelství. Většině z mých známích prostě svítí oči kvůli tomu, že kolem nich mají lidi kde co už nastahované, zkopírované a nic nemusí platit. Je to jako s archivy MP3...co si lidi kopírovali mezi sebou. Vždy to byl takový objem, že to ani nebyli schopni poslechnout, natož aby se jim to vše líbilo....bude to zajímavé sledovat.
23.3.2012 11:40:19   82.100.9.xxx 914
Tak tablet co se týče výdrže je na tom jinak než telefon. Zvlášť při pouhén čtení knížky.
23.3.2012 17:12:04   82.114.219.xxx 201
Řek bych že příjemnější pro oči bude e-ink.
23.3.2012 11:42:27   82.100.9.xxx 434
Nemluvě o tom, že číst knížku na malém displeji telefonu je vražda
23.3.2012 17:09:29   82.114.219.xxx 83
Zkopírováno s CZC: "Se zapnutou WiFi pak čtečka vydrží až 3 týdny nepřetržitého čtení."
23.3.2012 11:47:33   213.151.94.xxx 184
No nevím, ale zatím co jsem viděl tak výdrž se u nich udává 10-12 hodin...a to je žalostně na čtení málo...
23.3.2012 11:56:09   89.233.145.xxx 2541
je to proto že knížky sou drahý ne proto že čtečky jsou cool. Je to další mediálni tlačenka jako v případě jablečnýho HW který nicmoc neumí, neni ani kvaltitní, ale dovede to použít i imbecil s nedokončenou základkou.

Podle mne je četčka nepraktická, drahá. Koupim si jí až ve chvíli kdy bude ohebná a odolná a budu ji moct hodit zmačkanou do batohu. do tý doby mi stačí opravdové knihy a telefon.
23.3.2012 11:57:51   188.112.65.xxx 291
randomofamber nic proti ale sedis mi na opis pana v prvni kapitole.
Taky jsem si myslel, ze iPhone 4 a iBooks mi staci na cteni ... Ale CENZURA.

Pred pul rokem jsem si koupil Amazon Kindle 4 ... A jsem fakt spokojen.
Rano v 6 mi tam chodi iDnes, SME, Gazeta Wyborcza, V pondeli Respekt ve stredu Polityka a v nedeli Newsweek.

To co mne mrzi je male mnozstvi knih v CZ, SK, PL na amazon a registrovat se na 30 portalech protoze kazdej chce vydelat a hledat ty knihy vsude mozne se mi fakt nechce.
Dobry knihy uz mam koupeny z Amazonu pripadne jednoho polskeho ebook storu a to mi staci ... Kdyz Amazon prijde s CZ knihami potom to bude jinak vypadat.
Ted je na trhu krasnej priklad ceskeho vychcalkovstvi. Misto toho aby autor/vydavatel oslovil primo amazon (A mel diky nim skvele formatovani a pod) oslovi Palmknihy a podobny eshopy ktery pouzivaji Watermarking a pod a casto nevedi, ceho je Kindle schopen ... Takze dostanete za 100Kč Ctrl+C Ctrl+V z predtiskove verze a na shledanou ...
23.3.2012 12:02:22   82.142.90.xxx 1115
randomofamber napsal:
Pro mě osobně ...

Nemůžu než se smát zabalení mého názoru pro velké množství negativních ohlasů... To jsem netušil, že můžu napsat tak strašně nepublikovatelný příspěvek...
23.3.2012 12:19:11   212.50.134.xxx 181
Klid, je to jen špatně aplikovaný systém hodnocení. Napsal jsi svůj názor, se kterým logicky spousta lidí nesouhlasí, možná většina. Jenže systém neumí rozlišit názor se kterým lidi nesouhlasí od toho, který jim připadá nevhodný
24.3.2012 16:59:39   89.111.103.xxx 03
To neni chyba systému, to je .....
23.3.2012 12:34:37   89.111.108.xxx 88
Pokud se objeví nějaká čtečka za dobbrou cenu, eknihy budu stát zlomek ceny tištěných a budou třeba i mírně interaktivní, tak proč ne...hlavně žádné DRM...
Zatím je s tím víc práce než užitku mi přijde...
23.3.2012 12:42:36   85.216.180.xxx 54
u mna to nie je tak, ze by som nechcel opustit papier. praveze naopak, neurobilo by mi to ziaden problem. ale pre mna je to o niekolkych faktoroch (asi ako pre vela ludi, ktori sa tu vyjadria):
citacka je draha. ta, ktora cenovo pristupna, je mala. zmeral som si teraz dva paperbaky nahodne vybrate z policky vedla. mali 8.2 a 9.4". takuto nejaku velkost by som cakal na pohodlne citanie knihy (5,6,7" mi nestaci). a to maximalne za cenu tej najlacnejsej citacky dneska. nepaci sa mi este kontrast na dnesnych citackach (a videl som ich nazivo kopu modelov).
potom farba - citam prevazne specializovane magaziny a vselijake caosopisy. treba farbu a 100% podporu pdf. skusil som na ipade, a tam je toto fantasticke, davam za jedna (a to nie som fanda apple produktov). ale zase kniha.. je to lcd (aj ked stale lepsie) a k tomu hlavne ta VAHA (cenu ani neuvazujem)...
zokol vokol, citacka je urcita dobra vec, ale stale sa ma kam zlepsit, posunut a zlacnit. tento vyvoj sa mi zda, ide nejak pomaly, asi ved naco, komercny uspech to ma aj v takejto forme.
co sa tyka novin, rybka zabudol na net. noviny su cisto o webe - tam je vsetko, hned, na viacerych miestach, pohodlnejsie a (zatial) lacnejsie - toto zabija noviny.
23.3.2012 12:42:38   46.13.2.xxx 202
Zajimalo by me, jakou cestou u nas pujdou vydavatele. Zda se tomuto trendu prizpusobi a nebo (dotovani treba statem) budou vydavat cim dal mensi naklad papirovych medii.
Pred rokem a pul, kdy jsem si koupil Kindle 3, bylo v Praze v MHD tezke narazit na nekoho, kdo ctecku pouzival. Ted je naopak temer nemozne narazit na vagon tramvaje, kde nikdo s cteckou neni.

