Hlavní stránka Multimédia Elektronika Úvaha: Jak kolabují IT giganti
Úvaha: Jak kolabují IT giganti
autor: Michal Rybka , publikováno 25.2.2011
Úvaha: Jak kolabují IT giganti

I když se z krátkodobého pohledu zdá, že se technologie proměňují jenom pozvolna a jsou v nich oblasti, které se vlastně moc nemění, je vývoj IT ve skutečnosti velice dynamický a svou povahou revoluční. I když jste pár let na koni a úspěchy se jenom hrnou, další rok může velice jednoduše přijít zlom a najedou přijde krach. Proč? O tom si zapolemizujeme v dnešní úvaze.


Zaměření se na nefinanční cíle

Jedno ze základních pravidel podnikání říká, že byste měli mít vždy naprosto jasnou představu o tom, na čem vyděláte, kolik vyděláte a kolik utratíte. V období boomu mají firmy (zvláště softwarové) tendenci na toto pravidlo zapomínat a zaměřují se na jiné faktory, jako je penetrace mezi uživateli. Zdánlivě není podstatné, jak z uživatelů dostanete peníze, hlavně, že jich máte hodně. Když budete mít velký tržní podíl, „nějak“ už ze zákazníků peníze dostanete.

Tento přístup úspěšně kapitalizoval Google a pokouší se o něj Facebook, i když jeho ohodnocení vypadá poměrně nadsazené. Majitel firmy, která se zaměřuje na získání tržního podílu, má obvykle za cíl vytvořit fikci o budoucí hodnotě a s tím firmu prodat. Problém je v tom, že manažeři i investoři mohou propadnout nekritické představě o tom, jak dlouho si firma podíl udrží a jak ho skutečně kapitalizuje. 

Úvaha: Jak kolabují IT giganti

Velmi snadno se může stát, že máte skoro 100% trhu, ale pak službu zpoplatníte – a uživatelé vám hromadně utečou k dosud zmírající podobné službě, která je zadarmo (nemusí to být ani zadarmo, stačí jen změnit zavedená pravidla a dopadnete třeba jako Rapidshare - pozn. Václav Vlček). Po pravdě řečeno, větší dojem než Facebook na mě udělala Zynga: Vzali existující ekosystém vytvořený někým jiným a dokázali ho zatraceně dobře podojit. Nemůžu se se „sociálním hraním“ osobně příliš srovnat, je mi cizí a je to příliš účelové dojení kreditek, ale jako obchodní zásah do černého je to prostě perfektní.

Příliš rychlá expanze

I když vyděláváte peníze, jste v „černých číslech“ a nerostete čistě na úkor investora, můžete tak zvaně přepálit expanzi. Růst firmy není jednoduchý, jinak se řídí firma o pěti lidech, jinak o padesáti a jinak o pěti tisících. Potřebujete zvětšit administrativu, přidat další řízení, s koncem „demokracie“ a nástupem „dilbertizace“ firmy se objevují potlačená nepřátelství „starých“ zaměstnanců vůči „novým“, „korporátně vzdělaným“ vůči „garážníkům“, jedné divize proti druhé. 

Tohle nutně musí přijít a úspěch firmy je založen na tom, jak úspěšně a nebo neúspěšně dokáže vedení tyhle problémy vyřešit bez přílišné debilizace a formalizace. Poměrně běžně se stává, že při expanzi vaše příjmy rostou pomaleji, než náklady, zvláště když otevíráte nové pobočky, továrny a expandujete do cizích zemí. Zároveň obvykle klesá celková efektivita řízení a kontrola nad celou činností. Poměrně snadno se tak dostanete do situace, kdy zdravá část vašeho podnikání dotuje tu nezdravou. A vy si můžete vybrat: Se ztrátou vycouvat a omezit škody, nebo zkusit problémy překonat – a pak buď uspějete a nebo skončíte. 

Úvaha: Jak kolabují IT giganti

Velmi speciálním případem, který je typický pro výrobu hardwarových komponent, jsou přehnané investice do výrobních linek. Stroje pro výrobu integrovaných obvodů, obrazovek, lisování CD apod. jsou šíleně drahé – a pokud je začnete masivně nakupovat, skončíte v problémech. Docela běžné jsou potíže, které vám vzniknou tím, že koupíte konkurenta, který byl rovněž v problémech (aka fúze AMD/Ati). Je to podobné, jako když kupujete ojetého bavoráka: Cena, kterou za něj zaplatíte při nákupu, zdaleka není konečná, ale budete potřebovat ještě různé opravy, úpravy a podobně. 

Pokud si firmu (a nebo bavoráka) kupujete na hraně svých finančních možností, aniž byste měli jasnou představu o tom, jak na tom rychle vyděláte, můžete najednou zjistit, že vám vyskočily náklady a vy nevíte, co s tím. Pak se ocitnete v problémech i vy sami – což se stalo kupříkladu u prodeje Commodoru firmě Escom a později Gateway.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
217 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 103.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.