Jinak proste supr, od te doby, co mam ctecku, jsem precetl vic knizek, nez v predchozich 10 letech - kvuli jejich cene (*), kvuli jejich vaze i kvuli me lenosti, chodit si je kamkoli kupovat/pujcovat.

(*) to neni uplne fer duvod, protoze vetsinu obsahu mam nelegalne, coz je u nas bohuzel casto jedina volba, jak si na ctecte urcite veci precist :-(
23.3.2012 12:56:07   82.142.122.xxx 813
Osobně bych byl raději, kdyby se na čtečky přelily letáky a podobné hovadiny, než právě knihy. Knihu si vezmu klidně i do vany. Jasně, občas trošku navlhne a zvlní se, ale číst se dají i po dlouhých letech. Nevím, jestli když si místo kopie bílé velryby z roku 1960 +- vezmu do vany čtečku, jestli mi vydrží taky tak dlouho... nejen proto doufám, že knihy budou pořád. Přeci jen, papír je papír.
Ale taky doufám, že čtečky o velikosti A4 klesnou tak na 3-4 tisíce, pak si jednu na cesty koupím taky. A ještě by to chtělo barevný elektronický papír.
23.3.2012 13:00:03   194.228.164.xxx 612
az to pujde srolovat / ci jinak slozit / a rozhlozit jako alespon A4-5, nebude to placka, na kterou si nedopatrenim sednu a muzu si bezet koupi dalsi, tak pak mozna me tento typ zarizeni oslivi
23.3.2012 13:07:43   83.208.162.xxx 132
největší problém čtečky je to že je choulostivá, kdyby byl display odolný proti silným nárazům a čtečka byla třeba vodotěsná aby se hodila i do horších podmínek, tak by měla mnohem větší šanci, protože by ji člověk pak tahal všude a neohlížel se jestli mu při pádu neprasknul display a čtečku může vyhodit
23.3.2012 13:12:36   46.13.2.xxx 31
S tou choulostivosti displeje je to pravda, snad by to nebylo az moc tezke po pridani nejakeho plastu / gorilla glass.
Odolnost proti vode - ke Kindlu urcite, k ostatnim nevim - daji se k tomu koupit vodotesna pouzdra.
28.3.2012 09:09:42   85.70.225.xxx 31
Přesně tak, e-ink se pokud vím dá nanést na jakýkoliv povrch, tak nevím, proč se používá jako krycí vrstva nejtenčí možná vrstva křehkého skla... Vlastně vím, když se to rozbije, musí se koupit nová.
23.3.2012 13:17:25   94.113.235.xxx 1517
Aha tak ted uz vim proc se na me lidi divaji v tramvaji divne kdyz ctu papirovou knihu.

Vazne verim tomu ze ctecka knih je skvela vec ale uprimne muzete si svoji cteckou vypodlozit napr. monitor?
Muzete otacet stranky s charakteristickym zvukem papiru?
Nebo muzete si za ctecku schovat oblicej?

neco mi rika ze s elektronickou cteckou to moc nejde.
23.3.2012 13:22:49   46.13.2.xxx 141
Napada me jeste jedna, velmi barbarska cinnost, ktera s klasickou knihou udelat lze a s elektronickou ne :-)
23.3.2012 13:36:40   90.178.200.xxx 1516
Po "propadáku" s tabletama to rybka zkusil s reálnějšíma čtečkama a tady už celkem uspěl.
23.3.2012 13:39:31   94.230.152.xxx 617
pokud člověk nečte knihy v jiném jazyku tak tady v ČR ta čtečka opravdu smysl nemá. zatímco na na anglickém warezu jde najít jakákoli nová kniha, tady je to už horší. až na pár vyjímek tu na warezu jsou pouze knihy staré 50 let a více .
možná mě tu za to pirátsví ukamenujete ale já vydím knihovnu a zkopírovaný e-book na stejné rovině. za obojí se neplatí.
23.3.2012 14:47:03   90.180.158.xxx 21
Až na pár vyjímek? Aktuálně mám ve svém kindlu cca 40 knížek (přečtených) a dalších 20 tam mám nachystaných...a to sem nestáhl zdaleka všechno co si chci přečíst...
23.3.2012 18:07:08   82.113.54.xxx 61
Momentálně mám cca 20 tisíc knih v češtině. Většina z nich je rozhodně mladší než 50 let.
26.3.2012 13:45:39   85.93.98.xxx 21
neumíš hledat, běžně jsou k sehnání knihy 6 měsíců po vydání, a to jen proto, že "piráti" respektují dobu hájení, aby si na sebe kniha dokázala aspoň trochu vydělat.
28.3.2012 09:11:02   85.70.225.xxx 03
Co to je za bludy?
23.3.2012 13:42:30   82.142.122.xxx 111
Brcaka napsal:
Osobně bych byl raději, kdyby se na čtečky přelily letáky a podobné hovadiny, než právě knihy.

Těma letákama jsem měl na mysli aby se konečně kvůli nim přestaly vyhazovat tuny papíru.
23.3.2012 14:49:59   90.180.158.xxx 111
Je jasné že pro lidi, kteří za vrchol literatury považují článek na pctuningu je to zbytečné :-D
23.3.2012 14:59:46   212.24.147.xxx 81
Rapier napsal:
...muzete si svoji cteckou vypodlozit napr. monitor?
Muzete otacet stranky s charakteristickym zvukem papiru?
Nebo muzete si za ctecku schovat oblicej?

neco mi rika ze s elektronickou cteckou to moc nejde...

Já myslím, že to jde... Akorát pod ten monitor jich budeš mnuset dát víc...
23.3.2012 15:43:20   46.226.16.xxx 121
Je škoda, že vývoj čteček dost stagnuje (Rychlejší processory, lepší e-ink, rozlišení, hmotnost a tloušťka). Zejména u high-endu - velkých čteček. Amazon v tomto směru zaspal už na začátku, když neudělal pro Kindle DX pořádný software na čtení komiksů. Dal jsem sice za čtečku skoro 10k, ale od té doby jsem už nekoupil žádnou knihu a ani komiks. Velikost je tak akorát na čtení, cokoliv menšího než 9 palců je nepoužitelné na čtení komiksů. Pro toho, kdo má tablet je čtečka zbytečná a naopak. A díky čtečce jsem naopak začal číst mnohem více.
23.3.2012 16:01:45   89.190.52.xxx 131
Jsem rad, ze nejsme sam s timto nazorem. Vyse jiz zminovali vodotesnost, dale by se hodilo aspon zakladni podsviceni, poradne chraneny displej, podpora minimalne vsech volnych formatu - ne jenom tech par u kazdeho vyrobce jinych.
26.3.2012 10:26:30   62.44.4.xxx 00
Vzdyt doplneni byt i zakladniho PODsviceni eliminuje klicovou vyhodu beznyho einku, a to ze nesviti primo do oci. O tom, ze na komixy a casopisy to chce barvy a vetsi obrazovku zadna - to je fakt. Ale ac jsou nejaky uvahy na barevnej eink, tak si rikam, ze na tohle je zase jak delanej tablet, kterej by resil i ty formaty.
23.3.2012 15:53:30   46.226.16.xxx 30
Ještě dodám: Na čtečce se mi líbí, že se nezamatlá jako sklo u LCD, když na display matlám prstem.
23.3.2012 17:51:49   213.226.255.xxx 910
Ctecka je jiste skvela vec na cesty, ale doma si chci uvarit kavu, sednout do kresla a v klidu cist v papirove knize. Chybelo by mi to susteni papiru pri otaceni stranek...
23.3.2012 18:07:48   212.50.134.xxx 131
Nechci zpochybňovat tvůj názor, uznávám, že pocit ze čtení papírové knížky je jiný než ze čtečky (i když ne nutně lepší), ale šustění stran? Upřímně, ty si ho během čtení uvědomuješ? Já si většinou neuvědomuji ani to otáčení stránek, ne tak to jestli se u toho ozývají nějaké zvuky.
23.3.2012 18:54:59   213.192.19.xxx 410
tak ono jde především o zvyk nebo rituál. Dost kuřáků taky kouří jen kvůli tomu tanečku okolo a ne kvůli kouření samotnému. Určitě jste se setkali s lidmi typu "já to normálně nedělám, ale v hospodě si zapálím"... atmosféra. A určitě by je rozladilo, kdyby si prostě tu cigaretu nemohli zapálit, protože by přišel nějakej zlepšovák v podobě "samozapalování".
23.3.2012 19:30:27   213.226.255.xxx 27
čwojke napsal:
tak ono jde především o zvyk nebo rituál. Dost kuřáků taky kouří jen kvůli tomu tanečku okolo a ne kvůli kouření samotnému. Určitě jste se setkali s lidmi typu "já to normálně nedělám, ale v hospodě si zapálím"... atmosféra. A určitě by je rozladilo, kdyby si prostě tu cigaretu nemohli zapálit, protože by přišel nějakej zlepšovák v podobě "samozapalování".

Jo, tak nejak to bude. Proste mi prijde divny, koukat porad na jednu "stranku"
23.3.2012 20:10:56   93.99.204.xxx 60
Letos jsem zase kupoval balik knih abych mel co cist v lete na zahrade a tak moje mysl spocinula i na cteckach, ale ouha: to co ctu ja bohuzel neni oficialne k dispozici a tak bych se musel spolehat jedine na "piraty". Polemika nad tim PROC nejsou vsechny knihy dostupny elektronicky patri nekam jinam, ale proste dalsi vyvoj zkotroluju az zase za rok, az si budu porizovat dalsi knizky uvidim a zhodnotim mezirocni vyvoj a jestli udelaji bezne knihy nedostupnymi tak ze me udelaji nedobrovolneho pirata
23.3.2012 20:12:12   87.197.2.xxx 102
To som asi sám, kto dosť často chodí do knižnice? Dá sa tam nájsť mnoho kníh, ktoré sa na nete nedajú tak ľahko stiahnuť a pochybujem, že budú v oficiálnom digitálnom vydaní - napr. staršie sci-fi, alebo knihy Tatranu z 80-tych rokov. A tiež mám rád náhodné prehrabovanie sa knihami, vždy sa dá nájsť niečo zaujímavé.
23.3.2012 20:17:10   93.99.204.xxx 02
čwojke napsal:
je "prý" příjemnější? No tak, je Sám to mohu srovnat. Dneska tři hodiny ve vlaku s Kindle (+ šikovná brašna = volné ruce a žádný batoh) a můžu říct, že je to naprosto úžasné. Už vidím, jak mám 3 hodiny permanentně zapnutý displej smartphonu. Dost knížek jsem na mobilu přečetl a už bych se k tomu nechtěl vracet. Rozměry? Do teď, když jsem si chtěl pohodlně číst, tak nezbylo nic jiného než vzít knížku... která byla x krát tak težší a "vyšší" než onen Kindl. Ano, ještě to není srolovatelné, ale už nyní je to zatraceně dobře použitelné ;)

vubec nechci zpochybnit vyhody ctecky, ale pro me proste existuje jazykova bariera - ano jsem negramot ale nestydim se za to
28.3.2012 09:14:29   85.70.225.xxx 10
Jaká jazyková bariéra? Tomu nerozumím...
23.3.2012 22:04:18   83.69.56.xxx 41
jsou čtečky použitelné na skripta, odbornou literaturu atp.? Lze si nějakým způsobem zvýraznit text? Udělat spousty barevných záložek?
23.3.2012 23:37:25   193.85.174.xxx 52
jejich ucel je obsazen primo v jejich nazvu: ctecka elektronickych knih ... mas pocit, ze by mely umet neco vic?
30.3.2012 19:06:45   78.45.201.xxx 10
Použitelné na skripta a odbornou literaturu jsou čtečky s 9" displejem a výš (pokud se bavíme o PDF). Např. http://www.ebook-ctecky.cz/pocketbook-pro-902-bily-p15 Mělo by to umět zvýraznění textu nebo poznámky, samozřejmě záložky, ale barevné asi ne-e :-)))
24.3.2012 06:48:26   95.85.240.xxx 231
Odpůrci čteček by měli pochopit, že není kniha jako kniha. Současné čtečky nahrazují knihy, které jsou určeny ke čtení, tedy romány, detektivky, harlekýnky, povídky, básničky apod. Nenahrazují knihy dětské plné barevných obrázků, nenahrazují komiksy ani nenahrazují odbornou literaturu v které je potřeba se neustále přehrabovat, lítat z jedné části na jinou, studovat detailní obrázky apod. I tak čtečky nahrazují minimálně 80 % knižního trhu.
Kdo si zkusil číst normální knihu na čtečce typu Kindle 3 či 4, nikdy neřekne, že je displej malý, nikdy neřekne, že má čtečka malé rozlišení, protože to prostě není pravda. Na tyto knihy jsou tyto parametry tak akorát.
Kdo si knihy kupoval a teď si je (u nás stále legálně) stahuje pro vlastní potřebu z internetu, nemůže říci, že je čtečka drahá, protože po přečtení deseti knih "to má doma".
Jako vášnivému čtenáři mi nejvíc chybí přístup k novinkám a k některým málo oblíbeným autorům, které se na internetu špatně shání. A přikláním se k názoru pana Rybky, že ideální by bylo platit paušál "do knihovny", kdy bych měl třeba za tisícovku ročně přístup k čemukoliv. Nechápu, proč s elektronickou kniCENZURAu to nejde, kdežto "papírová" knihovna, kam mohu chodit za stovku ročně, nikomu trnem v oku není.
24.3.2012 06:52:03   95.85.240.xxx 290
Vřele doporučuji autorům cenzurovacího softu, aby laskavě výraz "knih0vnou" s o laskavě nechali na pokoji a nenahrazovali ho slovem kniCENZURAu.
24.3.2012 08:56:44   46.33.112.xxx 512
Aby byla pro mě čtečka lepší než papírová kniha musela by kvalita zobrazení odpovídat tisku, což zajistí jedině retina display a do toho má eink ještě hodně daleko... Další vlastnosti by též musely povýšit, rychlost načítání a zobrazení jakékoliv strany by musela být lepší než procházení ve fyzické knížce (ne jen následující strany díky nakešování) což si vyžaduje řádově dokonalejší HW atd. Zatím jsou čtečky podle mě taková z nouze cnost... Nedostupnost interesantního obsahu je další brzdou. Tak snad brzy dojde ke zlepšení protože bych pořádnou čtečku s patřičným obsahem chtěl.
24.3.2012 09:43:17   82.128.187.xxx 110
Měl jsi někdy možnost si na vlastní oči nějakou čtečku vyzkoušet? Protože e-ink je i při relativně malém rozlišení tisku mnohem blíže než jakékoliv LCD. Je to tím, že pixely nejsou tvořeny jasně ohraničeným útvarem a že vůbec neexistují žádné subpixely. Jistě, barevné časopisy to v tiskové kvalitě nezvládne, ale na to e-ink ani není určený, hezky to shrnul taita výše. A rychlost, pokud se nebavíme o vysloveně nejlevnějších čtečkách tak limitace není v řídicím HW, ale v technologii displeje. To trochu zamrzí, ale opět, čtečky jsou pro klasické knihy, ne knihy kde často musíš přeskakovat strany. Ostatně, na to není úplně vhodné ani LCD
24.3.2012 10:07:27   46.33.112.xxx 111
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
25.3.2012 09:32:29   46.33.112.xxx 00
Mě napadlo že e-ink by šel jednoduše udělat barevný, a to tak že k jednoduché matrici která je nyní by se přidaly (RGB) chlívečky ve kterých by byl e-ink třech barev (RGB) navzájem oddělený. Zůstala by výhoda v podobě nulové spotřeby při nastaveném obraze, bylo by to barevné, akorát by se muselo zvýšit rozlišení základní matrice aby se zachovalo ppi...
26.3.2012 10:37:07   62.44.4.xxx 00
Nedavno jsem nekde cetl, ze barevny eink uz neni vzdalena budoucnost.
28.3.2012 09:17:31   85.70.225.xxx 10
Barevný e-ink už dávno existuje, ba jsou už i čtečky, ale ne v Evropě...
28.3.2012 09:59:25   46.33.112.xxx 00
Jsem našel akorát tohle:
http://www.hanvon.com/en/products/ebook/products-C920.html
28.3.2012 10:01:47   46.33.112.xxx 00
Akorát tam používají nějaké barevné filtry takže jsou barvy poněkud vyblité, odhaduji že to co jsem navrhnul by mělo řádově lepší podání barev.
29.3.2012 08:05:16   85.70.225.xxx 00
Je toho víc, už třeba i tady http://www.amazon-kindle.cz/amazon-predstav i-ctecku-elektronickych-knih-s-barevnym-e-ink-displejem/
29.3.2012 08:05:42   85.70.225.xxx 00
Nebo jiný systém:
http://notebook.cz/clanky/technologie/20 12/displeje-mirasol-barevna-budoucnost-pro-elektronicke-ctecky
29.3.2012 08:20:01   46.33.112.xxx 10
To je nějaké komplikované, rezonanční dutiny... no jsem zvědav co se opravdu objeví na trhu...
29.3.2012 08:18:25   46.33.112.xxx 00
4096 barev ... to bude variace na téma filtry protože ten havon má na chlup stejné parametry.
24.3.2012 16:17:33   90.179.139.xxx 81
Nemyslím, že to je s klasickou knihou tak černé, jak článek nastiňuje. Elektronická kniha té klasické totiž konkuruje pouze částečně. U některých žánrů zcela zásadně, u jiných naopak nemá e-ink prakticky šanci klasickou knihu ohrozit. Takže spíš to bude tak, že budou fungovat oba formáty pospolu. A to ještě velmi, velmi dlouho.
24.3.2012 17:56:04   85.71.94.xxx 104
Osobně bych čekal, že na server tohoto typu chodí nadšenci do technologií a ne zpátečníci. Proto nechápu, že tolik lidí protestuje proti čtečkám nebo tabletům. Já si pořídil oboje. Smartpfone, noťas i PC mám taky. Vše se hodí nejlíp pro jiné účely a v jiných situacích. Vůbec to není o tom, že mobil je super na všechno a čtečka je nanic. Na čtení čb knih o stovkách stran je prostě čtečka nejlepší. Neunavuje oči, je velmi lehká, vydrží několik týdnů bez dobíjení a taky není člověk rozptylován (oznamování aktualizací, nové maily a statusy), prostě se jen v klidu a nerušeně čte. Když sháním knížku, tak přednostě v elektronické podobě. DRM nevadí, umím ho odstranit. Např. na palmknihy vkládají jméno a adresu. Nic snazšího, než soubor překonvertovat do rtf, ve wordu odmáznout údaje a zpět překonvertovat do MOBI přes Calibre. Cena eknihy je výrazně nižší, např. 140 Kč místo 250 Kč za papírovou. Tablet na čtení nepoužívám. Dělal bych to, nemít už o rok dřív čtečku knih. Ale tablet už svítí do očí, míň vydrží, je těžší a nutí k odbíhání i mailu atd. Ten mám na hraní. Surfování v posteli, tahání na chatu, zkoušení her (vždy něco stáhnu, jednou vyzkouším a nikdy se k tomu už nevrátím, není čas a motivace), prostě konzumace obsahu. Užívám si přitom pergektní grafiku a snadnou ovladatelnost. Mobil mám na nonstop přístup k mailu. Při čekání u doktora atd. je hlavně na mp3 a ne moc pohodlné surfování. Hry na mobilu mě nebaví. Noťas na vše v práci a na chatě a PC na úplně vše doma. Hlavně na náročné 3D hry a surfování bez kompromisů, v běžně 15 záložkách na 24" monitoru. Prostě vše využiju na to, kde se to hodí nejlíp. A papírové knihy pochopitelně taky mám rád, ale sbírku stačí udělat od oblíbeného autora a absolutně není potřeba vše hromadit v regálu, když už se k tomu nikdy nevrátím.
24.3.2012 21:56:34   212.4.151.xxx 130
Kdo nikdy necetl na e-inku tak tvrdi, ze je nanic

Mam ctecku vic jak 1,5 roku a precetl jsem na nem desitky knih. Kolikrat sem ho pritom nabijel, to by se dalo spocitat na prstech rukou. Mam pouzdro s integrovanou lampickou, takze dost casto ctu i v noci. Vydrz je u e-inku to nejlepsi - clovek si nemusi porad hlidat stav baterie, az ctecka hlasi ze dochazi baterie, tak jeste vklidu doctu par desitek stran v autobuse a doma to pichnu na nabijecku.

Porovnavat rozliseni e-inku a aktivnich displeju je nesmysl - reknu to asi takhle - e-ink vypada temer jako tisteny text na papire, takze no problem. Dalsi nazor - ctecky sou male, chci Kindle DX, ten je ale drahy - opet to rika ten, kdo si ctecku nikdy nezkusil. Z vlastni zkusenosti mohu rict, ze standardni ctecky maji displej tak akorat (trosku mensi jak paperback), kdo by se chtel tahat se cteckou velikosti A4 a o ergonomii cteni ani nemluve - DX je proste dobry na skripta, ale ne na cteni knih. Ano ctecky jsou jednoucelove a diky za to, protoze to, k cemu jsou urceny, to umi nejlepe. Dalsi mylny nazor - ctecka je draha - cena kolem 3-4k me prijde adekvatni, prectu par knih a mam to v kapse.

Bohuzel vydavatelsitvi se nepoucily z fiaska s CD nosici a vypada to, ze stejnou chybu udelaji i s e-knihami - e-knihy nikde poradne nejsou, ale ctecky uz se masivne rozsiruji. Kdyz nekdo e-knihy prodava, tak za podobnou cenu jako pairove - proc proboha - kde je snizeni nakladu za tisk, papir, vazbu? To nam oravdu hold nezbyva nez si je "vyrabet" sami a "pujcovat"? Doufam, ze se mistni vydavatele rychle vzpamatuji a uchopi tuto obrovskou prilezitost do ruky, bo jak k nam vtrhne Amazon, tak to je jejich konec...ale oni si o to fakt vylozene koleduji.
2.4.2012 16:07:58   87.197.104.xxx 01
Ahojky

Přemýšlím o Kindle DX a to hlavně kvůli velkému displayi. Ráda hodně čtu a 6ti palcový displej se mi zdá malý, ikdyž na normální knihy možná stačí.

Nevíte někdo, kde se dá u nás sehnat nejlevněji? V USA stojí skoro 400 dolarů a to s poštovným a clem vyjde stejně jako u nás a navíc je tam jen roční záruka.

Nejlevněji jsem ji našla zde za 10190Kč:

http://www.chytreelektro.cz/chytreelektro /eshop/1-1-Ctecky-knih-Amazon-Kindle/0/5/20-Amazon-Kindle-DX

ale nevím, zda se nedá někde koupit ještě levněji?

Díky, Andulka
25.3.2012 00:48:15   95.129.103.xxx 30
Pan Rybka, s oblubou vzdy citam vase uvahy, dokazu vzdy priniest trochu noveho vetru do akychsi ustalenych nazorovych kolaji. Neda mi vsak trochu rypnut. Priblizne pred rokom a pol ste uverejnil tuto uvahuhttps://pctuning.tyden.cz/multimedia/16-elektronika/18033-uvaha-jsou-elektronicke-knihy-na-vymreni?start=1, ktora si v istych pasazach podla mna celkom protireci s nazormi prezentovanymi v tomto clanku. Citujem z posledneho odstavca:
Citace:
Ať se dívám na čtečky z libovolného úhlu, mám dojem, že jejich dny jsou sečteny. I kdyby se ceny propadly pod 100 USD, nemá valný smysl vyvíjet zařízení určené jenom pro čtení knížek, snad s výjimkou těch opravdu, opravdu levných kusů, které ale nebudou ani moc veliké, ani moc chytré.

Citacky asi spravili za 2 roky celkom pokrok, inak si to neviem vysvetlit
25.3.2012 05:45:11   95.85.240.xxx 80
Ano, čtečky udělaly ohromný skok, jen ne za dva roky po původním článku, ale už za jeden měsíc. Přišel Kindle 3. A ten změnil všechno. Amazon všechny doslova šokoval - uvedl nejlepší čtečku a nasadil ji cenu minimálně o polovinu nižší, než byla tehdy cena všech ostatních čteček, které ani zdaleka nedosahovaly jeho kvalit. A strhla se lavina.
Vidím to u sebe. Koupil jsem si ji v říjnu 2010. Od té doby jsem jich objednával už osm. Vždy ji někdo uvidí, zamiluje se, a chce ji taky. Manželka se bránila, říkala, že papírová kniha je lepší, ale jen do té doby, než jsem ji násilím nedonutil si jednu knihu ve čtečce přečíst. Už mi ji nevrátila a já si musel koupit novou. Nebo když jsem ji ukázal tatínkovi, tak měl řeči, že to na něj není. Po roce jsem mu ji koupil k narozeninám a už ji nedá z ruky. Zatím z rodiny odolává tchýně. Ale je to jen tím, že jí tu čtečku nechci koupit za své a donutit ji, aby si ji koupila sama, je nemožné.
28.3.2012 09:31:40   85.70.225.xxx 40
Tak tak, s panem Rybkou jsem tehdy nesouhlasil, problémem byla pouze cena čteček. Jak se objevil Kindle 3, tehdy za cenu 2800,-Kč i s DPH (dnes je podstatně dražší - díky EU, opět jsi ukázala svou užitečnost), problém byl vyřešen...
26.3.2012 10:53:05   62.44.4.xxx 01
Mj. se za tu dobu objevil navic i tablet tak, jak ho zname dneska.
26.4.2012 06:28:03   62.209.192.xxx 00
LOL jestli ta tvoje veta znamenala prichod Ipadu tak v ty dobe uz byl davno na trhu clanek 2.7.2010 a vydani ipadu April 3, 2010 (US) a jinde May 28, 2010
25.3.2012 14:18:54   81.201.60.xxx 20
Vetsina nakladatelu, napriklad Alexandr Tomsky, si velmi dobre uvedomuje ze uz nejsou potreba, rozhodne neni potreba nejaky obecny vydavatel co vydava bestsellery, a podobny knizni hnuj. Nicmene uz 14let mam referencni prirucku k c++, ktera me tehdy stala kolem 600,- a sem rad ze ji mam, preci jen si pamatuju co kde v ni muzu najit, a muzu koukat na stranu 30 a 61 zaroven, coz se se cteckou dela dost spatne. Navic mam rad knihy a tak nektere speciality mam radsi na papire a v knihovne. Oborovych knich mam samozrejme vic a u nich je ta nesporna vyhoda rychleho prolistovani naprostou vyhodou oproti ctece. Jen na mobilu, kdyz updatnu pdf reader a aplikace zapomene na ktere strane sem to mel otevrene naposled, tak jen prelistovani 150 stranek a pak najit tu v jejimz prostredku sem skoncil, a kdyz si ani nepamatuju co sem naposledy cet, protoze to ctu proste jen jako konzum, na odreagovani nez abych premyslel co je v tom slintu napsano, je dost zdlouhave a pro ukazovacek narocne. Tiskarina umíra, o tom neni pochyb, ale jen jeji cast. U knih zamerenych ciste na jeden obor a zejmena technickych to jeste nejakou dobu nehrozi.
28.3.2012 09:33:00   85.70.225.xxx 10
Když budete nějakou knihu chtít v papírové podobě, není žádný problém si ji nechat dneska za pár korun vytisknout...
28.3.2012 09:35:09   85.70.225.xxx 00
Ovšem když si nepamatujete, CO jste naposledy četl, tak se to blbě (ba ještě blběji než v e-booku) hledá i v té papírové knize.
25.3.2012 16:00:22   90.180.102.xxx 12
Já jen doufám, že knihy nezmizí úplně. Nedokážu si představit vlastnit čtečku. Ono je to určitě fajn, člověk s sebou tahá celou knihovnu, ale papír je papír. Alespoň pro mne. Pokaždé když si z obchodu přinesu nové dílo, chci si přičichnout. Tenhle požitek mi čtečka neumožní.
28.3.2012 09:36:43   85.70.225.xxx 10
Ä co byste teprve říkal, když se psalo na hliněné tabulky...
25.3.2012 16:03:55   85.70.33.xxx 02
Já bych si strašně rád kupoval jeden z nich. Ale ne za tu cenu co ted stojí. Naprosto klidně bych oželel DVD, kdyby to pomohlo. Dema se můžou nahrát na net, nebo rovnou jen odkazy na stáhnutí.

Pro mě je každý časopis taková vzpomínka A když stával level asi 50Kč, tak sem měl téměř každý číslo. Dneska bych dal okolo stovky.
25.3.2012 21:47:33   81.201.62.xxx 10
Připomnělo mi to klasiku od R. Bradburyho - 451 stupňů fahrenheita. Papírové knihy jako takové doufám nikdy nezmizí...
28.3.2012 09:38:58   85.70.225.xxx 10
Tam ty knihy ovšem nebyly z úplně jiného důvodu, a je dobré si uvědomit, že přesně tohohle stavu se snaží dosáhnout mafie autorských svazů.
26.3.2012 11:23:12   89.177.40.xxx 33
Jenom pro doplnění Kindle DX nestojí 10 000 Kč, ale 379 USD na Amazonu + poštovné + DPH. Takže vyjde o něco levněji. V ceně je i 3G internet zdarma ve více než 100 zemích.
Výdrž s vypnutým WiFi a 3G se blíží 3 týdnům. Výdrž s neustále zapnutým WiFi a 3G je zhruba týden.
Ovšem dneska už bych asi sáhl spíše po novém iPadu. Výdrž je samozřejmě nižší, ale pokud je možnost přístroj občas dobít, tak to nebude problém a zhruba za dvojnásobek ceny velkého Kindle nabídne o dost víc.
Každý člověk má ovšem své preference a svoje gadgety využívá trochu jinak.
Někdo čte málo a tomu může stačit smartphone. Někdo čte pouze v klidu doma a tomu stačí NTB/PC.
Kdo ovšem čte v dopravních prostředcích, nebo i za chůze jako já, ten ocení e-reader nebo tablet.
Kdo chce jenom číst, tomu e-reader stačí, kdo na tom chce sledovat filmy, užívat internet, nebo hrát hry, ten sáhne po tabletu.
Každé zařízení má své uživatele a ti ho ocení. Nemá kritizovat přístroje za to, že neposkytují přesně to, co chci já. Snad každý si může vybrat to, co mu umožní využívat to co chce.
Neexistuje univerzální přístroj, který splní všechna naše přání. Každý ať si pořídí přesně to, co potřebuje.
Nikdo si ale nekupujte všechno, nebudete mít čas se s tím ani naučit pracovat. Natož, si to opravdu užít.
26.3.2012 11:35:58   94.138.104.xxx 10
Michal poukázal (ať vědomě, či ne) na to, že vše podléhá jisté transformaci. Chtě nechtě musí to, co píše dojít každému, ale bude semnou jistě spousta souhlasit, že existují i tací, kteří se tomu vědomě brání. Ti tvrdí, že není nad hmatatelný důkaz toho, co čtou. Prostě není nad knihu a papír. Samozřejmě, i s nimi musíme přeci souhlasit, ale již v jiném smyslu, než co oni vědomě popírají a my chápeme jako samozřejmost. Ona transformace se projevuje následovně: Dříve byly knihy a tištěné informace něčím všedním, co si mohl pořídit každý, ale digitální technologie si pořizovaly jen nadšenci a bohatí, kteří se tím rádi chlubili. Dnes se to změnilo přesně opačně. Knihy si kupují jen ti, co se chtějí chlubit, protože mít v dnešní době, a co teprve v té budoucí, knihu v tištěné podobě je něco, co si ne každý může a chce pořídit. Aby ne, když digitální média snižují výtisky a zvyčují ceny médií tištěných. Proto je to něco krásného, držet knihu v ruce fyzicky. A to milně interpretují ti, kteří stále nedají na tištěné knihy dopustit. Sám vlastním tablet, na kterém se mi knihy čtou mnohem lépe, protože jich v něm mohu mít kolik chci. Tablet navíc váží stále stejně, jako zabere stále stejně místa v tašce. Přesto si kupuji knihy tištěné, protože převážně ty odborné se mnohdy nedají sehnat v podobě elektronické, kdy si ale na tu tištěnou počkám i půl roku. Počet výtisků je u nich omezen jejich přílišnou neprodejností a čeká se tak na počet objednávek a následný dotisk. Už jen to zvedá u některých knih jejich tištěnou hodnotu.
26.3.2012 13:34:02   85.93.98.xxx 10
Rainbof napsal:
je to proto že knížky sou drahý ...
Podle mne je četčka nepraktická, drahá. Koupim si jí až ve chvíli kdy bude ohebná a odolná a budu ji moct hodit zmačkanou do batohu. do tý doby mi stačí opravdové knihy a telefon.


Dovolím si nesouhlasit s první částí. Chcete říct, že si lidi raději koupí čtečku, která je drahá, než aby si koupili přímo knihu, když zároveň tvrdíte, že čtečky jsou na houby?
Kindle stojí asi 2500 Kč, pokud si ho necháte poslat z USA (nevím jak teď po zavedení DPH, mě vyšel zhruba tak)
Pokud bych se soustředil jen na cenu knih, existují knihovny, kde vám vydrží částka, kterou stojí čtečka, na 10-15 let poplatků. Takže v tom asi bude něco jiného

Druhá věc je dobrý postřeh. Jenže pokud se budeme bavit o knihách o více než 300 stranách s pevnou vazbou, stejně ta možnost ošklivého chování nebude úplně aktuální :-(

Moje zkušenost se čtečkou je taková, že co ji mám, čtu skoro pořád (druhá věc je, co ;)) Ano, jsou to věci stažené z netu, ale taky se mně teď stalo, že jsem přečetl 10 dílů jedné knihy a 11. vycházel právě minulý týden, takže jsem si ho koupil v papírové formě - druh reklamy? Já vím, je to 1 kniha z 11, ale bez čtečky bych nekoupil ani tu jednu, neznal bych ji.

A tahle zkušenost mně dala zase možnost srovnat pohodní čtení knihy na papíře a na čtečce. Čtečka celkem drtivě vyhrála. Pokud máme kvalitní zdroj, tzn. text je bez chyb, dobře zformátovaný a připravený pro čtečku, neobsahuje tabulky a obrázky (taky tisk suverénně vede jak díky rozlišení a velikosti, tak díky barevné hloubce - 16 odstínů šedé u Kindlu na tohle fakt nemá. Ale další věci? Rozměry - vede Kindle, plocha zhruba stejná (displej menší, ale to nevadí, mně víc vyhovuje menší plocha a častější obracení stran, nemusím tak hýbat očima), váha jasně pro Kindle, odolnost - Kindle (papír se mně podařilo poškodit až moc lehce), při čtení venku na Kindle neobrací vítr listy, líp se to drží - stačí jedna ruka - u nové knihy se stránky mají tendenci zavírat.
Nevýhody Kindle - teoreticky závislost na napájení, v praxi je to šumák, jednou za měsíc nabiju, to není problém. Co vadí, jsou odlesky na přímém slunci - oproti tabletu samozřejmě nebe a dudy, ale na prudkém slunci nějaké odlesky jsou, ale stačí trochu pootočit a je po odlesku.
Ad zničení - pokud zničím Kindle, je škoda asi 10x větší, než když zničím knihu, na druhou stranu koupím nový, zaregistruju a mám data zpátky. Když zničím knihu, musím si ji koupit znovu.

Vlastně hlavní nevýhodou čteček, resp. nevyužitou výhodou, je malá a komplikovaná nabídka. Anglicky mluvící člověk si projde nabídku Amazonu, klepnu na "koupit" a má to hned a bez obstrukcí, v ČR je problém něco rozumného najít a když už, tak tam budou zmíněné věci jako je adresa nebo tak něco - jak se řeší třeba krádež čtečky, která obsahuje takový dokument, který pak zloděj rozšíří dál, opravdu nevím a nechtěl bych to řešit.
26.3.2012 13:42:40   85.93.98.xxx 21
jnz napsal:

Porovnavat rozliseni e-inku a aktivnich displeju je nesmysl - reknu to asi takhle - e-ink vypada temer jako tisteny text na papire, takze no problem. Dalsi nazor - ctecky sou male, chci Kindle DX, ten je ale drahy - opet to rika ten, kdo si ctecku nikdy nezkusil. Z vlastni zkusenosti mohu rict, ze standardni ctecky maji displej tak akorat (trosku mensi jak paperback), kdo by se chtel tahat se cteckou velikosti A4 a o ergonomii cteni ani nemluve - DX je proste dobry na skripta, ale ne na cteni knih. Ano ctecky jsou jednoucelove a diky za to, protoze to, k cemu jsou urceny, to umi nejlepe. Dalsi mylny nazor - ctecka je draha - cena kolem 3-4k me prijde adekvatni, prectu par knih a mam to v kapse.

Dovolím si souhlasit omlouvám se za zkrácení textu, nechávám jen to, na co reaguji). Shodou okolností jsem měl v ruce Kindle DX v pátek a není to ono. Je to sice luxusní, dají se na tom číst PDF bez převodu, je to velké jako A4, ale chybí tomu ta elegance. Je to už moc velké a špatně se to drří a špatně se to asi skladuje a přenáší. Já dám Kindle 3 pomalu do kapsy (OK, nosím to v brašničce spolu s mobilem a doklady), udržím to lehce v jedné ruce a vlastně nemám skoro výhrady, u DX si neumím představit, že to čtu v tramvaji vestoje (a u tabletu už vůbec ne).

Ke Kindle mám vlastně jen dvě zásadnější výhrady, a to umístění tlačítka pro otáčení stránky - když ho držím, mám palec na tlačítku pro otočení zpět, ocenil bych ho výš, druhá výhrada je rychlé vyhledávání - nutnost stisku menu, go to, sym, šipkami zadat čísla, sym, šipka, šipka, ok mně přijde strašný. Ocenil bych možnost listovat třeba po 5% nebo 10 stranách nebo tak něco, hledání po jedné nebo tipovat lokaci je děs. To vadí hlavně, když využiju i jiné čtečky (opět Kindle) na telefonu nebo v PC a pak potřebuju najít místo, kde jsem dočetl, na Kindle 3.
26.3.2012 19:09:03   89.176.106.xxx 11
Skoro v kazdy druhy uvaze je lamentovani, jak ty casopisy vubec nechodej. Ja mam taky predplacenej Scientific American (od lonska) a zatim prisly vsechny cisla (tj. asi . Asi jednou se to cislo trochu opozdilo, ale nakonec dorazilo. Takze bych uplne nepausalizoval.
28.3.2012 13:41:19   46.226.16.xxx 01
Fang napsal:
O tom, ze na komixy a casopisy to chce barvy a vetsi obrazovku zadna - to je fakt. Ale ac jsou nejaky uvahy na barevnej eink, tak si rikam, ze na tohle je zase jak delanej tablet, kterej by resil i ty formaty.
Já čtu hlavně mangu a ta je černobílá, kromě přebalu a výjimečně i sem tam nějaká stránka barevně. Absence barev mě vůbec netrápí, ale líbilo by se mi větší dpi a lepší podpora archivů.
3.4.2012 18:38:32   86.49.14.xxx 00
Michale, nesouhlasím s Tebou v sekci "Piráti můžou za všechno špatné". Je vidět, že o eboocích toho moc nevíš. Můžu tě ujistit, že žádný "samozlomný prográmek", který ti vytvoří ebook čitelný na všech čtečkách - neexistuje. Dokonce i formát "epub" je zobrazen na různých čtečkách různě - rozhozené formátování, nedodržení zalomení stránek ap.
8.4.2012 20:56:35   213.226.245.xxx 10
Vím, že čtečky maj svoje výhody, ale pepír je papír. Doufám, že nezmizí. Co se týče časopisů, tak mám kupu Levelů, Score, i nějakej ten Excalibur a nevyměnil bych za nic. Minimálně z nostalgie. Uvítal bych nějaké kompromisní řešení. Časáky jako Level vydávat elektronicky a jednou za čas nějaké speciální papírové vydání, třeba na vánoce s nějakou přidanou hodnotou. Aby měl člověk pocit, že má něco hmatatelného v ruce.
26.4.2012 08:41:55   62.209.192.xxx 00
jj presne tak taky mam kupu levelu, scorecek, excaliburu a nejaky ty gamestary a poslednich par let uz kupuju spis jen ty cisla ktery me zaujmou nejakou plnou hrou. Jinak s tim jednim cislem rocne souhlasim ale spis bych to videl na leto nebo spis az po vanocich protoze pred vanocema vychazi plno her a podle me pred vanocema to vsechno nejde stihnout (ale to je muj osobni nazor a ve vysledku by me bylo jedno kdy by to vyslo)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

252 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 106.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.